broodfok vermoedens??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dienetje

broodfok vermoedens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 15:22

Omdat ik het moeilijk hard kan maken dat het zo is wil ik een beetje advies wat jullie zouden doen.

Een week of 2 geleden zag ik op het bord van de albert heijn kaartjes hangen met, berner senner pups, boomer pups, thih tzu pups en rottweiler pups. En allemaal hetzelfde 06 nummer.
Toen zei ik tegen me moeder dat dat vast niet helemaal snor zat, maar misschien viel het mee.

Een week later had de vriendin van me zusje hun hondje daar gekocht een benner senner. En ondertussen licht de pup in het dierenziekenhuis. Mijn vermoeden is daardoor alleen maar versterkt.

Nou heb ik gegoogled en dan moest je overal meer informatie geven en ik heb niet meer als een 06 nummer.

Wat zouden jullie nou doen?

marleen_usar

Re: broodfok vermoedens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:24

Is brood fok verboden dan?

Danisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:25

Misschien bellen,en doen of je geïnteresseerd bent in zo'n pup. Dan kun je eens zien hoe ze erbij zitten,of ze gezond zijn,ed.
Als het daar echt niet pluis is,zou ik de dierenbescherming waarschuwen.Knipoog

Danisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:26

Of het verboden is weet ik niet zeker,maar het is in elk geval echt niet best hoe het er bij broodfokkers aantoe gaat!.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:26

Ik neem aan dat er al meer mensen daar geweest zijn,en die zouden toch ook wat gezien moeten hebben?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:27

Het is niet banketstaaf bedoeld, maar ik denk dat bokt hier weinig mee kan. En wat wil je er zelf mee?

Dat die mensen meerdere rassen fokken wil niet meteen zeggen dat het slecht is. als je zonodig meer informatie wil kun je toch wat aan je vriendin vragen. Zij heeft een hondje daar weg en moet er dus meer over kunnen zeggen. Vervelend dat haar hondje ziek is, maar dat kan altijd gebeuren. Dat wil niet meteen iets zeggen.

Anders doen alsof je zelf geïnteresserd bent, bellen en langs gaan.
Ik kan hier weinig mee en ga dan verder ook geen uitspraken doen.

Danisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:31

Alle mensen die ik ken die zo'n ziek hondje hebben gekocht blijken ze bij broodfokekrs gekocht te hebben.
Soms valt het niet meteen op.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:32

Er zijn er zoveel die voor het brood fokken, daar kan je niet allemaal op gaan letten.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:38

probeer het hondenforum eens............

gr gemma

Danisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:39

En daarom mogen ze maar blijven bestaan ofzo? Nors opkijken

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:43

Bel de dierenbescherming met je verhaal en geef hen dat 06-nummer. Zij weten vast hoe ze hier werk van kunnen maken.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:15

Pollewoppy schreef:
Dat die mensen meerdere rassen fokken wil niet meteen zeggen dat het slecht is. als je zonodig meer informatie wil kun je toch wat aan je vriendin vragen. Zij heeft een hondje daar weg en moet er dus meer over kunnen zeggen. Vervelend dat haar hondje ziek is, maar dat kan altijd gebeuren. Dat wil niet meteen iets zeggen.
.

Volgens mij snap jij het punt van "broodfok" niet zo goed. Over't algemeen zijn dat fokkers die gewoon fokken om er zoveel mogelijk geld uit te kunnen slaan. Dus liefst zoveel mogelijk honden op een zo klein mogelijke ruimte, liefst zoweinige mogelijk kosten dus een medische keuringen of deftig gekeurde vaderdieren komen er vaak niet aan te pas (vandaar ook het 'zieke' van het hondje. Heel vaak zit je bij broodfokkers met inteelt waaruit vaak genetische afwijkingen en ziektes komen. Plus dan nog eens een slechte start van hun jonge leventje bij een moeder met te weinig deftige stoffen in haar lijf om haar pups gezond groot te brengen. Plus dat de pups vaak veel te snel van de moeder weggehaalt worden, zodat de teef sneller terug gedekt kan worden), en dan ook nog liefst zoveel mogelijk nesten op een zo kort mogelijke tijd.
Niet echt goed te keuren dus. Tenzij jij er andere normen op nahoud voor het houden van honden?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:36

Ik snap heel goed wat broodfok is, ik vind alleen dat je niet zo maar kan zeggen dat het om broodfok gaat als je weinig achtergrond informatie hebt.

Ik vind het nog al aanvallend wat je in je laatste regel zegt, nl: Tenzij jij er andere normen op nahoud voor het houden van honden. Ik denk daar je wel iets beter op mag letten. Ik zeg namelijk in mijn bericht NIET dat het GEEN broodfok is of kan zijn. Ik denk alleen dat je voorzichtig moet zijn met die naam ergens aan te geven zonder dat je veel informatie hebt.

Ik vind dat je niet a.d.h.v. advertenties bij de albert heijn en één ziekhondje mag zeggen dat het om een broodfokker gaat.
Juist om wat er met een broodfokker bedoeld wordt. Je hebt al fokker zo een slechte naam, maar voor je die weer kwijt bent...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:29

Achter mijn laatste zin staat ook duidelijk een VRAAGteken, met is dus niet aan aanval of iets dergelijk bedoeld.. meer als retorische vraag.
En voor zover ik weet is de topicstarter ook vrij voorzichtig.Ze zegt nergens dat het duidelijk om broodfok gaat, ze vermoed het alleen sterk. En dan is er niets mis met proberen te zoeken hoe ze daar eventueel meer duidelijkheid over kan krijgen en hoe ze het allemaal wat kan aanpakken, toch? Je bent beter voorzichtig genoeg met dat soort dingen, broodfok is niet 'zomaar' iets.. maar een vrij ernstige zaak waar liefst zoveel mogelijk mensen van op de hoogte zijn.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:57

Officieel ben je al broodfokker met meer dan 20 pups per jaar en dan moet je je aan bepaalde regels van huisvesting houden, verder mag alles hoor....helaas.....
En kopers belonen dat door de honden daar aan te schaffen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:04

marleen_usar schreef:
Er zijn er zoveel die voor het brood fokken, daar kan je niet allemaal op gaan letten.

Maar als je je ogen er voor gaat sluiten dan houdt het nooit op. Ik vind het van TS wel erg goed dat ze het zichzelf aantrekt Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:25

Biepmiep schreef:
Officieel ben je al broodfokker met meer dan 20 pups per jaar en dan moet je je aan bepaalde regels van huisvesting houden, verder mag alles hoor....helaas.....
En kopers belonen dat door de honden daar aan te schaffen.

Probleem hierbij is dat ze vaak de grenzen van de wet opzoeken. Vaak is het moeilijk 'hard' te maken dat er dingen gebeuren die eigenlijk niet kunnen. Zolang er inderdaad mensen zijn die (veelal uit onwetendheid) daar een hondje kopen, kunnen deze broodfokkers gewoon doorgaan.

Misschien hebben jullie in oktober 2006 het programma kassa wel gezien. Ging dan niet over broodfokkers zelf, maar over hondenhandel. Die hondjes komen bij broodfokkers vandaan er wordt veel mee geknoeid. ook met papieren enzo. (Zie http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_ ... er=2872375)
Ik ben dan ook heel benieuwd wat het nieuwe kabinet met het HKB gaat doen. Dat er iets moet veranderen lijkt me voor de hand liggend. Maar makkelijk zal dat niet zijn.

@ tantjeuh: Ik denk dat wij elkaar even verkeerd begrepen, want wat jij nu schrijft ben ik met je eens hoor Knipoog
Kan gebeuren misverstandje Bloos

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:22

daarom kan je ook het beste een rashond kopen via de rasvereniging, betaal je wel meer maar heb een veel grotere kans op een gezonde hond!

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:07

Mijn buren haden uit belgie een broodgefokte pup.
Het buurmeisje was helemaal blij met het hondje. Pup was te
zwak/klein/dun voor het aantal weken dat ze zeiden dat het beest was. Het zou een week of 11,12 al zijn. Nou het leek eerder een pup van 1½ week ong. Hondje was dan ook een week nadat het bij hun was overleden. Zo apart als mijn buren zijn, kochten ze wederom een hond bij deze zelfde fokker.. Rolleyes
Deze hond was een ander ras, en een taaie, te taai voor het buurmeisje.. Hij begon zijn eigen gang te gaan, bijten ect. Het is zelfs zover gegaan dat het beest is weggelopen en de enige die hem kon pakken was ik. Ik was niet bang voor hem, ik was hem de baas. Nou weer zat dat beest buiten in hun tuin aan een ketting. Uiteindelijk is die door een oom & tante meegenomen die hem wel aankonden.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:58

Onwetendheid bij mensen...als ze een tandenborstel aanschaffen lezen ze de consumentengids maar bij aankoop van een levend wezen dat hopelijk ruim 12 jaar 'mee gaat' doen ze niks...IK denk dat het meer om het geld gaat....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:02

sja helaas zijn er veel broodfokkers

het kan ook een handelaar zijn
veel handelaren kopen nesten op om weer te verkopen, veel mensen krijgen een slipnest, en hebben geen zin en tijd de pups te verkopen, en dan doen ze ze, vaak veel te jong, weg naar een handelaar
dus als iemand meerdere pups aanbied, is de kans groot op broodfok of handel.

er moet ergens een zwarte lijst staan wat fokkers betrefd, zowel van katten als honden, weet alleen de link daarvan niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:10

onze hond komt ook bij een broodfokker vandaan. we kwamen dara kijken voor een nestje Bommerpups en toen zagen we bakken en bakken vol met allerlei pups van verschillende rassen in 1 ruimte.
misschien wel broodfokkers,maar alle dieren werden door een dierenarts begeleid, alle puppy's hadden een tatouage in het oor, waren ontwormd en hadden een paspoort.
En de pup die wij uiteindelijk hebben genomen ( was toen 7 weken oud) is tot nu toe altijd kerngezond geweest.
Dus het kan wel goedgaan

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:17

Volgens mij niet verboden en kan je er dus weinig aan doen. Hooguit opgeven aan de belastingdienst ivm inkomen (zal ie vast niet opgeven gok ik zo).

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:09

Lowara schreef:
onze hond komt ook bij een broodfokker vandaan. we kwamen dara kijken voor een nestje Bommerpups en toen zagen we bakken en bakken vol met allerlei pups van verschillende rassen in 1 ruimte.
misschien wel broodfokkers,maar alle dieren werden door een dierenarts begeleid, alle puppy's hadden een tatouage in het oor, waren ontwormd en hadden een paspoort.
En de pup die wij uiteindelijk hebben genomen ( was toen 7 weken oud) is tot nu toe altijd kerngezond geweest.
Dus het kan wel goedgaan

Zou je als je nu weer een hond zou gaan aanschaffen dan weer daar eentje kopen?
Is niet aanvallend bedoeld hoor, maar ben ik gewoon benieuwd naar.
De punten die jij noemt zeggen namelijk niet zoveel. Maar bij zulke handelaren is het risico op een zieke pup gewoon groter. Dat heeft alles met infectiedruk te maken. Er zitten zoveel hondjes bij ekaar in een relatief kleine ruimte. Dat ze door een dierenarts begeleid worden, tatoeage hebben en een paspoort, zegt eigenlijk niks. Ik wil dan nogmaals verwijzen over hondenhandel dat Kassa in oktober 2006 uitzond.
Ook deze handelaar liet zijn honden controleren door een dierenarts, de honden kregen een paspoort mee (hoewel je daar sterkt je twijfels bij kan hebben, gezien de manier waarop). Toch hadden er veelhondjes parvo.

Ik ben blij dat jullie geluk gehad hebben hoor met je hondje en zal ook niet ontkennen dat het niet goed kan gaan, maar het had heel anders gekund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:31

Lowara schreef:
Dus het kan wel goedgaan

Tuurlijk kan het goed gaan. Maar ik zie niet in waarom je zo'n persoon zou willen steunen (en dat doe je door daar een dier aan te schaffen)??