Vreemde gans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyF

Vreemde gans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 10:28

Sinds 3 dagen zit bij ons voor het huis aan een wetering een koppeltje ganzen. Een gewone grauwe die het ver geschopt heeft om zo'n mooie gans aan de haak te slaan Knipoog

Ik ben erg benieuwd of iemand weet wat voor gans dit is en er info over heeft. In ons vogelboek staat namelijk geen soortgelijke vogel.

Foto's zijn niet allemaal super maar je krijgt wel een indruk.
Afbeelding

Het lijkt hier net of hij een schotwond heeft??
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd!

Zwartwitje

Re: Vreemde gans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:32

Dat is een Nijlgans Ja
Hij heeft geen schotwond hoor, dat rode vlekje hoort daar te zitten. Dat hij niet in de vogelboekje staat kan komen doordat je vogelboekje wat verouderd is misschien? Nijlganzen zijn van oorsprong namelijk geen inheemse Nederlandse soort, ze zijn uit gevangenschap losgelaten, en hebben zich hier kunnen vestigen omdat het voedselaanbod goed genoeg was.
Wat grappig dat dit exemplaar een paartje gevormd heeft met een grauwe gans! Nijlnagzen kunnen namelijk niet altijd even goed opschieten met andere soorten Knipoog

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:33

ik dacht eerst wow die heeft een schotwond ! maar nu je dit zegt ! wat een mooi beesie !

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:36

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 10:54

Super, dit is precies wat ik zocht!
Bedankt voor de informatie!! Afgod
Ik vond het ook grappig om te zien dat hij/zij samen met een grauwe gans optrekt. Kunnen deze dan samen jongen krijgen?

Deze gans zit inderdaad vaak in de bomen wat ik al raar vond.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:58

hier in de buurt zitten ook elk jaar een paar. ze komen steeds meer voor in nederland, iets waar veel mensen niet blij mee zijn aangezien ze idd behoorlijk territoriaal en agressief naar anderen kunnen zijn.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:05

elinax21: klopt, de meningen over de Nijlgans zijn nogal verdeeld hier.. wat ik jammer vind, aangezien ik zoiets nog nooit heb meegemaakt met Nijlganzen. En ik heb er toch al een aantal de revue zien passeren (heb jarenlang in een vogelopvangcentrum gewerkt), ook veel pijltjes die samen met andere ganzen/eendenpijltjes opgroeiden. Nog nooit problemen mee gehad Knipoog
LadyF: het is vanuit natuurlijk oogpunt niet handig dat 2 soorten zich kruisen (want de overlevingskansen van het jong zijn ws minder groot, plus dat het jong ws onvruchtbaar is). Maar aangezien ik wel eerder ganzenkruisingen ben tegengekomen, lijkt het me niet onwaarschijnlijk. Even in de gaten houden dus Ja

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:48

de nijlganzen hier zitten wel redelijk ver van de anderen af, maar niet zo dat ik echt kan zeggen dat ze de anderen echt wegjagen nee. en ook iets verder weg zat een stel in een park waar dus veel andere soorten zaten, en ik heb meer het idee dat ze zelf wat meer ruimte opzoeken dan anderen wegjagen. ze zijn iig wel heel schuw

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 12:40

elinax21 schreef:
ze zijn iig wel heel schuw
Dat is hier inderdaad ook zo, we hebben een droge greppel voor het huis en van daaruit heb ik de foto's gemaakt. Zodra ze je zien vliegen ze gauw weg. Ze maken ook erg veel herrie!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:24

Inderaad een Nijlgans,. Wij hadden er ook één hier, die helaas is afgeschoten door een jager Boos!
Pas wel op, ze kunnen nogel agressief reageren

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:11

Het is inderdaad een Nijlgans. Bij mijn vriend zitten ook twee koppels en het gebied wat ik laatst moest intervariseren zaten er ook heel veel. Heb eigenlijk nog nooit zo'n koppel gezien. Gaan ze echt vriendelijk met elkaar om?

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 14:04

Ze zijn altijd samen en vliegen samen overal heen. Het enige wat de "gewone" gans niet meedoet is in de boom zitten Knipoog
Verder zijn ze net als alle andere koppels. Ben dan ook zeer benieuwd of ze daadwerkelijk een nestje maken.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:29

Dat zou nog wat worden, nu je het zegt; nijlganzen nestelen in bomen, grauwe ganzen niet.. Scheve mond
Ik loop stage bij een roofvogelwerkgroep, die nestkasten voor torenvalken hebben opgehangen; waar de nijlganzen gretig gebruik van maken. Jammer voor de torenvalken, maar ach.. Toevallig heb ik vanmiddag nog een nijlgans op een ooievaarsstok zien zitten; dat zie je die grauwe nog niet snel doen Nagelbijten / Gniffelen

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:35

dus dat is het!
ik zag er laatst ook al eentje hier in de buurt.. ik dacht wat een aparte gans zeg.. misschien kruising tussen 2 verschillende ofzo..
maar een nijlgans dus! ok weet ik dat ook weer Haha!
vind het wel mooie ganzen Ja

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 08:27

Zwartwitje schreef:
Dat zou nog wat worden, nu je het zegt; nijlganzen nestelen in bomen, grauwe ganzen niet.. Scheve mond
Ik loop stage bij een roofvogelwerkgroep, die nestkasten voor torenvalken hebben opgehangen; waar de nijlganzen gretig gebruik van maken. Jammer voor de torenvalken, maar ach.. Toevallig heb ik vanmiddag nog een nijlgans op een ooievaarsstok zien zitten; dat zie je die grauwe nog niet snel doen Nagelbijten / Gniffelen

Haha, nee die valt van schrik naar beneden denk ik. Ik stond ok zo raar te kijken toen de gans naar de boom vloog en erin ging zitten Wow!. Heb werkelijk nog nooit een gans in een boom zien zitten dus dat ziet er best dom uit Vork

Er zitten ook 2 koppels roofvogels vlak in de buurt dus die nesten die hun vorig jaar hebben gemaakt worden denk ik ook gebruikt.

Doet een roofvogel ook meerdere keren met zijn nest? Helaas weet ik niet precies wat voor roofvogels het zijn. Ze vliegen vaak (op mooie zomerdagen) heel hoog cirkels in de lucht en maken zo'n angstaanjagende schreeuw.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 08:40

Wat leuk dat je me dat vraagt, want daar ben ik nou juist onderzoek naar aan het doen Haha! (bij sperwers dan)
Ik denk dat jij buizerds hebt gezien, die willen nog weleens luidruchtig zijn vooral tijdens de balts (begint rond deze tijd) en wanneer hun jongen uitvliegen (over een tijdje). Die hebben ook zo'n meeuw-achtige schreeuw, bedoel je dat?
Sperwers en haviken laten zich niet graag zien, torenvalken zie je eerder maar die zijn veel kleiner en maken geen geluid...
Of buizerds hun nest meerdere keren gebruiken weet ik niet, ik denk haast van wel. Sperwers zijn iig heel territoriaal en gebruiken bijna altijd het zelfde territorium en soms ook hetzelfde nest, en anders bouwen ze vlakbij het nest van vorig jaar een nieuw nest. Zo krijg je soms na een paar jaar een clustertje van oude nesten bij elkaar Ja

Zou wel sneu zijn voor die grauwe gans als zijn vriendinnetje een nest zou maken waar hij niet bij zou kunnen. Hopelijk is de grauwe gans het vrouwtje en maakt ze gewoon op de grond haar nest Haha!

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 10:12

Ja, dat kan natuurlijk ook dat die grauwe het vrouwtje is. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de grauwe het mannetje was omdat deze toch iets groter is. Ik heb ze nu 2 dagen al niet meer gezien, wie weet zijn ze weggevlogen omdat hier met dit mooie weer toch best veel wandelaars langskomen waar ze dus voor wegvluchten.

Die roofvogels die hier zitten zijn dan inderdaad buizerds. Vorig jaar hebben ze ook al 2 mensen aangevallen.
Wat leuk dat je daar net onderzoek naar doet! Naar die nesten van Sperwers. Lijkt me erg interessant. In welk gebied doe je dit?

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:26

misschien is het mijn nijlgans wel,die is weggevlogen.
Maar heeft altijd bij grauwe ganzen gezeten, denk ie dat ie ook een grauwe gans is.
Het is een mannetje trouwens,de nijlgans.
Die rode vlek is voor bedoeld om vrouwtjes te lokken.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:25

LadyF: toevallig vlak bij jou in de buurt, we onderzoeken bijna alle sperwerterritoria in de gemeente Zwolle Ja
Buizerds vallen niet zo snel mensen aan, dat zijn juist schijterds.. maar misschien waren die figuren wel het nest aan het leeghalen ofzo.. lijkt me iig erg onwaarschijnlijk dat ze dat zomaar doen Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:30

Ik heb naast mijn rijbaan een aantal knotwilgen staan en in 1 zit nu een nijlgans te broeden. Pa lief staat even verderop alles weg te jagen maar mij op een paard vindt ie net wat te groot voor hem. Hij laat mij gelukkig met rust.