Hond bang voor en boos op kinderen. Wat te doen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Hond bang voor en boos op kinderen. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 22:11

Ik heb een duitse dog van bijna 1 jaar. Het is een hele lieve allemans vriend en luistert ook goed. Ik heb nog 3 kleine hondjes en ze lopen los op het erf. Het erf is afgezet en ze kunnen niet weg. Regelmatig komen er vreemde op het erf. Alle honden blaffen dat hard, maar dat is snel weer over en dan is het goed.
Nu is enkele weken geleden het volgende gebeurd. Er stonden 2 buurkinderen bij het hek en die riepen mijn duitse dog. Hij rende heel blij naar het hek toe om ze te begroeten. Toen rende hij tegen het hek en op dat moment waaide er een lint met stroom tegen het hek. Hij kreeg toen een schok. Daar schrok hij zo van dat hij omviel en in de stroomdraad verstrikt raakte. Dus kreeg hij nogmaals enkele schokken. Het was heel zielig en hij gilde erover. Toen hij los was rende hij heel hard naar huis en ging naar binnen en zielig op zijn kussen liggen. Hij wilde niet meer naar buiten. Ik heb hem toen getroost en na een tijdje ging het weer beter. In eerste instantie vluchtte hij als hij kinderen zag.
Nu is het echter zo dat als hij een kind ziet, hij heel erg hard begint te blaffen en zijn haren staan recht overeind. Hij gaat ze wel uit de weg, maar hoe gaat dit verder ontwikkelen. Ik durf geen kinderen bij hem te laten. Ookal negeren ze hem, doen ze lief tegen hem of willen ze hem een koekje geven. Hij blijft hetzelfde gedrag vertonen.
Als mijn buurjongetje komt gaat het wel goed. Die kent hij heel goed, maar verder is het bij iedere kind fout. Alleen al als hij kinderstemmetjes hoort, gaat ie te keer.
Iemand een suggestie hoe ik hem van zijn trauma af kan helpen? Of lijkt het maar zo dat de gebeurtenis de oorzaak is.

Baileys

Re: Hond bang voor en boos op kinderen. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:17

tjady schreef:
Ik heb hem toen getroost

En zo zijn gedrag beloond, helemaal fout dus Clown

Ongewenst gedrag kun je 't beste negeren, niet slijmen, niet boos worden. Gewoon doen of je achterlijk bent. Hij is nog jong dus misschien gaat het over. Is het noodzakelijk dat 'ie goed met kinderen is?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:18

Ach go dat arme dier! Dat is wel heel sneu! Misschien ( ik ben geen Martin Gaus hoor! ) kan je wat kinderen optrommelen die iets lekkers hebben en hem dan naar het bewuste hek laten gaan? Als je dat een paar dagen doet gaat het misschien wel weer beter. Ach go de stumper!! Ik weet hoe die van mij te keer ging toen hij met alleen zijn neus er tegen aan kwam!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 22:29

Baileys schreef:
tjady schreef:
Ik heb hem toen getroost

En zo zijn gedrag beloond, helemaal fout dus Clown

Ongewenst gedrag kun je 't beste negeren, niet slijmen, niet boos worden. Gewoon doen of je achterlijk bent. Hij is nog jong dus misschien gaat het over. Is het noodzakelijk dat 'ie goed met kinderen is?

Getroost is misschien het verkeerde woord. Ik ben gaan kijken waar hij was en hij lag op zijn kussen. Geprobeerd of hij mee wilde naar buiten, maar toen we buiten waren gezregd dat het goed was maar hij vloog gelijk weer naar binnen. Toen heb ik het maar zo gelaten.
Ik heb zelf geen kinderen dus mij maakt het niet zoveel uit. Alleen ik voorkom problemen liever dan dat ik ze moet oplossen. Mijn buurmeisje van 6 was vanavond aan het spelen op haar eigen erf en dan gaat hij voor het hek staan blaffen tegen haar. Moet ik dat dan ook negeren?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:47

Jee wat ontzettend erg voor je hond, ik heb dit vroeger ook eens meegemaakt met een vorige hond van ons die beet in een stroomkabel en heeft toen ook een enorme optater gehad, hij was dagen sloom en compleet uitgeput, ik dacht dat het nietmeer goed kwam, gelukkig wel, alleen voor stroom dus ook bij mijn paard. Als hij het stroomdraadje daar raakte was het complete paniek en wilde hij ook een paar dagen niet meer mee naar de paarden.
Over jouw hond; dit vergeet hij nooit meer en het ergste is de combi met de kinderen. Ik weet niet hoe zijn karakter verder is, als hij nuchter is zal hij er anders mee omgaan dan wanneer hij al angstig is van natuur. Volgens mij kan je met training en extra aandacht heel ver komen, alleen wanneer je hond getrickert wordt kan hij compleet in paniek de gekste dingen doen. Zoek hulp bij deskundigen en ga er echt wat mee doen straks als er weer wat meer rust is bij je hond.
Baileys over troosten ben ik het niet met je eens, wanneer zoiets traumatisch gebeurd is en dit is behoorlijk heftig vooral als die hond nog een tijdje in het draad ligt te schokken, hebben we het niet over ongewenst gedrag wat je maar moet negeren of net doen of je achterlijk bent. Dat is een fase verder als je er mee aan de gang gaat.
En over noodzakelijk dat ie goed met kinderen is, uit tjadys verhaal te lezen lijkt me dat wel. Ik vind zowiezo dat als een hond in de buurt van kinderen is of kan komen dat hij zeker betrouwbaar moet zijn, ik zou zelf geen risico willen lopen.
Tjady succes met je hond, ik weet niet wat je moet doen, maar wel dat je iets moet gaan doen. Sterkte ermee.
Laatst bijgewerkt door garny95 op 13-04-07 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:48

Fout gedrag negeren, goed bedrag belonen Lachen

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:59

Ik bedoelde niet het liggen schokken aan de stroomdraad negeren (uiteraard).

En nee, het blaffen naar de buren moet je niet negeren, als je een commando (klaar, koest, oid) geeft stopt íe daar wel mee, neem ik aan?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:01

Baileys schreef:
Ik bedoelde niet het liggen schokken aan de stroomdraad negeren (uiteraard).

En nee, het blaffen naar de buren moet je niet negeren, als je een commando (klaar, koest, oid) geeft stopt íe daar wel mee, neem ik aan?

Negatieve aandacht, is ook aandacht....

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:04

wat naar voor de hond...!

Het belangrijkste is dat hij kinderen met iets positiefs gaat ervaren.
Kun je niet wat kinderen inschakelen die langskomen en hem lekkere dingen geven, iets waar hij helemaal gek op is. als dat nog te spannend voor hem is, laat ze het richting de hond gooien... en zo langzaamaan de hond aan zich laten wennen. het liefst verschillende kinderen..

zorg dat hij kinderen alleen als POSITIEF ziet! "Hey, daar krijg ik lekkers van"Hey, die speelt met mij" enz.

ongewenst gedrag zoveel mogelijk negeren en stil zijn natuurlijk belonen!

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:07

Ja tuurlijk is dat ook aandacht maar je kunt dat niet zomaar laten doen.
Die van mij vreet de buurkinderen het liefst op, desnoods door het hek heen (dat zijn ook wel echte ettertjes maar dat terzijde). Als ik een brul geef zie je haar kijken: Ohja, dat mocht niet Duivel

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:09

Tjady als je toestaat dat hij voor het hek blijft blaffen zal hem dat alleen maar versterken, ook naar je andere honden. Ik zou hem aan de riem doen en zorgen dat je zijn aandacht krijgt, zodra hij weer kijkt en blaft even een kort rukje en een nee, als hij goed reageert dan beloon je hem.
Begin daarmee en als dat goed gaat en hij dat ook begrijpt kan je hem los laten lopen bij je in de buurt en zo bouw dat telkens verder uit.
Hij moet begrijpen dat dat geblaf niet mag, haal hem ook weg daar als hij dat toch blijf doen, voordat het een gewoonte gaat worden.
Verder lees ik van Rianne dat hij kinderen met iets positief gaat ervaren, ben ik het ook helemaal mee eens.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:10

Baileys schreef:
Ja tuurlijk is dat ook aandacht maar je kunt dat niet zomaar laten doen.
Die van mij vreet de buurkinderen het liefst op, desnoods door het hek heen (dat zijn ook wel echte ettertjes maar dat terzijde). Als ik een brul geef zie je haar kijken: Ohja, dat mocht niet Duivel

Dat mag ook niet zomaar, daarom het negeren Lachen Negeren vinden ze vaak erger dan negatieve aandacht....

Daarbij, als dit gedrag voortkomt uit angst moet je het niet straffen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 23:12

Als ie zo staat te blaffen naar het buurmeisje dan roep ik hem terug van het hek en dan komt ie wel en dan gaat hij er niet meer heen. Dan neem ik hem mee een andere plek zodat hij daar wat te doen heeft.
Verder is hij wel goed gehoorzaam. Hij heeft op cursus gezeten en 2 cursussen afgesloten met een examen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het wel een hond is met enige opvoeding.

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:13

Kan dat kindje wat ie wel nog aardig vindt niet nog een kind meenemen ,en dan laat je hem zo wennen
als ie gromt , blaft ga je hem negeren en met de kinderen bezig zijn . stopt ie met slecht gedrag helemaal belonen ! laat hem dan wennen aan die 2 kindjes , en dan bv een ander kindje , uiteindelijk meerdere kindjes etc
hoe doet ie als je gaat wandelen en je komt kinderen tegen ?

en inderdaag , negatief gedrag negeren en positief gedrag belonen !

(en als ie blaft naar het hek , ok normaal ozu ik zeggen negeren , maar mss krijg je last met de buren , als ie begint roep je meteen zijn aandacht en beloon je hem ,en leer hem het commando Stil aan )

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:14

ik lees net je reactie , dat is wel goed dat je hem zo wegroept en hem met iets anders laat bezigzijn !

verder gewoon laten wennen aan kinderen , misschien kan je bij je in de buurt op de hondenschool gaan informeren ?

Richtje

tjady schreef:
Als ie zo staat te blaffen naar het buurmeisje dan roep ik hem terug van het hek en dan komt ie wel en dan gaat hij er niet meer heen. Dan neem ik hem mee een andere plek zodat hij daar wat te doen heeft.
Verder is hij wel goed gehoorzaam. Hij heeft op cursus gezeten en 2 cursussen afgesloten met een examen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het wel een hond is met enige opvoeding.

Kan zijn dat het werkt hoor....

Ik heb hier thuis te maken met een hele angstige hond, met een flink verleden. Zij kan ook heel erg tekeer gaan, dit uit zich soms zelfs in bijten. Hierbij heeft straffen echt geen enkel nut.

garny95

En volgens mij ook de factor tijd, hij heeft ook tijd nodig om het vertrouwen weer hervinden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:16

garny95 schreef:
En volgens mij ook de factor tijd, hij heeft ook tijd nodig om het vertrouwen weer hervinden.

Zeker Lachen Ik zou het ook heel langzaam opbouwen Lachen

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:16

Richtje schreef:

Ik vind van wel Knipoog Het wordt snel een gewoonte en wel eentje die erg irrtant is.

Mijn hond heb ik als pup vaak meegenomen naar kleuterschooltje van dochter enzo maar het heeft alleen maar averechts gewerkt. Ze heeft de pest aan kinderen en ik krijg het er niet uit. Als ze de kans krijgt pakt ze ze en of dat nou uit angst is of niet kan me niet schelen. Ik ga dat niet negeren.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:19

Ik zou hem inderdaad niet straffen, maar een ander comando geven of afleiden door een bal te gooien of zo. Dan speelt het kind gewoon door en de hond let er niet op.

Verder hebben wij ooit een duitse herder gehad die hapte naar kinderen. Daar ben ik om te oefenen dagelijks mee naar de basisschool gelopen tijdens het speelkwartier of als de school uit was. Eerst op een afstand wat commando´s oefenen zit en af en zo. en iedere dag dichter bij de kinderen, na drie weken konden de kinderen haar aaien en ging het goed. Doet de hond het trouwens alleen achter het bewuste hek of ook als je met haar wandelt.

Baileys

Even los van alles; Ik zou mijn kind niet uitlenen om een bange hond eraan te laten wennen Haha! Haha!

Richtje

Baileys schreef:
Richtje schreef:

Ik vind van wel Knipoog Het wordt snel een gewoonte en wel eentje die erg irrtant is.

Mijn hond heb ik als pup vaak meegenomen naar kleuterschooltje van dochter enzo maar het heeft alleen maar averechts gewerkt. Ze heeft de pest aan kinderen en ik krijg het er niet uit. Als ze de kans krijgt pakt ze ze en of dat nou uit angst is of niet kan me niet schelen. Ik ga dat niet negeren.

Dan verschillen we van mening daarin, dat kan Lachen

Ik spreek overigens alleen uit de ervaring met onze hond...
En het pakken van kinderen, waarom voorkom je dan niet gewoon dat het mogelijk is? Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:20

Baileys schreef:
Even los van alles; Ik zou mijn kind niet uitlenen om een bange hond eraan te laten wennen Haha! Haha!

Daarin ben ik het dan weer wel met je eens Haha!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 23:22

Woensdag kwamen de twee kinderen die bij het incident betrokken waren. Hij was helemaal overstuur. Mijn vriend heeft hem aan de riem genomen en is rondjes over het erf gaan lopen. Ik ben met de kinderen op een bankje gaan zitten en tegen ze gezegd dat we net moesten doen of de hond er niet was. Uiteindelijk riep ik hem terwijl ik van 1 kind het handje vast hield en dan gaf ik hem een koekje en liet hem ruiken aan de hand van het kind. Later mochten ze hem ook een koekje geven. Dat lukte wel omdat mijn andere honden kinderen helemaal leuk vinden en dachten lekker koekjes. Maar nu is het al weer terug bij af.
Ik vind het wel een goed idee om verder te oefenen met iets lekkers. Iets naar hem toe gooien lijkt mij wel wat. Want hij gaat nu echt nog niet naar ze toe. Ben bang dat als ik het forceer het misschien juist verkeerd gaat.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:23

tjady schreef:
Woensdag kwamen de twee kinderen die bij het incident betrokken waren. Hij was helemaal overstuur. Mijn vriend heeft hem aan de riem genomen en is rondjes over het erf gaan lopen. Ik ben met de kinderen op een bankje gaan zitten en tegen ze gezegd dat we net moesten doen of de hond er niet was. Uiteindelijk riep ik hem terwijl ik van 1 kind het handje vast hield en dan gaf ik hem een koekje en liet hem ruiken aan de hand van het kind. Later mochten ze hem ook een koekje geven. Dat lukte wel omdat mijn andere honden kinderen helemaal leuk vinden en dachten lekker koekjes. Maar nu is het al weer terug bij af.
Ik vind het wel een goed idee om verder te oefenen met iets lekkers. Iets naar hem toe gooien lijkt mij wel wat. Want hij gaat nu echt nog niet naar ze toe. Ben bang dat als ik het forceer het misschien juist verkeerd gaat.

Ik zou dit inderdaad op veilige afstand oefenen Bloos Vind het veel te gewaagd anders....

Nu ben ik ook wel heel voorzichtig wat dat aan gaat. Onze hond heeft net wat te vaak wel gegrepen.