echt bang voor de hond op stal

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

echt bang voor de hond op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 12:06

Sinds december sta ik op een nieuwe stal, echter hebben ze daar een Mechelse herder.

Ik ben eigenlijk echt bang voor dat beest. Als je aan komt fietsen komt ie keihard blaffend naar je toe in een noodvaart en als je dan de stal in loopt gaat ie meestal gewoon weer ergens liggen. Ik sta nog met 3 andere stalgenoten, als die wegfietsen doet die hond dus niets, maar als ik wegfiets komt ie vaak blaffend op me af alsof ik niet weg mag 1x schoot me voet van de trapper en toen beet hij (wss schrikreactie weer van de hond). Ik ben de staleigenaren gebelt, die hebben meerdere malen hun excuus aangeboden en de hond een tijdje achter het hek gehouden. Echter doet de hond verder naar niemand lelijk (los van t feit dat hij van de zomer ook een paar keer iemand heeft gebeten), ik ben zowieso geen held met honden. Maar ik ga helemaal niet graag alleen naar stal, wat verder dagelijks toch moet omdat ik de stal moet doen en voer klaar moet zetten.

Als er iemand op stal is ga ik niet rijden want dan kan ik met die persoon t erf weer af, echt heel stom, ik weet het, maar ik vind dat beest gewoon zo eng. Ik ben echt bang dat hij dus weer op me af komt rennen als ik weg ga, gaat blaffen en t ergste dat hij me dan bijt

Me moeder vind dat ik me aanstel en gewoon weg moet fietsen en me broer zegt: waarom loop je het erf niet af? Dat durf ik dus al helemaal niet, als ie dan bijt kom ik zeker niet weg denk ik dan. Met de eigenaren durf ik er ook niet echt over te praten, de hond doet feitelijk niets, maar als hij dus voelt dat je bang bent gaat ie blaffen naar je in de hoop dat je dan niet weggaat en met hem blijft spelen. Als je dan gaat twijfelen om weg te gaan wilt hij dus nog weles bijten, gelukkig liet hij toen hij beet gelijk los en ben ik snel weggefietst, maar ja ik zit hier nu al mee sinds november, zo vervelend, maar ik ben gewoon bang voor honden die bijten en blaffen. Als ik ze ken en weet dat ze niets doen vind ik best, maar deze vertrouw ik echt niet meer.

Hoe kom ik nou van deze angst af? En wat moet ik doen zodat die hond mijn angst niet voelt en dus gewoon blijft liggen als ik wegfiets? En als ie wel op me af komt, wat doe ik dan t beste?

tanya89

Re: echt bang voor de hond op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:11

Hmm lastig! Aai je hem wel is ofzo? Misschien moet je toch eens overleggen met de staleigenaar of dat zij een keer erbij willen zijn en dat jij m dan aait ofzo, of eens met m speelt. Dan is jou angst misschien minder en voelt hij dat het niks ergs is als jij weggaat.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:12

tjah, ik denk dat het héél moeilijk zal worden om over je angst heen te komen.
Je geeft namelijk zelf aan dat je geen vertrouwen in de hond hebt, maar de hond voelt jouw angst wel en misschien speelt hij daarop in?
Speel je af en toe met de hond ofzo?
Laat de hond denken dat jij een positieve ervaring is voor hem.
Geef hem een koekje, streel hem, borstel hem, speel met hem...
Als de hond er zelf voor open staat natuurlijk!

Kan je niet eens met de eigenaar écht rond tafe gaan zitten en zeggen dat je door je angst voor de hond er tegen op ziet om naar stal te komen? Dat moeten ze toch begrijpen?

Laat je weten hoe het vorderd? Lachen

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 12:16

ik aai en speel wel met de hond, bal gooien en dan brengt hij die zo snel mogelijk weer terug. Dan ben ik ook niet bang voor hem, alleen als ik dus wegfietst wordt ie boos dat ik wegga en dan blaft hij dus heel erg (en heeft hij dus 1x gebeten).

De andere spelen nooit met hem en die mensen negeert hij ook gewoon. De eigenaren hebben gezegd dat ik dat ook moet doen, maar zodra ik wegfietst komt ie dus op me af Boos!

edit: als het nu een klein hondje was fietse ik gewoon snel weg, maar ik een mechelse herder voor me neus vind ik toch wat anders, zeker omdat hij ook zonder pardon toen in me schoen beet, godzijdank in me schoen want me zool lag echt aan gort!

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:22

De hond blijft blaffen en op je afkomen, omdat hij weet dat je bang bent. Daar maakt hij gebruik van. Hij vind dat hij macht over jou heeft. Gewoon rustig langs hem fietsen en negeren Knipoog

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:25

[quote="diesel_"]. Echter doet de hond verder naar niemand lelijk (los van t feit dat hij van de zomer ook een paar keer iemand heeft gebeten), /quote]

Als hij van de zomer ook al een paar keer iemand gebeten heeft, (zonder dat het slachtoffer dat heeft uitgelokt) dan is het niet zo gek dat je bang bent voor die hond.
Als hij al eerder iemand heeft gebeten dan is bewezen dat hij niet te vertrouwen is.

Snap niet dat de stalhouder de hond dan niet vasthoud en dat je moeder daar niet achteraan wil gaan maar zo laconiek reageert. Vrees dat je weinig kan doen omdat een stalhouder een kind veel minder serieus zal nemen dan een ouder.

Hardlopen/hard fietsen wekt jachtinstinct van de hond op dus als je het erf verlaat gewoon rustig lopen/fietsen. Veel lawaai maken/gillen naar de hond wordt meestal ook niet zo gewaardeerd.

Misschien kun je onder leiding van de eigenaar van de eigenaar eens wat commando's oefenen met de hond. Zit / lig / kom / blijf / poot. Als blijkt dat de hond naar je luisterd krijg je waarschijnlijk meer vertrouwen in de hond. Bovendien wordt voor de hond duidelijk dat hij naar jouw commando's moet luisterenen en dus in rangorde lager staat dan jou.

lees net dat je wel ballen gooit naar de hond die hij vervolgens terugbrengt. Als hij die teruggebracht heeft laat hij de bal dan wel onmiddelijk los op jouw commando?
Loopt hij weer weg met de bal of houd hij die vast als je los zegt dan is hij jou aan het uittesten. Je moet dan heel consequent reageren. los is los en wel onmiddelijk.
Laatst bijgewerkt door lindsey op 15-04-07 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:27

Kun je 'm niet vastleggen of ergens opsluiten als je weg gaat? Maakt een ander 'm wel weer los als je dat even netjes afspreekt.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:30

Die hond voelt jouw twijfel en angst, en daarom reageert hij zo. Je stalgenoten zijn niet angstig en gaan gewoon naar huis zonder zich druk te maken over die hond, zij schenken hem geen aandacht, en de hond schenkt hun geen aandacht.
Jij denkt echter waarschijnlijk de hele tijd als je daar bent al; oei als ik zo weer wegga, dan....

Dat dier is gevoelig en pikt jouw gedachtes en angst op, en juist daarom wordt je intressant voor hem.

Probeer dus gewoon nuchter te zijn, je gedachten leeg te maken voor je weg gaat. Speel desnoods nog even met hem en ga dan weg. Kent hij commado's ? Zoja, geef hem die dan als je weggaat, leg hem af en zeg Blijf. Als hij niet luistert wees je gewoon streng, niet angstig met een hoog stemmetje, maar brul laag :"BLIJF!"
Noem de naam van de hond niet, daarmee trek je juist zijn aandacht, alleen het commando BLIJF.

En anders dit eerst eens oefenen met de staleigenaren, je kan het hun heus wel vertellen. Zeg maar gewoon eerlijk dat je bang bent en dat je weet dat die hond het doorheeft, dat je graag met plezier naar je pony wil blijven gaan en of zij je willen helpen van je angst af te komen door het weggaan-ritueel te oefenen met de hond.

Suc6 ermee!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 12:40

@ Lindsey: als ik de bal wil en zeg LOS dan laat de hij de bal ook meteen los. Ik heb al is geprobeer heel langzaam weg te fietsen toen er nog iemand op stal was, toen bleef hij inderdaad rustig liggen Vingers aflikken

@ SANEX: dat BLIJF ga ik zeker proberen! En je hebt helemaal gelijk, de anderen schenken de hond geen aandacht en dus de hond hun ook niet, bij mij is dat integendeel.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:49

koop lekkere koekjes voor de hond,geef hem die 1 als je aankomt,praat lief,
als je weer weggaat hetzelfde,
zo ziet de hond in dat je geen bedreiging bent en ziet hij je graag aankomen!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:53

Ohja nog een toevoeging, als hij niet blijft maar je achterna gaat, ga dan niet harder fietsen maar juist stilstaan. Als jij harder gaat fietsen wanneer de hond je achterna komt wek je zijn jachtinstinct op, of je maakt er een spelletje van voor hem.
Als hij niet blijft liggen ga je stil staan en beveel je hem terug te gaan op zijn plaats. Fiets in normaal tempo weg, komt hij je weer achterna, stop je, beveel hem opnieuw. Zo laat je zien dat je niet voor hem op de vlucht bent maar er zeker van bent dat hij op zn plaats moet gaan

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:24

zo ben ik op mn werk(stal) ook gebeten door de hond(ook mechelse herder, maar dan ergens ver weg nog kruising met iets anders) en ik was niet de 1e
klote beest is het, moet hem dan ook écht niet meer in mn buurt hebben!
Ik kom niet op mn werk om gebeten te worden door een achterlijke hond Boos!

Beest is niet te vertrouwen, als ze eenmaal hebben gebeten en hun grens dus niet weten is er weinig meer mee te beginnen, vind sowieso mechelaars geen geweldige honden
Vind ze alleen super als ze 1 baas hebben en erg goed opgevoed zijn, dan gaan ze echt voor hun baas door het vuur! maar kennen ze hun grenzen niet goed, nee dan zijn het geen fijne honden.

Wat sanex zegt klopt idd, niet harder gaan fietsen als ie achter je aan komt(hnd op stal rent achter auto's aan en bijt in de banden, hoe harder die wegrijden hoe harder die erachteraan gaat, mag het niet zeggen maar hoop dat ie er nog eens onder komt!)
stilstaan en die hond wegsturen, maarja als ie dat niet doet is het lastig..

ik negeer dat rotbeest op mn werk, en als ie in mn buurt komt stuur ik hem weg, komt gelukkig ook niet meer veel los nu!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 21:33

Citaat:
koop lekkere koekjes voor de hond,geef hem die 1 als je aankomt,praat lief,
als je weer weggaat hetzelfde,
zo ziet de hond in dat je geen bedreiging bent en ziet hij je graag aankomen!

Dat lijkt me zeker de niet de oplossing, de hond vind me volgens de baas leuk en wilt niet dat ik wegga omdat er dan niemand meer met hem speelt met de bal. Als ik koekjes ga geven wilt ie helemaal niet meer dat ik wegga..

Citaat:
Ohja nog een toevoeging, als hij niet blijft maar je achterna gaat, ga dan niet harder fietsen maar juist stilstaan. Als jij harder gaat fietsen wanneer de hond je achterna komt wek je zijn jachtinstinct op, of je maakt er een spelletje van voor hem.
Als hij niet blijft liggen ga je stil staan en beveel je hem terug te gaan op zijn plaats. Fiets in normaal tempo weg, komt hij je weer achterna, stop je, beveel hem opnieuw. Zo laat je zien dat je niet voor hem op de vlucht bent maar er zeker van bent dat hij op zn plaats moet gaan

dat lijkt me nu is echt de oplossing, alleen dat durf ik dus niet Huilen ik ben echt zo bang dat hij bijt en dan stil gaan staan is echt een grote opgave voor me.

Zou het misschien helpen om lopend met de fiets in de hand weg te gaan? en gewoon naar de uitgang te kijken en niet naar de hond?

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 23:23

ik liep stage op een stal waar ze een Canadese Ridgeback hebben.. ik vond hem dood en dood eng.
Ik was er altijd het eerst en was dus zogezegt de l.ul omdat hij mij nauwelijks kende.
Blaffen en hij heeft zelfs een keertje naar me gebeten.. heb daar mijn tijd 'uitgezeten' en ben daar niet meer geweest.
Ik werd altijd panisch als ik niet wist waar die hond was.
Het is echt een geweldige stal maar ik ben echts doodsbang voor die hond.

Ik had het tijdelijk opgelost met snoepjes en hem gewoon veel aandacht geven.. maar dat helpt natuurlijk niet voor altijd

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 23:25

hallow schreef:
ik liep stage op een stal waar ze een Canadese Ridgeback hebben.. ik vond hem dood en dood eng.
Ik was er altijd het eerst en was dus zogezegt de l.ul omdat hij mij nauwelijks kende.
Blaffen en hij heeft zelfs een keertje naar me gebeten.. heb daar mijn tijd 'uitgezeten' en ben daar niet meer geweest.
Ik werd altijd panisch als ik niet wist waar die hond was.
Het is echt een geweldige stal maar ik ben echts doodsbang voor die hond.

Ik had het tijdelijk opgelost met snoepjes en hem gewoon veel aandacht geven.. maar dat helpt natuurlijk niet voor altijd

Zo heb ik het ook gedaan met de hond van stal,
De verzekering betaald bij die hond zelfs niks meer uit,
hij heeft echt al teveel broeken kapot gemaakt.

Paar keer brokjes gegeven, nu komt hij me altijd 'vrolijk' tegemoed, en als ik na me kast ga,
gaat hij meteen achter me aan, kijken of ik nog wat heb voor hem

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 23:26

Vraag of zij hem opsluiten als jij er bent. Want van die angst kom je niet af, en des te banger jij bent des te meer de hond naar je toe trekt...
Hond negeren is voorlopig het beste.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 23:29

Dit moet je wel even met de eigenaar bespreken. Maar als ik de eigenaar van de hond was zou ik je adviseren om idd gewoon blijf tegen hem te zeggen als je weggaat en als hij dan toch je na komt, zou ik heel hard FOEI!!! brullen. Zo hard als je kan en zo dominant als je kunt. Dan zal hij wel gas terug nemen.
Ik zeg dat je dit even moet vragen, omdat je wel zeker moet weten dat de hond gewend is om zo gecorrigeerd te worden. Anders snapt hij het misschien niet.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 07:38

ik heb dit probleem ook een tijdje gehad op stal, de hond beet dan niet maar kon wel zo erg grommen en blaffend achter me aan komen dat ik er bang van werd.

ik heb het opgelost door hem juist wat aandacht te geven en hem te leren kennen, begroeten als ik het erf op kom, even lekker aaien en hij deed niks meer Lachen met weggaan hetzelfde, of roep ik hem juist mee tot het hek, geef hem daar nog een aai en ga weg. bij mij heeft het geholpen Lachen

succes ermee!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:25

Vraag je ouders eens mee voor een gesprekje op stal. Als de hond al eerder heeft gebeten (en niet alleen jouw) zullen de eigenaren met meer moeten komen dan hun excuses.

Eigenlijk vind ik gewoon dat zo´n hond aangelijnd moet zitten (maar dat is dus een persoonlijke mening). Dat zou je (met bv je moeder) kunnen voorstellen naar de eigenaar. Je bent een betalende pensiongast daar, dus dar zullen je toch wel in tegemoet willen komen neem ik aan. En als je merkt dat ze dat niet serieus op willen nemen dan zul je denk ik toch moeten overwegen of ergens anders op stal niet een betere plek te vinden is.

oeilijke situatie maar succes. Stilzitten en niets zeggen schiet je niets mee op, probeer dus zoveel mogelijk de eigenaar hiervan in te lichten en ook voorstellen te doen zodat jij je wel veiliger voelt (muilkorf overdag bv?)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:37

Rhodesian Ridgeback, bedoel je hallow? Haha! Ik heb nog nooit van een Canadese Ridgeback gehoord. Knipoog

Inderdaad, als je wegfietst, ben je prooi. Dan word je JUIST gebeten. De tip van je broer is echt zo slecht nog niet, zet je kiezen maar eens op elkaar en loop het erf af. Straal negeren. Hond zal denken dat je weer weg gaat fietsen, maar zal van een koude kermis thuiskomen. Dit consequent herhalen.
Koekjes ben ik niet zoo voorstander van, de hond zal zich juist aangemoedig voelen om te blaffen, en blaffen zal hij toch wel. Mechelse herders zijn nou eenmaal waakhonden, dat stopt echt niet.
dus:

- Aan komen lopen
- niet aankijken, dat is provocerend.
- in rustig tempo het erf oplopen, doen alsof hij niet bestaat. Desnoods met je ogen dicht. Hij zal zo geen reden hebben om te bijten. Doet hij dat wel, heb jij een reden om bij de baas aan te kloppen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:05

diesel_ schreef:
Sinds december sta ik op een nieuwe stal, echter hebben ze daar een Mechelse herder.

Ik ben eigenlijk echt bang voor dat beest. Als je aan komt fietsen komt ie keihard blaffend naar je toe in een noodvaart en als je dan de stal in loopt gaat ie meestal gewoon weer ergens liggen. Ik sta nog met 3 andere stalgenoten, als die wegfietsen doet die hond dus niets, maar als ik wegfiets komt ie vaak blaffend op me af alsof ik niet weg mag 1x schoot me voet van de trapper en toen beet hij (wss schrikreactie weer van de hond). Ik ben de staleigenaren gebelt, die hebben meerdere malen hun excuus aangeboden en de hond een tijdje achter het hek gehouden. Echter doet de hond verder naar niemand lelijk (los van t feit dat hij van de zomer ook een paar keer iemand heeft gebeten), <KNIP>

Pardon?!

Het beest bijt dus gewoon mensen. Dan hoor jij geen probleem te hebben, dan hoort de staleigenaar (en uiteindelijk de hond) een probleem te hebben. Aanlijnen of opsluiten die hap dus. Niet tot jouw probleem laten worden.....

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:26

--> BB