Cavia's laten castereren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tin

Cavia's laten castereren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 21:49

Ik heb 2 mannetjes cavia's van een jaar oud.Het zijn broertjes uit het zelfde nest en hebben een jaar lang bij elkaar in het hok gezeten.
Sinds 2 maanden zijn ze begonnen met elkaar irriteren,bijten en elkaar achterna jagen.Ze wonen nu dus apart.
Als ik de hokken verschoon zet ik ze samen op de grond,ik merk dan dat Knauwie zijn broertje Flauwie probeert te dekken,Flauwie vindt dat uiteraard niet leuk en probeert dan weg te komen.

Ik heb al eerder met mijn dierenarts overlegd of castereren een optie kan zijn,die zegt van wel maar het kan ook altijd niet werken dat ze elkaar blijven irriteren.
Echt vechten doen ze nog niet maar ik ben bang dat dat misschien nog wel gaat komen als ik ze weer bij elkaar zet.
Mijn vraag:kan het helpen om mijn cavias te castereren en zijn er mensen die dit hebben laten doen,of er ervaring mee hebben?
Ik woon op mezelf en heb 1 cavia nu op de eettafel staan waardoor ik dus genoodzaakt ben om op de bank te eten.De grond is helaas geen optie met mijn katten die het erg leuk vinden om cavias te vangen.Ik wil toch een oplossing vinden dat ik straks mijn eettafel weer kan gebruiken Haha!
Tips,advies,ervaringen Graag!

Chichiba

Re: Cavia's laten castereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:25

Hai...

Cavia's laten castreren helpt niet tegen de problemen die jij hebt...Het maakt de cavia enkel onvruchtbaar...Ze blijven last
houden van dat gedrag...Het gedrag is overigens heel normaal...zolang er geen bloed vloeit adviseren de fokkers ze gewoon
bij elkaar te laten zitten...
Voor advies kun je ook op http://www.nhdp.nl/caviaforum2/ terecht...

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:29

Ik heb ook 2 broetjes bij elkaar gehad in 1 kooi, en die hadden ook wel eens ruzie!
Heb op een gegeven moment een hele grote kooi gekocht, zodat ze niet elke keer op elkaars lip zitten en toen werd het een stuk rustiger in des huizes Cavia!
Maar ik had ze ook al zover, dat als ze ruzie hadden en ik er wat van zei dat ze er gelijk mee uitscheden!
Hoezo je kan alle dieren wat leren!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:52

Een groot hok met daarin wat verstopplekjes (huisjes) is een goede optie. Bij een te kleine behuizing zitten ze soms gewoonweg op elkaars lip. Ik weet niet hoe je huisvesting nu is, maar je zou groter kunnen proberen. Door er wat huisjes in te zetten, kunnen ze elkaar beter ontlopen en keert de rust soms terug.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:58

Castreren is wat je probleem betreft geen oplossing. Ze zullen elkaar blijven irriteren. Je kan ze allebei laten castreren en 2 vrouwtjes er bij nemen. Maar dat is waarschijnlijk geen oplossing aangezien je nu al niet veel ruimte hebt.
Hoe groot is het hok? Een groter hok wil vaak wel helpen. Vooral als er voldoende verstopplekjes zijn. En zolang ze niet echt gaan vechten lijkt het me meer een kwestie van bepalen wie de baas is.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:47

Als ze nog niet echt vechten gewoon bij elkaar laten zitten en wat extra opletten. Soms moet er na een tijd weer bepaald worden wie de leider is Knipoog

MightyMike schreef:
Een groot hok met daarin wat verstopplekjes (huisjes) is een goede optie. Bij een te kleine behuizing zitten ze soms gewoonweg op elkaars lip. Ik weet niet hoe je huisvesting nu is, maar je zou groter kunnen proberen. Door er wat huisjes in te zetten, kunnen ze elkaar beter ontlopen en keert de rust soms terug.

Vaak zijn huisjes en andere spulletjes juist een reden om te gaan vechten. De leider heeft het eerste recht op de spullen, dat zal hij dan dus ook duidelijk moeten maken. Ik weet dus ook niet of dit een oplossing is. Ik heb net zulk soort ventjes hier en die vechten alleen maar meer met allerlei spullen in hun hok. Een groter hok lijkt me eerder een oplossing dan huisjes. Maar zoals ik al zei, kijk het nog even aan. Het kan zo weer voorbij zijn, zo niet? Dan niet, de enige oplossing lijkt me dan apart zetten. Castreren en een vrouwtje erbij nemen, vaak gaat dit wel goed. Aangezien een groep cavia's in het wild ook maar bestaat uit 1 mannetje en verder vrouwtjes..

Ik hoop dat ze uiteindelijk stoppen, dan heb je meer geluk dan ik *LOL*