konijnen enten ja of niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

konijnen enten ja of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 18:19

Wie laat zijn konijnen enten dit jaar tegen vhd en myxomatose. ik ga volgende week naar de DA voor de enten bij het konijnenspreekuur. ik heb ze nog nooit geent. maar nu ga ik het wel doen.

en jullie

Nathachou

Re: konijnen enten ja of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:29

Ik laat ze vrijwel elk jaar enten, heb het nog nooit overgeslagen Lachen. Dit jaar laat ik het bij de dierenarts doen, maar meestal deed ik het zelf.
Gr.
Naatje

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:30

Ik ent nooit mijn konijnen, onze dierenarts wil het ook niet meer doen ivm slechte reacties die hij merkt bij andere konijnen. Hebben er nog nooit problemen mee gehad...

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:33

ik heb nu een konijn die ik 4 jr heb maar nog nooit ingeent daarvoor had ik er 1 en die is 9.5 jaar geworden maar ook nog nooit ingeent dus je konijn gaat er niet direkt dood aan..

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 18:38

Maar als je konijn het krijg wordt je daar niet vrolijk van. ik neem altijd hooi en stro mee van de paarden voor de konijnen. Daar kan ook van alles in zitten. dus ik neem dit jaar geen risco.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:40

wij enten onze konijnen ook niet.
Waarom niet weet ik eigenlijk niet. Clown

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:41

Ik had mijn konijntje nog nooit laten inenten en hij is 8 jaartjes geworden. hij had zelfs nog nooit een dierenarts gzien Clown

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:47

Ja, al mijn konijnen worden en zijn ingeënt. En dat zijn er een hoop.
Omdat ik zo veel konijnen heb laat ik ze inenten.
Mijn jongen Franse worden ook alleen ingeënt verkocht.
In eerste instantie hadden de kopers bij mij de keuze of ze hun jong ingeënt wilde hebben, maar naar een geval van VHD in mijn stal waar ik gelukkig maar één konijn aan verloren ben, doordat al mijn andere konijnen wél ingeënt waren, heb ik die "keuze optie" laten wegvallen.
Wanneer mensen hun konijn níet ingeënt willen hebben gaan ze maar naar een andere fokker...

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:49

Mocht je konijn werkelijk VHD of myxomathose krijgen, dan zal hij/zij dat echt niet overleven. Op het moment dat de symptonen zichtbaar zijn is het namelijk al te laat. Bijna alle professionele konijnenbedrijven in Nederland enten dan ook tegen deze ziekten.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 19:23

ben liever wat geld kwijt dan dat ze die ziekte op kunnen lopen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:22

Ik heb mijn konijnen 1x laten enten en ga er vanuit dat ze beschermd zijn voor het leven.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:25

Nee, ze zijn bij mij niet geent.
Ik heb al jaren en jaren konijnen en nog nooit last van gehad.
Ze kunnen ondanks de enting toch nog ziek worden en entreacties kunnen ook fataal aflopen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:29

Ik heb mijn konijnen nu en vroeger nog nooit laten enten, gewoon omdat ik het nergens voor nodig vind. Wel spray ik ze in het voorjaar in voordat devliegen komen, tegen die maaien ziekte. En tegen diaree en snotneuzen heb ik finacoc staan, echt een wondermidel Haha! voor cavia's vogels en andere knaagdieren, echt super spul Lachen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:35

Ik heb eens vier konijnen in laten enten. Bij drie ging het goed. Eentje kreeg een enorme bult op de plek van de enting. Na een tijdje ging de bult slinken, maar het hele konijn ook!! De DA kon niet echt wat vinden. Het konijn is uiteindelijk overleden. Voor de enting was het een mollig gezond raskonijn van een jaar of twee.
Niet enten heeft natuurlijk ook nadelen.

Cathelijne15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:33

Ik had twee konijntjes, ze waren nooit geënt. Maar ze zijn uiteindelijk wél allebei overleden aan myxomatose. Dus als ik ooit nog een konijn neem laat ik hem enten.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:38

Onze konijnen worden ieder half jaar ingeënt, ze staan ook buiten op onze weide wara ze dus in contact kunnen komen met wilde konijnen en dus rapper ziektes kunnen opdoen.

Ik ben ooit eens een nestje en een voedster kwijt geraakt aan myxomathose en sindsdien ent ik ze altijd in!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:52

Rosita schreef:
Ik heb mijn konijnen 1x laten enten en ga er vanuit dat ze beschermd zijn voor het leven.

De entingen werken het best als ze 2 x per jaar gegeven worden. 1x enten en daarna nooit weer heeft geen zin. Veel mensen enten maar 1 x per jaar, dan is de beste tijd in april, als het vliegen seizoen weer begint.
Mijn konijnen worden 2 x per jaar gevaccineerd.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:54

Ik laat ze niet enten. Kennis vanmij had al zijn 25 (ofzo) konijnen in laten enten en een week later waren ze dood. Hoeveel kost dat ineneten eigenlijk?

Mijn konijnen hebben trouwens ook nog nooit een veearts gezien, ik heb een paar dode gehad maar die waren niet ziek ofzo. Altijd dood gevonden.
Laatst bijgewerkt door imd op 20-03-07 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:56

mijn vorige konijn is NOOIT geënt, is toch 13 jaar geworden (ja serieus waar!)

ons konijn nu, nu 5 jaar, is ook nog nooit ingeënt, laten we niet doen ook..

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 22:59

op mijn vorigestage heb ik het zelf in mijn kaart toegevoegd mijn konijnen voor de enting. we hebben speciale konijnen spreekuur omdat de entstof voor een bepaalde tijd open mag zijn. Mijn konijnen zijn nog maar 1,5 en bijna 1 jaar, kern gezond maar omdat ze buiten zitten en ik hooi en stro van de paarden meeneem neem ik geen risco

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:03

Siggy schreef:
Rosita schreef:

De entingen werken het best als ze 2 x per jaar gegeven worden. 1x enten en daarna nooit weer heeft geen zin. Veel mensen enten maar 1 x per jaar, dan is de beste tijd in april, als het vliegen seizoen weer begint.

En zo moet het ook entingen zijn er niet voor niks Lachen zeker bij konijnen is het belangrijk om te ziektes in bedwang te houden

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:04

ik ga ze ook laten enten. heb ze nog maar net, maar volgens de opvang is het mannetje in ieder geval al eerder ge-ent, het vrouwetje weten ze neit.
wat kost een enting eigenlijk?

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:07

Hier is altijd een jaarlijkse konijnen entingsdag bij de dierenspeciaalzaak.
Kostte vorig jaar 10 euro.
Ik denk niet dat ik mijn konijn dit jaar laat enten, want de vorige keer (haar 2e enting) was ze heel erg beroerd.
Ik dacht dat ze doodging man! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:08

Urko schreef:
Ik heb mijn konijnen nu en vroeger nog nooit laten enten, gewoon omdat ik het nergens voor nodig vind. Wel spray ik ze in het voorjaar in voordat devliegen komen, tegen die maaien ziekte. En tegen diaree en snotneuzen heb ik finacoc staan, echt een wondermidel Haha! voor cavia's vogels en andere knaagdieren, echt super spul Lachen

waar spray je ze mee in dan?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:17

Siggy schreef:
Rosita schreef:

Het vaccin is ieder jaar hetzelfde dus zou 1x enten in het leven voldoende moeten zijn.