Hond mee met hardlopen, goed of slecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond mee met hardlopen, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:37

Wat vinden jullie van een hond meenemen tijdens het hardlopen.
Ik ben nu net begonnen en gebruik het schema van www.hartstichting.nl ..
Is het goed om de hond ook mee te nemen, en hoevaak per week is verstandig?

Onze hond moet nl. hoognodig wat conditie krijgen en afvallen. Ja

Anoniem

Re: Hond mee met hardlopen, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:39

Mijn hond gaat altijd mee. Meestal gaat ze los waar het kan zodat ze haar eigen tempo kan bepalen.

Hoe erg is haar conditie nu?

[edit] dit is volgens mij het zelfde schema als wat wij gebruikte, maar goed mijn hond had al een goede conditie. Ik denk dat je haar wel elke keer mee kan nemen. Rek en strek oefeningen gaan voor haar niet zo makkelijk. Ga dan voor en na elke training even 5 minuten lopen, direcht aan sluitenst. En je zou de grote spieren (achterpoten en schouders) zachtjes kunnen maseren als ze er erg last van krijgt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-07 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:40

Ik neem zelf de hond altijd mee met hardlopen..
Dan voel ik mezelf ook veiliger en het is 'gezelliger'.
Niet dat ik anders bang ben, maar in het donker alleen lopen vind ik niks..

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:41

Juist goed krijgt je hond ook lekker beweging:p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:41

Z'n conditie is niet al te best, maar wat ik nu met hem loop (week 1 Nagelbijten / Gniffelen) houdt hij gewoon vol..
Ik heb ook zon lange uitrolriem zodat ie wel zelf zn tempo kan bepalen, maar niet te ver achter me gaat lopen of voor me. Ja

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:45

Ik denk dat het ook juist goed is, omdat je nu zelf begint en dus conditie opbouwd.. dat geldt voor de hond net zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:46

Maar ik las laatst in een topic dat een hond hierdoor slijtage van de pezen of iets kan krijgen en dat het niet zo goed is om vaak te gaan hardlopen, is dat ook echt zo? Nagelbijten / Gniffelen

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:54

Ik loop 3x per week met mijn honden hard. neem ze allebij aan de riem mee of 1 los ze blijven netjes naast me dat is wel prettig. En ze krijgen dr een goede conditie van (ze hijgen ook veel minder:P)... Met die slijtage weet ik niet echt maar mijn dierenarts zegt dat het geen kwaat kan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:57

Slijtage als je alleen op de weg loopt kan ik me voorstellen, kan je niet in het bos gaan lopen oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:59

Er is geen bos in de buurt, althans.. 6 à 7 km verderop, ook geen veld of iets,
wel een berm (ga over fietspad) maar hij rent schijnbaar liever over het fietspad dan door de berm Nors opkijken

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:00

Je hebt ook leuke schoentjes Vork
Ik denk dat je pas echt op moet passen bij de grote afstanden en wanneer het warm wordt buiten (asfalt)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:02

hangt af als je hond aanleg heeft voor hd is het niet echt super, geloof ik kan ook verkeerd zijn

Vesper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:03

Ik ga 3x in de week hardlopen, met een getrainde hond die ook wedstrijden deed. Als je hond niet zo'n goede conditie heeft is het idd verstandig om rustig aan te beginnen, zodat hij langzaam conditie opbouwt (dus niet in een keer 30 km gaan lopen Clown ) Als je hond nu opeens heel veel zou moeten lopen/rennen dan zou het niet goed zijn voor z'n pezen en gewrichten oid.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:05

Er is een man hier in de buurt en die zie ik al bijna 8 jaar lang elke ochtend om 7 uur rennen met de hond!
Beest is super fit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:15

Ik begin gewoon om 'm af en toe mee te nemen en het dan op te bouwen, samen met mij Schijnheilig
Het is een jack russeltje met echt te veel energie, en omdat ie te weinig beweging krijgt wordt hij gewoon te dik Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:19

Als je zelf langzaam opbouwd, dan de hond automatisch ook, lijkt me geen probleem. Hartstikke goed hardlopen, mits je hond niet jonger dan een jaar is. En zorg voor wat te drinken onderweg als je langer gaat lopen, zeker als het weer warmer wordt. Ik heb mijn hond altijd mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:30

Mijn hond heeft spinolose, of naja het is nog niet aan elkaar vast gegroeid en heeft er ook niet geweldig veel last van.
Van de dierenarts kreeg ik juist het advies asjeblieft de blijven trainen voor het uv-examen wel zoveel mogelijk rechte stukken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:06

katiavl schreef:
hangt af als je hond aanleg heeft voor hd is het niet echt super, geloof ik kan ook verkeerd zijn

Voor een hond met aanleg voor hd of met hd is het juist super goed om hard te lopen in een rechte lijn en ook om ze te laten zwemmen of naast de fiets mee te nemen. Hoe meer spieren in de achterhand, hoe minder last van de hd.

Voor dit soort honden is het slecht om achter ballen aan te rennen (plotseling stoppen vanuit vaart, snel draaien etc.) en met andere honden te spelen (zelfde reden als ballen apporteren).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:56

@ ThePast03, inderdaad.
Onze DA advieseerde ook meenemen aan de fiets en dan rechte stukken in een tempo te fietsen!
En te zwemmen.
Maar Tos wil dat fietsen maar niet begrijpen (is al jaren een boerderij hond)
Dus we gaan regelmatig met mooi weer lekker zwemmen, dat vind ze ook enorm leuk!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:00

Hm, ik ben sinds kort ook begonnen met een schema. Hond is echter niet zo groot (kleine norwich terrier). En nog een probleem; hond is echt verschrikkelijk lui, ze vind spelen en rennen best leuk maar vooral als ze er zelf zin in heeft. Zou het ook voor zo'n klein hondje niet schadelijk zijn om na een opbouwperiode zo'n 30-45 min hard te lopen?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:00

Mijn hondjes gaan ook mee hardlopen, goed voor de conditie zo dacht ik!
Nu las ik pas geleden wel ergens dat hiervan de pezen en de banden sneller gaan slijten? Dus had ik het erover met de DA, maar die zei dat het geen kwaad kon.. Dus daar ga ik dan maar vanuit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:02

Dat las ik dus ook laatst van de pezen.. Ja ..
Fleurtje100; Ze bouwt door met jou me te lopen met dat schema vanzelf ook conditie op hoor Ja

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:06

ik heb ook m'n hond 2x mee genomen, vooral in het begin is het erg wennen (vooral voor mij). ik heb de hond pas vanaf week 4 ofzo mee genomen, maar hij is nog jong (2jaar) dus heeft energie te veel Tong uitsteken

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:21

Ik loop ook 3x in de week hard en meestal gaat of paard of hond mee. Mijn oudste hond (Golden Retriever, bijna 11 jaar) neem ik niet mee, maar mijn iets jongere (Basset, 8 jaar) gaat af en toe. Ik merk alleen wel aan hem dat hij het zwaar vind, dus hij gaat niet vaker mee dan eens in de week, of misschien eens in de 2 weken.
Het meest loop ik met mijn paard.