Help, cavia probleem!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boev

Help, cavia probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 11:58

Ik heb een probleem met mijn cavia, hij vind het namelijk leuk zijn drinkflesje leeg te laten lopen in zijn hok. Gevolg-->natte bende, stinken, elke dag verschonen en een hoop kosten aan strooisel voor in zijn kooi.
Hoe hij het doet? Heel lang met zijn neus tegen het "balletje" in het drinkstukje van de fles duwen, waardoor het water eruit komt, en het vervolgens niet opdrinken maar de kooi in laten lopen Koe
Ik heb al een nieuw flesje gekocht omdat ik eerst dacht dat het lek was, ook heb ik het met een drinkbakje geprobeerd dat was ook geen succes (hij ging erdoorheen lopen, nog meer nattigheid en heel vies water).
Hij heeft genoeg afleiding in zijn kooi, onder andere elke dag een plukje hooi en een stuk fruit, een knaagding om zijn tanden kort te houden en lekker stro als bodembedekking om in te rommelen. Ook komt hij elke dag een tijdje uit zijn kooi om te kriebelen.
Cavia is overigens 4 1/2 jaar oud en doet dit pas sinds 3 maanden...In die periode is er niks veranderd in zijn voeding of omgeving.

Wie heeft de gouden tip om mijn cavia te leren zijn kooi droog te houden?

Boev

Re: Help, cavia probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 12:14

Ik ben vergeten mijn tweede vraag te vermelden...*blond*

Als er geen oplossing is, weet er iemand een goed soort strooisel voor in zijn kooi dat veel vocht opneemt?
Ik heb nu fijngehakselt stro, dat neemt redelijk veel op en ik vind het fijn omdat hij er lekker in kan wroeten. Maar zo moet ik elke dag verschonen dan ga ik liever over op iets dat het bijvoorbeeld maar om de dag hoeft.
Voorheen verschoonde ik altijd om de twee weken. De (grote, 80X40 cm) kooi was dan altijd nog droog.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:19

Ben geen "cavia-professional", maar "een plukje hooi"... Volgens mij moet een cavia toch de hele dag hooi kunnen eten? Dat is geen antwoord op jouw vraag, maar het viel me gewoon op...

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 12:22

Ik bedoel met een plukje ook genoeg om de hele dag van de eten Lachen Alleen bij een cavia is dat niet zo heel erg veel, vandaar plukje.
Hij krijgt overigens ook gewoon cavia voer,fruit/groente en een knabbelding.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:24

heb je wel zaagsel op de bodem??? eerst zaagsel dat het water en de urine kan opnemen en dan een berg stro en een berg hooi.

stro neemt praktisch geen vocht op

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:25

Lijkt me toch verveling hoor....

tipje geef hem lege wcrolletjes of van die rollen waar keukenrol papier heeft opgezeten een oude schoenendoos (let op met bedrukte dingen, verf is niet goed) caafjes vinden het heerlijk hier aan te knagen en kan geen kwaad.
Ook takken van wilgenbomen en fruitbomen kan geen kwaad.
Leg wat stronkjes hier en daar maakt het hok spannender en is leuk om aan te knagen.
Succes

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:28

Als strooisel zou je een dun laagje kattebakkorrels kunnen nemen, en dan van die geperste houtkorrels. Dat neemt mega-hoeveelheden water op. Die gebruik ik ook voor mijn cavia en vind het helemaal ideaal! Daarop doe ik gewoon een laagje zaagsel of zo.

Wat de rest betreft, tsja, toch maar zwembandjes kopen, dat leer je hem denk ik niet meer af. Gewoon bakje water neerzetten ipv een flesje als je er teveel werk mee hebt. Ik had twee cavias en eentje deed dat dus ook (die is nu overleden helaas),.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:28

Probeer eens wat kattengrid op de plek waar hij het water laat lekken te leggen.

dit deed ik altijd bij de plek waar mn konijn plaste en dit neemt vrij veel vocht op.

Nanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:29

Hm... geen idee waarom hij het doet, en een drinkbakje is zeker geen goed alternatief want daar lopen ze idd dwars over- en doorheen. Misschien kun je een ander soort drinkflesje proberen, ik weet eentje waarvan de tuit met een knik naar benden wijst. Het werkt wel met een kogeltje maar misschien is deze minder makkelijk omhoog te krijgen omdat hij naar benden wijst, ipv schuin omhoog zoals bij de meest gangbare drinkflesjes...
Over de bodum, misshien kun je een een mengels van stro en corbo proberen. (corbo zijn die witte korrels, ook vaak gebruikt voor ratjes) Ik denk dat corbokorrels wel aardig wat vocht opnemen. Vraag ook even bij je dierenspeciaalzaak, die hebben vaak ook wel tips over bodembedekking.
Succes!

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 12:32

Bedankt voor de tips allemaal Lachen
@ janine_L ik denk ook dat het verveling is maar weet niet wat eraan te doen. Ik heb Wc/keukenrolletjes, schoenendoos, en een spiegel ed al geprobeerd. Hij deed daar helemaal niks mee Boos!
Ik heb dus niet echt meer ideeen om hem nog meer bezig te kunnen houden

@ andere mensen kattenbakgrind ga ik proberen

Nanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:32

Ik zie net kattebakkorrels als tip maar kijk wel uit dat je cavia dit niet begint te eten! Verhalen over verstoppingen ed omdat cavias beginnen te 'snoepen' van de korrels zijn me niet vreemd..
Moet je dan dus wel even op letten. Ook bij het gebruik van corbo trouwens.

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:35

misschien kan je hem 2 maal per dag wat water aanbieden en tussendoor wat groenvoer,zodat hij toch zijn vocht binnenkrijgt,maar niet de kans krijgt om er een zwembad van te maken...

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:36

een vogeldrinkbakje zou een oplossing zijn denk ik. die met zo'n bakachtig tuitje eraan.. tja kan het niet goed uitleggen. maar als je ze in de dierenwinkel ziet snap je wat ik bedoel.
ik zou de papieren kattebakkorrels proberen. niet de gewone want daar eten ze wel eens van en daar kunnen ze verstopping van krijgen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:38

Mijn cavia's vonden een stuk regenpijp in hun hok leuk! Ik had dat eerst voor mijn ratten gekocht, later erfden de cavia's dat, ik had een pijp met een T- en eentje met een Y- vorm, vonden ze leuk om door heen te rennen en te schuilen.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 12:40

@ nokemi
daar heb ik ook aan gedacht, maar ik vind het eigenlijk wel zielig als hij niet bij zijn water kan als hij dorst heeft....dan verschoon ik liever wat vaker de kooi.

@fjordido Ik weet wat je bedoeld voor bakje, maar zijn die vaak niet te hoog voor een cavia om bij te komen?

@zoolgangster Dat ga ik ook nog proberen, heb alleen niet veel hoop omdat hij een schoenendoos met in een uitgangen ook niet echt spannend vond

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:42

Zit je cavia alleen? Mijn eerste cavia ging namelijk ook van de ene op de andere dag aan de tralies knagen (had ze eerst nog nooit gedaan) en het enige wat daar tegen geholpen heeft, was een andere cavia erbij zetten. Het zijn niet voor niets groepsdieren tenslotte.
Ook als het een mannetje is kan je er een jong mannetje bij zetten, dat gaat vrijwel altijd goed, omdat het jonge mannetje dan meteen de laagste in rangorde is.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:42

op te maken uit je verhaal zit je cavia alleen?
geef hem een vriendje, cavia's en konijnen gaan heel goed samen
mijn mannelijk caafje heeft een mannelijke konijntje als vriendje
die 2 zijn echt dol op elkaar en springen over elkaar heen.
ook klimmen ze graag op dingen, ik heb bijvoorbeeld een stapel stenen in de kooi
daar klimt ie op en springt als een dolle ervan af Clown
let wel op wat voor stenen, zware stenen kunnen je caaf verpletteren.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 12:47

@ Phant0m en Piera
Hij zit inderdaad alleen (helaas).
Een cavia erbij is helaas geen optie...Ik heb dat geprobeerd met een jong mannetje zoals je zegt, maar hij werd daar erg agressief en territoriaal van. Ik ben het voorzichtig blijven proberen maar het bleef vechten :'(
Uiteindelijk heb ik het jonge mannetje aan mijn nichtje gegeven, en die loopt nu fijn bij een andere caaf die zijn gezelschap wel waardeerd.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:50

Gewoon een paar keer perdag water geven, en het flesje niet in de kooi laten hangen...

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:51

en een konijntje is dat geen optie ?
bij werkt het perfect Haha!

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 12:53

@ Phant0m
ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje huiverig ben om na de vechtpartijen met de andere cavia een konijn te gaan proberen. Zeker omdat ik geen ruimte heb voor nog kooi met een huisdier als ze het niet met elkaar kunnen vinden.
De andere cavia kon gelukkig naar mijn nichtje maar zonder back-up plan voor waar hij heenkan als je misgaat vind ik het zielig voor het konijn.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:54

Mij is het altijd afgeraden om een konijn bij een cavia te zetten. Konijnen kunnen best wild zijn en een cavia is niet zo'n sterk diertje op zich. Maar het kan vast ook wel goed gaan, ligt waarschijnlijk ook aan de grootte van het konijn dat je erbij zet, een dwergkonijntje zal minder schade aan kunnen richten dan een vlaamse reus Clown

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 12:56

@ piera
hihi een vlaamse reus, wil je hem pletten ofzo Haha!

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:56

Hij kan zich dan mooi verstoppen in 1 oor Haha!

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:57

ja dat kan ik dan begrijpen...
zullen we mijn konijn als test konijn gebruiken Clown
misschien bij een dierenzaak vragen of je een konijn op proef mag,
ze zullen het wel begrijpen als je het verhaal uitlegd.
heb namelijk echt het idee dat je caaf eenzaam is