oeps-konijntjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tetris

oeps-konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:58

Heey allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een jong konijntje gekocht voor mijn andere konijn.
Nu, een paar maanden later blijkt het een mannetje te zijn.
(Nu graag geen gezeur daar over, het is mij verteld, en toen heb ik zelf ook nog gekeken, maar ik dacht ook dat het een vrouwtje was. Inmiddels heb ik op school geleerd hoe je het verschil goed kan zien. Maar ja... Beetje te laat...).
De konijnen zitten in een grote ren met een binnenhok er aan vast, en ze hebben holen gegraven.

Gister kwam ik thuis van school, en ik dacht een klein konijntje gezien te hebben, maar toen ik mijn fiets had weg gezet, was hij weg en ik had het uit mn hoofd gezet en dacht dat ik het misschien verkeerd had gezien.
We hebben immers 2 vrouwtjes Gestoord

Vandaag werd ik opgebelt door mijn broertje dat er inderdaad kleine konijntjes zijn. Hij heeft er 5 gezien. Ik denk dat dit een van de eerste keren is dat ze buiten zijn geweest. Ik ben nu thuis van school, maar ze zijn niet te zien, ze liggen denk ik in het hol te slapen.

Nu mijn vraag... Wat moet ik nu doen?
Wanneer moeten ze bij de ouders weg?
En moet ik ala minuut het andere konijn weg halen bij de moeder?
Is het mogelijk konijntjes te houden en voor het mannetje een hok te bouwen en 1 mannetje uit het nest erbij te doen en 1 vrouwtje bij de moeder? (in de hoop dat de mannetjes niet gaan vechten, ik weet dat veel mannetjes dat doen, maar het valt te proberen toch?)

Ik wil graag tips hebben....! Lachen
Alvast bedankt!!
Groetjes Vera

Mlies

Re: oeps-konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:14

Zou het mannetje er nu bij weg halen, al zijn konijnen na geboorte direct weer vruchtbaar dus heb je dikke kans dat er al snel nog meer komen.
De jongen kunnen met 8 weken bij de moeder weg..

Als je de ram wilt houden, zou ik ´m laten castreren. Lachen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:32

kaliefje schreef:
Heey allemaal,
...
Nu mijn vraag... Wat moet ik nu doen?
Wanneer moeten ze bij de ouders weg?
En moet ik ala minuut het andere konijn weg halen bij de moeder?
Is het mogelijk konijntjes te houden en voor het mannetje een hok te bouwen en 1 mannetje uit het nest erbij te doen en 1 vrouwtje bij de moeder? (in de hoop dat de mannetjes niet gaan vechten, ik weet dat veel mannetjes dat doen, maar het valt te proberen toch?)

Ik wil graag tips hebben....! Lachen
Alvast bedankt!!
Groetjes Vera

Heey!
Nou, wat je nu a la minute moet doen: De vader uit het hok halen, want er is grote kans dat je voedster alweer gedekt is, als dat niet zo is dan kan dat dus nog gebeuren. Verder zou ik de holen opengraven en alle kleintjes vangen, anders krijg je allemaal half wilde konijntjes en heb je nog geen kijk erop welk geslacht ze zijn.

Voor de rest zou ik geen konijnen met hetzelfde geslacht bij elkaar zitten, de kans dat ze vechten is gewoon te groot. Het beste kan je het mannetje laten castreren, 6 weekjes wachten en daarna weer bij elkaar zetten. De kleintjes kan je herplaatsen of zelf houden, maar dan moet je wel alle mannetjes laten castreren.
Succes ermee!
Gr.
Naatje

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 19:08

De vader heb ik uit het hok gehaald en mee genomen naar het konijn van mijn vriend, die ook een grote ren heeft en een mannetjes konijn.
We zijn er heel lang bij gebleven, en ze hebben niet gevochten (mijn mannetje is best onderdanig). Zolang dit goed blijft gaan laten we het voorlopig zo.

De konijntjes zijn ongeveer bijna 3 weken oud denk ik, dus hele grote kans dat mama weer is gedekt. Ze ziet er ook al echt best dik uit... Dus over ongeveer 1 a 2 weken hebben we misschien wel weer een nest.... En dan weer 2 a 3 weken later waarschijnlijk weer kleine hummeltjes die het hol uit komen...

Het is wel erg leuk!! Lachen En als we ze niet kwijt kunnen houden we ze allemaal zelf, want we hebben een grote tuin en iedereen in mijn gezin vind het helemaal geweldig Lachen

Wat zijn ze schattig zeg! Lovers

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:11

Ze kunnen nog lang niet weg, duurt zeker een week of 8, of langer.
Mannetjes, als ze al vanaf dat die 1 geboren is bij elkaar zitten is er wel een akns dat het goed gaat. Ja
Ik zou ook kijken of je ze kan houden, is erg gezellig ze in de tuin laten lopen enzo Haha!
Wij hebben altijd veel plezier van onze konijntjes als ze door de tuin rennen en springen Haha! Lachen
Maar anders mannetje laten castreren Lachen

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:15

Gefeliciteerd! Haha!

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 19:16

Ja weet ik, het was ook zeker niet mijn plan om ze eerder weg te doen. Ik hou ze sowieso nog 6 weken (dan zijn ze denk ik ong 8 weken).

Ja ik vind het helemaal niet erg eigenlijk als ik ze niet kwijt kan Schijnheilig Tong uitsteken Heb toch genoeg ruimte in de tuin, dan maak ik gewoon nog een ren erbij Lachen

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 15:27

Foto's Lachen (de rest lukt me niet om te uploaden, die komen nog wel Lachen )

Afbeelding

(papa achter, mama voor, en 1 van de 5 kinders Lovers )