Hij probeerde hem te redden, en het was z'n dood!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Hij probeerde hem te redden, en het was z'n dood!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 22:34

Eerst even een korte uitleg, ik werk in een dieren speciaal zaak, en dit gaat over een klant van mij.
We adviseren vaak om (vooral bij kleine hondjes) een tuigje om te doen ipv een halsbandje,

deze meneer en mevrouw hebben een tijdje geleden 2 franse buldog pups in huis genomen, de meneer was met 1 hondje aan het wandelen, en had hem aan een halsbandje en een flexi (zo'n uitschuifriem) er kwam een auto aan en de meneer trok het hondje naar zich toe, thuis aangekomen ademde het hondje raar, ze zijn naar de dienst doende arts gegaan, en daar is het hondje overleden... er is helaas iets van binnen niet goed gegaan... ik vond het zo sneu, die mensen hadden de hondjes nog pas, en waren er zo lief voor.

Ik zie zovaak mensen maar wat aan de hond staan " rukken" en wisten jullie dat whippets een speciale halsband hebben om dit te voorkomen!

_likepink_

Re: Hij probeerde hem te redden, en het was z'n dood!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:45

ahh wat sneu,maar van tuigje dat dat beter was wist ik helemaal niet,nu dus wel

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:48

Jeetje echt? Wat is er precies van binnen niet goed gegaan dan?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:49

ja, ik wist het.
maar als het goed is, wordt ook aangeraden om voor buldog-achtige honden met een verkorte luchtweg, een tuig te gebruiken Ja

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:51

Ik heb een windhond en wij hebben zo'n speciale halsband. Ik denkt toch dat jij bedoelt zo eentje als wij hebben. Een brede zo?

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:33

ja klopt
deze dieren zijn zo doorgefokt dat ze moeite hebben met ademen.
ik gebruik voor mijn bulldog als we weg gaan naar het strand of mnaar een automeeting of de stad,ja ze gaat overla mee naar toe,ook een tuig.
als ik haar gewoon uitlaat een dikke lederen halsband maar zeloopt veel los.

gr gemma

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:35

is dit bij alle doggen?
wat erg voor de eigenaar zeg, arm hondje...

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:37

Ik wist niet dat die brede halsbanden echt een functie hadden, dacht dat het voor het mooie was! Wat jammer voor die mensen zeg! Goed dat ik dat nu weet..

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:40

och wat erg voor die eigenaren
iets goed bedoelts eigenlijk en dan gebeurt er dit

ik heb voor mijn kruising jackie / whippet en verder weg nog iets (zie profiel)
een brede halsband of helemaal niks
ik heb idd gemerkt dat als zij iets om haar nek heeften het trekt een beetje dat ze nogal al snel gaat eh ja hoe zeg je dat een soort van verslikken /schrapen van de keel
en ik heb met haar dus slechte ervaringen met halsbandje
ik heb haar wel heel goed getraind dus ze luistert prima
als ik het verder niet vertrouw dan heb ik een tuigje of speciale brede halsband

*edit tekst was niet helemaal logisch , nu wel Haha!
Laatst bijgewerkt door Zappa op 12-03-07 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:42

Dit geldt voor alle honden, vooral als honden ouder worden en de luchtpijp minder flexibel wordt (net als de rest van het lichaam) kan je als baas ongewilt de luchtpijp verbrijzelen door een keer een ruk aan een gewone halsband te geven (of als de hond zelf een keer hard trekt).
Sinds ik van dit soort situaties op de hoogte kwam heb ik meteen een tuigje gekocht voor mijn hond, een kruizing labradorxrotweiler

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:46

Dit wist ik ook niet! Weer wat geleerd dus, en zeker wel een aanrader dan. Mijn honden lopen 9 van de 10 keer los gelukkig. Maar wel een naar verhaal zeg. Verdrietig

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:48

Denk het wel Valentino, die zijn speciaal voor Whippets enzo, breed van voren.

Arm dier.. Ja tuigje is vooral bij bullen aan te raden!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:22

achgoss dat is echt sneu

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:45

Bedoeling is dat je een hond naast je hebt lopen bij het wandelen. Die uitschuifdingen vind ik maar ondingen...

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:46

wat bedoel je nou met uitschuifdingen ?
ik volg je niet helemaal

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:49

Dan heb ik een vraagje voor je: Ik ben met mijn pitbull naar martin gaus geweest en moest toen een slipketting gebruiken. Als mijn hond trekte moest ik er ook een flinke ruk aan geven.

Nu hebben we een engelse staffordshire ( pitbull is al lang geleden overleden ) en ook hier moesten wij een slipketting voor gebruiken. Deze hebben we nu niet meer want we hebben haar niet vaak aan de riem, wanneer we haar echter wel vast hebben trekt ze erg en ademd dan heel hees. Mijn vader zegt dat ze dan maar niet moet trekken maar, als er zoiets kan gebeuren maak ik me toch zorgen. Heeft het echt altijd zo'n effect?

Inno1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:53

ik heb voor mijn Jack Russell toch echt zo'n uitschuifbare riem, want hij is oost-indisch doof (kan wel luisteren als het hem uitkomt) en dat is voor andere mensen irritant, en zo kan die toch lekker het gras in. Als we in een park ofzo zijn loopt ie wel gewoon los, maar voor de kleine stukjes is zo'n ding wel handig.

Ik ga voor mijn hondje ook dan maar een tuigje kopen, opzich trekt ie niet aan de halsband, maar je kan maar beter het zeker voor het onzeker nemen.

Gr

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:53

LadyElmira schreef:
Dan heb ik een vraagje voor je: Ik ben met mijn pitbull naar martin gaus geweest en moest toen een slipketting gebruiken. Als mijn hond trekte moest ik er ook een flinke ruk aan geven.

Nu hebben we een engelse staffordshire ( pitbull is al lang geleden overleden ) en ook hier moesten wij een slipketting voor gebruiken. Deze hebben we nu niet meer want we hebben haar niet vaak aan de riem, wanneer we haar echter wel vast hebben trekt ze erg en ademd dan heel hees. Mijn vader zegt dat ze dan maar niet moet trekken maar, als er zoiets kan gebeuren maak ik me toch zorgen. Heeft het echt altijd zo'n effect?

hmmm vraag ik me ook af wij moesten dit ook van de hondentrainer

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:54

Toen wij een riem gingen kopen voor onze nieuwe bouvier zei het meisje dat bij de dierenwinkel werkte dat we juist niet zo'n tuigje moeten nemen omdat de hond dan veel meer kracht kan zetten. En met een sterke hond zoals een bouvier is dat niet slim. Bij onze vorige hond die veel trok hadden we ook een slipketting. Maar is er een verschil als een hond de ghele tijd blijft trekken, en als je ineens een ruk aan de riem geeft? Wnat dat lijkt mij eerlijk gezegt wel.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:56

Ik wist ook niet dat een tuigje beter was, heb altijd een halsband (ook een tijdje neusriem) voor onze hond gehad, ik zal er toch is naar kijken. Dank je ook voor de tip:

Wens de klant maar sterkte, vréselijk lijkt me zoiets.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:02

als honden elkaar in een roedel corrigeren geven ze een korte beet in de nek
dat is ook het effect van een slipketting
de bedoeling van een slipketting is om te corrigeren en dat hij daarna loshangt
zodat het dier er geen last van heeft
dit lijkt mij ook logisch om te gebruiken bij de wat grotere honden en mits goed gebruikt kan het geen kwaad en zal het geen schade aanrichten
als de riem correct gebruikt word
bij een wat kleinere hond lijkt het me niet nodig om een slipketting om te doen
daar kun je dus een brede halsband voor kopen of een tuigje
wat mij dan ook veel veiliger lijkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:48

Mijn uitleg: Ik heb 2 jaar les gegeven op een hondenschool, ik ben er gestopt omdat ze daar werkte met een slipketting. Waarom? Omdat je een harde schok op de nek wervel geeft, waardoor ongeacht of je de slipketting goed of niet goed gebruikt altijd schade aanbrengt. Ik als dierenvriend kon dit gewoon niet over mijn hart verkrijgen. Een slipketting werkt btw niet zoals vele denken omdat het zogenaamd een natuurlijke correctie zou zijn, maar omdat het pijn doet (vel gaat in de regelmaat dubbel, vandaar dat de haren afbreken, en doet af en toe pijn op de nek wervel). En omdat ze de pijn willen ontwijken, daarom gaan ze doen wat er van ze gevraagt word.

Een tuigje zal ik ook niet aanraden. (trektuigjes of gewone tuigjes) raad ik ook niet aan, als er dan hard getrokken word door de hond doet het tuigje pijn in zn oksels, heb zelfs honden gezien die de oksels helemaal daarvan open hadden liggen.

Halti's/ gentle leaders, raad ik ook af, slecht voor de nek wervels.

flexi riemen leer je een hond alleen maar mee trekken, eerst krijgen ze een met dan 2 meter, en de hond blijft maar trekken om meer ruimte te krijgen.

het enige wat IMO goed is voor een hond is een hals band, een leren riem, en een goede opvoed cursus zodat de hond goed luisterd en niet trekt.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:53

kijk aan , bedankt voor de uitleg
hoe ik geschreven heb is wat ik dan weer geleerd heb en er leek mij niks mis mee
omdat het IMO heel logisch was/is
maar erbij leren kan natuurlijk geen kwaad

wat betreft een goede opvoedcursus dat is natuurlijk altijd het beste
en de basis lijkt mij

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 20:44

LadyElmira : als jij bij mij in de winkel zou komen, dan had ik je een " halti" aan geraden, dat is zeg maar een halster, en als je hond trekt, corrigieerd hij zich zelf, door dat er een druk op de neus word uitgeoefend, hij hindert zich zelf dus, er zit zelfs een boekje bij hoe je hem kunt trainen. Veel hondencursussen maken ook gebruik van halti's in plaats van de " ouderwetse" slipketting...

@Valentinow: het zijn die speciale whippet banden, die zijn voor breed en lopen smaller uit.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 20:47

Veel mensen gebruiken de slipketting trouwens verkeerd,... (niet om jullie af te zeiken maar voor info) ik zie het geregelt aan mijn klanten, mensen doen maar wat,

@zoetiej: ook als je boev, door de riem heen trekt lijkt het me dat het kan beschadigen, ook dan zal ik je een halti aan raden, deze hoef je niet altijd te gebruiken, maar deze kun je toepassen zodra je hond gaat trekken.