Nog wat kattenvraagjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Nog wat kattenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 15:22

Ik heb een aantal Ragdollfokkers benaderd en er zijn er 3 waar ik erg geinteresseerd in ben.
Nu is mijn vraag: Kater of poes maakt t erg uit? Ik wil geen nestje. Dus wat dat betreft is het mij om het even. Maar wat met het sproeien? Of zijn dat alleen echte katers? (ik zie namelijk op de paginas van de fokkers staan dat een apart verblijf voor katers gewenst is)

Verder stond op nummer 2 van mn lijstje de heilige birmaan. Qua uitewrlijk lijken ze sprekend op de ragdoll zij het dat de ragdoll meer varieten heeft.
Wat is het grootste verschil? (Buiten de prijs want ik dacht dat je voor een ragdoll 2 birmanen kan kopen)

Ik ga in ieder geval ook nog wat birmanen fokkers contacteren daar ik sowieso twee kittens wil.

Ohja nog een vraagje: Aangeraden wordt het zelfde grit als de fokker te gebruiken. Stel dat ik 2 kittens van twee fokkers wil aanschaffen. moet ik dan 2 kattenbakken hebben?

Saskia73

Re: Nog wat kattenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:49

Ik heb zelf ook drie Ragdolls en heb er ook een paar jaar mee gefokt, en als je de kater op tijd laat castreren dan heb je geen last van sproeien. Sproeien doen ze als ze gedekt hebben en/of er een krolse poes in de buurt is.

Verschillen tussen de 2 rassen zijn:
Ragdolls zijn groter (volwassen poes ongeveer 5-6 kilo katers een kilo of 8)
Ragdolls zijn zeer ontspannen als je ze oppakt en laten bijna alles met ze doen
Hun vacht is heel zacht en lijkt het meeste op angora.

en of je een kater of poesje wil maakt niet zoveel uit, de poesjes worden vaak van die dametjes en de katers worden vaak van die uit de kluiten gegroeide sullen.
Ik zou alleen als ik jou was wel of twee katers nemen of twee poesjes nemen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:51

Verschil tussen karakter van Ragdolls en Brimanen weet ik niet.

Heb zelf nu poezen maar heb ook wel een (gecastreerde) kater gehad. Als je toch geen nestje wil maakt het in mijn ogen niet veel uit of je nu een poes of een kater neemt. Zijn beide leuk.

Katers die op tijd gecastreerd zijn sproeien niet. Wacht je net zoals ik zelf gedaan heb te lang met castreren en zijn ze al begonnen te sproeien dan krijg je het er niet meer uit. Hij zal dan zijn vaste plekken willen blijven markeren.

Gelukkig stopte hij na een verhuizing er alsnog mee.

Er wordt aangeraden om hetzelfde grit als bij de fokker te gebruiken omdat het kitten dan weet wat de bedoeling is van die bak. Maar na een weekje als dat wel zeer duidelijk is dan kun je alsnog overgaan op ander grit als je dat wil. Dus overgaan op het grit waar de fokker gebruik van maakt waar je tweede kitten vandaan komt.

Kan wel zijn dat je kat daar dan niet mee accoord gaat maar de meeste zijn niet zo moeilijk. Veel katten vinden het geen probleem om een kattenbak met een andere kat te delen. Mits groot genoeg en je echt elke dag de vieze plekken er uitschept.

Je hebt ook katten die dit pertinent weigeren en dan moet je dus wel twee bakken aanschaffen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 15:59

ik wil er 2 tegelijk aanschaffen vandaar mn vraag over de kattenbak. Op welke leeftijd castreer je dan 'op tijd'?

Saskia73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 16:10

Met een maand of 10 kan je ze wel laten casteren.

De meest katten hebben geen moeite met andere kattenbakkorrels en ik zou gewoon een merk nemen wat jij wil en de kittens er een paar keer opzetten dan weten ze het wel. Kittens zijn gewend om de kattenbak te delen dus daar heb je waarschijnlijk geen last van.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 23:49

Ben nu ook contact aan t zoeken met een birmanen fokker.

Gemiddelde prijs van een birmaan is 350 en van een ragdoll 675.. Wat dat betreft zit ik te denken om 2 broertjes of zusjes van een birmaan te halen. Moeilijk moeilijk maar gelukkig heb ik nog even de tijd

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 01:23

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:29

Pam schreef:
http://www.belladolls.nl
http://www.heiligebirmaan.ismooi.nl

De twee fokkers die me t meest aanspreken Lachen

belladolls is de cattery van een collegaatje van m'n zus en zij doet werkelijk alles voor die katten en stelt ook hoge eisen aan de nieuwe eigenaren, alle katten die zij heeft zijn van showkwaliteit en tot in de puntjes verzorgd, ze vraagt wel een flinke prijs per kitten. Ik vind het ook erg mooie katten die ze heeft en erg lief.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 01:32

Ze spreekt me ook heel erg aan, paar mailtjes gestuurd.
Ik maak me niet druk om de prijs, ik weet dat er een prijskaartje aan de Ragdoll hangt. Nou vond ik haar prijs nog wel mee vallen hoor, 650. Enige waar ik over twijfel is dus of 1 Ragdoll, of 2 birmanen.

Ik hoop Belladolls 22 april op de show te zien.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:36

op zo'n show is het vast helemaal alsof je in een snoepwinkel loopt met al die mooie katten Lachen

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:27

Ik zat 3 jaar geleden met hetzelfde probleem als jou...Wij wilden eigenlijk een Ragdoll...Maar voor de prijs van een Ragdoll (toen gemiddeld €800,-) had ik bijna 2 Heilige Birmanen (gemiddeld €450,-ps)...
Wij hebben toen voor de Birmaan gekozen...Eerst 1 en na 2,5 maand de 2de...Geweldig ras...Ze laten zich ook slap in je armen hangen en laten ook alles toe en geven zich helemaal over...Dat is mijn ervaring...zoals je kunt zien...
Afbeelding

Verder is mij bekend dat de gemiddelde prijs voor de Birmaan zo'n €400,-/€450,- is...Voor Milo (in september overleden aan FIP op 2,5 jaar) heb ik toen €450,- betaald en voor Pixel (bijna 3 jaar nu) €375,- (omdat hij al 16 weken was)

Van mij hadden ze trouwens best zo groot als de Ragdoll mogen zijn Haha!...Naast het karakter sprak me dat in de ragdoll heel erg aan...Mijn Pixel (ex-kater) weegt iets over de 5 kilo...Fotootje van hem...
Afbeelding

Succes met je beslissing...

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:33

ik ben persoonlijk helemaal weg van de ragdolls
ze zijn wel prijzig maar echt zo superleuk!
lekker groot en knuffelig Lachen
(het is waarschijnlijk ook maar net waar je persoonlijk ervaring mee hebt...)

de kattenbak was bij ons geen probleem, we hadden al een kat in huis en dus een kattenbak maar de dame had het meteen door hoor !

overigens werd ons aangeraden (voor de kater uiteraard) om hem rond 8 maanden te castreren, dat hebben we niet gered hij sproeide met 7 maanden en ik kreeg toen van mijn dierenarts te horen dat tussen de 6 en 7 maanden gebruikelijk is.

succes met je beslissing! ik ben benieuwd Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:22

vergeet niet de bloedlijnen te checken op voorkomen van erfelijke ziektes zoals oa HCM, dat schijnt nogal voor te komen binnen de Birmanen en Ragdolls.
Vraag de fokker om testrapporten van de ouders voor HCM/PKD en vraag om garantie (bijv kittencontract). Dit om teleurstellingen te voorkomen...
Klinkt misschien overbodig maar je wil niet weten wat voor leed je hebt als blijkt dat je kitten niet gezond is, je geeft er een hoop geld voor uit dus je mag best eisen stellen.
En voorkomen is beter dan genezen. Ook hier heb je als koper onderzoeksplicht en verkoper meldplicht net als bij de paardenhandel Lachen

Veel plezier met uitzoeken van een stel kittens!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 19:49

kan ik naar iemand een koopcontract sturen? heb er een gekregen van een fokster maar weet niet wat gebruikelijk is

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:26

wij hadden eerst ook twee katten ...
wij hadden 2 kattenbakken omdat ze met z'n tweeen zo veer produceerde dat het erg snel stonk als er maar een kattebak was

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 22:09

zou ik trouwens en een ragdoll, en een birmaan kunnen aanschaffen?

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 03:31

Saskia73 schreef:
Met een maand of 10 kan je ze wel laten casteren.

De meest katten hebben geen moeite met andere kattenbakkorrels en ik zou gewoon een merk nemen wat jij wil en de kittens er een paar keer opzetten dan weten ze het wel. Kittens zijn gewend om de kattenbak te delen dus daar heb je waarschijnlijk geen last van.

Onze kater was met 10 maanden al aan het sproeien (en was toen nog niet gecastreerd, hij is met 1 jaar gecastreerd). Meestal word aangeraden om ze met 6 maanden te laten castreren dus op zijn vroegst 6 maanden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:16

stuur maar hoor Pam, dan zal ik wel even kijken voor je, heb ook een voorbeeld van mijn contract voor je, kun je zelf ook vergelijken.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 17:05

Bedankt cissy Lachen Ik wacht nog even je 'herziene' pb af maar wat je stuurde geeft bij mij ook een paar vraagtekens.

Ik ga zaterdag naar den helder naar een cattery die birmanen fokt. Ik wil graag snel beslissen voor welk ras we gaan en bij welke fokker, denk het is wel meer als een hlf jaar te vroeg Clown Mar goede voorbereiding is het halve werk toch? En ik weet dat de fokkers het heel erg op prijs stellen dat ik zelf ook zo enthousiast en serieus bezig ben.
Die fokker waar ik heen ga komt zo vriendelijk over! Ik zei dat ik geen ervarng met birmanen had en toen zei ze, ik heb wel boekjes die je mag lenen. En nu zei ik dat ik met de trein kwam, zegt ze als je t niet kan vinden bel maar dan haal ik je wel af. Gewoon erg sympathiek, ik heb er een heel goed gevoel over.

Sorry voor mn typfouten, toetsenbord van de laptop is niet al te best

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:19

Birmanen zijn geen moeilijke katten hoor. Ik ben er 3 jaar terug ook mee begonnen en heb er toen 2 gekocht. 2 herplaatsers, broer en zus (van cattery us veer witte vuutjes). Ik vind het heerlijke gemakkelijke katten en wij hebben ze samen met 2 mainecoons en 1 kruizing coon x birmaan.
Ons vrouwtje is wat nuffiger dan het mannetje maar dat geldt voor meerdere poezen hoor ik wel. De mannen zijn meer watjes dan de vrouwen (net als bij mensen vaak :o Haha! ).