Babyhamsters syrische hamster wat nu met de man?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Babyhamsters syrische hamster wat nu met de man?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 09:11

Ik heb een vraagje. Ik heb een man en een vrouw hamster, die had ik eerst bij elkaar en toen na 15 dagen uit elkaar zodat de vrouw in alle rust kinderen zou kunnen krijgen als ze dat wilde. De vrouw en man waren best gestresst dus na 1,5 week weet bij elkaar gezet. Ze maakten ook telkens geluidjes naar elkaar. Nu zitten ze zo ongeveer 2 maanden samen en nu vanmorgen ineens lag de man in een ander nestje, dus ik gelijk kijken bij de vrouw en ja hppr 4 lieve baby's. Nu heb ik zo'n grote buizen kooi en dacht ik ik sluit de helft af, maar gelijk weer kreeg de vrouw stress en toen ik het weer open deed ging ze gelijk kijken bij de man. Wat moet ik nu doen, kan dit zo? Ik heb het nog niet eerder meegemaakt, mijn vorige vrouw vond zowiezo de man niet zo super dus die zaten altijd alleen.
Ik hoop dat jullie hier meer van weten maar ik dacht dat syrische hamsters erg solitair waren, er i geloof ik wel een soort hamster die liever met meer leeft de roborovski ofzo geloof ik, maar dat zijn deze grote dikkerts absoluut niet.

Bluebontje

Re: Babyhamsters syrische hamster wat nu met de man?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:39

Als ze niet met elkaar op de vuist gaan, kun je ze toch gewoon bij elkaar laten. Stress is nooit goed.
Pas wel op dat ze vrij snel weer kunnen paren.

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:44

laat ze maar lekker samen zitten
Hamsters zijn tog groepsdiertjes? ik had vroeger altijd mijn beestjes tesamen zitn hoor

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:49

Eddie schreef:
Hamsters zijn tog groepsdiertjes? ik had vroeger altijd mijn beestjes tesamen zitn hoor

Nee, hamsters zijn solitaire dieren op een paar rassen na.

Ik zou zeggen pb Wuis eens, die weet erg veel van hamsters. Ik heb er verder geen verstand van.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:38

Eddie : Hamsters zijn juist helemaal geen groepsdieren!

Syrische hamsters kunnen NIET samen gehouden worden, roborovski's inderdaad wel.
Misschien moet je eens op www.dehamster.nl kijken, hier kun je veel info vinden, je kan je ook aanmelden op het forum.
Ze hebben vast tips voor je !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:59

Oh nee aub haal ze direct uit elkaar. Syrische hamster kunnen helemaal NIET samen!

En waarom wil je uberhaupt fokken. Heb je goede dieren met een betrouwbare afkomst?

Ik vrees van niet, aangezien je ook al niet weet dat het solitaire dieren zijn.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:36

alleen roborovski's zouden in groepen kunnen leven, maar zelfs dat raad ik af. Ik ben zelf fokker van russiche dwerghamsters en ook die leven solitaire , of koppels gewijs. maar met een koppel kan het ook een tijd goed gaan en na een tijdje gaan vechten. Syren leven idd solitaire. Heb je een foto van jou hamster ben wel benieuwd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 21:02

Wuis schreef:
Oh nee aub haal ze direct uit elkaar. Syrische hamster kunnen helemaal NIET samen!

En waarom wil je uberhaupt fokken. Heb je goede dieren met een betrouwbare afkomst?

Ik vrees van niet, aangezien je ook al niet weet dat het solitaire dieren zijn.

ehh pardon, ik denk dat jij niet helemaal goed kunt lezen, ik heb namelijk zelf al vermeld dat ik weet (en uit boek en uit ervaring) dat hamsters op een soort na niet samen kunnen en waarom zou ik niet mogen fokken? In de dierenwinkel zou er ook mee gefokt zijn sterker nog beide dieren hebben daar al voor een nestje gezorgt en ik heb hokken genoeg. Het plan was een nestje voor mezelf maar gezien de ouder dieren nu dus onafscheidelijk zijn, haal ik ze wel uit elkaar zoeken ze hele tijd naar elkaar en hoor je geluidjes heen en weer gaan van hok naar hok. Daarnaast heb ik een tijdje zitten observeren en de man mag ook voorzichtig bij het nestje maar moet nu tijdelijk apart leven in een eigen holletje.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:08

Ik denk dat wuis bedoelt dat je niet zeker weten of syrische hamsters samen mogen.
En meestal als je een beetje verstand hebt van hamsters, dan weet je dit eigenlijk altijd zeker Bloos

Het is niet erg als je iets niet zeker weet, dat bedoel ik ook niet.
Maar ik vind dat je dit soort dingen over syrische hamsters moet weten als je er zelfs mee gaat fokken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 10:17

Nouja ik heb stuk of 3 boekjes gelezen en alle hamstertest op dit site met min 80% goed beantwoord maar zoals ik al zei overal staat dat ze solitair zijn en dus opzich willen leven behalve met paren natuurlijk dan moet je even voor het nestje komt ze uit elkaar halen omdat anders de moeder de jongen dood kan bijten, maar goed in dit geval is het dus anders en vraag ik om raad, niet om commentaar of uitingen hoe dom ik wel niet ben....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 10:24

Hier wat foto's van mijn hammies:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:07

welke is van jouw de vrouw en de man?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:09

AJB haal ze uit elkaar.. Het zijn solitaire dieren. En ze zullen NOOIT gelukkig worden samen. Bovendien is het vrouwtje dan constant drachtig. En er is al een overschot aan hamsters zonder stamboom.

Dit is geen commentaar maar goedbedoeld advies.

Een cavia of rat houd je niet alleen. En een syrische hamster houd je niet samen.

Dierenwinkels vertellen wel meer. Erg kortzichtig om het advies van dierenwinkelpersoneel te luisteren. Zij willen zoveel mogelijk verkopen. En zoals je broodfok bij honden en katten hebt, heb je dat ook bij knaagdieren. Hamsters uit dierenwinkels komen van broodfokkers.

Luister liever naar kenners en fokkers met jarenlange ervaring. En fok niet doelloos met broodfok en inteeltdieren (want dat zijn ze, dat kan ik je garanderen).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 22:32

En toch lees je niet goed.... En daarom neem ik jou ook niet zo snel serieus, daarnaast schrijf je op een toon een chago van te worden, goedbedoelde advies kun je ook anders formuleren, maar dat is wel vaker het probleem op bokt. Dit komt bij mij over als een soort afzijken met af een toe een zinnetje ertussen dat je het wel goed meent.

Maar goed even op een rijtje wat je allemaal al van me vind:
Kortzichtig (luister volgens jou naar winkelpersoneel hoewel ik volgens mij alleen heb gezegt dat ze beide in de winkel al eens een nestje hadden gehad en dat als ik ze niet had gekocht dat ze dan waarschijnlijk in de winkel voor nog meer nageslacht gezorgt zouden hebben tenzij iemand anders ze kocht)
Je vind me schijnbaar ook geen verstand hebben van hamsters omdat ik niet weet dat ze solitair zijn hoewel ik dat dus wel weet want heb al vaker hamsters gehad, en nee nog nooit een nestje maar wel voldoende boekjes gelezen en dit gaat nu eenmaal niet meer volgens de boekjes, ik heb dus geprobeert ze uit elkaar te halen maar dan wordt moeder zenuwachtig en maakt gekke geluiden. De man maakt die dan terug. Dan kunnen ze nog zo solitair zijn maar ik heb dit nog nooit meegemaakt en jullie supper hamsterkenners fokkers misschien wel en daarom vraag ik om advies, zo leer ik misschien ook nog wel wat, maar als er op zo'n toon tegen me gesproken wordt alsof ik een dom iemand ben die eigelijk helemaal geen hamsters moet hebben, dan hoeft het allemaal niet meer dan volg ik wel me eigen gevoel, en ja gaat het mis is dat jammer. Ik neem aan dat je niet wilt dat ik zo ga denken, dan zou ik het toch fijn vinden als je het op een andere manier zegt.

Even iets anders ik durf het eigelijk al bijna niet meer te vragen want ben nu vast de dierenbeul van bokt geworden als ik dat al niet was.
Zou je hamsters niet kunnen kneuzen oid? Weet wel dat hetmet cavia's kan maar een hamster is natuurlijk weer een stukje kleiner.

Oja nog iets vreemds, als de vrouw een vreemd geluid hoort in het hok, gaat ze er als een gek op af, maar als ze ziet dat het de man is, is ze alleen maar blij, en gaan ze samen op zoek naar eten etc. Kan dit gedrag ook veranderen in dat ze de man niet meer mag en als ik ze dan uit elkaar haal moet ik de man dan in een ander vertrek in huis houden want de vorige week hebben ze dus alsmaar lopen stressen en geluidjes lopen maken naar elkaar. als de een dan even wat rustiger werd begon de ander.
Graag nu een beetje aardig advies en draai het niet zo dat eht allemaal weer mijn schuld is en ik dom ben en kortzichtig etc, want dan wordt dat echt me laatste blik in dit topic, heb daar allemaal geen zin in, dan rij ik liever even langs de dierenarts, die geeft tenminste eerlijk en goed advies en laat zich niet uit over wat hij van me vind.....

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 07:45

hmmm en over dierenwinkels is niet altijd even waar

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:45

Dierenwinkels verkopen over het algemeen alleen maar onzin dus ga hun echt niet geloven als je je hamsters in leven wilt houden..
Boekjes zijn over het algemeen ook niet meer van deze tijd, de informatie die daar in wordt gegeven is niet correct en heb je dus weinig aan. Je hebt meer aan duitse boekjes Knipoog

Syrische hamsters zijn solitaire dieren en gaat 99% van de tijd fout! LilianR hier op bokt had haar syrtjes al 1.5 jaar bij mekaar zitten (broertjes) maar die zijn uiteindelijk ook nog gaan vechten. Ze hebben het beide overleefd, maar die hebben geluk gehad.

Het geluidje dat je hamsters maken doen mijn man en vrouw ook naar elkaar, zij is willig (1 keer in de 4 dagen) en hij reageert daar op. Ik laat ze daarentegen absoluut niet fokken; ik weet niet waar ze vandaan komen (het zijn opvangertjes) en mijn vrouwtje is (denk ik) nog te jong.
Ik doe niet aan fokken met dieren zonder stamboom, je bent dan alleen maar bezig met vermeerderen in plaats van het verbeteren van het ras en daar heeft niemand iets aan.
Kijk maar eens op marktplaats hoe ontzettend veel hamsters er daar te koop of te geef worden aangeboden!
Ik heb zelf één hamster met stamboom, mn andere drie zijn alledrie opvangertjes die anders nu dood waren geweest Ach gut

Ik zie ook dat je je hamsters in een SAMkooi hebt zitten. Deze zijn behoorlijk klein en de buizen zijn gemaakt op dwerghamsters omdat de meeste syrtjes er niet goed inpassen. Tong uitsteken (goed die van mij willen zich ook nog wel eens door een wcrol heenwurmen maar dat past dan ook maar net ROFL

Je hamsters zijn nu aandacht aan het vragen bij mekaar, maar op de lange termijn doe je ze er meer plezier mee om ze gewoon te scheiden Knipoog Elke mannelijke en vrouwelijke hamster zal op mekaar reageren en geef ze eens ongelijk Haha!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:00

Ik zal mijn verhaal wel even hier neerzetten, zoals ik hem ook op mijn site staan.

Overal lees je dat de meeste hamsters ‘solitair’ zijn, maar wat is dat precies? Solitair betekend dat hamsters graag alleen leven, ze vinden het maar niks, zo’n soortgenootje bij zich. Veel mensen vergissen ze zich hierin en zetten toch 2 of meerdere hamsters bij elkaar.
Hieronder een verhaal wat mijn eigen ervaring is:
Bij de Boerenbond kochten we in eind 2005 twee Syrische hamsterbroertjes, niemand die ons vertelden dat ze niet bij elkaar konden, in boekjes lazen we het wel, maar ze zeiden er niks van dat het niet kon en die twee konden zo te zien goed met elkaar opschieten, ze hadden altijd al samen gezeten. Na maten we de boekjes lazen, op internet lazen over hamsters kwamen we erachter dat het echt niet kon, en we concludeerden dat wij dus blijkbaar uitzonderingen hadden.
Na anderhalf jaar ging het nog steeds goed, er werd door ons een account aangemaakt op het hamsterforum, er werd een topic aangemaakt om ons (mij en de hamsters) voor te stellen, daarin kwam naar voren dat er dus twee goudhamster bij elkaar zaten. Iedereen raden aan om ze per direct uit elkaar te halen, zo eigenwijs als ik ben heb ik dat niet gedaan… ’t zijn zulke goed maatjes, ze vinden het gezellig samen, waarom zou ik ze dan scheiden, het gaat perfect. Letterlijk een dag later keek in de kooi en liep een van de hamsters met een wond op z’n hoofd, t gaat dus niet. Het gaat 99 van de 100 keer fout. Ook na 1,5 jaar of na 2,5 jaar kan het fout gaan, zelfs na 3 jaar. Deze beet was niet dodelijk, maar ze zijn meteen uit elkaar gehaald voordat er wel doden vielen…

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:02

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:06

Uit ervaring: ooit gaat het fout, goed fout.

Haal je syrische hamsters uitelkaar, voorgoed.

Ik zou niet wachten tot ze gaan vechten. Of het nou dodelijk vechtend of niet is, het gaat niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 14:03

BrittKitt schreef:
Dierenwinkels verkopen over het algemeen alleen maar onzin dus ga hun echt niet geloven als je je hamsters in leven wilt houden..
Boekjes zijn over het algemeen ook niet meer van deze tijd, de informatie die daar in wordt gegeven is niet correct en heb je dus weinig aan. Je hebt meer aan duitse boekjes Knipoog
Het enige wat ik heb gezegt over de dierenwinkel is dat ze daar beide al voor een nestje hebben gezorgt, wat maakt het uit of dit onzin is of niet? En waarom worden ze dan nog verkocht? Er staat zo ongeveer het zelfde in als dat je zegt, hamsters (syrische) zijn solitair, en dat is het hele punt waar het om gaat...

Syrische hamsters zijn solitaire dieren en gaat 99% van de tijd fout! LilianR hier op bokt had haar syrtjes al 1.5 jaar bij mekaar zitten (broertjes) maar die zijn uiteindelijk ook nog gaan vechten. Ze hebben het beide overleefd, maar die hebben geluk gehad.
Wat je nu verteld het broers en zussen verhaal weet ik, maar dat is dus ook zo met man en vrouw? Mijn andere vrouwtje viel de man al aan als ze beide in een andere kooi zaten dus daarom snap ik niet helemaal wat ik nu moet doen

Het geluidje dat je hamsters maken doen mijn man en vrouw ook naar elkaar, zij is willig (1 keer in de 4 dagen) en hij reageert daar op. Ik laat ze daarentegen absoluut niet fokken; ik weet niet waar ze vandaan komen (het zijn opvangertjes) en mijn vrouwtje is (denk ik) nog te jong.
Ik doe niet aan fokken met dieren zonder stamboom, je bent dan alleen maar bezig met vermeerderen in plaats van het verbeteren van het ras en daar heeft niemand iets aan.
Kijk maar eens op marktplaats hoe ontzettend veel hamsters er daar te koop of te geef worden aangeboden!
Ik heb zelf één hamster met stamboom, mn andere drie zijn alledrie opvangertjes die anders nu dood waren geweest Ach gut
Zijn mijn man en vrouw dan alrtijd gewillig en moet ik ze beide in een ander vertrek zetten? Kan dat ijsberen en stressen geen kwad voor de kleintjes?

Ik zie ook dat je je hamsters in een SAMkooi hebt zitten. Deze zijn behoorlijk klein en de buizen zijn gemaakt op dwerghamsters omdat de meeste syrtjes er niet goed inpassen. Tong uitsteken (goed die van mij willen zich ook nog wel eens door een wcrol heenwurmen maar dat past dan ook maar net ROFL
Ik heb idd een sam kooi, maar zijn er 3 aan elkaar (de kleine sam, de grote sam en nog een nog grotere kooi van een ander merk, ze hebben verschillende buizen en molentjes etc.) dus meer ruimte als dat ze zouden hebben in de glazen bak of me andere kooitje

Je hamsters zijn nu aandacht aan het vragen bij mekaar, maar op de lange termijn doe je ze er meer plezier mee om ze gewoon te scheiden Knipoog Elke mannelijke en vrouwelijke hamster zal op mekaar reageren en geef ze eens ongelijk Haha!

Oja nog een vraag, ik zat zo gister eens te kijken, maar de man loopt zo af en toe te slepen met voer en nest materiaal en brengt dit naar de vrouw die dit dan weer gebruikt voor nest en haar voorraad, hij gaat dan bij mij nieuwe bedelen (nouja eigelijk gewoon lopen zoeken hoor).
Waarom doet hij dit?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:14

Syrische hamsters zijn 100% solitair, dat wil zeggen dat ze ook in een koppel mekaar niet accepteren. Daar zijn syrische hamsters overigens wel de enige hamstersoort in!

Alleen vrouwtjes worden willig, dit is 1 keer in de 4 dagen (vaak dus Tong uitsteken ), en dan zullen ze reageren op elkaar ja. Ik denk dat het geijsbeer en dergelijke vanzelf minder zullen worden.
Als ik jou was zou ik ze dus wel degelijk scheiden van elkaar ja, ik weet niet of ze bij je op de kamer staan. Maar twee vechtende hamsters haal je niet zomaar uit elkaar en kan echt heel erg eng zijn om te zien! (gelukkig geen ervaring)
En als ze het dus buiten je gezichtsveld doen zit je met een dode hamster, en dan voel je je wel erg schuldig Ach gut

Ja ik vind je hamsters wel apart, want je mannetjeshamster helpt dus wel degelijk mee met het 'huishouden', terwijl alleen dwergjes dit zouden moeten doen.

Ik raad je toch aan om je verhaal te stellen op het hamsterforum, daar zitten meer mensen die je kunnen helpen hierbij en ik ben wel erg benieuwd hoe hun hier op reageren (vooral op de hulp die het mannetje biedt).
Eventueel wil ik het ook wel voor je doen als je zelf geen account wil aanmaken, dan moet je maar even pb-en ofzo

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 14:41

zal even kijken voor een account, zolang als daar og geen duidelijk antwoord is gegeven op zijn gedrag gaat er een schufje tussen de 2 gedeeltes (dat vinden ze al een ramp, die moet ik dan helemaal vastplakken etc Tong uitsteken ) als ik er niet bij ben.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 14:42

Oja jullie vroegen welke hamster de man was en welke de vrouw. De zwart witte is karel de man de andere erna de vrouw. Beide konden goed alleen tot ik ze dus even bij elkaar had gehad. Mijn andere man reageren ze beide niet op en die reageert ook niet op hun.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:43

Eddie schreef:

Ik houd maar mijn mond voordat ik volkomen afgezeken ga worden, dat heb ik al ervaren in een vorig hamstertopic.......jullie weten het vast nog wel.......

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:57

Er zijn altijd mensen die niet weten waar ze over praten avanoort Tong uitsteken
Op zo'n reactie moet je ook niet eens ingaan, laat ze zich eerst maar eens verdiepen in de stof voor ze met zo'n reactie komen. Misschien weten ze dan wat zinnigers te zeggen Clown