Stress slecht voor dieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Stress slecht voor dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 14:28

Haay
Ik vroeg me af wat er gebeurd met dieren die stress hebben.
Bijvoorbeeld bij Geiten en Ezels en Paarden.
En hoe kan je het bij die dieren herkennen?

Ik vroeg me ook af hoe je bij een geit kan zien dat hij dominant, gestrest of agressief is..
Ze zeggen dat het te zien is Knipoog
Wie kan mij helpen ben hier wel nieuwschierig naar.

Ik werk op een kinderboerderij dus denk dat het best belangrijk is om het te weten.
Groetjes Blokje

Luv_Sil

Re: Stress slecht voor dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:33

Bij paarden weet ik het wel ongeveer Tong uitsteken
Bij paarden kan je o.a zien dat ze gestresst zijn als ze stal ondeugden hebben. Of als ze ander (eet) gedrag vertonen.
Luchtzuigen is bij paarden de "ergste" stress factor.
Als paarde stress hebben krijgen ze maag zuur, en dan proberen ze via luchtzuigen de pijn te verminderen.
Een paard kan stress krijgen door een verhuizing of dat ze meer moeten doen dan dat ze eigenlijk kunnen.
De stress kan je voor een groot deel wel stoppen, maar het lucht zuigen zullen ze blijven doen omdat het een gewoonte is geworden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:44

Stress uit zich vaak in 'vervelend' en stereotyp gedrag.
Dit kan zich bij elk dier anders uiten! Afwijkend gedrag is vaak te wijten aan stress, daarnaast kan je agressie onder één noemer samenvatten bij stress.
Paarden, geiten en ezels reageren geloof ik best hetzelde, denk aan kribbebijten bijvoorbeeld, ook weven zou kunnen voorkomen.. Eigenlijk is bijna elk ongewenst gedrag een uiting van óf pijn óf stress (ligt maar net het gedrag)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:46

Luv_Sil schreef:
Bij paarden weet ik het wel ongeveer Tong uitsteken
Bij paarden kan je o.a zien dat ze gestresst zijn als ze stal ondeugden hebben. Of als ze ander (eet) gedrag vertonen.
Luchtzuigen is bij paarden de "ergste" stress factor.
Als paarde stress hebben krijgen ze maag zuur, en dan proberen ze via luchtzuigen de pijn te verminderen.
Een paard kan stress krijgen door een verhuizing of dat ze meer moeten doen dan dat ze eigenlijk kunnen.
De stress kan je voor een groot deel wel stoppen, maar het lucht zuigen zullen ze blijven doen omdat het een gewoonte is geworden.

Zodra het stereotyp gedrag is geworden krijg je het er niet meer uit. Het dier raakt door die beweging te maken (weven, luchtzuigen ed) in een soort van trance waardoor het endorfine aan maakt en hij soort van high wordt. Je krijgt het er met geen mogelijkheid meer uit omdat het een prettig gevoel geeft, hoeveel afleiding je hem ook geeft.
Wanneer je de eerste tekenen ziet moet je dus ingrijpen als je het niet te ver wilt laten komen

*edit; om even antwoord te geven op je vraag in de titel; ja stress is erg slecht, het geeft aan dat ze hun natuurlijk gedrag niet kunnen uiten of dat de omgeving niet is zoals hij moet zijn. Een zeer duidelijke aanwijzing dat er iets mis is dus!