honden en kippenbotjes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

honden en kippenbotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 09:28

kan iemand mij vertellen hoe dat nou zit, sinds ik me kan herinneren roept mijn moeder dat een hond beslist geen botjes van kippen mag hebben en ik heb dat ook nooit gegeven.
heb wel vaak gezien dat mensen dat gaven, en dan riep ik 'dat mag niet hoor, dat kan versplinteren en gevaarlijk zijn' waarop dan meestal geantwoord wordt 'dat doe ik al jaren, kan geen kwaad hoor'.
zo gisteren weer, wij hadden kip en ik zei dat ze dat niet aan mijn hond mochten geven maar het dochtertje van mijn vriend zei dat ze dat altijd gaf, nou is zij 9 dus dat neem ik niet al té serieus maar mijn vriend zat me ook verbaasd aan te kijken en zei 'néé, dat zijn konijnenbotjes die je niet mag geven, kippenbotjes wel'.
wie kan mij hier wat helderheid in verschaffen?

Moosje

Re: honden en kippenbotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:41

Een hond mag wel kippenbotjes als ze rauw zijn, maar niet gekookt, gebakken etc.
www.barfplaats.nl geloof ik, daar staat meer info.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:12

Klopt. Ik krijg ook altijd commentaar bijv van haar fokker Clown Dat ik absoluut geen kip mag geven!

Rauw kan het geen kwaad, het is zacht genoeg dat ze t kunnen doorbijten en t verteerd makkelijk. Ook konijnenbot kun je gemakkelijk geven.
Maar bij alles geld: Vlees en bot, altijd rauw!
Je kan zelfs vis geven met graat, als t maar rauw is. Benthe heeft vorige week nog een zalmkop verobert Clown

En even terugkomend op het commentaar, geef Benthe geen kip! Nee hoor, ze is immers allergisch Clown

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:23

Al het zachte bot kan je gerust geven maar idd rauw! bovenstaande link is heel goed ga daar eens informeren als je meer wilt weten Knipoog

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 00:19

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 00:25

Zo weer wat bijgeleerd! Haha! Ik wist ook niet beter als dat kippenbotjes levensgevaarlijk waren. Maar dat waren dan ook altijd gekookte of gebraden botjes Haha! .

Een kennis van ons heeft twee hondjes verloren aan kippenbotjes. (vraag me niet hoe zo iets twee keer kon gebeuren want dan kan ik me nog kwaad maken) Boos!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 06:09

en door eigen ervaring raad ik dus gewoon alle botten af.
onze hond kon es niet poepen doordat hij verstopt zat met bot. sindsdien heb ik t nooit weer gegeven

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:25

Ellepel, als je voldoende spiervlees geeft bij het bot, heb je dat probleem niet. Wanneer je teveekl aan bot en te weinig, of niet, geeft aan vlees, krijg je 'verkalkte poep' om het zo maar te noemen.
Een keer niet erg, worden de anaalklieren goed geperst en is een lesje voor de volgende keer dat er meer vlees bij moet Lachen

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:49

Inderdaad, rauwe botjes kunnen wel, gekookte niet, want die splinteren. Mijn honden eten zo een hele kip met bot en al rauw op. Dit doen ze nu alweer 2 jaar, en ze leven nog steeds Knipoog Haha!