Net nieuwe kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Redgirl

Net nieuwe kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 13:31

Hoi,

Ik ga vanmiddag mijn eerste kat in mijn leven ophalen bij het asiel. Heb mijn hele leven al een kat gewild en nu kan het eindelijk in mijn eigen huisje.
Dit is voor mij natuurlijk helemaal vreemd dus hebben jullie tips om er goed voor te zorgen?
Ik hoorde van mijn collega's dat Science Plan voer erg goed is en klontvormende kattenbakkorrels. Jullie goede ervaringen met een merk?

Hoe gaat het in zijn werk als je kat voor het eerst bij je thuis is. Moet je hem op de kattenbak zetten en snappen de meesten dan de bedoeling?
Graag ervaringen...

Alvast bedankt

Groetjes Anneminke

Lorr_

Re: Net nieuwe kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:37

Wat leuk dat je een katje neemt, en uit het asiel Haha!
Ik denk dat je ook wat info kan vragen aan de mensen die zich met de katten bezighouden in het asiel.
En verder uitproberen wat je kat het fijnst vind.

Veel plezier samen!

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 13:38

Het gaat trouwens om een kat van 6 jaar, bijna 7. Hij is in het asiel gewoon de kattenbak gewend.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:44

Wat leuk voor je Haha!!
Je moet niet teleurgesteld zijn wanneer het katje in het begin nog heel teruggetrokken en bangig is, dit moet gewoon allemaal wennen Ja. Om hem op de kattebak te leren poepen enzo, moet je hem inderdaad op de kattebak zetten, een paar keer en verder weet ik niet echt meer hoe wij dat met ons asielkatje hebben gedaan.. Maar als het een oudere kat is die nog niet zindelijk is, is het moeilijker aan te leren.
Ik vind het C1000 merk of AH merk voor kattebakgrind dat klontvormend is, allebei even goed. het is superhandig, heel schoon en je hoeft maar telkens een klein beetje bij in te gooien.
Tsja.. Science plan hebben wij ook een tijdje gegeven, maar pf.. dat geld wat je er voor moet betalen, vind ik overdreve. Voor een zak 20 euro Verward Wij zijn gewon overgestapt op Wiskas, stukken goedkoper, we kopen ook wel van dat Kitkat enzo, afwisseling in voer is áltijd goed. (Ook al is de kat het er niet altijd mee eens Knipoog)

Schaf ook een boekje aan over katten en verzorging, staan vaak goede nuttige tips in Ja.

Ohja, nat kattevoer is niet aan te raden, katten vinden het heerlijk, maar ze krijgen er tandplak van.

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 14:09

sammie_44 schreef:
Wat leuk voor je Haha!!
Je moet niet teleurgesteld zijn wanneer het katje in het begin nog heel teruggetrokken en bangig is, dit moet gewoon allemaal wennen Ja. Om hem op de kattebak te leren poepen enzo, moet je hem inderdaad op de kattebak zetten, een paar keer en verder weet ik niet echt meer hoe wij dat met ons asielkatje hebben gedaan.. Maar als het een oudere kat is die nog niet zindelijk is, is het moeilijker aan te leren.
Ik vind het C1000 merk of AH merk voor kattebakgrind dat klontvormend is, allebei even goed. het is superhandig, heel schoon en je hoeft maar telkens een klein beetje bij in te gooien.
Tsja.. Science plan hebben wij ook een tijdje gegeven, maar pf.. dat geld wat je er voor moet betalen, vind ik overdreve. Voor een zak 20 euro Verward Wij zijn gewon overgestapt op Wiskas, stukken goedkoper, we kopen ook wel van dat Kitkat enzo, afwisseling in voer is áltijd goed. (Ook al is de kat het er niet altijd mee eens Knipoog)

Schaf ook een boekje aan over katten en verzorging, staan vaak goede nuttige tips in Ja.

Ohja, nat kattevoer is niet aan te raden, katten vinden het heerlijk, maar ze krijgen er tandplak van.

Geef je dan echt alleen droogvoer? Krijgen ze dan wel genoeg voedingsstoffen enzo binnen (ipv als ze ook blikvoer krijgen)?

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:17

Absoluut! Daarom zeg ik ook dat je moet afwisselen met het voer dat je de kat geeft. Ook van dat natte voer worden ze ontzettend dik.Het enige voordeel is dus dat ze het lekker vinden en graag eten.
Voor de afwisseling kan je het natuurlijk wel eens geven, dat is hartstikke leuk ook voor zo'n kat, maar om het elke dag te geven raad ik niet aan.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:25

Nat voer krijgen die van mij alleen als extraatje, voor het lekkere zeg maar. In droogvoer zit alles wat ze nodig hebben. Wat voer betreft, die van mij krijgen gewoon het huismerk van de AH en dat gaat prima. Qua kattebakvulling is het even uitproberen wat jij en poeslief allebei prettig vinden. Hij qua gebruik en jij qua schoonmaken. Let er wel op dat de vulling niet teveel stuift, want anders wordt je hele huis voorzien van een kattenpootjespatroon Tong uitsteken Verder inderdaad meteen uit de mand op de kattenbak zetten, zodat je kat weet waar die is. Heel veel plezier met je nieuwe kat!

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 10:07

Hij was gister vrij relaxed toen hij bij mij thuis aan kwam. Hij is vannacht ook al op de kattenbak geweest (zag ik toen ik vanochtend op stond).
Hij heeft alleen nog niet gegeten of gedronken. Hij loopt wel telkens achter me aan als ik naar de keuken loop en gaat dan miauwen terwijl er genoeg voer klaar staat. Hij is gewoon brokjes gewend die ik ook voor m heb gekocht. Is dit zorgwekkend? Of zou het gewoon nog beetje stress zijn?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:34

Dat komt wel goed, hoor Ja , waarschijnlijk is hij gewoon gewend iets lekkers te krijgen in de keuken en het zou kunnen dat hij voorheen niet gewend was dat er altijd brokjes klaar staan (tenminste, heb je altijd wat brokjes klaar staan? Katten zijn van nature gewend te eten als ze honger hebben, dus ik heb altijd wat staan. Je hebt er echter ook katten bij die door blijven bunkeren, dat is niet goed.). Als hij trek krijgt gaat hij vanzelf eten Lachen .

De dierenarts raadt natvoer trouwens ook af, die van mij krijgen alleen een heel klein beetje voor het lekker. In heel goedkoop voer zit overigens vaak te veel zout. Zelf kies ik meestal iets van Purina ofzo, dat zit in het middensegment qua prijs Lachen . Science en Iambs e.d. zijn peperduur.

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:35

leuk!! laat maar wat foto's zien als je hem hebt! Haha! haha

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:39

Mijn poezen krijgen af en toe een blikje Almo Nature dan vinden ze echt geweldig en dat is biologisch kattenvoer. Het meest erop lijkend is Shiny Cat. Dat is naast droogvoer. Ik geef nu Nutro droogvoer vinden ze erg lekker.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:40

goed droogvoer is erg belangrijk zoals al wordt vermeld.

ik voer royal canin, maar ik heb dan ook een cattery,
jij kunt je kat gewoon whiskas droog voer geven, dat is ook nog goed genoeg van kwaliteit. goedkopere brokken zou ik niet nemen, die hebben niet voldoende voedingsstoffen, en zijn van slechtere grondstioffen gemaakt .
(van slecht slachtafval bijvoorbeeld )

om te verwennen kun je zo nu en dan een blikje geven, dat doe ik hier ook zo eens in de week,
de rest krijgen ze onbeperkt droogvoer.

ik zou voor de zekerheid de poes ook ontwormen zodra ze er een paar weken is.

als je haar buiten gaat laten, zou ik haar ook behandelen met vlooiendruppels, de tijd van vlooien komt er weer aan namelijk.

een krabpaal kan ik je zeker aanraden, hoeft geen supergrote te zijn ( is wel leuk *LOL* ) maar eej paal is een must om te voorkomen dat ze jou bank gaat gebruiken.

geef haar ook een holletje, zeker de eerste dagen, dit kan een kartonnen doos zijn met een opening erin, of een reismandje oid, maar leg daar een zachte deken in, en dat zal al gauw haar veilige honk worden, ookal zou ze niet bang en onzeker zijn, katten hebben nu eenmaal graag een veilig, warm holletje

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 11:04

Ik heb idd altijd brokjes klaar staan en water natuurlijk.
@ crossmonster: bedankt voor de tips, een krabpaal heb ik al, eentje met zo'n hokje eronder. Verder heb ik ook een radiator hangmat dus genoeg plekjes. Hij gaat alleen nu telkens op de bank liggen, vind die lekkerder ofzo Tong uitsteken

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:20

Mijn poezels hebben alles wat een kat zich maar kan wensen om aan te krabben, zoals een hele gave rieten krabpaal van Ikea en een gewone krabpaal, maar nee, hoor... Ze willen alleen de stoffen stoel beneden, de rieten stoel die ik had (hád, ja Haha! ) en de rieten wasmand boven Cool .

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:25

mijn poezebeesten krabben gelukkig buiten en aan de kokosmat Lachen

wat voer betreft ik heb de brokjes van iams en 1 a 2 keer in de week net voer ook van iams

kattenbakvulling heb ik de fijne klontvormende van c1000 echt ideaal en heel zuinig!

kattenbak hebben de meesten idd zo door hoor Lachen
wat gezellig dat ie al achter je aanloopt!
niet eentje die onder de bank verblijft als je in huis bent dus Haha!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:18

Hey Redgirl, ik ben 26 en heb vijf maanden geleden ook mijn eerste kat eindelijk uit het asiel mogen halen. Hij is drie en heet nu Asterix en hij doet het prima. Dus ik weet heel goed hoe het voelt, ein-de-lijk gemiauw op poten in huis J

Tips genoeg voor de eerste weken
Sluit alle deuren en ramen goed !!!!
Het is ook het beste om de poes de eerste paar dagen in 1 of twee kamers te houden met zijn toilet en eten, zodat hij daar al goed kan aan wennen voor hij de rest van de woonst verkent. Als hij toch naast de bak gaat, moet je ook geen heel huis afzoeken waar het nou stinkt…
Ook een goede tip voor jou : aangezien dit je eerste kat is, kan je misschien feliway kopen om in het stopcontact te steken, dit verspreid een kalmerende geur. Kostte me 30 euro maar was zijn geld MEER dan waard. Onze kat was supercool en rustig in huis vanaf dag 1, die heeft zich geen seconde verstopt!!! Maar hij is dus al vrij relaxed begrijp ik. Hoe heet ie eigenlijk?
Ook domme tip: katten zijn nachtdieren en geen vleermuizen. Dus de eerste paar nachten dat poes alleen slaapt zorgen dat er een minimum aan licht is zodat hij toch zijn kattenbak kan vinden!!! Dit is dus bij ons de eerste week een keertje mislukt, mooi hoopje in het midden van de keukenvloer dus.
Mag hij buiten? Prima, maar houdt hem eerst drie weken binnen zodat hij zeker zijn huis herkent.
Qua voer : vraag in het asiel wat ze daar geven en voer dat een weekje of zo, dan is de overgang ook minder groot. Bij ons waren dat ProPlan brokken, dure maar wel supercomplete voeding. Echt, investeer liever in dure brokken! Natvoer moet een traktatie zijn, twee keer in de week of zo.
Weeg hem! En over een maand weer. Dan weet je of je dieet goed is.
Als je hem al een tijdje hebt, laat hem in godsnaam chippen! Kost wel wat, maar is zijn geld meer dan waard. Kat kan nooit kwijtraken en moest de onze ooit onder een auto komen, dan moet ik hem niet adhv drie snorharen identificeren.
Stop briefjes in de bus van de directe buren met zijn signalement en verhaal, zodat niemand hem als zwerver aanziet (zeker als hij niet in topconditie is door een treurig verleden) en hem weer naar het asiel brengt…
Qua kattenbakvulling, wij hebben die van Lidl maar heb nu gemerkt dat die wel wat stuift dus ga nu op zoek naar ander merk. Rix gaat trouwens haast niet meer op de bak, doet alles buiten.

WIJ WILLEN FOTO’ S ZIEN!

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 15:34

De kat is inderdaad al erg relaxed. Ik zit nu op mijn werk maar hoop dat als ik straks thuis kom dat die dan wel iets gegeten heeft.
Hij heet trouwens Tijger (vind het echt een geweldige naam!) Haha!
Ik zit nog even te twijfelen of die buiten mag, ik heb/ kan namelijk geen kattenluik maken (huurhuis) dus dan zou ik m voor mijn werk naar buiten moeten doen en dan pas weer binnen moeten laten als ik thuis kom.
Hij is vannacht juist op de kattenbak geweest toen al het licht uit was, ik kwam namelijk weer in de woonkamer en toen had ie er in ieder geval in gekrabt dus hij snapt nu in ieder geval de bedoeling, slim beest Lachen
Bedankt voor de tips, heb nu alleen foto's op mijn mobiel staan maar zal snel nieuwe maken, hij is zo schattig Lachen Alleen wel beetje dun maar dat komt hopelijk wel goed als hij begint te eten. Ik maakte me meteen al zorgen maar hoop dat die nu gewoon is begonnen met eten.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:57

Ben je hele dagen aan het werk? Dan raad ik je aan nog een kat erbij te nemen. Het is bijzonder verveling-wekkend voor een kat om hele dagen alleen in een huis te zitten..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:26

In mijn ervaring (heel mijn leven meerdere katten + vrijwilliger bij het asiel) vind ik het niet verstandig om alleen droogvoer te geven. Dit omdat het weinig vocht bevat terwijl katten toch al moeilijke drinkers zijn. Blaasgruis en nierproblemen zijn niet ongewoon bij katten. Wissel gewoon af met goede kwaliteit hardvoer (van de betere merken...ik zweer bij Hills, in ieder geval geen Wiskas ivm met de vele kleurstoffen die daar in zitten- veel katten gaan daar van kotsen!) Wiskas, Friskies, Tom poes...met al die leuke kleurtjes- dat is voor "ons" gedaan, niet voor de katten want die zijn daar niet mee geholpen !

Mijn katten (5) krijgen heel de dag Hills (van kittenbrok, oral care en nierdieet) en s'avonds natvoer- de 2 nierpatienten krijgen natuurlijk ook natvoer nierdieet.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:31

sammie_44 schreef:
Ben je hele dagen aan het werk? Dan raad ik je aan nog een kat erbij te nemen. Het is bijzonder verveling-wekkend voor een kat om hele dagen alleen in een huis te zitten..

Dat ligt aan de kat, ze zijn lang niet allemaal gediend van gezelschap Lachen en de meeste vinden het niet erg om alleen te zijn. Het zijn van nature solitaire dieren die allemaal hun eigen territorium hebben voor zichzelf alleen. Zeker als je in een kleine ruimte woont en de kat geen andere katten gewend is accepteren ze het lang niet altijd. Er zijn natuurlijk ook veel katten die er wel prima tegen kunnen Ja .

Wat voer betreft, als je kat niet genoeg drinkt is natvoer natuurlijk niet verkeerd, maar mijn katten hebben nooit een probleem gehad met drinken. Die kleurstoffen zijn idd niet goed, ik mijd voer met dat spul zoveel mogelijk omdat mijn poekies daar idd altijd van gaan spugen, net als mijn vorige katten. Die van mij gaan helaas ook spugen van bijna al het natvoer, ook van de dure merken helaas, en dat is pas echt ranzig om op te ruimen Misselijk . Uiteraard kitsen ze het liefst op een zachte ondergrond, zoals het tapijt, want dan spettert het niet zo Cool .

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:14

over dat drinken: onze kat drinkt weinig uit haar bakje, maar wel veel van de lopende kraan. Een luxe die ik hem graag gun omdat hij zo zijn nieren in vorm houdt.
En katten kunnen prima wennen aan een ritme van: buiten als baasje gaat werken, binnen als baasje thuiskomt hoor. Zorg wel liefst voor een schuilgelegenheid in de tuin (die van ons kruipt nog het liefst onder onze rododendronstruiken, dus ik hoefde geen apart hokje te timmeren). Eten hoef je niet per se buiten te zetten (trekt andere katten en ongedierte aan). En ik heb al gezien dat onze Rix vrolijk uit plassen drinkt en insecten eet, dus omkomen van honger en dorst doen ze zeker niet overdag

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 09:17

Hij krijgt dan gewoon een paar keer in de week natvoer. Volgens het asiel is Tijger juist in het asiel gekomen omdat hij niet meer goed overweg kon met de andere kat in het huis waar die woonde.
Gister kwam ik thuis van een dag werken en was hij wel de hele tijd aan het jengelen, ook 's nachts. Denk dat dat komt doordat die overdag alleen was en het nog een vreemde omgeving is. Kan dat? Het klonk net alsof ie krols was maar hij is gesteriliseerd dus dat kan niet Tong uitsteken

Misschien is het wel een mogelijkheid als die meer gewend is dat ik m dan overdag buiten laat voordat ik naar mn werk ga. Vind het wel zielig, dat gejengel.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:23

wij hebben ook een oude brompot gehad die absoluut geen andere katten in huis accepteerde, dat kan gebeuren, maar mensen willen heel vaak van hun kat af en dan zetten ze er een stempel op: gaat niet met de andere kat in huis....ik zou daar dus in dit geval niet vanuit gaan.
zat hij in het asiel ook alleen ? anders nog eentje erbij halen uit dezelfde groep Lachen
gezellig voor hem.

onze katten drinken trouwens alleen uit de vissenkom en de bak met waterplanten in de keuken Haha! hun eigen waterbakje is niet interessant genoeg Knipoog

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:39

asterix ligt op mijn schoot te spinnen terwijl ik dit typ Lachen

dat jengelen, dat kan echt verschillende oorzaken hebben: alleen voelen, vreemd huis, toch invloed van het seizoen ondanks castratie (die van ons is ook gecastreerd, en hij 'zingt' het hardste van de hele buurt...)... Enige remedie: tanden bijten. Slaapt hij 's nachts bij je?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:44

Wat leuk dat je eindelijk een kat uit het asiel hebt Haha!
De kat is er al een aantal dagen lees ik. Maar ik wou nog even vermelden dat je de kat echt niet meteen op de kattenbak hoeft te zetten. Als de kat zindelijk is vind zij de kattenbak vanzelf (je moet het natuurlijk niet op een onmogelijke plek neer zetten Knipoog ). Ik heb nu 2 katten (1 buitenkat en 1 binnenkat), de buitenkat blijft rustig de hele dag buiten als wij aan het werk zijn. Soms is ze wel eens 24 uur per dag weg. Volgens mij heeft ze het echt geweldig naar haar zin! Ik zet altijd wel een bakje brokjes buiten, maar de katten van de buren eten ook mee heb ik al ontdekt.
Verder zou ik de kat eerst 4 tot 6 weken binnen houden (of eventueel aan een tuigje naar buiten). Zodat ze jou huis ook echt als haar huis ziet, en wel terug komt als ze buiten is.
Ik geef ook blikvoer. Vooral om het vocht wat er in zit, en gewoon voor de lekker. Eet ze al van de brokjes? Misschien kan het komen omdat ze bij het asiel andere brokjes is gewend? Als ze nog niet heeft gegeten kan je bij het asiel misschien vragen om een zakje van hun brokjes.
En foto's zijn altijd leuk! Cool