Vinden jullie dat ik mijn konijn moet afmaken of niet??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Vinden jullie dat ik mijn konijn moet afmaken of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 14:02

Hallo,

Ik heb 8 jaar geleden (toen was ik dus bijna 9) een konijntje gekregen. Dit was trouwens het zoveelste konijn al maar deze bleef gelukkig leven (konijntjes hadden allemaal een ziekte). Nu is mijn nichtje vroeger een keer bij ons komen logeren en ik was toen aan het logeren bij mijn oma. Zij is een jaar jonger dan mij trouwens. Ze heeft toen een elastiekje om mijn konijntjes nek heen gedaan en hem met een touwtje daaraan, van de trap af gegooid. Hij moest leren om de trap op te lopen zei ze, en ze trok hem dan vanaf beneden omhoog. Toen ik thuis kwam was mijn konijn dus doodsbang en met de jaren mee is hij niet bang meer maar vals geworden. Nu had ik er er over met iemand en die zei dat ze vind dat valse konijnen afgemaakt moeten worden. Mijn konijn leeft trouwens in mijn slaapkamer nu omdat ik de kooi in mijn kamer aan het verschonen was, hij ontsnapte en nu 2 maanden later heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om hem te pakken. Als ik loop valt hij me aan bij mijn voeten en hij gromt altijd. Dit vind ik niet zo'n probleem, maar als mijn vriend er is wordt hij echt aangevallen. Ik weet een beetje hoe ik hem 'weg kan jagen' dus bij mij doet hij niet zo. Vinden jullie dat mijn konijn het recht heeft om te leven of niet?

Voor de duidelijkheid: ik laat hem niet afmaken hoor. Het is altijd mijn konijntje geweest en het is niet zijn schuld dat hij nu zo is. Wegdoen doe ik ook niet, ik wil hem van de week vangen met de hulp van mijn vader en hem dan in de tuin zetten met hok en ren. Dan kan hij weer naar binnen als het heel koud is. Maar, wat vinden jullie? Weg doen kan trouwens niet naar een kinderboerderij ofzo, ik kwam er achter dat als de konijnen niet verkocht worden dat ze worden afgemaakt. En daar pas ik voor.

miekelover

Re: Vinden jullie dat ik mijn konijn moet afmaken of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:28

een konijn er bij nemen een konijn hoort niet alleen te zitten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:30

inderdaad; een konijn erbij. lekker uit een asiel en goed koppelen (neem hem dus mee!) kijk anders eens op www.opvangkonijnenberg.nl
zij kunnen je ook tips en adviezen geven.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:31

LadyElmira schreef:
Hallo,

Ik heb 8 jaar geleden (toen was ik dus bijna 9) een konijntje gekregen. Dit was trouwens het zoveelste konijn al maar deze bleef gelukkig leven (konijntjes hadden allemaal een ziekte). Nu is mijn nichtje vroeger een keer bij ons komen logeren en ik was toen aan het logeren bij mijn oma. Zij is een jaar jonger dan mij trouwens. Ze heeft toen een elastiekje om mijn konijntjes nek heen gedaan en hem met een touwtje daaraan, van de trap af gegooid. Hij moest leren om de trap op te lopen zei ze, en ze trok hem dan vanaf beneden omhoog. Toen ik thuis kwam was mijn konijn dus doodsbang en met de jaren mee is hij niet bang meer maar vals geworden. Nu had ik er er over met iemand en die zei dat ze vind dat valse konijnen afgemaakt moeten worden. Mijn konijn leeft trouwens in mijn slaapkamer nu omdat ik de kooi in mijn kamer aan het verschonen was, hij ontsnapte en nu 2 maanden later heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om hem te pakken. Als ik loop valt hij me aan bij mijn voeten en hij gromt altijd. Dit vind ik niet zo'n probleem, maar als mijn vriend er is wordt hij echt aangevallen. Ik weet een beetje hoe ik hem 'weg kan jagen' dus bij mij doet hij niet zo. Vinden jullie dat mijn konijn het recht heeft om te leven of niet?

Voor de duidelijkheid: ik laat hem niet afmaken hoor. Het is altijd mijn konijntje geweest en het is niet zijn schuld dat hij nu zo is. Wegdoen doe ik ook niet, ik wil hem van de week vangen met de hulp van mijn vader en hem dan in de tuin zetten met hok en ren. Dan kan hij weer naar binnen als het heel koud is. Maar, wat vinden jullie? Weg doen kan trouwens niet naar een kinderboerderij ofzo, ik kwam er achter dat als de konijnen niet verkocht worden dat ze worden afgemaakt. En daar pas ik voor.

hoe ziet je kamer er nu dan uit ? Haha!
hoe grote tuin heb je ? het leukste voor het konijn is om een stukje van je tuin af te zetten (en als het kan de helle tuin ) en hem daar in los laten lopen Lachen een konijntje erbij kopen voor gezeldschap en gewoon elke dag blijven voeren Lachen

suc 6

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:40

mijn nijnen zitten samen (man en vrouw, beiden geholpen) in een hok/ren van 4 m2. als ik thuis ben, mogen ze loslopen in de tuin.
ga toch even inlichtingen inwinnen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:43

Jij hebt aparte topics de laatste tijd Nors opkijken

Je konijn loopt al 2 maanden los? Hoe ziet je kamer er nu dan uit? Gewoon hele dikke handschoenen aan doen en hup oppakken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:43

Ik heb ook een vals konijn gehad (ook door een trauma), ik vind niet dat je zo'n konijn moet afmaken, mits ze wel gelukkig kunnen zijn.
Bij die van mij deed ik dat door haar in een groot hok te zetten met een vriendje. Dat laatste is heel belangrijk, konijnen zijn sociale dieren.
Ik kon dan ook genieten van mijn nijntjes die lekker samen in de zon lagen en met elkaar speelden. Maar knuffelkonijnen waren het niet. Ik raad je dus aan om een vriendje erbij te halen.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:44

Inderdaad even langs het asiel of marktplaats en dan een nijn erbij! Die in de tuin lijkt me ook een goed idee. Maarja.. Als je hem niet kan pakken, hoe wil je hem dan vervoeren? (kinderboederij, DA etc.. etc) Of heb ik verkeerd gelezen?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:44

Ik denk dat het wel moeilijk word om er een konijntje bij te zetten. Als dat beestje al 8 jaar alleen zit... Scheve mond

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 14:45

O nee dat is niet slim. Ik heb al eens een konijn erbij gekocht toen de mijne al vals was, deze werd zo erg aangevallen dat die ingeslapen moest worden. Daarna nog een keer geprobeert en voordat het weer begon kon ik dat nijntje net oppakken (gelukkig!). Een ander konijn is geen optie. Als de kat binnenkomt is hij trouwens wel heel lief, deze kent hij al vanaf klein konijntje en die lagen vroeger samen in de kooi. Die is nu naar den bosch bij mijn moeder maar komt over een aantal weken weer terug. ( de kat was van mijn broertje en die wilde een tijdje bij ma wonen, komt binnenkort weer terug met de kat). Misschien is het een idee om de kat wat vaker in mijn kamer te laten, en dan zowiezo die ren te maken.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 14:46

Cayenne schreef:
Jij hebt aparte topics de laatste tijd Nors opkijken

Je konijn loopt al 2 maanden los? Hoe ziet je kamer er nu dan uit? Gewoon hele dikke handschoenen aan doen en hup oppakken.

Wat is er dan raar? Ik vind het niet raar hoor, laat hem maar lekker rondhuppelen op z'n oude dag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:46

Is hij dan zindelijk? Een konijn dat al 2 maanden zijn ontlasting doet door je hele kamer lijkt mij niet echt fris.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 14:48

Cayenne schreef:
Is hij dan zindelijk? Een konijn dat al 2 maanden zijn ontlasting doet door je hele kamer lijkt mij niet echt fris.

Als ik er niet ben doet hij zijn behoeften in zijn kooi. Als ik hem dus probeer te vangen door het kooitje dicht te doen springt hij er met een noodgang uit. Als hij echt vies was denk ik dat ik vergast zou worden haha.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:53

Ik kan er met mijn pet niet bij dat je twee maanden lang het niet voor elkaar krijgt om het konijn niet te pakken te krijgen.... Let op...dit bedoel ik niet in verwijtende zin...maar het verbaast me gewoon. Ik ben een dierenmens in hart en nieren en ben zeer kordaat in het vangen van welk dier dan ook (ook wilde dieren als dat nodig is, vos en zo...en dat is soms erg lastig). Ik ben daar zelf zo handig in, dat ik me al verbaas als iemand bijv. een kip die in de weide loopt niet te pakken krijg. Laat staan...een konijn in een afgesloten ruimte. Het lijkt mij een koud kunstje om hem in een hoek te drijven en op het juiste moment fixeren en oppakken. Kan me wel voorstellen dat het met gesputter van het konijn gepaard gaat....maar wat moet gebeuren, moet gebeuren, al loop je daar zelf wat krasjes bij op.
(ik heb ook hevig gelachen om mijn buurman die met ovenwanten aan eieren ging rapen, omdat er een broedse kip op zat).
Dus vanuit mijn beleving, verbazing alom over dit verhaal.
Hoe kon het gebeuren dat je nichtje zo met het dier om ging? Was er geen toezicht?
Kinderen doen soms echt rare dingen in hun speelsheid...vervelend als er dan geen toezicht is.
Maar...daar gaat het niet om. Ik zou zeggen: geef dat diertje een lekker buitenverblijf, waarbij je hem zo weinig mogelijk hoeft te hanteren (hanteren=stress voor dit dier). Waarbij hij ook lekker kan graven (ik heb in mijn konijnenverblijf een bodem van gaas ingegraven op 1 meter diep, helemaal rindom), zodat je ook geen nagels hoeft te knippen. En het allermooiste is als er nog een vriendje bij kan. Een gecastreerd mannetje kan bijv. heel goed samen met een voedster.
Zo heeft het dier het beste leven dat hij zich kan wensen als konijn in deze situatie en is het voor jou ook goed te hanteren.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:58

De geloofwaardigheid is er voor mij een beetje af. Vooral omdat dit het tweede topic van jou is waar van ik denk, hmm juist. Maargoed, als het allemaal echt zou zijn, zou je 'nijntje' vangen en hem in de tuin oid zetten Lachen. Mijn konijn loopt ook altijd los in de tuin, hij was 2 jaar zindelijk, maar begint nu wat minder te worden. Succes ermee, danmaar! Oja, je kan hem ook vangen met een doek! Misschien niet heel dier vriendelijk, maar het is denk ik fijner voor je konijn als hij buiten kan rondlopen! Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:59

ik wist eerst niet of ik dit wel serieus moest nemen Bloos

maar goed ik denk toch dat de beste oplossing is om het nijntje te vangen en dan in een ren buiten te zetten...

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 15:01

polly2 schreef:
Ik kan er met mijn pet niet bij dat je twee maanden lang het niet voor elkaar krijgt om het konijn niet te pakken te krijgen.... Let op...dit bedoel ik niet in verwijtende zin...maar het verbaast me gewoon. Ik ben een dierenmens in hart en nieren en ben zeer kordaat in het vangen van welk dier dan ook (ook wilde dieren als dat nodig is, vos en zo...en dat is soms erg lastig). Ik ben daar zelf zo handig in, dat ik me al verbaas als iemand bijv. een kip die in de weide loopt niet te pakken krijg. Laat staan...een konijn in een afgesloten ruimte. Het lijkt mij een koud kunstje om hem in een hoek te drijven en op het juiste moment fixeren en oppakken. Kan me wel voorstellen dat het met gesputter van het konijn gepaard gaat....maar wat moet gebeuren, moet gebeuren, al loop je daar zelf wat krasjes bij op.
(ik heb ook hevig gelachen om mijn buurman die met ovenwanten aan eieren ging rapen, omdat er een broedse kip op zat).
Dus vanuit mijn beleving, verbazing alom over dit verhaal.
Hoe kon het gebeuren dat je nichtje zo met het dier om ging? Was er geen toezicht?
Kinderen doen soms echt rare dingen in hun speelsheid...vervelend als er dan geen toezicht is.
Maar...daar gaat het niet om. Ik zou zeggen: geef dat diertje een lekker buitenverblijf, waarbij je hem zo weinig mogelijk hoeft te hanteren (hanteren=stress voor dit dier). Waarbij hij ook lekker kan graven (ik heb in mijn konijnenverblijf een bodem van gaas ingegraven op 1 meter diep, helemaal rindom), zodat je ook geen nagels hoeft te knippen. En het allermooiste is als er nog een vriendje bij kan. Een gecastreerd mannetje kan bijv. heel goed samen met een voedster.
Zo heeft het dier het beste leven dat hij zich kan wensen als konijn in deze situatie en is het voor jou ook goed te hanteren.

Ik heb het geprobeerd, zo'n 30 keer en mijn handen lagen helemaal open. Mijn nichtje had geen toezicht nee ze zou boven gaan kleuren en mijn moeder zat in de tuin. Ze heeft naderhand ook niet zo leuk tegen haar eigen konijn gedaan, maar ik denk dat het komt doordat ze nooit dieren heeft gehad en niet wist wat wel en niet kon.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 15:03

Er zijn nu mensen met twijfels..waarover weet ik niet? Zullen we het gewoon bij mijn vraag houden? Zou jij je konijn afmaken of niet? Daarom opende ik dit, als vraag dus laten we het hierbij houden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:47

Je laat je konijn beslist niet afmaken maar zou van ons willen weten of wij het konijn wel zouden afmaken?

Beetje zinloos dit topic.
Wat is het nu om te weten of een ander dit konijn wel zou afmaken of niet?
Waarom een vraag stellen of iemand een gezond konijn zou afmaken?

Konijn lijkt me super gefrustreerd en dat kan ik mezelf best voorstellen als hij al 8 jaar alleen heeft moeten leven.
Als je ooit weer aan konijen denkt laat ze dan op jonge leeftijd castreren en bedenk dat je twee konijnen niet zomaar bij elkaar kan zetten maar dat je ze moet koppelen. En dat koppelen gebeurd het liefst op onbekend terrein voor allebei de konijnen.
Logisch dat jouw konijn het andere konijn aanviel....

Er is genoeg informatie te vinden over konijnen en het koppelen van konijnen.
Begin die informatie eens te lezen in plaats van dit soort onzinnige vragen te stellen.

Komt inderdaad niet erg geloofwaardig over.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 16:35

ThePast03 schreef:
Je laat je konijn beslist niet afmaken maar zou van ons willen weten of wij het konijn wel zouden afmaken?

Beetje zinloos dit topic.
Wat is het nu om te weten of een ander dit konijn wel zou afmaken of niet?
Waarom een vraag stellen of iemand een gezond konijn zou afmaken?

Konijn lijkt me super gefrustreerd en dat kan ik mezelf best voorstellen als hij al 8 jaar alleen heeft moeten leven.
Als je ooit weer aan konijen denkt laat ze dan op jonge leeftijd castreren en bedenk dat je twee konijnen niet zomaar bij elkaar kan zetten maar dat je ze moet koppelen. En dat koppelen gebeurd het liefst op onbekend terrein voor allebei de konijnen.
Logisch dat jouw konijn het andere konijn aanviel....

Er is genoeg informatie te vinden over konijnen en het koppelen van konijnen.
Begin die informatie eens te lezen in plaats van dit soort onzinnige vragen te stellen.

Komt inderdaad niet erg geloofwaardig over.

Zou je er dan even bij willen zetten wat er niet geloofwaardig overkomt en waarom dat zo is? Want nu begrijp ik je dus niet, en kan ik er ook verder niet op reageren. Dit konijn heeft vroeger samen met een ander konijn geleefd en die is toen dood gegaan. Ik mocht van mijn ouders geen tweede konijn meer en nu 8 jaar later ben ik blij dat ik het niet heb gedaan. Als je niet op mijn vraag wilt reageren dan kun je het beste helemaal niet reageren lijkt mij.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:41

LadyElmira schreef:
Zou je er dan even bij willen zetten wat er niet geloofwaardig overkomt en waarom dat zo is? Want nu begrijp ik je dus niet, en kan ik er ook verder niet op reageren. Dit konijn heeft vroeger samen met een ander konijn geleefd en die is toen dood gegaan. Ik mocht van mijn ouders geen tweede konijn meer en nu 8 jaar later ben ik blij dat ik het niet heb gedaan. Als je niet op mijn vraag wilt reageren dan kun je het beste helemaal niet reageren lijkt mij.

Ik vraag me af met wat voor een reden je zo'n vraag stelt?

Natuurlijk zal iemand met een hart voor dieren er zelfs niet eens over nadenken om een gezond konijn in te laten slapen, laat staan zo'n vraag te stellen op een forum.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 16:44

ThePast03 het meisje dat hiermee aan kwam doet een opleiding met dieren en is er helemaal weg van. Toch vind ze dat een vals konijn ingeslapen moet worden, dus ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die er zo over denken..of die het er totaal niet mee eens zijn zoals ik. Dat is toch een normale vraag? Het is hetzelfde als dat ik een vals en gemeen paard zou hebben waar niets mee te beginnen is, en dat ik aan jullie vraag wat jullie zouden doen. Er zullen dan ook mensen zijn die zeggen dat inslapen beter is, en er zijn ook mensen die het hier niet mee eens zijn. Ik was benieuwd naar jullie meningen, maar ik krijg nou heel andere reacties dan die waar ik op doelde. Is mijn beginpost dan zo onduidelijk Verward

Edit: Wil er ook nog even bijzeggen (staat ook in de beginpost) dat ik in ieder geval niet van plan ben om mijn konijn in te laten slapen, welke meningen ik hier ook te zien krijg. Dacht je van wel of begreep je gewoon echt niet waarom ik zoiets wil weten? Ik zie er namelijk niets raars in (in mijn vraag).

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:47

Ik vind het onzin om een vals konijn in te laten slapen, laat hem lekker met een soortgenoot in een ren buiten in de tuin lopen, dan is er niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:51

Ik vind inslapen ook niet nodig. Gewoon het beestje buiten zetten met een vriendje erbij Ja

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:57

Beetje raar verhaal inderdaad. Hoe heb je dat gedaan met het doorknagen van kabels, snoeren, en niet te vergeten het knagen aan van alles waar maar aan te knagen is op je kamer?? Goeie dag, een konijn, het is toch geen gevaarlijke hond? Gewoon oppakken eventueel met, zoals er al een paar zeggen, handschoenen aan. En een konijn van 8 jaar is al aardig op leeftijd dus echt heel snel zal hij niet meer zijn. Een ander konijn erbij zal in dit geval op vechten uitdraaien en zou ik zeker niet doen! Alhoewel, als je toch al een andere inrichting voor je slaapkamer wil????
Trouwens...je krijgt hem niet te pakken...dus inslapen lukt dan toch ook niet??