Ik heb zo ontzettend het gevoel dat het mijn schuld is. Niet alleen omdat ik waarschijnlijk degene was die het deurtje had opengelaten maar ook omdat de cavia waarschijnlijk dood is gegaan na de dood van de konijn. Zal het verhaal dan maar even vertellen vanaf het begin ong.

Toen ik nog een heel klein meisje was...
Kreeg ik een leuke bruine konijn. Ik noemde em Bruintje

Dit bleek de goeie keus

De cavia lag altijd lekker met zijn voorpoten over de rug van Blacky. Konijn vond het geen probleem. Echt hele dikke maatjes. De cavia bleef schuw maar als ie op de rug zat van knijn kon hij de hele wereld aan en bleef ie altijd mooi zitten

Tot op een dag...
We zouden die dag weg en voordat we gingen keek ik nog even bij Knijn en cavia. Deurtje open, even aaien en even gedag zetten. Mijn moeder riep dat we écht weg moesten. Dus ik me haasten om bij de auto te komen. Toen we laat die middag weer thuiskwamen keek ik weer even bij Knijn en cavia.. Maar wat bleek; de deur van het hok stond wagenwijd open. De konijn en cavia zaten overigens nog rustig. Ik riep mijn vader om even te kijken. Op het eerste gezicht leek er niets aan de hand. De konijn (en cavia) zaten er rustig bij en knabbelden op wat eten. Maar al gauw kwam mijn vader dat er een 'gat' in de buik zat. Later bleken daar ook nog maitsen (hoe noem je dat? Iig van die larven van een vlieg.) in dat gat zaten. Heel vies dus. Mijn vader naar de dierenarts. Ik mocht niet mee...
Een tijdje later kwam hij weer terug met een doos... Ik zag de doos, een andere dan waar mijn vader mee wegging. Ze bleek afgespoten te zijn. De DA had gezegd dat het geen nut zou hebben om het te verbinden, bovendien bleek het gat nóg groter te zijn. Ik mijn verdriet even bij de cavia uitstorten...
Volgende dag kwam ik wéér bij de cavia. Arm beest zat helemaal in het hoekje van het hok en (echt waar) het leek of ie huilde. Zijn ogen waren helemaal nat, njah het leek gewoon of ie écht huilde. Hij wíst gewoon dat zijn maatje waar hij zich zó thuis bij voelde weg was en ook niet meer terug zou komen. Dat idee had ik tenminste wel.
Ook at de cavia helemaal niets meer, zelf niet meer van die konijnenbladen waar ze beide altijd zo gek op waren. Drinken wou ie ook niet. De cavia was gewoon te aaien zonder dat ie ook maar wegkroop. Het boeide em allemaal niets meer. Ik dacht echt dat ie weg wilde. Die middag had mijn vader em naar binnen verplaatst en probeerde ik em te dwingen iets te eten. Maar hij hield zijn tanden stijf op elkaar... Smiddags stierf ze, haast in mijn handen

---------------------
Het is al héél lang geleden en misschien is het wat hectisch getypt maar zo is het gewoon gegaan. Het voelt eigenlijk best wel goed om het even helemaal van me af te schrijven

Als ik er weer aan denk krijg ik meteen zo'n schuldgevoel. Had ík dat deurtje nou maar dichtgedaan hadden ze nu beide nog geleefd of waren ze van ouderdom gestorven... Maar aan de andere kant.. Kan ik me weer niet voorstellen dat ik het deurte wagenwijd open heb laten staan. Kan niet opengewaaid zijn door de wind. Aangezien daar geen wind kon komen.
BTW; Waarschijnlijk heeft de kat het gat gemaakt maar daar was geen 'bewijs' voor. Hij had er wel bij gekund....
Pff, dat ben ik even kwijt... xP
[edit]
Sorry voor het lange verhaal.