Dierentuin Artis --> Walgelijk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Dierentuin Artis --> Walgelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 23:43

Bah bah en nog eens bah! Toen ik vanmiddag in Artis was kon ik wel janken!

Ik had vandaag een klassenuitje naar Amsterdam. Eerst een rondleiding door de arena en daarna shoppen! Ten slotte gingen we om half vijf naar de dierentuin zodat we de files zouden ontlopen. Ik heb zowiezo bij dierentuinen zoiets van hmm.. Ze zouden volgens mij gelukkiger zijn in het wild, waar ze thuis horen! Maar goed. Zolang ze goed verzorgt worden.. Sommige weten ook gewoon niet beter.

Maar vanmiddag kwamen we dus in Artis en ik ben me rot geschokken! Zo veel dieren in zo'n klein hok! Nog niet eens goed ingericht! In het begin moest ik even slikken, maar toen ik bij de ijsbeer aankwam stonden de tranen me gewoon in de ogen.. Verdrietig Er was één ijsbeer en die stond in een hok van 3 bij 3 meter zonder water, zonder voer en zonder ook maar één plek om te liggen! Bovendien had het dier overal kale plekken, keek het dof uit zijn ogen en was zijn tong helemaal paars.. Bah bah en nog eens bah! Nee, ik vond het niet leuk in deze dierentuin!

Morgen bel ik de dierenbescherming op. Hoewel ze waarschijnlijk wel vaker wat zullen hebbeng gehoort over Artis gaat dit me toch echt te ver! Verdrietig De olifanten hadden samen ongeveer een "uitloopstuk" van 10 bij 10 meter! En ze waren met z'n vieren of vijfen! Toevallig hoorde ik iemand zeggen die daar werkte dat ze de parkeerplaats gingen afbreken. Ik dus denken: Hee! Ze gaan grotere hokken krijgen! Maar nee.. Ze maken er nieuwe hokken bij zodat ze nog meer diersoorten in hun veels te kleine prutsdierentuin kunnen proppen! Ik word echt boos en verdrietig om dit soort dingen..

We moeten van ons uitje naar Amsterdam een soort krant maken en ik heb het onderwerk de dierentuin toegewezen gekregen. Nou, ze zullen er van langs krijgen in mijn artikel! Het word bepaalt geen pretje voor hun!

Wie heeft dit nog meer gezien in Artis en hebben jullie er iets tegen gedaan?

lieniminnie

Re: Dierentuin Artis --> Walgelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 23:49

nou sorry ik denk dat je wel een beetje overdrijft, ik bedoel oke, de hokken zijn niet super maar als het echt zo erg was was er alang iets aan gedaan, ze hebben de zeekoe weggedaan omdat hij een te klein hok had... dus???

De olifanten hebben een redelijk groot stuk, ze hebben laatst van alles vernieuwt, en er is gewoon geen plek...!?

ik vind dat je heel erg ooverdrijft, hoewel ik vind dat de leeuwen enzo wel een beetje een banketstaaf hokje hebben...

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 23:58

Ik ben er al heel lang niet geweest, maar ik weet dat ik toendertijd in en intriest werd van de oerang-oetangs. Kots wat langs het glas droop, en dat beest keek je recht in de ogen aan, geen plekje om zich terug te trekken.
Maar die paarse toch van die ijsbeer, ik geloof dat die wel vaker een gekleurde tong hebben net als bij sommige hondensoorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:01

lieniminnie schreef:
en er is gewoon geen plek...!?

De TS zegt dat er een stuk van het parkeerterrein wordt afgebroken oid.. dus dan komt er nieuwe plek.

Maar ipv dat die benut wordt om de beesten grotere leefruimte te geven wordt die gebruikt om nieuwe diersoorten te plaatsen volgens de TS, dus het argument 'er is gewoon geen plek' gaat niet op.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 00:03

toverpaardje schreef:
Ik ben er al heel lang niet geweest, maar ik weet dat ik toendertijd in en intriest werd van de oerang-oetangs. Kots wat langs het glas droop, en dat beest keek je recht in de ogen aan, geen plekje om zich terug te trekken.
Maar die paarse toch van die ijsbeer, ik geloof dat die wel vaker een gekleurde tong hebben net als bij sommige hondensoorten.

Dat zou nog wel kunnen.. Maar gezond was het beest niet, dat is duidelijk! Een vriendin van mij heeft er een foto van gemaakt met haar mobieltje.. Misschien kan zij die naar iemand anders sturen en kan die hem weer op de computer zetten dan kan ik hem laten zien..

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:03

Als het echt zo erg is als je zegt zou ik zeker de dierenbescherming bellen!
Je hebt zeker niet toevallig foto's gemaakt? Dan kan je "bewijzen" wat je gezien hebt Lachen
Succes met je werkstuk in ieder geval Ach gut

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:03

Ik dacht er precies zo over, maar heb er niets aan gedaan...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:04

Tja en aan de andere kant; ben maar blij dat er dierentuinen zijn Nagelbijten / Gniffelen

Als mensen de dieren niet kunnen zien op de legale manier dan halen ze ze zelfs in huis of gaan ze ze bekijken in de wilde natuur.. Moet je nagaan wat voor schade er dán wordt aangericht Verdrietig

Ik heb ook een hekel aan dierentuinen, maar helaas moeten er soms een aantal worden opgeofferd om de rest te laten overleven..
Zo kijk ik er dan maar tegen aan.

(En wat betreft die kleine hokjes, dat is nog erg mild vergeleken met wat er gebeurt met de surplus in de dierentuin..)

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:07

TOen ik daar kwam had ik precies het zelfde.. Doe mij maar dierenpark amesfoort ofzow.. Daar hoefen die dieren niet alleenmaar op beton te liggen in die kleine hokjes.. Nee artis is ook niet mijn dieren'tuin'..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:07

Die ijsbeer waar jij hebt over hebt, heb ik afgelopen week gezien. Die zag er idd niet al te happy uit. Liep ook de gehele ochtend te 'ijsberen' op een heel klein stukje. Maar aan de andere kant weet je ook weer niet de achtergrond van deze dieren.

Artis is sowieso een kleine dierentuin, ik vind de hokken voor de dieren ook allemaal te klein. Uitloop voor de Olifanten was idd erg klein, maar ergens anders zul je ze niet direct groter zien. Erg sneu voor de beesten, maar zolang men vermaak wilt..
Laatst bijgewerkt door VValar op 20-04-07 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:08

Ik vind Amersfoort zelf ook wel een fijne dierentuin eigenlijk, net als Iriis_.

Ik heb ook het idee dat Artis misschien wat commercieler ingesteld is, hoewel ik dat misschien niet mag zeggen omdat ik het niet met zekerheid weet en niet kan onderbouwen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:13

Genoeg reden om niet naar de dierentuin te gaan, maar soms moet je idd Nagelbijten / Gniffelen

Net zoals het circus. Ik ben er nog nooit geweest, want mijn moeder was er altijd tegen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:24

Weten jullie wat een waarde dierentuinen hebben in kweekprogramma's? Zonder dierentuinen waren heel wat dieren gewoon al uitgestorven. Bovendien behoeden ze idd enkelen ervoor omp exitische dieren in huis te nemen.

Maar de ene is natuurlijk wel zieliger dan de andere.. In België ga ik ook 10 keer liever naar Planckendael dan naar de Antwerpse zoo.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:25

Ja en jij wilde zeggen dat dierentuinen om die reden goed zijn?
Dat is heel fijn dat ze die ene paar rassen zo aan het redden zijn, maar wat doen ze met het overschot van de andere kweekprogramma's?
Juist.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:28

BrittKitt schreef:
Tja en aan de andere kant; ben maar blij dat er dierentuinen zijn Nagelbijten / Gniffelen

Als mensen de dieren niet kunnen zien op de legale manier dan halen ze ze zelfs in huis of gaan ze ze bekijken in de wilde natuur.. Moet je nagaan wat voor schade er dán wordt aangericht Verdrietig

Ik heb ook een hekel aan dierentuinen, maar helaas moeten er soms een aantal worden opgeofferd om de rest te laten overleven..
Zo kijk ik er dan maar tegen aan.

(En wat betreft die kleine hokjes, dat is nog erg mild vergeleken met wat er gebeurt met de surplus in de dierentuin..)

Jij denkt wat ik denk Knipoog Haha!

Daarbij, Artis is een hele oude dierentuin en stamt nog uit de tijd dat mensen heel anders tegen dieren aankeken. De dierverblijven werden vroeger gebouwd aan de hand van andere criteria: dieren moeten goed te zien zijn, anders komen de mensen niet meer. Bovendien wist men toen nog niet zo veel over de dieren en hun natuurlijke behoeften als nu. Probleem is dat de dierverblijven in Artis (volgens mij, maar pin me dr niet op vast) tegenwoordig een monumentale status hebben, wat betekent dat er niet zomaar wat afgebroken of verbouwd mag worden...
En er moet geld in het laadje en dat is nog altijd de belangrijkste doelstelling van de meeste dierentuinen, ook al ontkennen ze het zelf; maar er zijn nu wel andere doelstellingen waar een dierentuin zich aan moet houden. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben het met je eens dat de dieren er veel te vaak erbarmelijk bij zitten, maar er is tegenwoordig zeker veel meer kennis binnen de dierentuinen en er wordt zeker . 't is een interessante maar ingewikkelde discussie.
Ik zou zeker de DB bellen, als jij daar de behoefte toe voelt.. maar of het wat uithaalt is een tweede.

Quellian: het circus vergelijken met dierentuinen is wel een tikkeltje scheef al zeg ik het zelf Knipoog

Poes: aan die fokprogramma's rammelt wel het een en ander hoor.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:29

Krijg je hè, als je dezelfde module hebt gevolgd Clown

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:31

Nagelbijten / Gniffelen
Na die module kijk ik echt wel met andere ogen naar de dierentuinen!

Sorry, offtopic Lachen

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:33

ik kan ook echt niet tegen dierentuinen, kan er niet aan doen, maar word er echt ongelofelijk triest van...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:37

Ben zelf nog nooit in Artis geweest, maar dit klinkt niet positief.
Wij gingen vroeger altijd naar Safaripark Beekse Bergen. Daar hebben de dieren echt zoveel ruimte!
Zo kan het dus ook, dieren is een vrij natuurlijke leefomgeving, soms samen met diersoorten waar ze in de natuur ook mee samenleven. En misschien nog wel leuker voor de bezoekers, Als kind vond ik het superspannend om met de auto door het leeuwenverblijf te rijden.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:39

Ik was van de zomer in een dierentuin in Zuid-Afrika, en daar was ik toch echt wel ondersteboven. Dat was wel even wat anders dan de mensenmassa's en onpersoonlijke aanpak in de dierentuinen hier.. Hier loop je langs een leeuwenverblijf en denk je; "hmm.. leuk, een leeuw" en je loopt weer verder.
Je kreeg daar met een groepje een rondleiding door de gehele dierentuin, er werd ontzettend veel verteld over bepaalde diersoorten en hun status van bedreiging etc.
En de verblijven die die dieren hadden, vooral de grote katten, daar was ik echt van ondersteboven! Groot..

Daar kunnen ze hier nog een puntje aan zuigen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:42

WildWings schreef:
lieniminnie schreef:
en er is gewoon geen plek...!?

De TS zegt dat er een stuk van het parkeerterrein wordt afgebroken oid.. dus dan komt er nieuwe plek.

Maar ipv dat die benut wordt om de beesten grotere leefruimte te geven wordt die gebruikt om nieuwe diersoorten te plaatsen volgens de TS, dus het argument 'er is gewoon geen plek' gaat niet op.

Dat is de gangbare zaken bij elke dierentuin. Kijk maar zoo van antwerpen tis en blijft op het einde toch blijkbaar een commerciele bedoeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:45

katiavl schreef:
Dat is de gangbare zaken bij elke dierentuin. Kijk maar zoo van antwerpen tis en blijft op het einde toch blijkbaar een commerciele bedoeling

Oh ongetwijfeld, maar ik wilde alleen aangeven dat het standpunt van de bokster die ik quote, simpelweg niet opging.

En verder dat het een gangbare zaak is spreekt het nog niet goed, deze opmerking zegt mij dus niet zoveel om eerlijk te zijn.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:46

de zoo van antwerpen vind ik ook maar een akelige dierentuin Lips are sealed
Ik heb ooit eens een reportage gezien over dierentuinen in een bepaald arm land(weetniet meer waar)
geloof me, je kan geen 3minuten blijven kijken, zo misselijkmakend was het Verdrietig Vergeleken met daar hebben ze hier alle luxe..
Maarja, ik vind dat er alleen mag vergeleken worden met de natuur, en niet met andere dierentuinen enz

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:47

heel jammer dat dieren weer te kosten gaan enkeld en alleen om weer geld op te strijken..
ik zou binnenkort ook weer eens gaan om wat foto's te maken maar niet naar artis dus ...nope ik kies wel een dierentuin die enigzins nog aan de dieren denkt...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:51

Milly_ schreef:
de zoo van antwerpen vind ik ook maar een akelige dierentuin Lips are sealed
Ik heb ooit eens een reportage gezien over dierentuinen in een bepaald arm land(weetniet meer waar)
geloof me, je kan geen 3minuten blijven kijken, zo misselijkmakend was het Verdrietig Vergeleken met daar hebben ze hier alle luxe..
Maarja, ik vind dat er alleen mag vergeleken worden met de natuur, en niet met andere dierentuinen enz

Probeer maar eens enkele dierenparken in tsjechie apen die de buitenwereld nooit zien in een kotje van 2 op 2 die niets anders dan stereotiep gedrag laten zien.

Maar heb toen gevraagd waarom ze niet meer op de dieren concentreren in plek van de bezoekers. Minder dieren grote leefruimte en minder publiek zicht zou al veel meer veranderen.

Nog beter neem het probleem weg, maar goed kweekprogramma is blijkbaar efficienter dan de grote geldbazen te stoppen met honderden hectaren oerwoud te kappen per week. Binnen kort kan je de oerang oetang ook al schrappen.
Veel word er aan gedaan he... Maar neen kweekprogrammas opstarten dan krijg je allemaal diersoorten op een hoopje