Wat te doen met zwerfkat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appel321

Wat te doen met zwerfkat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 10:23

Hallo allemaal,

Wij hebben al een poosje een kat die af en toe in huis komt om te eten. Nu is dat op zich niet zo'n probleem maar heel regelmatig ligt de hele prullenbak om en het aanrecht bezaait met eten. Dus vandaag heb ik hem opgesloten in huis met het plan de dierenambulance te bellen dat die hem maar op moeten komen halen. De dierenambulance was alleen niet bereikbaar en de kattenopvang bij ons in de buurt ook niet. De kat heeft heel veel kale plekken op zijn achterlijf maar is verder niet mager en eeft geen vlooien. Wij hebben zelf ook drie katten in huis dus het is voor ons niet mogelijk om deze kat langer in huis te hebben en ik ben bang dat als we hem nu laten gaan om hem later weg te laten brengen hij zich niet meer zal laten vangen. Heeft iemand misschien een idee wat we met hem moeten doen en/of wat die kale plekken op zijn achterlijf zouden kunnen zijn? Er zitten ook allemaal korstjes op zijn lijf. Hij heeft geen bandje om of iets dergelijks.

ShirleyA

Re: Wat te doen met zwerfkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:31

Naar t asiel brengen? Wie weet vindt ie daar n nieuw baasje en kan hij lekker thuis blijven vfoor zijn eten Knipoog

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:32

Die kale plekken kan van alles zijn, schimmels, allergie enz. Is er bij jullie geen asiel in de buurt waar je hem heen kunt brengen? Je kan Amivedi dan nog bellen en hem opgeven zodat hij word genoteerd als gevonden dier en het asiel moet hem 2 weken houden voor ze hem gaan herplaatsen voor als er evt. nog een eigenaar komt opdagen. Zij gaan dan vast ook iets aan die kale plekken doen.
Tot die tijd hem misschien in een garage o.i.d. proberen binnen te houden.

Appel321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 10:33

Ja maar het asiel is dicht op zondag.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:35

Dan tot morgen proberen binnen te houden in een schuur/ garage?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:40

Is de dierenambulance op dit moment niet bereikbaar dan?
Je zou het dierenasiel toch kunnen proberen te bellen vandaag. Ze zijn dan wel gesloten maar de dieren moeten wel verzorgd worden dus ik neem aan dat er wel mensen aanwezig zijn. Misschien nemen ze toch de telefoon op.

Appel321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 14:14

Ja ik heb het dierenasiel gebeld die namen niet op. De dierenambulance komt vandaag kijken of hij gechipt is maar als hij dat niet is willen ze hem niet meenemen omdat het niet met zekerheid een zwerfkat is ofzo. Ik weet de precieze rede niet maar ze nemen hem iig niet mee. Heeft iemand misschien een idee wat ik zou kunnen doen aan die kale plekken? misschien iets van lotion er op smeren of wassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:16

ik zou hem nu maar niet wassen, zou de dierenbescherming om advies vragen, en anders idd naar het asiel brengen morgen als ze dan open zijn..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:32

Niets doen aan die plekken, je weet immers niet wat het is. Hooguit een beetje schoonmaken met lauwkoud uitgekookt water zonder iets erin. Houd hem uit de buurt van je eigen katten ivm besmettingsgevaar.

Zou hem toch naar het asiel brengen ookal houdt het in dat je hem nu moet opsluiten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:36

Ik ben bang voor je dat de enige oplossing om van deze kat af te komen is hem naar het asiel te brengen.
Het beleid met zwerfkatten dat de dierenbescherming nu voert is dat ze ze eventueel willen vangen, ophalen, dan worden ze gecastreerd of gesteriliseerd en weer terug gezet. Asiels zitten overvol en mensen die een kat uit het asiel komen halen willen geen wilde zwerfkat.
Maar aangezien je deze zelf al gevangen hebt, kun je hem dus zelf naar het asiel brengen. Je loopt wel de kans dat ze daar om een vergoeding vragen ''wegens afstand doen van het dier'' ook al is het jouw kat niet. Jij brengt hem, dus zullen ze proberen geld van je los te krijgen.
Succes er mee!

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:40

Pas inderdaad op met die kale plekken. De kans is groot dat het schimmel is. Dat is zeer besmettelijk voor je andere katten, maar ook voor jou en paarden. Als je die besmetting eenmaal in huis hebt is dat lastig kwijt te raken. Probeer de kat anders in de schuur, garage of bench totdat je het asiel kunt bereiken.

Appel321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 11:09

heel erg bedankt voor alle reacties! We hebben het advies gekregen van de dierenarts om de kat vrij te laten met een bandje om zijn nek met de vraag of de eigenaar ons wil bellen. Dit hebben wij gedaan en als we geen bericht krijgen houden wij de kat of zelf (maar mijn moeder wil dit lever niet in verband met de waarschijnlijk hoge dierenarts kosten want we denken dat er ook iets mis is met zijn heupen) of we brengen hem inderdaad toch naar het asiel.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:23

Nickeltje schreef:
Maar aangezien je deze zelf al gevangen hebt, kun je hem dus zelf naar het asiel brengen. Je loopt wel de kans dat ze daar om een vergoeding vragen ''wegens afstand doen van het dier'' ook al is het jouw kat niet. Jij brengt hem, dus zullen ze proberen geld van je los te krijgen.

Je schetst hier een negatief beeld over de asielen in Nederland. Misschien heb je zelf een negatieve ervaring gehad met een asiel, maar dit is totaal niet mijn ervaring. Lachen

Als je een zwerfdier brengt hoef je niks te betalen. Als je afstand doet van je kat, moet je afstandsgeld betalen. Aangezien het een zwerfkat is, hoef je niks te betalen. De kat komt 2 weken in quarantaine (zodat het baasje hem eventueel op kan halen en voor eventuele ziektes). Daarna wordt de kat gesterelliseerd/gecastreerd, en kan worden herplaatst.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:55

Misschien zijn niet alle asielen zoals ik beschreven heb, maar daar waar ik ervaring mee heb (regio Utrecht en Gelderland) doen ze heel moeilijk als ze twijfelen of de kat echt zwerfdier is of dat je gewoon je eigen kat kwijt wil. Die twijfel trekken ze heel snel en laten je dan liever betalen...
Maar, misschien is het niet overal zo vervelend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:59

wij hebben ook niet zulke goede ervaringen.. onze hond is uit de tuin gehaald en naar het asiel gebracht, asiel is hier 5 minuten vandaan, we belden rond sluitingstijd, ik was bang dat hij verdronken was ofzo, maar hij zat daar (beestje was 13 jaar en bijna blind) konden we hem ophalen? nee want het was net gesloten, hij heeft daar de hele nacht als een wolf lopen janken, en wij moesten ook betalen toen we hem kwamen halen, hij is verdorie uit de tuin gehaald! de voordeur stond open! maar niet even aanbellen.. dus ik ben bang dat je ook iets zal moeten betalen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:07

Als je dier weg is, en je haalt hem weer op bij het asiel, moet je inderdaad betalen voor het aantal nachten dat het dier er heeft gezeten. (Het is natuurlijk erg raar dat je hem niet meer op kon halen vlak voor sluitingstijd).
Maar je hoeft echt, echt, geen geld te betalen als je een zwerfdier brengt. Als dat zo zou zijn zou niemand meer een zwefdier van straat halen en hem naar het asiel brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:09

loveyoutoo schreef:
Als je dier weg is, en je haalt hem weer op bij het asiel, moet je inderdaad betalen voor het aantal nachten dat het dier er heeft gezeten. (Het is natuurlijk erg raar dat je hem niet meer op kon halen vlak voor sluitingstijd).
Maar je hoeft echt, echt, geen geld te betalen als je een zwerfdier brengt. Als dat zo zou zijn zou niemand meer een zwefdier van straat halen en hem naar het asiel brengen.

ook als de dierenambulance hem uit onze eigen tuin heeft gehaald?! terwijl de voordeur open stond? ik vind dit een grote fout en vind niet dat wij voor de kosten moeten opdraaien.. een kat die in de tuin zit, of konijn die je in de tuin hebt halen ze toch ook niet uit hun hok? dat beestje was bijna blind, wat een stress voor dat arme dier, en we zeiden nog, hij begint te janken.. dat valt wel mee.. wie kent de hond beter? ik of iemand van dat asiel? ik denk ik.. ik vond het iig belachelijk

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:18

Ik zeg toch niet dat het asiel goed heeft gehandeld in dit geval Knipoog
Ik leg alleen uit dat als je dier zwerfend op straat wordt aangetroffen en naar het asiel wordt gebracht waar hij (bijvoorbeeld) een week zit, en de eigenaar hem dan op komt halen, dat het logisch is dat je daar geld voor moet betalen.
En ik probeer duidelijk te maken dat als je een zwerfdier naar het asiel brengt, je daar niks voor hoeft te betalen.

Dus in jullie geval vind ik het heel erg raar dat de hond uit de tuin is gehaald en dat jullie hem niet meer op konden halen bij het asiel voor de nacht. En ik praat dit toch ook niet goed?? Maar ik probeer alleen het misverstand uit de wereld te helpen dat je geld zou moeten betalen als je een zwerfdier naar het asiel brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:21

dat is idd ook raar, wisten ook niet wat we hoorden, maar goed, ik hoop idd dat je niets hoeft te betalen, kan per gemeente wel verschillen, dus het hoeft niet overal hetzelfde te zijn