Ondervoed babygeitje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Ondervoed babygeitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 20:24

We hebben hier in de badkamer een ondervoed babygeitje. Hij is 2 dagen oud en kan nog net slikken...
De slijmvliezen en het neusje zijn nog wel goed roze.
Op de boerderij is er een man die vrijwillig voor de beesten zorgt en die dacht dat het door de bok kwam, als hij voortaan nou even ons erbij haalt Boos!
In ieder geval staat hij lekker warm in de badkamer (vloerverwarming) en heeft net goed gedronken.
Vanacht dus elke 2 uur er maar uit Gaaaap

(slaapt mijn zoontje net 6 uur goed door..... Tong uitsteken )

Duimen jullie dat hij het red??

Eventuele tips zijn ook welkom....

dreamer1987

Re: Ondervoed babygeitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:27

ik heb hier 2 lammetjes die ik de fles geef, maar die drinken ook niet om de 2 uur. je mag dus best iets langer in je bed blijven liggen Knipoog de pasgeboren lammtjes krijgen een aantal keer per dag, en dan 's morgens en 's avonds, in de nacht krijgen ze niets

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:28

Hoe geef je hem nu te drinken met een gewoon drink flesje?

als hij nog niet kan/wil slikken kan je het ook met een maagsonde doen dat werkt ook goed.

succes met de verzorging Knipoog

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:38

bij mij kregen de lammerne op schapenstage om de 4 uurde fles. maar als het dier zwak was dus echt zwak en moeite hebt met drinken dan pas om de 2 uur

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 20:46

We hebben zo'n DA spuit met een rubberen rietje eraan zeg maar. Zit tot achterin zijn mond.
Oké om de 4 uur dus Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:26

ah maaike er een zorgenkindje bij, die kan je goede zorg wel gebruiken dus Ja succes!!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 10:37

Nou hij leeft nog en gaat steeds beter.
Hij drinkt al 4x zoveel als gisteravond en kan zelf staan. Dan wel heel wiebelig. We dachten dat ie misschien vandaag wel terug kon maar houden hem toch nog maar tot morgen, hij kan dat extra's wel gebruiken.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 11:10

Afbeelding
Gisteravond

Afbeelding
zonet

Lachen

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:13

aaah wat schattig, ziet er al een stuk levendiger uit Knipoog

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:17

Sterkte ermee en goed dat je hem zo goed verzorgt Lachen

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:20

Dat ziet er idd beter uit!! Hartstikke goed dat je dat doet! Ik had vorig jaar bijna een veulen in huis gehaald omdat ze ook niet wou drinken maar helaas redde ze het volgens de da ook niet en hij had gelijk want de da was net weg en ze zuchte de laatste adem uit!! Maar succes verder

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 11:29

Arm veulie Verdrietig

Ik baal wel nog steds zo van die man, hij heeft wel vaker van die gekke dingen (paarden koeienbrok voeren, konijn wat in gras staat het hok vol gras gooien). Nou klopt hij geestelijk ook niet helemaal, maar we gaan dus voortaan alles nog maar beter in de gaten houden!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 15:03

Wat moet een geitje van 5 dagen gemiddeld drinken?? Weet iemand dat?
Ene keer krijgen we er maar 1 spuit=25ml in en andere keer weer 2,5...
Hij plast en poept wel goed en na het drinken zie je ook een gevult maagje..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:08

wat grappig, zo'n geitje in de badkamer,maar wel de beste plek inderdaad met de vloerverwarming.
geen idee wat ze gemiddeld per keer moeten drinken,maar als hij verder steeds opknapt en goed poept en plast denk ik dat hij op dit moment neemt wat hij nodig heeft?

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:27

Anna-Jelly schreef:
We hebben zo'n DA spuit met een rubberen rietje eraan zeg maar. Zit tot achterin zijn mond.
Oké om de 4 uur dus Lachen

Dat is een maagsonde dus Lachen

Wat ze nodig hebben.. dat zou ik niet weten.. ik zou het wel kunnen vragen aan me buurman?? Die heeft zelf ook een stuk of 128 schapen die moeten lammmeren..

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 18:58

Oh ik dacht dat je met een maagsonde bedoelde dat het t/m zn maag liep Blond

Lowara dat leek mij ook Lachen

Hij staat in ieder geval nu weer bij zijn moeder, die heeft hem wonder boven wonder (nog) niet verstoten. Hij had alleen nog geen dorst, dus na het eten gaan we er weer even heen om te kijken of hij zelf kan drinken bij mams, anders moeten we hem weer even voeren.
Maar verder was hij aardig fit, heeft paar keer even buiten rond getippelt Lachen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 21:45

We halen hem zo weer op, hij is weer verzwakt. Hij krijgt daar niet genoeg drinken. Gaan hem toch zelf maar weer geven tot er iemand hem komt ophalen (dus als hier iemand is??).

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:49

Wat voor melk geef je haar? Op mijn geitenbedrijf waar ik stageloop is het als volgt met voeding (geloof me, na 1500 lammies weet je het wel Haha!):

1e voeding: 100ml biest
2e voeding (geit): 100ml biest
3e voeding: 125ml kunstmelk
4e voeding: 150ml kunstmelk

Daarna gaan ze aan de lambar, of drinkemmer. Die kan je evt ook zelf maken van een oude emmer: gaatje boren, aansluitstukje dr door, rubberen slangetje met een speen op het eind. Het lam heeft na 2x aanzetten meestal wel door dat het dan zelf kan drinken. Na 5 dagen kunnen ze toch wel zo'n 200/300ml melk per voeding aan, omdat ze zo'n 100g per dag groeien.

Je lammie ziet er niet extreem ondervoed uit trouwens, de maagjes kunnen wel gevuld zijn, maar dan zijn 9 van de tien keer de flanken toch nog wat ingevallen. Alleen de echte zuipers hebben gelijk een tonnetje.

Nog even een aantal tips:
** BELANGRIJK: de melk moet rond de 41 graden zijn, dat is de temperatuur waarop de goede stoffen het beste werken, te heet dan gaan ze dood en te koud drinkt het lam vaak niet goed.
** Het fiepen (tutteren, spenen, hoe heet het boven de rivieren?) kan je opwekken door met je vingers over de neus te aaien.
** Geef je lam als hij het toelaat melk met warme fles (€4,- bij de Boerenbond/Welkoop)
** Hou de fles (even als je rechts bent) in je rechterhand, met je duim en wijsvinger om de witte rand vast, met je andere hand en vrije vringers kan je het kopje vasthouden en de speen zijdelings (dat is wat natuurlijker) in het bekkie duwen. Als hij niet gelijk begint te tutteren probeer je dat op te wekken door te aaien, zelf de fiepbeweging te maken met het bekkie en evt het smakgeluidje na te bootsen.
** Houd goed in de gaten of het lam zielig mekkert of diarree heeft, in geval van diarree kan je de dierenarts vragen om een spuit Amo-Col of colistinepoeder wat oplosbaar is in de melk.. Zielig gemekker heeft vaak iets te maken met ontstekingen van de gewrichten of hersenen (Novem + Baitril zijn goede pijnstillers/ontstekingsremmers en Ampicillan tegen hersenkwaaltjes), het is echt een heel bepaalde mekker, meer een "mahahahaaaaaaaaaa" zegmaar Knipoog
** Als het echt niet wil drinken, probeer dan een fles warm water met electrolytenmix (1 á 2 schepjes per halve liter). NIET geven na of voor een portie melk, ook niet met melk vermengen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 22:14

Geiten hebben de flanken nooit helemaal gevult nee, maar als je hem vast had, nou brr een bottenrekje gewoon vergeleken met het andere lam (2 dagen ouder).

Maargoed wat de fles betreft, hij snapt dat niet op de 1 of andere manier. Dat rubberen slangetje tot achter in zijn mond werkt beter.

Hij krijgt gewoon melk van de geit, die melken we.
Hij is niet aan de diarree Lachen Kwa mekkeren, hij begroette ons altijd maar op een normale geiten manier Tong uitsteken

En 41 graden joh?? Ik zet een flesje wat ik niet voor mijn zoon gebruik in de flessenwarmer, geloof dat die het 38 graden maakt. Maar kan altijd proberen wat warmer..

Kom morgen wel even een update geven, ga me nu met mijn eigen kind bemoeien Haha!
Vriendje is hem nu aan het halen..

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:18

De flessenwarmer is inderdaad een goed alternatief, en anders gewoon de thermostaatlraan (als je die hebt uiteraard) op +/- 41 graden zetten. Het komt niet heel precies, zolang het er maar niet teveel boven zit.

Vandeweek op stage was er ook beestje (helaas wijlen Verdrietig) wat juist wel heel veel dronk, maar waar het niet leek te vullen.. Hadtie een halve liter op, was het nog een gratenpakhuisje Verdrietig

Succes iig!
[Edit: kleine misrekening van zo'n 500 lammies ><]

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 17:00

Helaas heeft hij de ochtend niet gehaalt. Doordat er andere geiten over hem heen hadden gelopen heeft hij denk ik een inwendige bloeding gekregen, hij dronk wel super namelijk.

En na een voeding zag je bij dit geitje trouwens wel een volle maag hoor, dus het vulde wel en hij plaste en poepte ook goed.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:06

Ooo dat is rot Boos! wel goed dat je er zo goed voor gezorgd hebt Lachen

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:42

Arm lammetje, na al die moeite Scheve mond

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 19:55

Mja.. vorig jaar gebeurde het me ook al Nagelbijten / Gniffelen
Paar dagen druk bezig met geitje voeden, ontsnapt ie en valt in mestput die ze vergeten waren dicht te doen Verdrietig

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:01

Wat een drolletje, wat erg dat ie het niet heeft gehaald Boos! Huilen