Baby guppen uit filter houden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isil

Baby guppen uit filter houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 17:58

Hoe kun je nou eigenlijk voorkomen dat wanneer je babyguppen hebben, deze niet in het filter komen?
Als de guppen net geboren zijn dan zijn ze nog zo klein en zwak dat ze makkelijk in het filter getrokken kunnen worden, of is er een instinctief gedrag dat ze uit de buurt van de sterke stroming blijven?
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee Lachen

Mindfields

Re: Baby guppen uit filter houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:59

Wat je het beste kunt doen is een stuk van een oude panty knippen en deze tijdelijk om je filter knopen, komen ze niet doorheen.

Isil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 12:12

Dankjewel, helemaal nog niet aan gedacht maar dat is een goed idee!

_Denies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:13

Wat mindfiels zegt is een slimme
Of een guppybreeder

Zijn rond de € 5,-
Is een soort bakje wat je dus in je aquarium kan hangen, pff hoe leg je het uit via de computer

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:15

Isil schreef:
Dankjewel, helemaal nog niet aan gedacht maar dat is een goed idee!

Wil je ook een paar baby's kwijt? En zoja, waar woon je? Vork

Guppybreeder zou ik niet doen, het water vervuilt vrij snel in zo'n ding(stroming komt er niet goed bij dus filtert het niet goed genoeg) en al zou je het niet denken, babyguppen hebben zwemruimte nodig om goed te kunnen groeien. Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:21

Heb je de babyguppen dan ook apart zitten van de grote?
Een panty is idd de enige oplossing dan,...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:26

Wij haalden onze baby's Tong uitsteken altijd weg bij de grotere vissen. Anders waren we bang dat ze opgegeten zouden worden. Maar wij hadden ook andere vissen in de kom erbij. Maar wij deden ze in een apart kommetje, dus dat kan je dan gewoon iets vaker verschonen zodat het water zuurstofrijk genoeg is, en dan kan je ze als ze een beetje gegroeid zijn weer in de gewone kom doen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:27

Ja dat is idd ook zo, want dan hou je dus gewoon ( bijna) helemaal niks meer over Nagelbijten / Gniffelen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:37

eilleen333 schreef:
Wij haalden onze baby's Tong uitsteken altijd weg bij de grotere vissen. Anders waren we bang dat ze opgegeten zouden worden. Maar wij hadden ook andere vissen in de kom erbij. Maar wij deden ze in een apart kommetje, dus dat kan je dan gewoon iets vaker verschonen zodat het water zuurstofrijk genoeg is, en dan kan je ze als ze een beetje gegroeid zijn weer in de gewone kom doen.

Het allerbelangrijkste voor een goede leefomgeving voort vissen is juist niet vers water uit de kraan. Er moet een bacteriecultuur vormen in de bak en nog veel belangrijker: Er moeten heel veel zuurstofplantjes in je bak. Een kom is zo'n beetje de meest dieronvriendelijke omgeving.
Een rechthoekige bak met een filter kost helemaal niet zo veel geld en je hebt veel langer plezier van je vissen en :

Je vissen hebben een fijn leven, wat ze in een kom absoluut niet hebben. Klinkt banketstaaf, maar het is echt zo.

Een filter houdt de bacteriecultuuur in stand maar filtert ook de giftige stoffen uit je water. tevens zorgt een filter voor stroming,waardoor het water meer zuurstof uit de lucht kan opnemen. Maar planten zijn de belangrijkste zuurstofvoorziening.

Als je genoeg fijnbladerige planten in je bak hebt kunnen de baby's daarin schuilen en worden ze niet opgegeten.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:04

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:08

hoi hoi,

Ik heb een speciaal bakje waar ik de moedergup in doe als ze bijna moet bevallen. De jogne gupies kunnen daar in blijven zitten totdat ze groter worden. De oudere guppen eten namelijk ook de jonge guppies op

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:10

Mindfields schreef:
eilleen333 schreef:

Het allerbelangrijkste voor een goede leefomgeving voort vissen is juist niet vers water uit de kraan. Er moet een bacteriecultuur vormen in de bak en nog veel belangrijker: Er moeten heel veel zuurstofplantjes in je bak. Een kom is zo'n beetje de meest dieronvriendelijke omgeving.
Een rechthoekige bak met een filter kost helemaal niet zo veel geld en je hebt veel langer plezier van je vissen en :

Je vissen hebben een fijn leven, wat ze in een kom absoluut niet hebben. Klinkt banketstaaf, maar het is echt zo.

Een filter houdt de bacteriecultuuur in stand maar filtert ook de giftige stoffen uit je water. tevens zorgt een filter voor stroming,waardoor het water meer zuurstof uit de lucht kan opnemen. Maar planten zijn de belangrijkste zuurstofvoorziening.

Als je genoeg fijnbladerige planten in je bak hebt kunnen de baby's daarin schuilen en worden ze niet opgegeten.

Wij hadden wel zuurstofplantjes etc en schelpen en andere lachwekkende atributen Tong uitsteken . Ik wist alleen niet dat een kom zo slecht was. We hadden er gelukkig niet zoveel, en de bak was best groot, maar ze kregen wel kraanwater ja...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:36

kleinelinda schreef:
hoi hoi,

Ik heb een speciaal bakje waar ik de moedergup in doe als ze bijna moet bevallen. De jogne gupies kunnen daar in blijven zitten totdat ze groter worden. De oudere guppen eten namelijk ook de jonge guppies op

Ik wil echt niet overkomen als betweterige tut hoor,maar ik heb heel veel ervaring met kweken van Guppen, Black Mollies en Platys'(allemaallevendbarenden). Ik heb momenteel nog drie aquariums staan(de vierde heb ik net verkocht)

De moeder ondervindt in zo'n beval-bakje heel veel stress, ze kan niet schuilen, de stroming is er te laag en ze is alleen. Het allerbeste kun je de mama gewoon in de bak laten, als je maar genoeg schuilplantjes hebt waar ze onder kan gaan bevallen. De baby's zwemmen instinctief meteen de plantjes in waar ze zich schuilhouden tot ze groot genoeg zijn.

Waarom is een kom zo slecht voor vissen:

Een kom is zoals we weten rond. Vissen hebben de behoefte om te kunnen schuilen, in een ronde kom komt voor een vis het gevaar van alle kanten, voor achter, boven, onder, er is geen rechte kant met een muur erachter waar ze het gevoel hebben overzicht te kunnen houden op eventueel gevaar. Vissen in een kom hebben dus de hele dag, 24/7 stress. Goudvissen mogen eigenlijk niet eens in een aquarium,omdat ze ALLEMAAL 30-35 cm worden. Een welbekend fabeltje is dat vissen groeien naar de grootte van de bak. Dit hoort dus NIET zo. Een vis in een kom groeit niet NIET omdat ie denkt dat ie anders te klein behuisd zit, maar omdat een kom niet gefilterd wordt, zit ie heel lang in zijn eigen urine. Die gifstoffen houden de groei tegen. Niet echt fijn dus.
Daarbij zijn goudvissen echte zwemmers, en dat kan in een kom niet voldoende. In een aquarium ook niet(tenzij je een aqua van 2 meter lang hebt). Goudvissen horen in vijvers.

Helaas is het zo dat winkeliers graag verkopen en helaas helaas maakt het de meeste dus absoluut niet uit dat de vissen veel te klein en verkeerd behuisd zitten.

jammer maar ik kom nog steeds heel veel piepkleine kommetjes tegen met goudvissen erin, die helemaal depressief op 1 plek in de kom hangen, te wachten tot dit leven over is.

Veel mensen weten ook niet dat je nooit al het water mag verversen. Kraanwater is giftig voor vissen, o.a. door chloor wat er in zit. Ververs je dus in keer al het water, dan gooi je de bacteriecultuur weg en krijgt de vis een shock(dit is niet te zien aan de vis maar is echt zo) van het nieuwe, veel te schone water.

In een aquarium met filter ververs je 1 keer in de week 10-20% van het water. Jefilter houdt de bacterieen erin en haalt de gifstoffen er dus uit.

Isil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 16:35

Pfoeh wat een reacties haha!
Ik hoef geen guppen kwijt, kan het prima zelf handelen met eventueel overschot Knipoog
Mijn guppen zitten in een gewoon aquarium hoor en mgoen daar ook bevallen, ik hou niet zo van aparte bakjes en guppytanken enzo, ik laat het z'n beloop Lachen