Ieeeeee!!! Beestjes...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Ieeeeee!!! Beestjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 11:10

...in de vacht van mn Tamme Ratten. Gadverdarrie, volgens mij hebben ze het al langer, maar gisteravond had ik eindelijk weer is tijd om m'n ratje uit de kooi te halen, hij had last van schilfers, ik dacht, er is een rat dood misschien vechten de overige twee om een rang ofzo. Maar ze leek wel 'vies', allemaal puntjes, dus ik pak de tandenborstel (jaja, daarmee kamt broertje lief soms de ratjes, ze hebben allemaal een eigen) en begin het er proberen uit te halen. Het lukte niet (goed) dus ik pak zo'n 'viezigheids puntje) tussen mn vingers, kijk er een goed naar, en bah! Het is een beestje, een donkerrood/bruin mini beestje, allebei de ratten zitten onder de beestjes, ik heb tandenborstels de vuilnis bak ingegooit, ratten terug gezet, en goed mn handen gewassen. Maar zo rode pukkeltjes, is dat geen mijn? Ik ga vandaag opzoek naar een soort van vlooien/luizen/ ect. shampoo ofzo voor knaagdieren, kan ik dit niet vinden ga ik maar naar de dierenarts om te vragen wat ik moet doen. Gadsiedarrie. Kooi is gewoon schoon enzo, ik houd de hamsters ook maar goed in de gaten... die hebben het (nog) niet.
Laatst bijgewerkt door 901823 op 14-03-07 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Re: Ieeeeee!!! Beestjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:15

Mijten zijn het niet, die kun je niet zien met het blote oog. Ik denk vlooien, die zijn heel donker van kleur, en als ze volgezogen zijn met bloed zijn ze een beetje rood inderdaad.
Ik zou inderdaad de shampoo tegen vlooien halen en een paar keer goed wassen. Het weer zit in ieder geval mee Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 11:17

Bahbah. Haha. Ik ga opzoek naar een shampoo.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 11:32

Zou hondenshampoo tegen vlooien kunnen bij ratten? Ik denk het niet, maar je weet maar nooit Clown

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:37

Het klinkt mij absoluut niet als vlooien, maar als (bloed)mijt.

(EDIT ik lees net dat het schurftmjt heet. Ik noemde het altijd bloedmijt omdat ze ''rood" waren...)
Laatst bijgewerkt door Ylana op 14-03-07 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 11:37

Tóch mijt?

Edit: Hoe kunnen ze eraan komen en wat moet ik er tegen doen?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:39

Eerlijk?
Voordat je zelf met allemaal shapoo's gaat wassen zou ik een bezoekje aan de dierenarts maken...
Kan je eventueel een foto plaatsen?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:39

Ik zou je ratten "inwrijven"met het anti-vlooien poeder dat ze ook voor jonge kittens gebruiken en ze zeker niet wassen met vlooien shampoo voor honden.
Dat heeft een veel te hoge concentratie joh! Anders gewoon even de DA bellen/vragen en vergeet je kooi niet mee te ontsmetten anders zijn je ratjes wel vlo vrij maar je kooi niet en dan kan je steeds opnieuw beginnen Clown

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 11:41

Ik heb voor de hond voor de mand ed. nog een spuitbus tegen vlooien en beestjes, dus dat voor de kooi, ik zal is naar de dierenarts om te vragen wat t beste is om te doen denk ik.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:43

Dan kan hij kijken of het vlooien of mijt is.
Laat het even weten...

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:43

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:50

Volgens dit stukje zijn het waarschijnlijk luizen Tong uitsteken

1. Luizen (Polyplax Spinulosa)
Ze zijn slechts 0,5 - 1,5 mm groot, roodbruin van kleur en zuigen bloed uit de huid van de rat. De gehele cyclus speelt zich af op de gastheer en duurt 26 dagen. Ze verspreiden zich via direct contact.
Ze bevinden zich voornamelijk in de nek en op schouders en rug (vooral vlak boven de staart). Ze veroorzaken jeuk en bloedarmoede en kunnen bepaalde bacteriële infecties naar andere ratten overbrengen.
Ze bevinden zich voornamelijk in de nek en op schouders en rug (vooral vlak boven de staart). Ze veroorzaken jeuk en bloedarmoede en kunnen bepaalde bacteriële infecties naar andere ratten overbrengen. (tekening onderaan pagina)
2. Mijten
Alle drie de onderstaande soorten kunnen voorkomen bij ratten. Vooral zieke, oude en zeer jonge dieren zijn er vatbaar voor. Tevens ook de ratten die in een onhygiënische omgeving gehuisvest zijn en dieren die in contact kunnen komen met wilde knaagdieren. Ze zijn nog kleiner dan luizen en met het blote oog vaak niet of nauwelijks te zien.
a. vachtmijt (Radfordia ensifera) veroorzaakt jeuk en geringe schilfering op kop, nek en oren. (tekening onderaan pagina)
b. bloedzuigende mijt (Liponyssus bacoti) Ze zuigen af en toe bloed. De gehele cyclus duurt 13 dagen en speelt zich in de buurt van de gastheer af. Ze zitten slechts incidenteel op de gastheer zelf, maar het grootste gedeelte in de omgeving. Ze veroorzaken ernstige jeuk (op basis van allergie) en problemen met de vruchtbaarheid en bloedarmoede. Bij de mens veroorzaken ze een pijnlijke beet en eventueel een allergische huidreactie.
c. schurftmijt (Notoedres muris) De gehele cyclus speelt zich af op de gastheer. Deze mijten zitten in of onder de huid en zijn alleen in een diep afkrabsel te vinden. Vaak is het te herkennen aan wratachtige veranderingen op oren (bloemkooloren), staart en /of neus. Verder kan het blaasjes, knobbeltjes, kale plekken en gelige korsten op oren, neus, staart, pootjes en geslachtsorgaan veroorzaken. (tekening onderaan pagina)
3. Vlooien
Hoewel ze hoogstzelden op een tamme rat voorkomen, kunnen zowel de honden- en kattenvlo als de specifieke rattenvlooien aangetroffen worden.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 12:27

Ja ik denk dat het een van die is...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:56

Roodbruine beesjes die snel wegkruipen zijn vlooien, luizen springen meer op, moeilijk uit te leggen Lachen
Maar vlooien op ratten, komt idd minder voor. Dus zal hoogstwaarschijnlijk die luizen zijn.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:09

Ik denk dat het zeer waarschijnlijk luizen zijn, Mijn muizen hebben dit ook gehad.
Even een bezoekje brengen aan de dierenarts, Deze geeft de rat een spuit met antibiotica
en na ongeveer een week zijn ze er vanaf. Is overigens niet overdraagbaar aan mensen Knipoog Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:40

antibiotica tegen luizen?

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:47

AstraGirlie schreef:
antibiotica tegen luizen?

Ja gut,ik weet niet meer precies wat erin zat noem het daarom maar antibiotica
klinkt wat beter als 'dan krijgt je rat een spuitje'.

Maar TS ga alsjebieft niet beginnen met shampoo's die niet geschikt zijn voor knaagdieren.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:50

Ach ok Lachen
Ja, de dierenarts kan direct zien wat het is en wat te doen ertegen...

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 20:56

Ik moet vandeweek toch nog naar de dierenarts voor de hechtingen van de hond eruit te halen, kunnen ze het in een moeite door zien.