Gek bultje bij mijn cavia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Gek bultje bij mijn cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 22:16

vandaag had ik mijn cavia vast en ik voelde bij zijn keetlje een bultje dat je vast kan pakken en tussen je vinger door schiet. ik weet niet of dat normaal is bij een cavia.

ik ga woensdag naar de dierenarts voor de konijnen kan ik het gelijk vragen, maar misschien weten jullie het.

annelieke1

Re: Gek bultje bij mijn cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:19

Wat regelamtig voorkomt bij cavia's en heel hardnekkig is zijn abcessen.
Vaak is het zo dat er zich een abces bevind bij de kaak, dat deze van het gebit uit gaat....
Ik zou niet tot woensdag wachten, maar toch uiterlijk maandag naar de dierenarts gaan. Het is erg moeilijk om een abces bij een cavia te behandelen en vaak komen deze dus ook weer terug.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:27

Ik zou idd ook gelijk even naar de dierenarts gaan of iig even bellen (maandags dan) Je weet het nooit..

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 23:20

Hij eet en drinkt goed en is levendig. een goed aardig tumor ligt vaak los in de huid. het is echt een ballentje wat je vast pakt en tussen je vingers uit glipt. Hij is ook al weer 5 of 6 jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:28

een tumor is natuurlijk wat anders as een abces. Een kwaadaardig tumor zit vast en een goedaardig los (kun je heen en weer bewegen)
Maargoed houdt het toch even in de gaten. Door een abces kan de temperatuur ook gaan stijgen (maar dat weet je denk ik al?)

annelieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:46

Blingh schreef:
een tumor is natuurlijk wat anders as een abces. Een kwaadaardig tumor zit vast en een goedaardig los (kun je heen en weer bewegen)
Maargoed houdt het toch even in de gaten. Door een abces kan de temperatuur ook gaan stijgen (maar dat weet je denk ik al?)

DIt kan je dus NOOIT zo zeggen he over een bultje!!! Grootse onzin en helaas denken erg vele mensen dit. De enigste manier om er achetr te komen of iets goed- of kwaadaardig is, is een biotje nemen (met een naaldje wat cellen eruit halen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:20

annelieke1 schreef:
Blingh schreef:
een tumor is natuurlijk wat anders als een abces. Een kwaadaardig tumor zit vast en een goedaardig los (kun je heen en weer bewegen)

DIt kan je dus NOOIT zo zeggen he over een bultje!!! Grootse onzin en helaas denken erg vele mensen dit. De enigste manier om er achetr te komen of iets goed- of kwaadaardig is, is een biotje nemen (met een naaldje wat cellen eruit halen).

Ik neem aan dat je een biopt bedoeld..? Knipoog
Heb je helemaal gelijk in hoor, maar ik ga er niet vanuit dat het een tumor is..

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:22

mijn cavia heeft al 2 jaar een bult.
de dierenarts zegt dat hij er geen last van heeft en daarom laat ik hem ook niet weg halen.
operatie is ook nog link...ik hou hem dus liever met bobbel Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:29

Even een testje laten doen inderdaad, kan goedaardig zijn en kunnen ze nog jaaaaren mee blijven leven (tot hij te groot wordt en ze niet meer fatsoenlijk kunnen lopen Tong uitsteken )

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:27

het kan ook een vet bultje zijn. hopen dat het niks erg is

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:08

Het kan een abces zijn (wat ik niet hoop voor je), maar ook een onschuldig vet bultje. Succes bij de dierenarts!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:36

Zou inderdaad een vet- of pusbultje kunnen zijn Lachen

In principe groeit die, op een gegeven moment is die zo groot dat ie openbarst en dan slinkt het weer. Hebben wij bij beide cavia's gehad, bij de één met bovengenoemd verloop. De andere hebben we er helaas wel aan moeten opereren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:42

Vetbulten hoeven niet open te barsten hoor, dan is het gewoon een abces volgens mij waar je het over hebt..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:15

BrittKitt schreef:
Vetbulten hoeven niet open te barsten hoor, dan is het gewoon een abces volgens mij waar je het over hebt..

Nee het was geen abces Lachen

Zal hier zo eens navragen hoe de DA het precies noemde Bloos

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 17:18

morgen (woensdag ga ik naar de DA moet toch met me konijnen voor de enting kan ik gelijk vragen wat het is. als het geen kwaad kan laat ik het zitten. hijs levenig,eet en drinkt goed, goede ontlasting, hij vertoont geen ziekte indruk

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:20

Even een correctie Bloos De bultjes waar ik het over had, waren ontstoken talgkliertjes Lachen

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 15:42

Dadelijk naar de Da ben benieuwd wat het is

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:58

zal voor je duimen Knipoog

Hier ook een cavia met een flinke knobbel. Diertje is 7 jaar oud, knobbel is de maat van een grote knikker (een bolker, of hoe heten die? Die tijd is lang geleden Tong uitsteken). Zijn er ook mee bij de dierenarts geweest, deze zei meteen dat ze een kwaadaardig gezwel niet meer zouden opereren, dan zouden we hem gewoon in laten slapen als hij er last van kreeg.
Hij heeft toen vocht er uit genomen en dit op tafel gespoten, het bleek om een grote bult vet te gaan, zit er dus nog steeds. Beestje heeft er geen last van, laten we dus ook mooi zitten.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 17:53

nou de konijnen zijn geent. het ging bij mijn cavia om een vocht cyste. die weggehaald moet worden. hij is leeggezogen er zat veel rotzooi in. zo'n operatie kost al 100 euro vind ik een hoog bedrag maarja. als ik hem niet laat operen zit ik iedere week in de praktijk om dat bultje leeg te laten zuigen. en dat is ook niet prettig voor hem. ben wel mooi als die de narcose niet uit komt want hij is al 5/6 jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:45

ik zou gewoon een beetje rondbellen bij andere klinieken voor het kostenplaatje. Misschien vind je wel een praktijk die goedkoper is..!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:47

miekelover schreef:
nou de konijnen zijn geent. het ging bij mijn cavia om een vocht cyste. die weggehaald moet worden. hij is leeggezogen er zat veel rotzooi in. zo'n operatie kost al 100 euro vind ik een hoog bedrag maarja. als ik hem niet laat operen zit ik iedere week in de praktijk om dat bultje leeg te laten zuigen. en dat is ook niet prettig voor hem. ben wel mooi als die de narcose niet uit komt want hij is al 5/6 jaar

Tja als het moet dan moet het....

Die stomme beesten kosten ook altijd zo'n hoop geld! En toch doe je het maar elke keer weer Clown
Hopelijk verloopt de operatie goed Lachen Sterkte!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 09:46

ja ik vond het ook een hoog bedrag voor een cavia, en vooral als die zijn narcose niet uit komt want binnenkort laten we ook de hond steriliseren en op die praktijk was het 256 euro voor hond 15 kg en een vriend van mij werkt in belgie en daar was het vrienden prijsje 180 euro dus dat scheelt wel wat.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:39

miekelover schreef:
ja ik vond het ook een hoog bedrag voor een cavia, en vooral als die zijn narcose niet uit komt want binnenkort laten we ook de hond steriliseren en op die praktijk was het 256 euro voor hond 15 kg en een vriend van mij werkt in belgie en daar was het vrienden prijsje 180 euro dus dat scheelt wel wat.

Ik vind de prijs niet zo extreem hoog eigenlijk voor de cavia Bloos Als ik me goed herinner waren we hier destijds nog wel meer kwijt voor de operatie van het beestje....