Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dniesjj117 schreef:Alle katten in de buurt lopen buiten, en dat is vreselijk. Het zijn er veel, ze zijn overal, komen in onze tuin, lopen vaak huizen van andere mensen binnen... Houd alsjeblieft je kat binnen.
Het is natuurlijk ook gevaarlijk om je kat buiten te laten lopen. Een tuigje is een optie, maar ik heb genoeg gelezen over katten die binnen dolgelukkig zijn.
Ashkerlon schreef:Katten moeten niet noodzakelijk naar buiten... maar ze moeten wel kat-eigen gedrag kunnen vertonen. En wat is kat-eigen gedrag?
jagen: op te lossen met speeltjes, en zelf ook actief meespelen. Gewoon een speelgoedmuis op de grond smijten en verwachten dat de kat er de hele dag zoet mee is... werkt niet. Je kan ook bordjes eten zetten, verspreid over heel het huis, zodat hij zelf actief zijn eten moet zoeken.
klimmen: op te lossen met een krabpaal (en nee, zo'n ding van amper een halve meter is niet voldoende)
nagels krabben: ook op te lossen met een krabpaal, maar je moet er wel rekening mee houden dat je kat zich volledig moet kunnen strekken, en dan kan zo'n beest gerust meer dan een meter lang worden.
territorium gedrag: je kat heeft recht op zijn eigen plekje waar hij niet gestoord word en zijn eigen ding kan doen.
en zo zijn er nog wel een paar dingen. Kan je niet aan al deze dingen voldoen dan is er een kans dat je kat op een bepaald ogenblik de kolder in de kop krijgt... dat ze naar je enkels springt wanneer je voorbij loopt, dat ze naast de kattebak begint te plassen (kan ook andere oorzaken hebben)
Over het algemeen is het veel makkelijker om een kat gelukkig te houden wanneer die naar buiten kan, maar het is niet onmogelijk om van een binnenkat het gelukkigste beestje op aarde te maken. Je moet er gewoon veel meer tijd in steken.
Een tuigje kan werken voor sommige katten, voor andere is het een ramp. Dat is meer afhankelijk van kat tot kat, en in hoeverre ze het van kleinsaf hebben geleerd om in een tuigje rond te lopen.
Mijn katten nu komen beide buiten, maar als ik ooit op mezelf ga wonen, is er een grote kans dat ik mijn katten binnen hou, of toch tenminste mijn tuin laat afzetten.
ilja1990 schreef:Ikzelf vind het zielig als een kat niet naar buiten mag, maar dat is mijn mening.