Vraag prijs?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bowena_84

Vraag prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 12:52

Aangezien ik een complete leek ben in het fokken en verkopen van cavia's vraag ik hier om raad.

We kregen op school de opdracht om te gaan fokken met een dier naar keuze, met een bepaald fokdoel. Met een beetje hulp van leraren hebben wij uiteindelijk gekozen voor Rus cavia's en deze dan te fokken met een ander vrouwtje en mannetje om als fokdoel eruit te krijgen, een rus met andere onderkleur.

Nou de caviaatjes zijn op 16 en 20 Februarie geboren en zijn inderdaad met allemaal verschillende kleurtjes eruit gekomen, helaas hebben we ons fokdoel niet helemaal bereikt maar ach, het was leuk om mee te maken.
Nu mogen wij zelf weten wat we ermee doen, maar de meeste mensen verkopen de jongen, dus zo wij ook. Maar ik weet bij god niet wat ik voor de beestjes kan/mag vragen.

Het nestje van 16-02 zijn 2 zwarte mannetjes en 1 zwart vrouwtje, en het nestje van 20-02 zijn 1 zwart mannetje, 1 grijs mannetje, 1 bruin agouti mannetje en 1 grijs vrouwtje. Het nestje van 16-02 heeft een Rus als moeder en een goud/geel-achtige borstel haar als vader. Het nestje van 20-02 heeft een creme-bonte moeder en een rus als vader. Ik heb helaas geen stamboom van alle 4 de cavia's maar weet wel dat de rus moeder tentoonstellingen bezocht heeft.

bowena_84

Re: Vraag prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 16:55

Niemand?

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:30

Ik denk niet dat je er heel veel voor moet vragen.. er zijn zo veel cavia`s op de wereld.. en je kan ze niet allemaal houden denk ik..
Ik denk ongeveer 10 euro.. maar ik heb er niet zo veel verstand van, dus misschien heb ik het ook wel helemaal mis Bloos
Succes!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:03

Foto? Een wat apart gekleurd dier brengt altijd wat meer op? Wat bedoel je precies met <<<<een rus met andere onderkleur. >>>> ?

Wanneer je je een fokdoel stelt is het wel handig als je je ook wat in genetica verdiept? Een fokdoel wordt vaak pas bereikt na vele generaties weldoordachte fok. Niet na 1 willekeurige combinatie.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 21:38

Nou een rus met een iets ander kleurtje maar wel met dezelfde aftekeningen zeg maar, het was een idee van mijn praktijk-leraar.
Nogmaal ben ik ,en mijn groepsgenootjes trouwens ook, maar een leek, vooral wat fokken betreft. Het was gewoon de bedoeling dat we snapten wat er allemaal bij fokken komt kijken, maar we hadden ook niet de tijd om ons er volledig in te verdiepen. Het was gewoon een soort van "probeersel". Mijn praktijk leraar die overigens wel wat meer ervaring heeft wil wel door fokken met de russen.

Ik heb helaas geen foto's bij de hand die heeft mijn groepsgenootje. Het zijn eigenlijk gewoon 4 zwarte waarvan 1 ervan een witte aftekening op de buik heeft, 2 donkergrijze en 1 goud-bruin achtige. Het zijn mooie aparte beestjes om te zien.
Ik was aan het denken €5 voor de mannetjes te vragen en €7,50 voor de vrouwtjes, maar ben ik dan redelijk aan het denken?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:40

5 euro voor vragen...heel veel zijn cavias niet waard Knipoog

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:45

Vind het wel een beetje vreemd dat je als een complete leek van school notabene 'met een willekeurig dier' moet gaan fokken en dat ze dan zeggen: zie zelf maar wat je ermee doet?! Verward
Zonder dat er van te voren over is nagedacht dat dit levende dieren zijn waarvoor je verantwoordelijk bent????? Scheve mond
Dat er voor de kleintjes een goed huis gezocht moet worden?

Ik kan me hier echt heel kwaad over maken en vind dit ook ontzettend onverantwoord van je school!! Boos!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 02:22

Cyrilletje schreef:
Vind het wel een beetje vreemd dat je als een complete leek van school notabene 'met een willekeurig dier' moet gaan fokken en dat ze dan zeggen: zie zelf maar wat je ermee doet?! Verward
Zonder dat er van te voren over is nagedacht dat dit levende dieren zijn waarvoor je verantwoordelijk bent????? Scheve mond

Ik kan me hier echt heel kwaad over maken en vind dit ook ontzettend onverantwoord van je school!! Boos!

mee eens, belachelijk gewoon.

"helaas hebben we ons fokdoel niet bereikt" goh niet? fokken is geen school opdrachtje en geen spelletje...

vermeerderen is dit, niet meer en niet minder, en treft geen enkel doel

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:58

Wat een achterlijke opdracht, maar ok.

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een leuk huisje en die prijs lekker laten zitten.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:06

Ik zou gewoon de mensen wat laten geven wat ze zelf willen. Maar idd een beetje een vreemde opdracht.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:40

Ik vind je prijs op zich wel redelijk...

Hebben jullie eraan gedacht dat de jongen op 3,5/4 weken leeftijd gescheiden moeten worden?
De beertje moeten dan echt apart gezet worden...De zeugjes zijn namelijk met 4/5 weken al vruchtbaar...
Anders verkoop je nu zeugjes aan mensen en hebben ze er over een maand ineens meer als 1 of beter 2...Altijd beter per 2 verkopen...Cavia's zijn groepsdieren...en JA...2 mannetjes kunnen heel goed samen...

Inderdaad een rare redenering van school...Dat doe je niet eventjes...Daar gaat vaak een aantal jaar overheen...Zeker met russen...die vaak veel te licht zijn...

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:04

baroen schreef:
Cyrilletje schreef:

mee eens, belachelijk gewoon.

"helaas hebben we ons fokdoel niet bereikt" goh niet? fokken is geen school opdrachtje en geen spelletje...

vermeerderen is dit, niet meer en niet minder, en treft geen enkel doel

Fo0kdoel is wel degelijk een opdracht voor school. Ik heb ook diveto gedaan en wij moesten fokken met gerbils en streven naar een doel. Een bepaalde kleurslag en deze moesten we verkopen, snap het probleem niet zo? De beesten wordt je zo kwijt hoor. En als je een opleiding doet waarmee je later dieren fokken als beroep kan kiezen vind ik het alles behalve vreemd :S

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:10

Het probleem zit hem denk ik niet in het fokken van die beesten, maar om de opmerking van die school 'zie maar wat je er mee doet.' Dat is gewoon belachelijk. Die school zou dan voor goede opvang van die dieren moeten zorgen en niet die zorg aan jullie over moeten dragen.

Ik zou zeggen, ga eens langs een dierenwinkel en vraag hoeveel een cavia kost. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tellie op 19-03-07 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:14

Het klinkt van de school uit wel een beetje als een wegwerp artikel.
Maar goed, ik zou ze geloof ik ook maar weggeven aan iemand die er goed voor is.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:39

Tellie schreef:
Het probleem zit hem denk ik niet in het fokken van die beesten, maar om de opmerking van die school 'zie maar wat je er mee doet.' Dat is gewoon belachelijk. Die school zou dan voor goede opvang van die dieren moeten zorgen en niet die zorg aan jullie over moeten dragen.

Ik zou zeggen, ga eens langs een dierenwinkel en vraag hoeveel een cavia kost. Knipoog

De dierenwinkel is gemiddeld bijna 2 keer zo duur als een fokker...Een fokker vraagt ongeveer €10,- euro...Of ze moeten bijzonder mooi zijn...speciaal...Maar wat ik van het verhaaltje begrijp zijn het ook nog eens kruisingen van verschillende rassen?...Lieve knuffels dus...Vraag er 5 euro voor...als je er persé geld voor wilt...(is wel zo veilig als je niet wil dat ze als dierenvoer eindigen...)
Je kunt niet zeggen...fok maar...(al is het met een doel...wat eigenlijk niet te bereiken is met 1 nestje...) en de leerlingen de verantwoording laten dragen voor het plaatsen van de dieren...Daar moet je als school dan toch ook voor zorgen...In ieder geval mee helpen en niet zeggen dat ze het maar uit moeten zoeken?

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:51

Ik kan de reactie van de meeste bokkers heel goed begrijpen Lachen Het is idd niet heel verantwoord, vooral omdat de meeste van mijn klasgenoten er thuis maar wat op los gaan fokken, er zijn er welgeteld 4 stuk die er een beetje ervaring in hebben. Ik heb dan ook bewust gekozen om het op school zelf te doen zodat de dieren onder het deskundige oog van de leraren bleven die elke dag op stal komen, en ik moet zeggen dat mijn praktijk lerarese heel fijn heeft opgelet, ze hield ons ook telkens op de hoogte als we bijvoorbeeld een dag stage hadden en dus die dag niet konden gaan.

School is inderdaad een beetje laks, maar dat wil niet zeggen dat ik of wij als groepje zijnde dat ook zijn, wij hebben heel zorgvuldig voor onze beestjes gezorgt (en doen dat natuurlijk nog steeds Knipoog ) maar als wij ze neit weg doen doet de school eht wel en ik wil het graag toch een beetje in eigen hand houden als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Het is idd zo dat het neit heel verantwoord is om mensen zonder ervgens verstand van te hebben zomaar iets te laten aankloten, ok we hebben research moeten doen, en ik ben ook vaak geoeg met vragen naar leraren toe egstapt, maar een jaar of eigenlijk nog neit eens is te kort om er fatsoenlijk wat van op te steken, maar het is nu eenmaal een verplichte opdracht. Maar het is idd erg dat ik op bokt een topic moet opnenen met de vraag wat ik voor een beestje moet vragen. Maar ik zal jullie advies opvolgen, en geen zorgen ik zorg er zeker vor dat deze beestjes een fijn tehuis krijgen, heb er zelf 2 en zou niet willen dat de diertjes zomaar ergens heen gekwakt worden Lachen

P.s @ Chichiba, de kleintjes zijn al uit elkaar daar is voor gezorgt Ja