Cavia "pompt" weer.. ;(

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

passieX

Cavia "pompt" weer.. ;(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 20:22

Hallo,

ik heb 1 cavia, een beertje van bijna 2 jaar. begin januari zat hij in z'n hok te pompen. (pompen: heel erg openeer te gaan met z'n buik als iemand die buitenadem is) wij naar de DA, we denken een luchtwegeninfectie, aldus de DA. antibiotica erin. 1 week later begon het weer, weer spuit erin en hij knapte op!! Haha! hij was 3 weken helemaal goed. geen gepomp geen gesnuf en een stralende cavia weer! Lachen

maar, 3 weken geleden begon het weer Verdrietig weer naar DA peniciliene erin. maar hielp niet. Cavia gedraagd zich niet ziek. gewoon eten en knorren tijdens het aaien en attent. maar pompen doet hij!

het is 3 weken weggeweest dus zelf denk ik niet aan afwijkingen. want dan is het toch altijd NIET goed? en het was wel 2 weken goed! Ach gut

wie kan mij helpen? wie heeft er ook zo'n cavia (gehad)

aub help me!

groetjes,

Cettela Knipoog

XxSultanxX

Re: Cavia "pompt" weer.. ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:26

ik heb ook zo gevalletje ... mijn caaf zijn kiesjes staan verkeert in zijn mond... daardoor kwijlt hij heel erg en daar is hij aan geopereerd en het gaat nu op dit moment wel aardig goed.mijn caaf ademt ook erg zwaar. en vooral als hij slaapt je hoort dan allemaal gepiep en gebrom...de DA kon bij hem niks vinden.en zei dat het 1 van zijn vele afwijkingen was Ach gut ( mijn caaf is namelijk gehandicapt )

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 20:34

Sultan, hij kan wel dus zo leven? mijn pa denkt dus ook dat hij een afwijkinkje heeft en zo moet leven

EDIT -> mijn cavia hoor je niet alleen als je met je oor dicht bij z'n neusje gaat zitten, kwijlen doet hij ook niet. maar idd kan het ook iets zijn dat hem dwarsboomt. zoals haarbal ofzo? noem maar wat.. hoe lang heeft jou cavia al zo iets?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:44

mijn cavia leeft al zo een jaar met dat gerogel...en hij gaat er niet op acheruit.
hij heeft het ook best erg , want als we tv zien horen we hem gewoon ademen.
ik weet niet of het bij jou cavia ook een afwijking is maar een haarbal kan een cavia geloof ik niet hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:48

Cavia's kunnen last krijgen van de houtkrullen in hun kooitje.
als je houtkrullen hebt, zou je speciale bodembedekkingskorrels van geperst papier/kartonkrullen kunnen proberen.

Je zou ook kunnen kijken of de plaats van het hokje misschien minder geschikt is. Staat hij misschien op de tocht? Of heeft hij een te koud of te warm plekje?

Sterkte...
Als hij gevoelige luchtwegen heeft en je veranderd niets aan de omstandigheden zal het steeds terug komen.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:08

joyce B. hij stond altijd op deze plek. na dat z'n maatje was overleden hebben we hem in de kamer gezet. daar heeft hij het na zo'n 2 maand gekregen. daarna hebben we de TV verplaatst en de kooi me verplaatst (waar hij altijd al zat met z'n maatje) maar de omgeving is het denk ik niet. bodembedekking heeft hij altijd als zelfde gehad: houtkrullen.. Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:04

Er is dus laatst uit onderzoek naar voren gekomen dat houtkrullen voor kleine knaagdieren luchtwegproblemen kan veroorzaken.
En meestal, net als met allergie, ontstaat dat niet van de ene op de andere dag, maar bouwt het steeds verder op.
Het is maar een tip. Werd er laatst zelf door een ouder op gewezen die een hamster bracht voor een spreekbeurt. Die had speciale bodembedekker van papier/karton achtig spul.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:25

het is inderdaad beter om geen houtkrullen te gebruiken voor je caaf...

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 14:02

hmm.... het is wel 3 weken weggeweest. daarom vind ik het zo vreemd.. als je van een cavia een rontgenfoto laat maken (hele lijfje) wetn jullie daar de prijs van en of de caaf onder narcose moet? Knipoog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:28

ik weet de prijs daarvan niet , maar je kan dan wel gewoon ff je DA bellen Lachen narcose is voor een caaf erg zwaar en je hebt ook een grote kans dat hij niet meer wakker word..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:38

De reden dat het weg is geweest is dat door de medicijnen waarschijnlijk de ontstekingsreacties afgeremd of verminderd zijn.
Veranderd er niet aan de situatie, dan wordt je beestje weer ziek.
jij gaat toch ook niet bij een allergie voor honden je hele leven medicijnen gebruiken elke dag? Als je allergisch bent voor honden, dan moet je zorgen dat je minder intensief in aanraking komt met honden.
Staat je cavia op een ongezonde plaats (wat voor ons mensen misschien moeilijk te beoordelen is onder welke omstandigheden je cavia het wel goed doet, en onder welke niet) dan kun je hem wel met medicijnen van zijn longontsteking of verkoudheid afhelpen, maar als de medicijnen uitgewerkt zijn en je cavia staat nog steeds op de verkeerde plaats, dan komt het vroeger of later gewoon weer terug... Heel logisch dat je cavia dus even geen last had met/na de medicijnen. Als een beestje herhaaldelijk dezelfde klachten krijgt, moet je dus verder zoeken naar de oorzaak, in plaats van steeds aan symptoombestrijding doen. Je kunt wel een foto laten maken, maar je cavia wordt van een foto niet beter. Je kunt hem onder narcose laten brengen, maar daaruit worden, vooral zwakkere cavia's, soms niet meer wakker. Of hard gezegd: je neemt het risico dat hij dood gaat.

Ik zou zeggen: ga opnieuw naar de dierenarts, maar probeer nu tegelijkertijd echt goed te kijken naar wat je zou kunnen veranderen. Nwwm anders eens contact op met een caviakenner uit de buurt (fokvereniging?) of een goede dierenarts voor advies over de huisvesting en verzorging en meld je probleem.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 21:27

Joyce B,

de antibiotica werkt 1 tot 2 weken. maar, hij was 3 weken goed. ik denk idd dat ik hem misschien op een andere plek te zetten. maar ik wil hem graag wel in die ruimte houden. (woonkeuken, gezellig etc.) maar waar weet ik niet. dicht bij de kachel lijkt me ook niet goed. te dicht bij de TV ook niet dus.. tja, moeilijk.

maar denk toch om weer naar de DA te gaan..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:30

ik heb momenteel een konijn die zit te pompen...
hart klonk goed,longen waren schoon,maar de dierenarts vond wel een verdachte bult in de buik...
nijn heeft antibiotica gekregen,maar reageerd er niet echt op.
ben haar om de zoveel uur aan het voeden met vloeibaar voedsel maar t schiet niet echt op.... Verdrietig

hoop dat t met jouw cavia beter gaat aflopen Ach gut

ohw ja als ze t zo benauwd hebben,dan niet te warm zetten,frisse lucht is beter Knipoog

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 16:56

Ellepel:

de cavia klonk met het hart goed. maar de longen daar zat wat slijm in. ik denk erover om maandag naar de DA te gaan. eerder kan ik niet.. Boos!

mar beterschap met jouw konijn!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:18

nijn heeft het helaas niet gered , en we hebben haar vanmiddag in laten slapen...Verdrietig
kan jouw cavia misschien een allergie voor iets in huis hebben?
voor een foto laten maken moeten ze inderdaad onder narcose, ook al blijven ze liggen dna schrikken ze vaak namelijk wel heel erg van het klikgeluid wat het apparaat maakt zodat ze toch weer opsringen

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 19:30

ellepel: wat sneu! ik (misschien) weer naar de DA. ik ga eerst een stofvrije bodem halen Lachen hoop dat dat helpt!!

m'n vader denkt zelf dat het miss iets aan het hart is. te groot hart bijv. heeft een hond van vrienden van ons ook. ik hoop eigenlik dat het niks erg is.. dat hij opknapt met na een stofvrije bodem gehaald te hebben!

nu is hij behoorlijk rustig met z'n buikje..

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 12:49

passieX schreef:
ellepel: wat sneu! ik (misschien) weer naar de DA. ik ga eerst een stofvrije bodem halen Lachen hoop dat dat helpt!!

m'n vader denkt zelf dat het miss iets aan het hart is. te groot hart bijv. heeft een hond van vrienden van ons ook. ik hoop eigenlik dat het niks erg is.. dat hij opknapt met na een stofvrije bodem gehaald te hebben!

nu is hij behoorlijk rustig met z'n buikje..

mijn lieve schat had de laatste tijd ups en downs, helaas ging het gisteren zo slecht dat hij op schoot is gestorven Verdrietig lieve bibo, bijna 2, altijd een lieve knuffel die heerlijk zat te 'brommen'als hij op schoot zat.. en nu is hij er niet meer.. Huilen
het was een longafwijking, de symtphonen komen overeen met wat hij deed..

we haalden net een stof vrije bodem, toen we terug kwamen pakten ik hem op zo dat m'n zusje de kooi ging verschonen.. ik zette hem terug en hij viel om..
toen pakte ik hem op gaf hem een laatste aai, en zette bibo op de schoot van m'n zusje en moest snel naar paardrijden, want m'n vriendin was er al... Ach gut lieve bibo, bedankt.. (K) Verdrietig

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:11

jeetjuh wat sneu Ach gut ook nog zo jong ....
mijn caaf word volgende week weer voor de 2de keer geopereerd, hoop dat hij het wel overleeft..

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 19:16

tnx ja.. ik heb nog niet echt het idee dat hij echt weg is..
wij gaan weleens 1 dag en nacht weg. nu begin ik eigenlijk pas te beseffen dat hij weg is.. Verdrietig