Chinchilla's in de dierenwinkel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

Chinchilla's in de dierenwinkel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 21:33

Ik wist niet precies hoe ik dit topic moest noemen.

Hoe groot moet een hok voor een chinchilla eigenlijk zijn?
Ik zag vandaag in een winkelstraat een dierenwinkel die daar ik nog nooit gezien had en daar zaten vier chinchilla's in een plastic kooi met een vloeroppervlak van ongeveer 60 bij 55 centimeter en een hoogte van 1 meter.
Ik weet niks anders van chinchilla's dan dat ze er leuk uit zien en erg oud kunnen worden, maar ik vond deze kooi wel erg klein en de beestjes zagen er ook niet erg actief en een beetje treurig uit.

Zijn er standaard maten waaraan een (dierenwinkel)chinachillakooi moet voldoen?

Naomi21

Re: Chinchilla's in de dierenwinkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:54

Van standaardmaten weet ik niets zeker maar ik weet wel dat mijn oude chin graag klom en (omlaag) sprong Lachen . Die had ik in zo'n heel hoge vogelkooi zitten, meen van bijna 2 meter hoog.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:55

in de tuincentra zitten ook tussen 6 glazen plankjes...

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:55

geen slim topic..
op bokt zijn ze beetje anti dierenwinkel (niet aanvallend bedoelt.. maar ik ben van mening dat je niet alle dierenwinkels over 1 kam kunt scheren)

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:07

Je hebt goede dierenwinkels en slechte dierenwinkels en het grootste deel is helaas nou eenmaal slecht, alleen al door de verkoop van dieren en het verstrekken van verkeerde informatie.
Deze dierenwinkel is dus een typisch voorbeeld van een slechte dierenwinkel, geen rekening houden met de behoeftes van het dier. Als je een chinchilla opsluit in zo een mini kooitje en daarmee de indruk verschaft dat Chin's makkelijk in zo een klein kooitje kunne leven, zal de chin daar echt niet gelukkiger op worden. Mensen zijn vaak nou eenmaal gierig en willen dus ook vaak het goedkoopste van het goedkoopste kopen voor hun beestje Knipoog.

Maar dit hok is dus duidelijk te klein, chin's hebben veel bewegingsruimte nodig!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:51

Chinchilla's koop je niet in de dierenwinkel maar bij een goede fokker die je ook een afstammingskaart afgeeft en selecteert op erfelijke gebreken.

Chinchilla's uit dierenwinkels hebben bijna altijd een (erfelijk) gebitsprobleem waardoor ze niet erg oud worden, helaas merk je dat pas als je ze al een jaar in huist hebt.

Een goede fokker zal zijn jonge dieren nooit of te nimmer aan een dierenwinkel verkopen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 01:19

Lijkt me niet echt een geschikte kooi indd voor ze.
En wat ThePast03 zegt denk ik ook dat dat waar is...
Een goede fokker heeft er echt veel meer verstand van, betaal je misschien wel meer, maar ik denk ook dat je er meer aan hebt.
Prachtbeesten zijn het, Chinchilla's Lovers Die schaf ik ooit ook nog eens aan als ik de mogelijkheid heb!

Ik vind dat andere dieren ook in kleine hokjes zitten in dierenwinkels. Als wij wel eens jonge konijntjes hadden verkocht ik ze ook echt niet aan een dierenwinkel. Ze willen die beestjes al met 5 weken tot maximaal 6 weken hebben om te verkopen, anders verkopen ze niet. Klein verkoopt het best. Die diertjes mogen van mij toch echt 7 tot 8 weken bij de mama blijven Scheve mond

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 01:58

darkmoona schreef:
geen slim topic..
op bokt zijn ze beetje anti dierenwinkel (niet aanvallend bedoelt.. maar ik ben van mening dat je niet alle dierenwinkels over 1 kam kunt scheren)

Natuurlijk kun je niet elke dierenwinkel over dezelfde kam scheren. Ik heb genoeg dierenwinkels gezien die puik in orde waren Lachen . Maar ik weet echt zo goed als NIETS van Chins af. Ik wilde het vragen daar ik het misschien fout kon hebben.

Deze chinchilla's kostten elk 60 euro, niet al te goedkoop gelukkig, dus mensen zullen wat minder snel een impuls aankoop dan doen dan bij een ander (goedkoper) dier.

Dat van de gebitsproblemen wist ik niet, dat is wel goed om te weten! Niet dat ik in de nabije toekomst Chinchilla's wil aanschaffen, maar ik ben wel gek op knagers.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 02:44

Dat ze er niet erg aktief uitzagen kan kloppen, Chinchilla's slapen overdag en komen 's avonds en vooral 's nachts pas tot leven. Knipoog

Natuurlijk zijn er goede dierenwinkels, maar een goede fokker zal zijn jongen daar nooit aan verkopen.
Die wil weten aan wie hij/zij ze verkoopt en houdt ook contact om te weten hoe het jong verder opgroeit ivm zijn verdere fokkerij.

Altijd naar een fokker gaan dus en zeker een Chinchilla niet in een dierenwinkel kopen.
Dat is vragen om ellende en hoge dierenartsrekeningen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 07:09

geen enkel dier, hoor je in een dierenwinkel te kopen...voer, speelgoed, enz enz, prima, maar levende dieren? nee, zelf geen vissen...

tuurlijk zullen er mensen zijn die hier weer tegenin gaan, mag ook hoor, ieder zo zijn of haar mening, ik weet gewoon, dat op de 10 winkels er misschien 1 of 2 zijn, die er oke mee omgaan, en dat is gewoon te weinig, gewoon algeheel verbieden lijkt me een goede zaak