3 konijntjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diaan

3 konijntjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 20:31

Ik heb even een paar vraagjes..
Op dit moment hebben wij 2 (dwerg)konijntjes, beide iets ouder dan half jaar (geen familie!). Ze zitten nog niet bij elkaar want het betreft een mannetje en een vrouwtje Knipoog
Binnenkort wordt de ram gecasteerd en gaan ze samen naar buiten in een nieuw konijnenhuis! Nu willen we eigenlijk graag een derde konijntje bij (uit het asiel), maar is dit wel verstandig?
Mij lijkt het hok groot genoeg:
De afmetingen zijn 1,07x1,07 m (van binnenuit gemeten) en het zijn 2 verdiepingen verbonden door een trapje.. daaraan zit nog een ren van 1,00m x 1,20m.

Wat denken jullie ervan? Iemand misschien ervaringen?
Iemand ook ervaringen met 2 rammen? Ik heb vaak gehoord dat dit niet goed gaat, maar onze voedster lijkt me eerder niet te koppelen dan onze ram Knipoog

Farouche

Re: 3 konijntjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:33

2 rammen moet je niet doen, 2 voedsters ook niet behalve als ze uit hetzelfde nest komen en nooit gescheiden zijn, dus ik denk dat het het slimste is om het zo te laten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:36

waarom wil je er een derde konijntje bij. Wanneer het nu goed gaat zou ik het zo laten onafhankelijk van de ruimte. Meer ruimte betekend niet dat het automatisch ook goed gaat.
Bij ons hebben ze 1500 vierkante meter en noch joegen de dames elkaar het leven na en hebben we te maken met aangeknaagde oren

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 20:41

De reden waarom we een derde konijntje willen is dat we erg veel met de beestjes bezig zijn. Er zitten ook zoveel asiel konijntjes! Maar ik wil ze natuurlijk wel een goed tehuis bieden, vandaar de vraag Knipoog

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:53

Het is en blijft altijd een gok, ook al denk je de eerste tijd dat het goed gaat kan het alsnog zomaar ineens foute boel zijn.
Mijn advies is het zo te laten, de asiels blijven toch wel vol zitten en je hebt alsnog een probleem als de boel inene niet klikt want dan kan je de boel uit elkaar halen of op z'n ergst naar een ander huisje/asiel brengen.
Mocht er ooit nou eentje wegvallen zou ik dan kijken of je via een opvang het overgebleven konijn kan laten koppelen, daar red je op dat momment dan even meer mee Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:51

Farouche schreef:
2 rammen moet je niet doen, 2 voedsters ook niet behalve als ze uit hetzelfde nest komen en nooit gescheiden zijn, dus ik denk dat het het slimste is om het zo te laten.

Niet mee eens.

Ik heb 11 voedsters en 1 gecastereerde ram op een oppervlakte van 7x4 meter zitten en gaat prima. Heb er laatst nog 2 Franse hangoren bijgezet gaat super.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:07

ik heb ook 2 gacastereerde rammen en 1 voedster. het is wel familie vader moeder en baby. en gaat super samen

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:08

Ik heb zelf 2 konijnen maar de een is er later bijgekomen dan de ander.
Allebei voedsters maar we durven ze gewoon niet bij elkaar te zetten.
De oudste is bijna 3 en de jongste een half jaar...

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:09

Faniek schreef:
Farouche schreef:

Niet mee eens.

Ik heb 11 voedsters en 1 gecastereerde ram op een oppervlakte van 7x4 meter zitten en gaat prima. Heb er laatst nog 2 Franse hangoren bijgezet gaat super.

ja, dat kan, maar het kan dus ook fout gaan, bij jou gaat het toevallig goed, maar dat is niet de normaalste zaak Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:11

Faniek schreef:
Farouche schreef:

Niet mee eens.

Ik heb jarenlang een konijnenopvang gehad met een verblijf zoals hier genoemd. Hier kwamen regelmatig nieuwe konijnen bij (voorwaarde voor rammen was dat ze gecastreerd waren) en na een korte gewenningsperiode ging het altijd prima, nooit problemen gehad.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:30

Farouche schreef:
ja, dat kan, maar het kan dus ook fout gaan, bij jou gaat het toevallig goed, maar dat is niet de normaalste zaak Knipoog

Zolang ze ruimte hebben kan dit harstikke goed gaan. Zoals LDRD al aangeeft. Ik zet er regelmatig konijnen bij haal eruit en het gaat goed. Zou ik dit op een kleine oppervlakte doen nee, dan gaat het niet goed.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:23

Ook hier hebben we een groepje van een gecastreerde ram en meerdere voedsters dus dit is zeker geen uitzondering. De voedsters hebben eerst kennis gemaakt (de ram was toen nog niet lang genoeg geleden gecastreerd). Dit ging meteen super. Dit elke dag een paar keer gedaan en een paar weken later kon de ram er permanent bij, de voedsters vonden het geweldig om er nog een speelmaatje bij te hebben. Ze zitten met z'n vieren op zo'n 6 vierkante meter. Ik ben wel van plan er nog 1 of 2 konijnen bij te zetten en verwacht dat dit ook goed gaat. Overigens doe ik dit niet in het verblijf van de konijnen, maar even in een aparte ren zodat ze niet meteen hun territorium gaan verdedigen.

kayleighhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:00

2 voedtser die elkaar niet kunnen kan makelijk samen. ik heb er ook 2 bij elkaar de een is veel ouder dan de andere en geen famelie konden elkaar niet en het gaat prima zo. maar 2 rammen denk niet dat dat lang goed gaat

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:35

ben benieuwd wat de ts gaat doen. Een konijntje erbij of niet? laat je het ons weten en ook hoe het afloopt wanneer je er een bij neemt Pling

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:28

Je kunt ook onder voorwaarden (dat ze dus bij elkaar kunnen) bij een asiel een konijntje weghalen. Sommige karakters klikken wel waar anderen dat niet doen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:33

Dit moest ik even van Diaan posten, omdat ze zelf momenteel niet op haar account kan inloggen:
Diaan schreef:
Sorry voor mijn late reactie, maar ik kan niet meer inloggen op mijn account, daarom reageer ik via deze weg.
Ik zit nog steeds te twijfelen. Aan de reacties te lezen is een derde konijntje niet aan te rade, maar een groepje wel. Nu vraag ik me af, zijn 2 konijnen erbij wel een optie? Wil dan graag een ram en een voedster die evt. al een stelletje zijn.
De reactie van roest vond ik wel slim, misschien klikt het wel en zijn de konijntjes gelukkig.
Nou hoop ik niet dat mijn konijnenhuis te klein is, het verblijf is zo groot als hierboven beschreven. Daarnaast hebben we een goed afgezette tuin van 7x5 met gras waar ze iedere dag een paar uur rond kunne lopen!
Ben benieuwd naar de reacties Lachen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:52

waar ik mijn konijntjes vandaag haal is goofy in oldenzaal. daar kun je kijken of je koppeltje goed gaat met andere konijnen. Zoniet kun je het konijn terugbrengen en ruilen met een andere of wanneer dat niet wil het er zo bij laten. Misschien zit er bij jullie in de buurt ook zo n konijnen asiel anders misschien een gewoon asiel waar konijnen zitten.

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 18:27

Eindelijk kan ik inloggen op mijn account! Faniek, heel erg bedankt voor t plaatsen van mijn bericht!

Bij ons in de 'buurt' zit ook een konijnenopvang: de konijnenberg! Misschien dat ik inderdaad daar wel kan kijken voor een koppeltje!
Denken jullie dat het kan met het hok?