Verhuizing katten, stressbeperking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Verhuizing katten, stressbeperking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 14:56

Volgende week gaan mijn 2 katten en ik verhuizen: we gaan samenwonen met mijn vriend.
De jongste van het stel is een gecastreerde kater van 3, die nooit buiten is geweest, mijn andere kat is een poes van 11. Zij heeft tot voor 6 jaar wel buiten gelopen. Het zijn makkelijke beesten, maar dat wil ik wel graag zo houden!
Hoe kan ik het voor hun zo vloeiend mogelijk laten verlopen? We gaan van Utrecht naar Enschede, dus eerst al een autorit van 1,5 uur en dan laat ik ze los in de voorkamer. Hier staan voorlopig ook hun bakken en de voerbakjes. Ik neem de handdoeken waar ze nu op slapen mee en leg die daar ook neer. Ze hebben dan dus hun eigen plekje dat al naar hen ruikt. Vanuit de voorkamer kunnen ze gewoon zelf het huis gaan verkennen. Ze kunnen in Enschede niet naar buiten, maar wel -zoals nu ook het geval-, op het balkon.
Mogelijk dat men hier nog wat handige tips heeft voor de verhuizing van mijn 2 katten? Ik hoor wel eens iets van Valeriaan druppels? Hierdoor zouden katten zich nogal op hun gemak voelen (nogal wiedes, ze zijn dan in hoger sferen Bloos ).

Sylvia

Re: Verhuizing katten, stressbeperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:45

Persoonlijk vind ik die druppels geen effect hebben, maar dat terzijde. Ik heb eigenlijk weinig tips, denk dat je het al heel netjes geregeld hebt... Ja
Wij hebben de katten ook pas gehaald toen we echt over gingen en het meeste werk (behang eraf, verven, vloerbedekking eruit, schuren en laminaat leggen) al achter de rug was.

Hoe lang moet je normaal rijden naar je dierenarts? Ik reed er toen ik nog in Roermond woonde 3 kwartier op, Tilburg was een uurtje. Ik heb ze toen niets gegeven omdat ze gewend waren aan de rit; wel met een hoop gejengel, maar gestresst? Neuh...

Succes alvast met de verhuizing!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 07:54

Hoi,

Nou mijn katten gaan eigenlijk nooit naar de dierenarts. Deze zit op 5 minuten afstand..... ik denk dat het een gebler van jewelste gaat worden tijdens die 1,5 uur! Maar wat moet, dat moet! Ben zo benieuwd wat ze er straks van vinden!

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 07:57

Hi,

Ach dat kan allemaal wel meevallen. Ik heb 3 jaar geleden mijn kat verhuisd. ook bij 1,5 uur met de wagen en dat is allemaal goed verlopen, maar ja, dat is ook wel een schatje. Hangt een beetje vanaf of je kat aan jou gehecht is of aan haar woonplaats. Mijn kat is erg aan mij gehecht, dus dat gaat dan wel handig. Dat zal wel lukken hoor. Veel succes met je verhuis.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:10

ben pas ook met mijn kat verhuisd, merkte dat zij het meest in paniek raakte toen we alle spullen uit huis gingen halen. Heb haar vervolgens in een rustige kamer gelaten, waar we veel spullen in het oude huis lieten. Dat ging stukken beter. In het nieuwe huis heb ik haar gelijk op de kattenbak gezet zodat ze die in elk geval gelijk kon vinden en van daaruit heb ik haar het huis laten verkennen. Ze vond veel bekende dingen en wat nog niet bekend was kreeg een kopje, binnen twee dagen was ze er helemaal thuis.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 08:25

Ze zijn heel erg op mij gericht en ik zal de eerste paar dagen het grootste gedeelte van de dag thuis zijn. Ik hoop dat ze zich dan wat minder verloren zullen voelen. Tot zover de kattenverhuizing, nu maar hopen dat het met de verhuizing van mijn paard ook zo voorspoedig zal verlopen!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:33

Ik ben de afgelopen 1,5 jaar 5 keer Gestoord verhuisd, met 4 katten. Na een tip van een collega heb ik Feliway gekocht bij de dierenwinkel. Dat is een soort van nest geur waar katten van gaan ontspannen en zich meteen thuisvoelen in een nieuwe omgeving.
Het is er in spray en in verdamper voor het stopcontact. Het werkt heel goed, zeker als je het een dag eerder al gebruikt. MIjn katten voelden zich op alle plekken vrijwel meteen thuis, wel even rondwandelen en daarna slapen. Ik laat het dan een paar dagen tot en week zitten en mijn katten hebben nergens last van.
Intussen zijn wij en de katten gewend aan het verhuizen, hebben nu eindelijk een vaste plek, maar het heeft ze de 1e paar keer wel heel goed geholpen Haha!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:33

Onze katten (broer en zus) hebben de verhuizing allebei totaal anders ervaren. We moesten ook even met de auto, maar behalve het klagelijke gemiauw en zonder kalmeringsmiddeltjes verder niks aan de hand. Op mijn slappe lach-aanval door het stereo miauwconcert na dan.
Netjes de katten meegenomen in een reismand met eigen dekentje erin en ze in een kleine kamer neergezet. Zus banjerde al snel de mand uit en liep met mij mee met opgeheven staart om het huis te verkennen. Cool

Broer dacht er wat anders over en weigerde de mand te verlaten; die heb ik de eerste 2 dagen rustig laten zitten. Daarna heb ik hem toch maar uit de mand gekieperd, want hij kwam er ook niet uit voor kattenbakbezoek of eten en drinken, terwijl dat toch pal voor zijn neus stond. Het heeft echt een dikke week geduurd voordat ie, haast kruipend op zijn buik en pal op mijn hielen, door het hele huis sloop.

Ook wij hebben gezorgd dat alles zo goed als klaar was voordat ze over gingen. En al heel snel waren beide katten weer als vanouds. Het ligt dus echt aan het karakter van de kat, maar ze zijn zo'n verhuizing echt heel snel vergeten, hoor! Ja
Succes!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 08:39

Elcid: dat spul ga ik even kopen!
MarvanTom: klinkt als mijn katten! De poes verkent alles al vrij snel, maar de kater ziet er wel stoer uit, maar durft vervolgens niets. Type buikschuiver met grote bange ogen.....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:43

Ik zou gewoon in bench doen, handdoekje erover en rustig rijdne. Rhuis op een rustige kamer los laten en dara tijdje met rust laten. Wennen vanzelf wel, mn kat is al 6 keer meeverhuisd, en laat haar altijd ene dagje met rust, en dan bekijkt ze alles, en komt vanzelf naar me toe en gaat rest van huis verkennen

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 08:52

Ik maak me ook niet zoveel zorgen, maar ik wil het gewoon zo goed mogelijk voor die twee regelen. Ik zet bij thuiskomst gewoon hun reismandjes in de voorkamer en dan moeten ze zelf maar eens gaan rondkijken. Ik ben dan voorlopig ook thuis (moet mijn 36 dozen met kleding toch uitpakken en in de kast doen Knipoog).

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:53

capraibex70 schreef:
Elcid: dat spul ga ik even kopen!
MarvanTom: klinkt als mijn katten! De poes verkent alles al vrij snel, maar de kater ziet er wel stoer uit, maar durft vervolgens niets. Type buikschuiver met grote bange ogen.....

En staart tussen de benen? En bij het minste geringste geluidje Woesh! weg in totale paniek? Clown
Dat spul van Elcid klinkt in zo'n 'geval' wel erg handig...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 09:00

Inderdaad, dat is het type! Ziet er heel breed uit en loopt ook zo, maar zodra er iemand op bezoek komt is meneer helemaal de weg kwijt en zit ie met grote ogen ergens achter of onder. Hij is helemaal niets gewend en is ook nooit buiten geweest. De poes heeft al meer van de wereld gezien, die liep vroeger thuis gewoon buiten en is nu voor de duvel niet bang.... maar mijn kater....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:05

Zucht!
Hoe herkenbaar! Nog zo'n pantoffelheld..... Clown

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:23

Even tussendoor, Feliway is gewoon een neutrale geur; katten geven geuren af op plekken en Feliway neutraliseert enigzins, het kán helpen. Mijn dierenarts heeft me echter verteld dat maar 5% van de katten er (duidelijk positief) op reageerd. Bij mij negeerde Elmo het en Koekie ging alleen maar op meer plekken plassen om haar geurvlaggen uit te zetten.

Als je met die geuren wilt werken kun je beter een paar wattenschijfjes pakken en dat in de mondhoek van de kat wrijven. Wattenschijfjes in de kamer liggen, evt. 'afvegen' aan meubilair etc. Werkt vaak beter (want is eigen geur) en stukken goedkoper dan Feliway.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:11

De verhuizing van onze katten ging zo: kat 1 hebben we tijdig platgelegd met een middeltje van de dierenarts, die heeft echt een rothekel aan autorijden. Ze lag niet plat genoeg, want het geleende transportmandje hebben we met schade terug moeten brengen. Ze háát autorijden! Eenmaal in het nieuwe huis liep ze rond alsof ze nooit ergens anders gewoond had. Kat 2 ging braaf in het mandje zitten en heeft heel de weg zijn mond niet open gedaan, lag gewoon braaf in de mand te kijken. Aangekomen heb ik hem losgelaten en heeft hij 4 dagen aan een stuk achter de bank gezeten en naar mijn (inmiddels) man geblazen. Nu ramt hij de deur er al uit als hij de auto van mijn man hoort, haha!

Dus op zich viel het allemaal nog wel mee, ze hadden allebei hun eigen manier van "stress". De een juist met het transport en de ander met het nieuwe huis.