Oprtalj schreef:Ik zou eerst willen weten of de kat wel daadwerkelijk struviet heeft. 'Denken aan' zou voor mij niet genoeg zijn om me een zak dure brokken aan te laten smeren die de kat misschien wel helemaal niet nodig heeft. Ik zou dus urine opvangen en dit laten onderzoeken.
Wat wel altijd goed is, is om te zorgen dat de kat voldoende vocht binnen krijgt. Veel katten hebben een beetje een onderontwikkeld dorstgevoel waardoor ze, als ze droogvoer te eten krijgen, te weinig vocht binnen krijgen. (Van nature eet een kat kleine prooidieren zoals muizen en vogeltjes, die voor een groot gedeelte uit vocht bestaan zodat hij daarnaast nog maar heel weinig hoeft te drinken) Dit is, samen met stress, één van de meest voorkomende oorzaken van urinewegproblemen bij de kat. Dus als hij het wil eten dan is een complete versvleesvoeding van bijvoorbeeld Bibi, Bandit of Carnibest een goede optie (of zelf samenstellen, maar dan moet je je eerst wel heel goed verdiepen in de voedingsbehoeften van de kat) en anders zou ik toch ook proberen om niet alleen brokjes, maar ook wat blikvoer te geven, waar je dan eventueel nog wat extra water aan toe kunt voegen.
Ik ken overigens gevallen waarin struvietgruis succesvol is aangepakt d.m.v. het voeren van versvlees en appelazijn, dus er zijn wel degelijk alternatieven voor de speciale brokjes, maar dan is het wel het meest verstandig om je hierbij goed te laten begeleiden door een dierenarts met verstand van zaken.
Helemaal mee eens, het kan ook een blaasontsteking zijn! plasje opvangen dan weet je meer. Ik heb 2 katten met nierproblemen, die moeten ook veel drinken dus (katten zijn moeilijke drinkers !) maar sinds ik een cat-it heb....moet ik die elke dag bijvullen... er wordt goed gebruik van gemaakt dus !
en eerlijk gezegd, een DA die dit advies geeft zonder grondig onderzoek te doen....zal mij nooit meer in zijn wachtkamer zien