Het hondje blijkt niet goed zindelijk, blaft 's nachts de hele boel bij elkaar, kan overdag niet alleen zijn want dan piept en blaft ze, en ze vreet dingen kapot, ze jaagt de hele dag achter de kat aan en heeft nu zelfs een klein kindje uit de buurt naar het gezicht gebeten. Als mijn zusje thuis is probeert ze de hele tijd aandacht te krijgen. Krijgt ze dat niet dan piept ze en ze bijt ook in vingers en tenen.
Het hondje is nu een week bij mijn zusje, ze heeft geprobeerd het gepiep en geblaf te negeren, en het achter de kat aan jagen en bijten met de stem te bestraffen, maar het heeft bijna geen resultaat gehad. Door het geblaf heeft ze nauwelijks geslapen, de buren beginnen te klagen en ze is ten einde raad. Het is een onwijs leuk en lief hondje, maar dit gaat zo niet.
Ik heb haar geadviseerd om het hondje terug te brengen naar mijn andere zusje, die heeft het hondje verpest, laat haar het maar opknappen. Maar ja, dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het zusje dat het hondje nu heeft heeft nu al meer verantwoordelijkheidsgevoel voor het hondje dan het zusje dat het hondje een jaar heeft gehad en ze moet er niet aan denken om het hondje terug te brengen, omdat ze dan niet weet hoe het met het hondje gaat aflopen. De huisbaas van het andere zusje heeft namelijk gezegd dat het hondje weg moet.
De opties die we nu aan het bekijken zijn is professionele hulp of een nieuw baasje met meer ervaring. Mijn zusje is honden gewend, heeft genoeg tijd en is zeer zeker in staat om consequent te zijn maar dit kan ze alleen niet oplossen, ze weet gewoon niet waar ze moet beginnen.
Vooruitlopend op de reacties zeg ik maar vast dat ik bang ben dat het moeilijk zal worden om dit hondje met behulp van een bench (her) op te voeden. Het hondje heeft namelijk 'per ongeluk' een heel weekend non-stop in de bench gezeten, en is ook daarvoor en daarna vaak voor lange tijd er in opgesloten geweest. Het zal niet gemakkelijk zijn om dit hondje er van te overtuigen dat een bench een veilige plek is.

Graag hoor ik van jullie 1) of jullie iemand in de buurt van Finsterwolde (prov. Groningen) weten die mijn zusje kan helpen met het heropvoeden, 2) of jullie iemand weten met voldoende ervaring die dit hondje wil overnemen (en dan ook écht, want het is zeer zeker niet de bedoeling dat dit hondje van het ene naar het andere baasje gaat) en 3) eventuele andere opvoedkundige tips. Bij voorbaat dank!