kat met blaasgruis (struviet)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirrex

kat met blaasgruis (struviet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 08:00

Hallo allemaal

Allereerst bedankt voor het lezen van mijn bericht ...Knipoog
Een van mijn katten blijkt blaasproblemen te hebben en de dierenarts denkt aan blaasgruis (ws Struviet) hij heeft een antibiotcum gekregen dat werkzaam is voor 14 dagen en uiteraard heb ik een voedingadvies gekregen.
Deze dierenarts raadde me aan om over te stappen op royal canin (kost maar 40 euro voor 6 kg) ik heb 2 katten en zij eten altijd samen uit hetzelfde bakkie en dat wil ik graag zo houden..
IK ben een echte hollandse en wil graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten dus nu is mijn vraag: wie heeft er een goede betaalbare oplossing voor mijn kat (mijn dieren zijn erg belangrijk voor me, maar waarom duur betalen wanneer iemand een goedkopere oplossing heeft)

mirre

Snowgirl38

Re: kat met blaasgruis (struviet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:26

Wij hadden vroeger ook een kat met blaasgruis en gaven als hij weer last kreeg homeopathische druppeltjes van Dr. Vogel Solidago complex .
Ik maakte dan gekookte vis en deed het kookvocht in een schaaltje en deed daar ongeveer 5 druppels in en nog een aantal druppels over de vis .
De druppels zorgden (zo was mij verteld door een kattenfokster) dat de urinewegen wat open gingen en het visnat zorgde voor een lekkere doorspoeling van de urine zodat eventueel gruis er weer uit kan.
We gaven dit dus niet steeds maar alleen als hij last had, het is natuurlijk beter om het gruis voor te zijn en idd het voorgeschreven voer te kopen.
Wij kopen ons katten voer nu via een kennis bij de groothandel en dan komt de soort Royal Canin 10 kg. die wij gebruiken op € 43 ipv de € 60 in de winkel.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:28

hoi,

ik heb ook een kater gehad die dat had.
is ook met cateter of hoe je dat ook schrijft gespoeld.

weet niet of jij ook een kater hebt maar dat zou ik zeker laten doen.
anders kan het nog wel eens lang duren.

en je aan het eetadvies van dierenarts houden, er zijn goedkopere blikjes etc in dierenwinkel te krijgen maar toch ik weet het niet,

en een boel kosten met zich meebrengen

gr shir

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:33

Onze kat had hele ernstige blaasgruis, en de dierenarts had een levensduur van maximaal 3 jaar verwacht. Inmiddels is hij 13 jaar oud, en hij is helemaal gezond, behalve dat hij geen piemeltje meer heeft hangen, die is wel verwijderd. MIjn moeder heeft 10 jaar lang, elke dag een vit c tabletje in zijn mond gegooid. En ze zweert dat dat hem heeft gered Haha! Daarbij hadden we inderdaad ook die speciale voeding.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:01

Een kat met blaasgruis daar kan je jammer genoeg niet echt op bezuinigen. De merken die er via dierenspeciaalzaken worden gevoerd zijn echt lang niet zo goed als degene die je via de dierenarts krijgt.
Wij hebben 2 katten met blaasgruis, onze katten krijgen Royal Canin (ik heb er 6!) en Hills CD; dit is het onderhoudsvoer, je hebt ook Hills SD en dat moet/kan je in eerste instantie voeren om het aanwezige gruis op te lossen. Onze katten hebben dus 2 merken voer (Hills CD en Royal Canin Urinary) via de dierenarts zodat ze echt fit en gezond blijven. De ene kat is gek van Royal Canin en een paar andere zijn helemaal weg van Hills en ik wil dat ze goed eten. Ik heb er dus 2 met blaasgruis en daarnaast nog 1 die een blaasonsteking heeft gehad. Ze doen het nu al een jaar of 3 prima op deze mix. Koop grote verpakkingen om geld uit te sparen. Probeer het niet via goedkoper ander voer want dit werkt echt minder goed en is dus minder gezond (en uiteindelijk daardoor weer duurder door de extra dierenartskosten).

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:50

Ik zou eerst willen weten of de kat wel daadwerkelijk struviet heeft. 'Denken aan' zou voor mij niet genoeg zijn om me een zak dure brokken aan te laten smeren die de kat misschien wel helemaal niet nodig heeft. Ik zou dus urine opvangen en dit laten onderzoeken.
Wat wel altijd goed is, is om te zorgen dat de kat voldoende vocht binnen krijgt. Veel katten hebben een beetje een onderontwikkeld dorstgevoel waardoor ze, als ze droogvoer te eten krijgen, te weinig vocht binnen krijgen. (Van nature eet een kat kleine prooidieren zoals muizen en vogeltjes, die voor een groot gedeelte uit vocht bestaan zodat hij daarnaast nog maar heel weinig hoeft te drinken) Dit is, samen met stress, één van de meest voorkomende oorzaken van urinewegproblemen bij de kat. Dus als hij het wil eten dan is een complete versvleesvoeding van bijvoorbeeld Bibi, Bandit of Carnibest een goede optie (of zelf samenstellen, maar dan moet je je eerst wel heel goed verdiepen in de voedingsbehoeften van de kat) en anders zou ik toch ook proberen om niet alleen brokjes, maar ook wat blikvoer te geven, waar je dan eventueel nog wat extra water aan toe kunt voegen.
Ik ken overigens gevallen waarin struvietgruis succesvol is aangepakt d.m.v. het voeren van versvlees en appelazijn, dus er zijn wel degelijk alternatieven voor de speciale brokjes, maar dan is het wel het meest verstandig om je hierbij goed te laten begeleiden door een dierenarts met verstand van zaken.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:44

Sja je kan wel bezuinigen op kattenvoer met betrekking tot stuviet, maar ik kan je nu al zeggen dat je daarmee het probleem niet weghaald.

Een kat met blaasgruis is gewoon een spoedgeval en het doet zo ongelovelijk veel pijn dat je daar echt niet op moet willen bezuinigen.
Maar ik zou eerst eens het onderzoek afwachten, al zou het bij zo'n geval vrij duidelijk moeten zijn. Kat zit verstopt en plast kleine beetjes en vaak + dat ze nog wel eens willen gillen als ze echt verstopt zitten.

Mocht je toch wat anders willen proberen overleg dan idd met je dierenarts, ze adviseren je niet voor niets dieetvoeding. Knipoog

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:45

Overigens heb je naast Royal Canin nog Specific dieetvoer,maar de Royal Canin vinden ze vaak lekkerder.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:49

waarom zou je bezuinigen op de gezondheid van je dier?

en echt zuiniger ben je er niet mee

met dierenvoer uit de supermarkt betaal je minder maar het voer is zouter dan goede merken en je moet er meer van geven en ze ontlasten er ook meer van

dure merken zijn zo samengesteld dat je er minder van hoeft te geven omdat er meer in zo'n brokje verwerkt zit
de ontlasting blijft beter minder en stabieler ...wat uiteindelijk weer doorwerkt naar je geldknip ivm kattengrind voor je kattenbak Knipoog

omdat dat voer in de supermarkt gewoon lekker meepakt en makkelijk afrekent en je het niet in de gaten hebt met al je boodschappen lijkt het goedkoper..
maar hoe lang doe je nou met zo'n pak brokjes tegenover een zak royal canin of hill's?

edit: en de smaak en geur is beter van de dure merken en zal je kat met groter plezier eten Knipoog

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:54

Onze kat krijgt ook speciaal voer via de dierenarts..trovet asd volgens mij!! En daar heb je ook blikvoer van!! Wel doen dus het kan jou en vooral je kat een hoop ellende besparen!! Pling

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 15:26

hallo,

allemaal heel erg bedankt voor je reactie.
Mijn katten krijgen brokjes maar ook blikvoer.
De kat waar het hier om gaat eet liever brokjes dus ik denk toch maar dat ik overstap op royal canin iig om het gruis op te laten lossen. Ik zal eens met mijn DA overleggen over de appelazijn, vitamine C en bronwater ipv leiding water ivm minder kalk (tips die ik ook via een ander forum heb gekregen) en kijken hoe ze hier over denken. Misschien dat een combinatie van alles een goede oplossing is.

greetz mirre

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:30

Je hebt van zowel Hills als Royal canin zakjes nat voer. 's morgen krijgen mijn katten samen een zakje voer en de rest van de dag krijgen ze de droge brokken van beide merken.. Van Hills CD zijn ze er nog niet zo lang, maar mijn katten zijn er dol op. Ook daar wissel ik dus af met beide merken. Ik doe trouwens op alle bakjes (ik maar 6 bakjes) in ieder geval (meer dan) een eetlepel water heen, zo krijgen ze altijd standaard met hun natvoer al extra vocht binnen want dat lebberen ze als eerste op elke dag.

Alle andere merken met blikjes vonden ze uiteindelijk te droog en niet zo lekker.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:35

Je hebt ook dieetvoer voor blaasgruis van andere merken trouwens.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:26

onze poes heeft ook erge blaasgruism wij mochten haat helemaal geen brokjes meer geven alleen vlees met veel vocht ( uit een blikje ) en ze was 1,5 jaar toen we haar kregen en nu word ze al 12 jaar en ze heeft geen dierenarts meer gezien voor har blaasgruis.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 00:13

Zoals een aantal andere ook al noemden, blikvoer.
ik heb een college gehad van de hoogleraar diervoeding hier in Wageningen en die vertelde dat uit onderzoek is gebleken dat 50% van de urinewegproblemen (Dus niet alleen stenen) bij katten kan worden opgelost door van droogvoer naar blikvoer over te schakelen. En dat hoeft dan niet het duurste voer te zijn.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 00:29

Bij grote tuincentra zoals Ranzijn verkopen ze ook goedkopere merken die speciaal voer tegen blaasgruis verkopen en dat werkt prima, katten van mijn moeder krijgen dit ook en het gaat prima, mijn eigen katten hebben er gelukkig (klopt af) geen last van.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:52

Het beste voer voor dit soort problemen is toch echt wel Urinary van R.C. (ook in blikvoer te krijgen). Je kan beter een duur voer geven dan een kat die blaasgruis heeft met alle gevolgen van dien. Dat kost je meer geld. En voor een kat valt dat toch nog mee? Heb een hond van 40 kg, die R.C. krijgt. en die dus 60 euro in de maand opvreet. Als het moet voor de gezondheid dan kan je het beter ook doen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:57

Oprtalj schreef:
Ik zou eerst willen weten of de kat wel daadwerkelijk struviet heeft. 'Denken aan' zou voor mij niet genoeg zijn om me een zak dure brokken aan te laten smeren die de kat misschien wel helemaal niet nodig heeft. Ik zou dus urine opvangen en dit laten onderzoeken.
Wat wel altijd goed is, is om te zorgen dat de kat voldoende vocht binnen krijgt. Veel katten hebben een beetje een onderontwikkeld dorstgevoel waardoor ze, als ze droogvoer te eten krijgen, te weinig vocht binnen krijgen. (Van nature eet een kat kleine prooidieren zoals muizen en vogeltjes, die voor een groot gedeelte uit vocht bestaan zodat hij daarnaast nog maar heel weinig hoeft te drinken) Dit is, samen met stress, één van de meest voorkomende oorzaken van urinewegproblemen bij de kat. Dus als hij het wil eten dan is een complete versvleesvoeding van bijvoorbeeld Bibi, Bandit of Carnibest een goede optie (of zelf samenstellen, maar dan moet je je eerst wel heel goed verdiepen in de voedingsbehoeften van de kat) en anders zou ik toch ook proberen om niet alleen brokjes, maar ook wat blikvoer te geven, waar je dan eventueel nog wat extra water aan toe kunt voegen.
Ik ken overigens gevallen waarin struvietgruis succesvol is aangepakt d.m.v. het voeren van versvlees en appelazijn, dus er zijn wel degelijk alternatieven voor de speciale brokjes, maar dan is het wel het meest verstandig om je hierbij goed te laten begeleiden door een dierenarts met verstand van zaken.

Helemaal mee eens, het kan ook een blaasontsteking zijn! plasje opvangen dan weet je meer. Ik heb 2 katten met nierproblemen, die moeten ook veel drinken dus (katten zijn moeilijke drinkers !) maar sinds ik een cat-it heb....moet ik die elke dag bijvullen... er wordt goed gebruik van gemaakt dus !

en eerlijk gezegd, een DA die dit advies geeft zonder grondig onderzoek te doen....zal mij nooit meer in zijn wachtkamer zien Knipoog

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:41

Specific heeft heel goed blaasdieet!
Bovendien eten ze van dieetvoer vaak veel minder! (veel mensen voeren te veel!)

Ik zou echter eerst laten onderzoeken of er echt wel sprake is van struviet. Je hebt namelijk ook nog verschillende soorten blaasstenen, en dan werkt R.C. niet eens goed genoeg.

Ik zou dus niet lukraak overgaan op dieetvoer, zonder goede diagnose!!