Konijn laten castereren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meissie17

Konijn laten castereren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 18:50

Hallo!
Mijn moeder en ik willen het konijn eind deze maand laten castereren maar hoe gaat dit in zijn werk( ik hoef de details van de operatie niet te weten)? heeft die daarna nog erge last, krijgt die een spuit dat die dan in slaap valt?

Wie kan me hier iets over vertellen?

Groetjes,
Renate

roylinde

Re: Konijn laten castereren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:25

hey, ik heb mijn cavia laten castreren,
De kosten hiervoor waren 40 euro.
De castratie is inprenciepe het zelfde als bij een hond of kat, hij wordt verdooft en ze halen zijn testikels eruit...
er is bij een cavia en een konijn alleen wel een verhoogt risico tot overlijden omdat ze slecht tegen de narcoze kunnen.En de operatie veel presieser moet gebeuren (het is allemaal kleiner)

maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb Lachen heerlijk gezicht twee cavia's bij elkaar Lachen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:29

mijn konijn is gecastreerd/ Om 9 uur gebracht, toen ging hij onder narcose, operatie, duurt mischien 10 minuutjes. Dan doen ze hem daar in een hokje, uitsuffen, en kunnen hun het konijn ni de gaten houden. of hji er niks aan overhoud. En rond 5 uur haal je hem weer op. Bij ons tenminste. Dan is hij nog wat suffig, maar niet meer zo erg,

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:29

Mijn DA zegt dat je je konijn na de operatie een paar dagen binnen moet houden, ook als het een buitenkonijn is.
En dat de operatie (de narcose) voor een konijn wel wat meer risico heeft dan die van een hond of kat.

Soar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:30

Ik geloof dat wij ook zoiets voor de operatie kwijt waren, maar dat verschilt natuurlijk ook per dierenarts.
Ze verdoven hem gewoon en halen dan zijn balletjes weg.
De kans dat ze overlijden is wel hoger dan bij hond ofzo, maar het valt wel mee, heb ik me laten zeggen.

Wil je hem samen met een ander konijn zetten?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:44

Narcose is alleen dodelijk wanneer het diertje niet helemaal in orde is, risico is dus net zo groot als bij een kat of een hond. Een goede dierenarts luisterd eerst naar het hartje en de longen en onderzoekt het beestje of het niet ziek is. Dan gaat het dier onder narcose, halen ze de testikels leeg (wondje is trouwens maar een sneetje van ongeveer 1 cm) en maken alles weer dicht. Een operatie van 10 minuten ongeveer en de kans dat je konijn overlijdt tijdens de narcose is bij een goede dierenarts vrij klein.
Gr.
Naatje

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 15:58

Het kost bij onze dierenarts 52 euro, ik heb voor 5 april een afspraak gemaakt voor hem. Ik heb 3 voedsters kunnen ze dan ook allemaal bij elkaar, met het mannetje erbij?

Bedankt voor alle reacties

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:00

Bij mij koste het castreren ook rond de €50,-. Onze Rosso kreeg toen nog een injectie, pijnstilling, dat 2 dagen werkte.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:09

bij mij was castratie konijn 27,50. Je konijn gaat niet onder narcose maar wordt in een trance gebracht en verdoving bij de testikels. vond het ook beetje apart maar ze waren gelijk de oude weer. ze hebben nergens last van gehad

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:11

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:17

Op de praktijk waar ik stage heb gelopen, werd het konijn vastgehouden door de assistente, Wel onder verdoving natuurlijk, maar niet een zware. Ook werden de testikels verdoofd. Het vasthouden van het konijn had als rede dat konijnen soms op kunnen springen tijdens de operatie. Als ze dan vastgebonden liggen kan het zijn dat het ruggetje breekt. Overigens gebeurt dit maar heel zelden, maar bij ons wilden ze geen risico nemen.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 16:28

Leandra schreef:
Op de praktijk waar ik stage heb gelopen, werd het konijn vastgehouden door de assistente, Wel onder verdoving natuurlijk, maar niet een zware. Ook werden de testikels verdoofd. Het vasthouden van het konijn had als rede dat konijnen soms op kunnen springen tijdens de operatie. Als ze dan vastgebonden liggen kan het zijn dat het ruggetje breekt. Overigens gebeurt dit maar heel zelden, maar bij ons wilden ze geen risico nemen.

Maar het konijn is toch wel helemaal onder narcose? net zoals wij dat zijn onder een operatie, want dan snap ik niet waarom die spuit wordt gegeven.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:35

mijn konijn heeft een plaatselijk verdoving gehad en een roesje...
smorgens m gebracht, smiddags opgehaald... heeft gelijk weer buitengezeten (wel in een heel schoon hok)

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:40

Mijn konijnen zijn ook gecastreeerd! Ik was voor de een 42 euro kwijt en voor de ander 36. Ik kon ze om 8 uur brengen en de een haalde ik rond een uur of 5 op en de ander al weer rond 1 uur. ik heb ze toen die dag verder binnen gehouden om lekker uit te suffen, maar in de avond toch maar weer naar buiten! Dit vonden ze prima. Je moet natuurlijk wel even kijken hoe ze er aan toe zijn als je ze buiten zet. Die van mij waren weer levendig en aten weer alles wat los en vast zat!
Ben echt blij dat ik het heb gedaan! Het is echt enig twee konijnenvriendje bij elkaar! (ik heb één koppel man-vrouw, en een single man, deze had een testikel in zijn buik zitten en daar kon de dierenarts dus niet goed bij of ze moest een zware buikoperatie doen. Dat wilde ik niet, risico enzo, dus hij is een happy single geworden)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:48

Het konijn gaat wel helemaal onder narcose, maar omdat ze erg gevoelig zijn voor de narcose wordt er niet zoveel gegeven. Er wordt dan ook, als het konijn onder narcose is, plaatselijke verdoving gegeven in de testikels, omdat de narcose niet zo zwaar is.
Maar ze zijn wel echt weg.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:55

Ik heb pas geleden meegemaakt dat er een chinchilla werd gecastreerd! (weekje stage gelopen) Inderdaad gaat het konijn helemaal onder narcose. Dan krijgt het konijn wat om zijn neus (soort van kapje) om goed zuurstof te kunnen 'bijtanken' De operatie wordt heel zorgvuldig uitgevoerd omdat het natuurlijk een klein dier is waar dus wat voorzichtiger mee gewerkt wordt. Als de operatie klaar is houden ze goed de temperatuur van het dier in de gaten.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:47

zou na de castratie nog wel een week of 6 de man niet bij de vrouwtjes zetten
hij is namelijk dan nog vruchtbaar
hoeft niet te betekenen dat je jongen krijgt maar het is wel een mogelijkheid

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 20:08

eamane schreef:
zou na de castratie nog wel een week of 6 de man niet bij de vrouwtjes zetten
hij is namelijk dan nog vruchtbaar
hoeft niet te betekenen dat je jongen krijgt maar het is wel een mogelijkheid

Bedankt voor de tip!!
Maar nu heb ik nog een vraag ik heb 3 vrouwtjes, maar als het mannetje is gecastreerd kunnen ze dan bij elkaar, zonder al te veel ruzie ??

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:41

Ja hoor, dat kan zeker, wij hebben ook een gecastreerde man met drie vrouwtjes. En dat is een heel leuk groepje. Bij elke koppeling moet je rustig opbouwen, dus eerst kort bij elkaar en dan steeds langer.

Overigens heb je ook dierenartsen waar de konijnen lokaal worden verdoofd bij castratie, waar ik persoonlijk de voorkeur aan geef. Je hebt dan geen risico van de narcose en je konijn is dezelfde dag nog fit. Wij hebben onze gecastreerde ram wel een paar weken op kranten gehouden, stro kan nl. pijn doen bij de wond. Ook hebben we wat meer gevoerd, om even op krachten te komen.

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:01

Het is wel belangrijk dat als ze geheel onder narcose gaan, er gasnarcose wordt gebruikt omdat dit minder risico-vol is dan de narcose die wordt gebruikt bij honden en katten. Verder even een paar dagen binnenhouden op kranten. Pijnstillers die via injectie worden gegeven zijn bij konijnen sneller uitgewerkt dus zorg dat je metacam mee krijgt. Want konijnen die pijn hebben eten niet en dat legt de darmen stil, wat de dood kan betekenen. Zorg dat je dwangvoer in huis hebt. Vaak gaan ze binnen 12 uur weer eten maar anders moet je hem dwangvoeren.