hond toond raar gedrag

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hond toond raar gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 13:58

pas op dit kan een lang verhaal worden en ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Ik heb een klein hondje. toen ik haar kreeg heb ik geprobeerd niet zo angsthaas te worden. Ze is niet echt bang voor honden maar als het te druk wordt vind ze het niet meer leuk meer en loopt ze weg.Grote honden heeft ze nooit echt leuk gevonden.

Ze is nu 4 jaar. ze wordt in juni 5. normaal als ze een hond zat wordt en ze kan geen kant op wilt ze wel eens in de lucht happen of een soort van waarschuwing blaf/kef geven. Maar daarna houdt ze op.

maar vandaag. deed ze dit bij elke hond (nog nooit bij haar mee gemaakt) Eerst deed ze het bij een grote berne senne. die hond was alleen aan het snuffelen en deed veder niks. maar die hond drong wel aan en dan wordt het haar heet onder de poten. Ik loop door en geef er veder geen aandacht aan.

Kom ik later nog een klein hondje tegen. en die wilt alleen bij haar achtigste snuffelen en ja hoor weer een kef. ik doe haar vast want ik begin het beu te worden.

Dus ik doe haar weer los want er was geen hond te bekennen. Komen er 2 labradors. naja ik loop door en zei doet nu dit keer niks. ik belonen met een knuffel

Later doe ik haar weer vast vanwege dat er auto's zouden kunnen komen ik was al richting huis

Dus ik loop veder komt ze een speelmaatje tegen die ze wel al kent. Ze doet heel entausast en wilt spelen. Dus ik doe haar los. Naja ze spelen even en weer kef. naja ik laat het even. en ja hoor weer een kef.

Dit heb ze nog nooit vertoond tegen andere honden. naja wel ene keer maar niet zo vaak op 1 dag.
Ik heb haar nu gestraft voor dit gedrag. Maar deed ik dat wel juist?
Ze heeft veder ook geen pijn ofzo. Ik kan overal aan haar zitten.,

wat zouden jullie doen ?

Ik heb namelijk geen zin dat ze een oud keffertje wordt en niet meer met honden kan spelen.

Black_White

Re: hond toond raar gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:02

Zou het kunnen zijn dat ze loops is? Het zou ook kunnen zijn dat ze gewoon niet lekker in haar vel zit, en dat ze prikkelbaarder is voor andere honden. Als ze echt heel erg raar gaat doen en je kunt geen oplossing vinden dan kun je ook even bij de DA langs gaan.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:06

Honden hebben een heel eigen taal, 9 van de tien keer is er niets aan de hand, als ze keft, geeft ze haar grenzen aan.

Mensen kunnen dat moeilijk inschatten, het is lichaamstaal van honden en het zit in de stand van de oren, en staart, maar ook zelfs stand van snorharen hoe zij communiceren.

en anders inderdaad naar de da.

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:09

Tries_en_Faf schreef:
Honden hebben een heel eigen taal, 9 van de tien keer is er niets aan de hand, als ze keft, geeft ze haar grenzen aan.

Mensen kunnen dat moeilijk inschatten, het is lichaamstaal van honden en het zit in de stand van de oren, en staart, maar ook zelfs stand van snorharen hoe zij communiceren.

en anders inderdaad naar de da.

ga ik mee eens

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:10

Als ze doet uit angst, mag je haar niet straffen. Dat versterkt alleen maar haar angst, en dus haar gedrag. Zelfde als een kind dat bang is bij de tandarts, en daarom van zijn moeder een klap krijgt. Daardoor zal hij heus niet niet meer bang zijn.

Als zij keft naar een hond en die hond loopt weg, wordt ze dus beloond voor haar gedrag. Hetgeen zij wil, gebeurt. Dat is moeilijk op te lossen, want andere honden lopen nou eenmaal verder met hun baas.

Doet ze het alleen als ze vast zit? Dan komt het omdat ze geen kant op kan. Door te keffen probeert ze de andere hond te verjagen. Als ze los is, kan ze zelf weg, en zal ze minder snel keffen. Naar opdringerige honden mag ze best duidelijk maken dat ze te dichtbij komen.

Wat je kan doen is voorlopig niet meer aangelijnd bij andere honden laten. Kijken hoe dicht bij je kunt komen zonder dat ze keft. Vraag steeds haar aandacht door te praten zodat ze op jou let in plaats van de andere hond. Keft ze niet, dan belonen met een brokje. Dat kun je later afouwen.
Zo kun je steeds proberen dichterbij andere honden te komen zonder dat ze keft. Ga niet te snel, want als ze weer keft, kun je weer opnieuw beginnen.

Hierdoor leer je haar dat ze rustig langs andere honden kan lopen zonder steeds op ze te letten of er heen te willen. Je hoeft toch niet bij elke hond te nuffelen? Hou dat gewoon voor als ze los is. Desnoods steek je even over als anderen toch met hun hond bij je komen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:19

Als het idd angst is, dan moet je niet straffen. Als die alleen balft kan het ook dominatie, zekerheid te maken. Ik ben nu 4 jaar bezig met het gedrag van honden, en zelfs voor mij is het zo nu en dan nog erg moeilijk om te zien of de hond zeker of juist onzeker is. Dus concludeer niet te snel. Omdat jij bij de hond bent, en waarschijnlijk de andere honden los liepen voelde je hond zich zeker omdat jij dat versterkt, en daarom blafte.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 17:31

mischein was het wat onduidelijk maar bij alle honden liep ze los. zelf voelt ze zich dan pretttig. het is denk ik echt geen dominante houding. maar in iedergeval bedankt voor de tips Haha!