russische dwerghamsters

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkrans

russische dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 11:16

ik heb 2 russische dwerghamsters.

nu las ik net een ander topic door, over dat hamasters niet bij elkaar kunnen.
nu mijn vraag, geldt dat voor russische dwerghamsters ook?

(ik heb overigens 2 hokken, dus uit elkaar halen zou geen probleem zijn)

Britt

Re: russische dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:20

Geld ook voor rusjes inderdaad, alleen de roborovski hamsters kunnen in groepen leven Knipoog

Het kan net lijken of het goed gaat, in het wild zijn het ook gewoon groepsdieren, maar ga maar eens na; zou jij iedereen aardig vinden die bij jou in je kamer gezet wordt waar jij zomaar mee moet samen leven?

Rusjes kunnen alleen samen in een koppeltje (mannetje-vrouwtje), dan helpt het mannetje zelfs mee met de opvoeding van de kids! (want die krijg je uiteraard als je ze koppelt Tong uitsteken )

Maar voor koppelen geldt dat je écht heel erg veel ervaring en kennis moet hebben voor dat dat goed gaat! Het is gewoon het beste en het prettigste voor de diertjes om ze gewoon alleen te houden Lachen

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 11:26

nou, het is dus een koppeltje, een mannetje en een vrouwtje.

ik heb ze een keer op het werk gekocht, omdat ze anders aan slagen gevoerd zouden worden.
idd, ik heb gelezen dat het mannetje meehelpt bij het opvoeden, maar ik heb ze nu zo'n 2/3 maanden, en nog geen jongen...
weet niet of dat normaal is?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:28

Hoe oud zijn ze?
Waarom wil je fokken? Ik zou niet willen fokken met dieren waarvan ik de afkomst niet weet (ja je weet dus wel waar ze vandaan komen, maar ken je de ouders?), je bent dan alleen maar bezig met vermeerderen en ik vind persoonlijk dat er al veeeel te veel hamsters op marktplaats staan die een baasje zoeken.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 11:30

ow, maar ze komen niet op marktplaats te staan hoor.

voordat ik ze had gekocht heb ik wat mensen gebeld, of die eventueel een jong hamstertje zouden willen, mochten er jongen komen.
dus aan een goed tehuis komen ze wel.

is het niet sneu, dat als ze de hele tijd samen hebben geleefd ze nu apart te zetten?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:49

Nee ik zeg ook niet dat jou hamsters op marktplaats komen Tong uitsteken Maar de mensen die jou kleintjes krijgen hadden er ook eentje van marktplaats kunnen nemen, dat bedoel ik.
Nou je hebt in ieder geval goed rondgevraagd van te voren, dat is goed Ja

Als je kleintjes wilt kan je ze samen laten zitten hoor. (ook al zou ik het dus niet doen, maar als je later kleintjes wilt dan een paar rusjes nemen mét stamboom Lachen ), maar jij 'paart' ook niet met al je mannelijke vrienden lijkt me Clown
Koppelen hoeft niet altijd goed te gaan in de zin dat ze ook altijd gaan paren natuurlijk, hou daar rekening mee.

Maar ik ben nog wel benieuwd naar de leeftijd van de beestjes?

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 12:00

de beestjes zijn ongveer 8 maanden heb ik mij laten vertellen.
nu ik zo lees wat je zegt, denk ik dat ik ze apart ga zetten.. Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:13

Als je dan toch een paar leuke stamboom beestjes wilt dan zit er in Someren een leuke rusjesfokker Knipoog

8 maanden is opzich een goede leeftijd om te fokken, je moet ongeveer van een half jaar tot een jaar denken bij het vrouwtje, daarna worden syrtjes vaak onvruchtbaar (soort van overgang), bij rusjes weet ik dat niet precies.