iemand nog tips heropvoeding hond?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geit

iemand nog tips heropvoeding hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:47

het zit zo:

mijn vriend heeft een hele leuke hond genaamd Baraka.Het is een reutje van een jaar oud.
Baraka is een kruising rottweiler/??? waarschijnlijk was papa een labrador.
Het is opzich een hele lieve hond voor mij en mijn vriend en mensen die hij kent en mensen die een andere hond bij zich hebben.
Ik woon sins kort bij mijn vriend en laat hem smiddags en savonds uit.
Maar het probleem is dat hij op straat mensen aan wil vallen,kinderen wil hij het liefst meteen opeten en als mijn vriend niet thuis is en er komt een bekende van mij moet de hond aan de riem bij mij aan de andere kant van de kamer.
Hij is ook tegenover mij overbeschermend. Zodra er een andere hond met mij wil stoeien word Baraka woest.
Mijn vriend werkt hele dagen dus die merkt er vrij weinig aan en die heeft ook nooit echt de tijd gehad om er mee aan de slag te gaan en bij hem gaat het opzich nog vrij goed.
Ik vind nu dat er echt wat moet veranderen want hij word gewoon te dominant.
Hij word binnekort gecastreerd (ja ja heb mijn vriend over kunnen halen Knipoog )dus hoop dat de dominantie daarmee al een stukje zal minderen en wat ik aan info had gelezen zal hij dan ook zijn aandacht minder op de omgeving richten en beter en sneller op mij gaan reageren. (dat is wat ik las op internet maar in praktijk moet dat nog uitgaan wijzen)

ik heb al een aantal punten nu waar we aan de slag mee gaan:
-niet meer op de bank (me vriend heeft hem te verwend want Baraka heeft een eiegn bank) Zijn bank gaat de deur uit en maakt plaats voor een doggybag
-niet meer op bed
-niet meer reageren als hij aankomt met zijn kip(een gummykip Knipoog ) maar paar keer per dag zelf aanbieden om te spelen. en dan geen trek en duw spelletjes maar lekker ballen en stokken gooien.
-geen poten meer op schoot om aandacht te vragen
-niet meer opspringen.
-pas eten als wij klaar zijn met eten kreeg ik als tip maar dat gebeurd al.
tijden het uitlaten trekt hij vooral mijn vriend alle kanten op (bij mij loopt hij altijd braaf rustig) dus ik ga lekker met hem aan de training. (heb altijd met duitse herders kynologie gedaan dus dat word geen probleem)
- over het aanvallen naar mensen toe : daar gaan we zoiezo mee aan de slag met een gedragstherapeut zodra ik ook weer een baan heb en we een dubbel inkomen hebben. nu zit een gedragstherapeut er financieel even nog niet in omdat we niet willen dat we 2 keer met zoiemand hebben gewerkt en er dan geen geld meer voor is.

iemand nog meer tips en of ervaringen?

dit is de boef in kwestie Lachen
Afbeelding

Ojajoh

Re: iemand nog tips heropvoeding hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 00:52

klinkt als een flinke uitdaging!

ik neem aan dat jullie wel een muilkorf gebruiken op straat zolang als hij niet geholpen is door een therapeut?
anders is hij wel een gevaar voor de samenleving op het moment dat hij wel weet te ontglippen Nagelbijten / Gniffelen

de tip over het eten kan per hond verschillen...mijn honden krijgen juist eten voordat ik ga eten aangezien ze daarna heerlijk gaan slapen en ik geen last heb van het gekwijl van de BM omdat hij lekkere luchtjes ruikt..

voor de rest als tip: positieve training en consequente commando's
duidelijk en ferm met stem bij ondeugd en beloning bij positief gedrag
vaak straffen mensen en zetten er niks positiefs tegenover
als mijn pup bijv. ergens aan knaagt wat hij niet mag dan krijgt hij met een ferme stem NEE en leid ik hem gelijk af naar een speeltje waar hij dus wel op mag knagen en beloon dit aanzienlijk..
werkt bij mij zeer goed.

al eens geprobeerd hem op straat af te leiden? dus als jij denkt dat als iemand aan komt lopen waar hij op zal reageren zijn aandacht vragen met bijv. stukjes rodiworst of andere lekkernij en zo proberen hem af te leiden
mits goed gedaan...uitbundig belonen en hem wat lekkers toedienen..

Mijn jack bijv. die blaft naar alles en iedereen(de held),maar zodra als ik de tennisbal tevoorschijn trek is ineens de hele wereld vergeten Knipoog

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 01:03

met uitlaten heeft hij een halti om. bij een muilkorf zien mensen meteen oh die is gevaarlijk,lopen een stukje om,hond gromt op dat moment,ziet ze omlopen en denkt :dat heb ik goed gedaan,kijken of dat bij de volgende ook werkt.
Met de halti kan ik hem goed houden.

over het eten:zodra wij zelf eten ligt de hond op zijn eigen plekje.

positieve training ben ik mee bezig. let hij op mij inplaats van op voorbijgangers? aai over de bol en braaf. Toont hij onderdanig? positief belonen.
reageerd hij agressief? pak op zijn donder maar ook snel daarna weer positief doen. een goede leider is consequent maar vergeeft.

afleiden met koekjes of worst heeft hij snel door want na het 2e stukje lekkers wat hij krijgt heeft hij het door en intreseerd het hem niks meer. ben nu een beetje aan het uitzoeken wat hij intressant blijft vinden

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 01:06

Op Vitaya was net zo'n hond!
Hier gingenz e oefenen met een lange lijn, eerst de hond leren dicht bij je lopen, maar dit kan de jouwe dus al?

Leer je hond aandacht geven aan jou. Dus, snoepje in de hand, of wat lekkers, een duidelijk KIJK snoepje omhoog houden. Kijkt hij naar jou? Dan krijgt hij de beloning. Veel herhalen en geleidelijk aan met interval beloning werken.

Dan laat je iemand vanop afstand met een hond langslopen. Doe de kijk oefening. Blijf herhalen tot alles goed gaat en laat de ander dichter langslopen. Gaat hij toch dreigen en blaffen? Vraag 2 keer de aandacht en daarna neem je hem heel streng mee een eind verderop waar je meteen weer de aandacht vraagt en daarna beloont.

Je zegt dat je de hond vastlegt als er iemand over de vloer komt. Ik zou hem niet in jouw buurt vasthangen om te beginnen, je wil hem dan maar even niet in je buurt.

Verder ga je de hond de commando's STIL, KIJK, TERUG, AF en ZIT hier heel goed moeten aanleren.

STIL: gaat de hond blaffen en grommen bij bezoek? Laat hem als je alleen bent op commando blaffen SPREEK (gebruik je hand als een mondje als lichamelijk teken). Beloon als hij blaft. Daarna ga je het moeilijker maken: laat hem blaffen en vraag dan STIL, ondersteun dit door met je handen iets gelijkaardigs te doen als de dirigent op het einde van het muziekstuk Knipoog

TERUG: Ga voor de plaats staan waar je de hond wegwilt, blokker hem met je lichaam, maak een wijzende beweging met je hand waar je hem heen wilt en hem als het ware achteruit duwt en zeg heel duidelijk TERUG. Opnieuw goed belonen en steeds betere prestaties verwachten voor dezelfde beloning. Na een tijd moet de hond op alleen het stem of hand signaal moeiteloos een paar meters achteruit gaan.

ZIT: als de hond ver genoeg terug is kun je hem daar laten zitten.

AF: laat de hond zitten. Hou een snoepje in gesloten hand voor zijn neus en zeg AF. Van zodra hij zijn neus wegdraait geef je hem het snoepje. Later breidt je dit uit door de hond te laten liggen en het snoepje op zijn voorpoot te leggen. Pas wanneer je OK zegt mag de hond het pakken.

Wanneer nu iemand langskomt, kun je hem aangelijnd houden, en met deze commando's proberen de hond op veilige afstand te houden en heml daar rustig te krijgen.

Verder: de hond bezit jou, hij is veel te veel op jou gericht. Ik zou je aanraden dat je vriend eens meer met hem gaat bezig zijn. Gebruik de bovenstaande oefeningen tot mensen en dieren langs kunnen lopen zonder dat hij onrustig wordt of zijn focus op jou verliest.
Verder kunnen hondenscholen vaak je ook al een eind op weg helpen, zonder al te duur te zijn (hoewel je met een agressieve hond vaak moeilijk binnenkomt).

Ik hoop dat je eruit raakt!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 01:13

er zit in elst een hele goede hondenschool
en goedkoop
weet alleen de naam niet zo 1.2.3.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 01:13

Oja, hoeveel beweging krijgt hij? 2 maal daags een fikse wandeling en tussendoor wat stoeien is echt niet te veel... Verder bestaan er de dag van vandaag ook zat leuke speeltjes waar ze zich alleen mee kunnen bezighouden, zoals een bellenblaasmachine met bellen die naar spek smaken, zo'n bol waar de snoepjes geleidelijk uitvallen, enz...

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 01:17

de aandacht is leuker op de buitenwereld,als hij gecastreerd is zal dat beter worden heb ik gehoord.
een lange lijn werkt niet want ik moet hem echt heel kort houden.
naar mensen met honden doet hij niks.
met een koekje of iets de aandacht krijgen werkt niet wat ik in mijn vorige post al zei want bij de 2e keer trapt hij er niet meer in.

als ik bezoek krijg als mijn vriend er niet is dan moet ik hem inderdaad vast houden.
dat gaat prima dan is er meestal niks aan de hand.
begint hij dan toch? 10 min in de gang (dat is zijn strafplek),weer uit de gang, op zijn plek met mij ernaast(wel aan de lijn) is hij braaf mag hij blijven,begint hij weer moet hij weer in de gang.
ik ga hem niet de hele dag of avond in de gang leggen want dat is onredelijk.

de commando's aanleren ben ik inderdaad al mee bezig. hij kent de basis dingetjes wel maar weer die aandacht op de omgeving die veel intressanter is maakt dat af en toe lastig maar ik ben af en toe ook een strenge baas Tong uitsteken dus 2 keer zit niet zitten?dan help ik wel.

we zullen er vast wel uitkomen. hij is nog jong dus er is zeker nog hoop Knipoog

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 01:17

LimaGentle schreef:
er zit in elst een hele goede hondenschool
en goedkoop
weet alleen de naam niet zo 1.2.3.

bij de plantage in de buurt toevallig? Tong uitsteken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 01:41

Onze hond was thuis dsol op alle snoepjes, maar buiten keek hij er niet eens naar om. Dan wordt het idd moeilijk.

Doe je anders deze wandeloefening al? Neem een lange lijn, ga vrolijk voorwaarts. Loopt je hond je voorbij of de andere kant uit? Draaj je gewoon 180 graden om en loop net zo hard de andre kant uit. Zeg telkens het commando dicht of aan de voet of zo. Herhaal dit tot hij je volgt en niet omgekeerd. Vervolgens ga je het ook op een loopje proberen, en leer je hem halthouden. Bij halthouden laat je hem zitten, hierbij gaan ze vaak ook naar je kijken.
Wil hij niet kijken? Schreeuw, spring, dans, fluit, gelijk wat, trek zijn aandacht.
Springt hij vooruit naar iets? Onmiddellijk het commando TERUG en laten zitten.

Als hij naar doet, negeer hem dan. Loop weg en trek je er niets van aan als hij eens een paar keer flink tegen de lijn aanloopt. Dat is jouw probleem niet. Deze hond weet volgens mij veel te goed dat je hem niet zomaar uit de groep gooit.

Hoe doet hij als je hem op de gang zet? Is hij dan meestal stil?

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 01:52

zodra ij in de gang moet weet hij dat hij fout is geweest. hij gaat eerst liggen piepen en janken en tegen de deur opspringen.
zodra hij rustig is laat ik hem nog 10 min zitten en dan mag hij er weer uit.

met uitlaten oefen ik veel met volgen (voor zover hij dat doet)
volg flink wegstappen,zit,weerf flink wegstappen,tempo wat versnellen,vertragen,zitten ga zo maar door.

dat is hij niet gewent dus moet hij helemaal aanleren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 02:13

Ok, ten eerste: 10 minuten is veel te lang, je hond toont goed gedrag en het wordt simpelweg niet beloond... Dus: na 15 seconden stil ga je erheen en belonen en pak je hem mee. Je gaat meer moeten rondlopen, maar het zal beter werken. Het si eigenlijk beter hem echt de commando's STIL en TERUG aan te leren, hem uit de kamer zetten ziet hij wrs als een teken dat het bezoek idd reden is voor woede of angst. Dus gaat hij klieren tegen bezoek, meteen achteruit plaatsen, gebied hem om stil te zijn en laat hem zitten of liggen. Zodra hij stil is even belonen en een speeltje, kong of zo geven waar hij zich rustig mee bezig kan houden.

Werken snoepjes niet? Spelen is vaak een even goede beloning! Dus nadat je BRAAF zegt even met zijn rubberkip dollen of een stokje gooien (met lange lijn overal doenbaar).

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 02:48

10 minuten kan mischien lang zijn maar korter werkt bij hem niet.
hij moet echt eerst goed afkoelen en dan mag hij weer naar binnen.
zodra ik hem als hij stil is in de gang meten weer de kamer in doe dan begint hij gelijk weer.
de reden dat ik hem uit de kamer doe is om dat de gang zijn straf plek is.hij weet als hij daar is dat hij iets gedaan heeft wat niet mag.
dus als ik hem niet in de gang doe maar alleen terug stuur en zorg dat hij stil is dan word hij in mijn ogen niet genoeg gestraft.
hond denkt heej ik moet wel terug en stil zijn maar ik hoef niet in de gang dus zo erg was het ook niet.
tenminste zo zie ik het.
Als hij uit de gang mag dan mag hij op zijn plaats even met mij spelen met zijn kip.

o jah over 1 van je andere berichies over het uitlaten(had ik nog niet op gereageerd Knipoog )
sochtens laat mijn vriend hem uit.en niet even plasje doen enw eer naar binnen maar om de flats heen (wonen in een flattenwijk).
om 11 uur ga ik een stuk met hem wandelen en dollen.
om half 1 gaan we weer een stuk wandelen en dollen.
om half 6 komt mijn vriend thuis en dan gaan we met hem naar het park toe waar hij heerlijk kan rennen en gek doen en even rondje om het meer heen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:38

Ok uitlaten doe je dus genoeg Knipoog

Verder zie ik het met de gang zo vanuit de hond:
Er komt bezoek nou ik zal me maar kwaad maken want straks moet ik weer naar mijn strafplek..

Ik zie geen enkele posietieve afleiding, en daar gaat het fout.

Leer hem echt goed de commando's stil te zijn en terug te gaan en daar te blijven. Dus er komt bezoek, breng hem meteen naar zijn plek in de woonkamer, geef hem even aandacht en iets om zich bezig te houden (kong, bot, ...). Dan heeft hij tenminste afleiding. Nu vecht hij gewoon telkens om aandacht.

Het is maar een idee natuurlijk, ik weet dat het veel wekr is en dat de praktijk helemaal niet zo simpel is, alleen denk ik dat je het met de gang niet gaat oplossen. Heb je anders een bench? Zo kun je de hond toch in de groep bij jullie laten terwijl hij toch duidelijk in zijn eigen veilige plek zit.