sterilisatie poes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

sterilisatie poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 22:20

Onze stalpoes heeft, ongepland, een paar dagen geleden een nestje kittens gekregen. Best schattig natuurlijk en gelukkig kunnen we alle kittens zoals het nu lijkt een leuk nieuw thuis bieden. Tot dusver geen probleem dus. Maar ja, 't is natuurlijk niet de bedoeling dat onze vrolijke vriendin maar nestjes blijft produceren. Tong uitsteken We willen haar dus laten steriliseren. Probleem is echter dat wij totaal geen verstand van katten hebben. Vandaar dus enkele vragen:
1. binnen hoeveel dagen/weken/maanden na de bevalling wordt de poes opnieuw krols?
2. hoeveel dagen/weken/maanden na de bevalling kun je de poes het beste laten steriliseren?

Ik hoop dat iemand ons kan helpen! Bedankt alvast!

Poosje81

Re: sterilisatie poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:21

Vraag 1 kan ik beantwoorden: Snel! Sommige (zoals 1 van mij) alweer een paar dagen na de bevalling. Meestal toch wel binnen een paar weken.

Vraag 2: mijn DA zei 9 weken na de bevalling.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 22:29

Oeh! Dan hebben we dus een probleem. Voordat we haar kunnen laten steriliseren kan ze dus al weer zwanger zijn??? Als dat zich blijft herhalen zitten we straks met een hok vol kittens! Als we haar al snel laten steriliseren, kan dat dan schadelijk voor de kitten zijn? Moeder ondergaat dan tenslotte wel een operatie......

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:30

Moeders is toch even van de wereld, dus als de kittens echt nog afhankelijk zijn, zou ik het niet doen.

Morgen even je DA bellen, die weet wel wat je kan doen!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 22:41

Ja, dat lijkt me dan het beste. Hopelijk heeft hij goede raad. Ik vind het best dat onze snollebol een beetje pret heeft, maar er zijn grenzen......... Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:05

Als de kittens nog drinken is dat idd niet aan te raden ivm verdovingen. Dan heb je het inderdaad over 8 tot 9 weken na de bevalling.

Is het niet mogelijk om haar een tijd binnen te houden, in een schuur of gewoon in huis?

Overigens zou je die 9 weken wel kunnen overbruggen met de pil, dat heeft geloof ik geen effect op de moedermelk, maar dat zou ik echt als 'uiterste middel' pakken.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 23:12

Poes heeft het nestje in de hooiberg en die is niet af te sluiten voor haar vriendje. We zouden in theorie de hele handel (moeder en kindjes) naar binnen kunnen halen, maar ik vrees dat poes dan vreselijk in de stress raakt. 't Is een echte buitenpoes en pas sinds kort handtam. Ze is nog nooit binnen geweest, dus ik denk dat we haar stokongelukkig maken als we haar ineens gaan opsluiten. Daar komt nog bij dat de hond ook veel binnen is, dus dat wordt oorlog denk ik.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:14

Pfff, da's idd een lastige.
Ik weet wel dat ze keurig kunnen sterilliseren op zo'n manier dat de poes geen last heeft van pijn omdat de kittens zoge(afijns, ze kruipen nog steeds met die kleine nageltjes over mams heen)...

Ik zou dan effe de pil proberen.
Maar eerst effe de DA raadplegen Knipoog

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:22

Mmmm, probleempje Roxx? Echt lastig!! Heeft ze haar nestje op zolder?? Leuk he, aanloopkatten... Haha! De pil zou inderdaad ook nog een optie zijn, maar ook dat moet lukken. Kun je de kater trouwens niet alvast laten castreren? Kan er alsnog een andere kater bij natuurlijk, maar de kans is kleiner??? Ik weet niet hoor, denk gewoon hardop mee...

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 23:45

Ze is inmiddels wel zo mak dat we haar op kunnen pakken, dus misschien zouden we haar de pil wel kunnen voeren. Ik weet niet wat er allemaal aan katers in de buurt rondloopt. We zouden onze kater inderdaad kunnen laten castreren, maar als die lellebel vervolgens een nieuwe kerel opzoekt........ Koe

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:49

Als ik het zo lees is een prikpil wellicht beter, als je haar wekelijks die pillen moet gaan voeren is ze vrees ik heel snel weg...

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 23:50

Ik bel morgen de dierenarts even en vraag zijn advies. Bedankt voor jullie hulp!