Mijn 2 jaar oude Labrador, altijd lief voor andere honden, begon vandaag opeens te grommen naar andere honden.
We waren op concours en we zaten in de kantine, hij lag naast de stoel (vast) en er kwamen 2 honden aan (los) en die waren gewoon nieuwsgierig. En ineens begint onze hond te grommen, dus toen heeft de eigenaresse haar honden vast gemaakt. Daarna ging het wel goed.
Maar toen op de terugweg naar huis liep er een hond in de berm, en onze hond (die in de auto zat) begint weer te grommen. Dit heeft hij nog nooit gedaan en hij gromde naar elke hond die we onderweg tegen kwamen.
Schrok hij van die 2 loslopende honden? Ik snap er echt niks van!
@ Moosje: Is goed! Hij is een hele tijd geleden aangevallen maar is nooit bang geweest of lelijk tegen andere honden na die aanval. Ik wist echt niet wat me overkwam in die kantine.
tja dat is erg moeilijk, de honden kunnen best liggaamstaal uitgezonden hebben dat jou'n hond bedrijgend vond. Omdat jou'n hond op dat moment aan gelijnd was kon hij ook niet vluchten of zich afzonderen, het is dan zijn enige uitweg om te vertellen tegen de honden dat hij daar niet van gedient was door te gaan grommen. even goed kijken welke liggaamshoudingen de honden laten zien tegen over elkaar.
Volgens hadden ze de staarten wel behoorlijk hoog en gekruld en ze hadden allemaal een pluk haar op hun kont omhoog gezet.
dat is een aardig dominante houding, aangezien jou hond ook nog lag was hij veel kleiner dan die anderen en kan zich best bedreigd hebben gevoeld. Het kan heel goed dat de schrik even heeft aangehouden
Hij voelde zich waarschijnlijk bedreigd en was een beetje angstig. Eens hij merkte dat de honden weggingen, gaat hij dat nu misschien ook doen als automatisme. Ken je geen vriendelijke hond waar hij normaal niet naar zou grommen? Laat die dan vanop een afstand dichter komen, belonen, en ga weer weg. Tot je dichter mag komen.