Zal ik de dierenbescherming inschakelen of niet??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Zal ik de dierenbescherming inschakelen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 18:58

Hallo,

Ik doe de opleiding dierverzorging niveau 1 om vervolgens naar niveau 2 of 3 paardenhouderij te kunnen ( plannen zijn inmiddels wel veranderd maar dit was de reden van deze opleiding). Nu kom ik al een tijdje bij ons op de stal ( dit is gewoon op schoolterrein) en zie hier heel slecht verzorgde dieren. Ik noem maar even op wat er zoal staat bij ons.

8 Chinchilla's, deze zitten in een kooi van 2 meter hoog en 80 cm breed ( dus allemaal in en op elkaar 24 uur per dag)

100000 muizen ( niet te tellen zoveel haha ) deze muisjes worden eigenlijk gehouden om te laten zien welke rassen er zijn. We hebben van elk ras erg veel muizen en wanneer er eentje heel ziek is laten ze hem zitten om dood te gaan. Laatst was er een muisje met openstaande bezweette haren, uitgepuilde ogen en een snotneusje. Wij dit gemeld bij onze mentrix en deze kon hier niets meer aan doen, laat maar dood gaan. ( ik zou dan in ieder geval zijn nek omdraaien)

Vogeltjes, deze zijn goed verzorgt. 30 jaar oude shetlandpony, deze wordt ook goed verzorgt.

Dan hebben we twee koeien. ik zou zeggen worden goed verzorgt, tot vandaag dus. Daar kom ik later op terug.

Cavia's ongeveer 80, zitten met velen in een hokje en de meeste hebben erge schurft. ( ik ben al vanaf mijn geboorte allergies voor cavia's en kan nog net niet van een afstandje ruiken dat ze schurft hebben.. kan het dus wel zien! ( iedereen met een beetje verstand eigenlijk )

Geiten,schapen en een varken..worden keurig verzorgt.

Konijnen, kan veel beter maar ach, perfect is een groot woord

Nu dan dus mijn probleempje: Zoals ik net zei worden de chinchilla's ongelovelijk slecht behandeld. Ze zitten echt heel de dag op elkaar en dit is zo ontzettend zielig om te zien. Verder de muizen; we hebben nu alweer jongen maar geen plek voor als ze groot zijn, de rest van de muizen worden dus ziek gemaakt ( vind ik! ) om vervolgens de andere muizen een plekje te kunne ngeven. Dan de koeien. Worden altijd netjes verzorgt maar vandaag zat het halster van 1 van de koeien in het midden van koetje zijn oog, deze deukte als het ware in en ik kreeg nog net geen kokhalsneigingen! Ik naar degene die hier over gaat, meneer zei niets meer dan: 'laat maar zitten'. Deze koe had wel pijn! Dan nog iets wat ik het allerergst vind. Hierdoor ben ik vandaag gaan nadenken en zit te twijfelen of ik de dierenbescherming moet raadplegen: Er zijn een paar meiden van onze school aan komen zetten met een haas. Dit ongeveer drie weken geleden, wist ik toen nog niet. Toen moest ik vandaag samen met een klasgenoot de konijnenhokken verschonen...zie ik ineens een heel zielig haasje zitten. Helemaal kapot gevreten van de stress, konden we natuurlijk niet oppakken en hem in een bak zetten. Beestje was hartstikke vals! Al goed, mentor erbij gehaald en deze wilde hem in de bak toen die klasgenoot beet had. Hij hield hem schuin en haasje neemt de benen. God, wat was ik hier blij om zeg...mijn klas was nog net niet aan het bidden dat hij vrij kon komen. Maar helaas, ze dreven hem in een hoekje ( klasgenoot en mentor ) en hadden hem te pakken. Eenmaal in de bak wilde hij weer weglopen dus hield mentor hem vast aan zijn nekvel. Beestje zo tegenstribbelen, ik beet mijn nagels kapot! Nu heeft hij hem zo beetgehouden dat hij aan 1 kant helemaal kaal is, tussen zijn ogen ( dat is in het midden van zijn kop dus ) zit een hele kale bloedplek en ook zijn mondje was open gescheurd op de een of andere manier. Ik met anderen gezegt dat dit niet kan, hij hoord lekker buiten in het park waar hij vandaan kwam..hielp niets en hij zit er nu dus nog.

Die Chinchilla's en muizen, oke..ik kan niet alles redden. Maar om zo'n haasje zo toe te takelen gaat me tever. Ik weet echt niet wat ik moet doen, ik weet niet wat het beste is ookal heb ik mijn mening wel een beetje klaar. Heb een hele simpele vraag voor jullie: Moet ik het melden of niet?

Ik hoef echt niet te horen dat dit misschien wel weer een verzonnen verhaal is. Als je het niet geloofd, reageer dan niet. Heeft niemand wat aan, de mensen die het de moeite waard vinden ben ik heel dankbaar! Ik hoop zo snel mogelijk een goed antwoord te hebben, ik ben zelf voor het melden van dit alles..maar ben er niet zeker van. Ik vertrouw op jullie!

Britt

Re: Zal ik de dierenbescherming inschakelen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:02

Kan je niks aan doen, je kan wel bellen maar dan komen ze langs en doen ze er nog praktisch niks aan... Ik heb laatst met wat mensen gebeld over een dierenwinkel waar de dieren er nog erger bij zitten als daar maar ze konden niks doen Verward

Maar je kan altijd bellen natuurlijk Lachen
Je kan het ook eens bespreken met de directeur, weten wat hij er van vind

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:10

doe wat je denk dat je moet doen.
Ik word lichtelijk misselijk van je verhaal en ik geloof het zeker.
Als het hier om de opleiding dierverzorging gaat slaan ze wel een enorme blunder. Als er zo respectloos met de dieren omgegaan wordt hoe willen ze dat dan aan de leerlingen overbrengen ?
Ik zou niet alleen de dierenbescherming inschakelen maar ook de onderwijsinspectie en wat er nog meer bij te halen valt.
Er moeten hier duidelijke richtlijnen voor zijn en een goed beleid dit rooit helemaal nergens op. Volgens mij ben je ook zeker niet de enige die dit ziet en er wat aan wil doen. Succes ermee en hou ons op de hoogte !!!!

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:11

als ik jou was zou ik het eerst goed aan kaarten bij de directie (leiding gevende)
en anders kun je mischien advies vragen bij de dierenbescherming? dan beoordelen hun de situatie wel en anders kunnen ze heel goed advies geven aan de school of aan jou welke andere(school) instantie's je kunt benaderen

ik neem aan dat er wel richtlijnen voor zoiets zijn

wel een hele lastige situatie hoor

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:12

Kan je niet overstappen naar een andere locatie waar de opleiding ook gegeven word? Al is het maar voor je eigen rust en leren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:17

oh, daar moet jij van leren?
Lekkere school dan....
Zou dat zeker bij zoveel mogelijk instanties gaan melden. Want neem aan dat je naar de juiste persoon van die school bent gegaan om je bevindingen te melden? Anders dat eerst doen natuurlijk.

Foto's maken bijv met je telefoon. Maar ook zoals bij dat halster, opnemen met de telefoon wat hij/leraar zegt, zodat het niet in de doofpot komt.

sterkte met je beslissing en de verdere gang van zaken....

nightloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:22

Jij zit vast op De Gaarde ??

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:08

ik persoonlijk zou dus een mes of een schaar zoeken om het halster los te maken.
Verder zou ik de haas laten ontsnappen want dat beest hoort in de natuur en contact opnemen met de directie vraag een gesprek aan en zet alles op papier mocht dat niks opleveren bel een asiel vraag om raad of een knaagdieren opvang

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:31

Ik zou inderdaad contact opnemen met de dierenbescherming als het zo erg is als jij beschrijft. Ik vind het niet normaal dat op een opleiding waar jij moet leren met dieren om te gaan, de dieren zo behandeld worden. Ik zou zeker proberen er wat aan te doen. Zoals Nathalie25 zegt, kun je ook eerst gewoon advies vragen aan de DB, je hoeft ze niet direct aan hun haren het erf op te slepen ofzo.

Succes met je beslissing, in elk geval!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:57

Wat al eerder geopperd is, de onderwijs inspectie. In de DB ben ik alle vertrouwen jaren geleden al verloren (die komen alleen zeuren als een beest er goed bij staat en als een beest verwaarloosd wordt komen ze niet!).

Jij zit op een opleiding die je imo ook respect voor alles wat leeft, groeit en bloeit hoort bij te brengen. Jouw verhaal is in strijd met al dat. Vraag me af wat je bent als je daar afgestudeerd bent, officieel dierenmassochist? (Niet persoonlijk naar jou hoor! Maar je "leert" daar hoe je met dieren moet omgaan en dat is niet zo dunkt mij! Haha!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:07

Je kunt het toch altijd proberen, anoniem bellen kan toch ook? Als je het niet probeerd wordt er nooit wat aan gedaan..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:15

Naar je drecteur stappen, uitleggen hoe jij het ziet en dat je hoopt dat erw at aan gedaan zal gaan worden, dat juist deze school het juiste voorbeeld moet geven. Vraag tevens diezelfde directeur om je op de hoogte van de ontwikkelingen te houden, zodat je weet of er echt wel wat aan gedaan wordt..Mocht dit niet het geval zijn, dan een melding maken bij de aid of db. Ik heb een hard hoofd in deze instanties, maar heb recent contact gehad met iemand van de DB en die heeft mij keurig geholpen..
alleen zij hebben zich aan wetten en regels te houden, natje en droogje neemt de wet helaas al vaak genoegen mee en met wat geluk medische verzorging indien nodig.

Ik zla je zeggen, heb poosje dierhoudeirj gedaan, tegen de tijd dat het zomervakantie werd en niet alle dieren ondergebracht waren bij leerlingen en docenten, mochten de hamsters het ontgelden en werden tegen de muur gegooid.
Heb daar ontzettende stennis over staan schoppen en er 2 meegenomen naar huis. Werd mooi geschorst voor het opkomen van deze dieren, want niemand durfde wat te zeggen. Schandalig dat het gebeurd en zo te horen is er op jouw opleiding ook een overschot aan dieren en dat alles behalve dan een goed voorbeeld.
Succes.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 00:57

[LZP] > [BB]

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 01:15

Ik heb ook op het las gezeten en eerlijk waar je kan je het niet voorstellen hoe er af en toe met beesten word omgegaan.

De chinchilla's bij ons op school hadden van z'n levensdagen nog nooit een zandbak gezien, dus ik gaf het aan bij de leraar dat ze dat nodig hadden voor hun vachtverzorging, nou meneer vond het niet nodig.

Hamsters of andere kleine dieren als die ziek waren, daar deden ze niks aan.

De shetlandpony ging in de vakanties naar een manege, daar kwamen de idiote op het idee om hem te scheren. Resultaat pony stond in zijn nakie in de winter buiten Koe
Wij naar de leraar om te vragen of dat normaal was, hij vond van wel.

Dus ik kan mij voorstellen dat op jouw school ook niet juist met de dieren wordt omgegaan.
Als je er iets aan wilt doen moet je het hoger op zoeken, directeur of school inspectie?

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 09:49

BrittKitt schreef:
Kan je niet overstappen naar een andere locatie waar de opleiding ook gegeven word? Al is het maar voor je eigen rust en leren

Ik ga dit jaar hier afmaken en daarna ga ik alsnog weg..

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 09:50

nightlover schreef:
Jij zit vast op De Gaarde ??

Ja, weet alleen niet of ik dat hier wel mag zeggen..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:32

Wat een r*tschool als ik dat verhaal zo eens lees!

Is echt niet normaal! Daar moet jij van leren, pfff. ze mogen eerst zelf eens gaan leren hoe ze dieren moeten behandelen.

Zijn er niet meer mensen op je school die het ook zo zielig vinden? Dan kan je bijvoorbeeld met meerdere mensen naar de directeur stappen.
Anders kan je altijd de dierenbescherming nog bellen, maar of die er wat aan doet is een tweede...

In ieder geval succes en hopen dat het beter wordt voor de dieren!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:33

De gevaren van dierenzorg scholen, hier in belgie is het ook allemaal drie jaar begonnen. Of het een goede ontwikkeling is weet ik niet. Vorig jaar belde geel ons nog om te vragen waarom de vissen bij de paling maar bleven verdwijnen ....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:37

Ik vraag me altijd al af wat de opleiding dierverzorging uberhaupt inhoud want ik heb er nog nooit positieve ervaringen gehoord?
Ergens anders ook (weet de locatie niet) adviseerden ze dat knaagdieren absoluut knaagstenen moesten hebben en open radjes waren geen enkel probleem? Ook konden ze makkelijk bij mekaar Nagelbijten / Gniffelen
Ja dat kweekt wel echte dierenkenners geloof ik Rolleyes

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:40

ik heb dat gevolgd ben er erg positief over, maar van andere scholen Tong uitsteken njah

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:50

ik zelf heb de LAS en MAS gedaan op de LAS waren er wel kleine dieren , die werden ook goed verzorgd , was een vast schema en daarhield een ieder zich aan was er een dier ziek werd er direct naar de DA gebeld en heengegaan als de DA dat nodig vond ,
toen ik klaar was hebben ze stallen ect gebouwd daar zijn nu geiten geloof ik verder zitten de konijnen daar ook ,

Maar wat ik hiervan lees , mijn god ik zou daar dus niet tegen kunnen en zelf stappen ondernemen ,
laat de haas vrij , en de dieren die er slecht aan toe zijn zet ze op de foto en ga ermee naar een DA en vraag of die dit normaal vind ? zodra je de DA achter je hebt staan , word er zeker actie ondernomen !

Maar dit is inderdaad niet normaal zeg als ik het zo lees , meld ook meerde mensen dit en laat ook hun dingen vastleggen , hoe meer bewijs matreaal hoe beter ,
dit moet niet te lang gaan duren dit is puur zielig en schandalig en schoofterig voor de dieren
succes

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:38

Verschrikkelijk om zo te lezen. Ik doe ook opleiding dierverzorging... vind de konijnenhokken bijv. te klein, maar ze zeggen dat minimale maten zijn (volgens mij niet), maar ze worden wel keurig verzorgt verder. Dit is gewoon erg om te lezen.

Voor het haasje houden kan je zoiezo ergens naar toe stappen, want het is verboden hasen in gevangenschap te houden! En ik zou dus zeker actie ondernemen.

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:12

Deze haas waar je het over hebt heeft een totaal andere story:

De gaarde heeft eerst ergens in een ineuwbouwwijk gezeten. Om het schoolterrein stond een hek, waar het haasje in vast zat (onbekend hoe lang het diertje al vast zat). Een leerling heeft dit beestje gevangen en vervolgens instanties gebeld en gezocht om informatie te vinden hoe je een haasje moet groot brengen. Ze heeft een handleiding gevonden op internet hoe je een haasje groot moet brengen en allerlei andere ontvangen tips toegepast. Boven ieders verwachting is het haar gelukt om het haasje groot te brengen!!! Ze heeft het haasje een tijd lang thuis gehouden, maar ze weet dat het haasje op school meer aandacht zal krijgen dan bij haar thuis! En het haasje leeft nog lang en gelukkig!

Dit haasje is denk ik al voor de grote vakantie door de leerlinge grootgebracht!

(andere verhalen ga ik niet ontkrachten, maar zo dramatisch is het ook weer niet hoor Kimberly!!)

Greetz mexxiemaal

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:17

BELACHELIJK
moet je hier nu leren?
BELLEN! nee heb je ja kun je krijgen. Laat ze maar eens kijken

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:06

mexxiemaal schreef:
Deze haas waar je het over hebt heeft een totaal andere story:

De gaarde heeft eerst ergens in een ineuwbouwwijk gezeten. Om het schoolterrein stond een hek, waar het haasje in vast zat (onbekend hoe lang het diertje al vast zat). Een leerling heeft dit beestje gevangen en vervolgens instanties gebeld en gezocht om informatie te vinden hoe je een haasje moet groot brengen. Ze heeft een handleiding gevonden op internet hoe je een haasje groot moet brengen en allerlei andere ontvangen tips toegepast. Boven ieders verwachting is het haar gelukt om het haasje groot te brengen!!! Ze heeft het haasje een tijd lang thuis gehouden, maar ze weet dat het haasje op school meer aandacht zal krijgen dan bij haar thuis! En het haasje leeft nog lang en gelukkig!

Dit haasje is denk ik al voor de grote vakantie door de leerlinge grootgebracht!

(andere verhalen ga ik niet ontkrachten, maar zo dramatisch is het ook weer niet hoor Kimberly!!)

Greetz mexxiemaal

Ja en? Hazen mag je niet in gevangenschap houden, dus ben je dan fout bezig.