Katten moeten buiten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dewii

Katten moeten buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 18:14

Hallo!
Ik heb al meermalen gelezen dat een kat naar buiten MOET omdat ze anders heel hyper worden en dergelijke. Onze kat komt nooit buiten. Is dit erg, wat vinden jullie bokkers ervan?? En wat vinden jullie van een tuigje?
Groetjes, Dewi

P.S. Waarom onze niet buiten komt: We willen niet dat anderen last van haar hebben en we willen haar niet kwijtraken (onze vorige is overreden).

valerm

Re: Katten moeten buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:21

als ik mijn kat heerlijk zie schooieren buiten vind ik het idee dat sommige katten niet vrij kunnen zijn niet erg prettig.maar ik heb genoeg binnenkatten gezien die er gelukkig en gezond bijzaten.of weten die niet wat ze missen? dus ben er nog niet helemaal uit.ik ga dr nog even over nadenken.

oja en een tuigje vind ik niks.katten leren niet zo makkelijk daaraan te lopen.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:23

Een kat kan prima binnen zitten..... Ik geloof ook dat er een heleboel kattenbeesten lekker zitten. Zolang ze maar genoeg afleiding krijgen (speeltjes, krabpaal enz enz)

Maar...........mijn keus is een kat lekker buiten laten lopen. Maar goed, wij wonen naast een boerderij, waar de kat zeer gewenst is ivm muizen Knipoog

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:26

Alle katten in de buurt lopen buiten, en dat is vreselijk. Het zijn er veel, ze zijn overal, komen in onze tuin, lopen vaak huizen van andere mensen binnen... Houd alsjeblieft je kat binnen.
Het is natuurlijk ook gevaarlijk om je kat buiten te laten lopen. Een tuigje is een optie, maar ik heb genoeg gelezen over katten die binnen dolgelukkig zijn.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:27

Ik vind dat katten naar buiten moeten kunnen, desnoods in de achtertuin. En eigenlijk niet zo zeer om de reden omdat ze ander hyper worden, maar meer om de reden omdat ik vind dat katten moeten kunnen jagen. Katten zijn roofdieren en als je zo'n beestje z'n brokken geeft en binnen houd vind ik dat niet kunnen eigenlijk. Als het echt moet aan een tuigje, maar dan geef je zo'n beestje nog niet de vrijheid om lekker te kunnen gaan en staan waar ze willen. Anders geef je hem een halsbandje met jullie tel. nummer enz. als die dan bij een ander terrecht komt, kunnen die bellen dat ze jullie kat gevonden hebben. Mijn mening is dat een kat naar buiten moet kunnen. Maar ik denk dat je dat wel vaker gehoord heb Knipoog .

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:29

Dniesjj117 schreef:
Alle katten in de buurt lopen buiten, en dat is vreselijk. Het zijn er veel, ze zijn overal, komen in onze tuin, lopen vaak huizen van andere mensen binnen... Houd alsjeblieft je kat binnen.
Het is natuurlijk ook gevaarlijk om je kat buiten te laten lopen. Een tuigje is een optie, maar ik heb genoeg gelezen over katten die binnen dolgelukkig zijn.

Ik respecteer je mening wel, maar waarom zou je een kat niet zijn vrijheid gunnen die hij verdient. Als de kat zelf niet wil oké. Maar als je hem tegen ze zin binnen houd.. Nagelbijten / Gniffelen . Je komt ook wel is mensen tegen die niet aardig zijn ofzo, die hou je toch ook niet binnen? (niet aanvallend bedoeld hoor Lachen )

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:30

tja, ik vind dat je kat jou verantwoording is, als je hem buiten laat rondlopen heb je geen zicht op wat hij doet. daarbij gebruiken katten vaak zandbakken van kinderen als kattenbak wat ronduit vies is!! (heb een tijdje op een peuterspeelzaal geholpen en dit was dus een groot probleem) ikzelf heb 3 katten die dus niet buiten komen, hooguit in de zomer komen ze even oom het hoekje van de deur kijken, maar ze willen eigenlijk ook niet naar buiten

edit: mijn katten jagen door het huis Knipoog op elkaar, op speelgoedmuisjes of op vliegen

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:34

zolang iedereen zijn kat in zijn eigen tuin houdt vind ik alles prima, jullie hebben katten en niet je buren. ATuigje is niks mis mee vind ikzelf.

En dat een kat buitenmoet vind ik een beetje onzin, op mijn stageplek zit een kat die niet eens naar buiten wil! DIe gaat alleen voor straf naar buiten, als hij weer iets kapot heeft gemaakt ofzo, en hij vind het echt verschrikkelijk buiten (mauwen springen, janken zo klinkt het meer)

Dus als jij je kat af en toe buiten laat aan een tuigje, geen probleem toch Lachen jij blij buren blij kat buiten Haha!

Zolang de kat geen behoefte heeft aan buiten, mooi zo laten toch, katten kunnen zich binnen ook prima vermaken Lachen
Laatst bijgewerkt door Urko op 07-03-07 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:36

Heb er ook niets op tegen dat katten binnen blijven, heb er zelf één die nooit buiten komt.
Ik vind het prima zo, en hij ook.
En daarbij vind ik het hier ook te gevaarlijk om mijn katten buiten te laten.
Katten kunnen volgens mij inderdaad perfect gelukkig zijn binnen, als ze voldoende afleiding hebben natuurlijk..
Laatst bijgewerkt door Zilie op 07-03-07 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 18:39

Onze kat loopt namelijk wel eens aan het tuigje buiten, dat vind ze wel leuk Haha! . Ik ben ook bang dat als ik haar buiten laat , dat ze overreden wordt of wegloopt. We wonen namelijk vlakbij een erg druk kruispunt.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:41

Katten moeten niet noodzakelijk naar buiten... maar ze moeten wel kat-eigen gedrag kunnen vertonen. En wat is kat-eigen gedrag?

jagen: op te lossen met speeltjes, en zelf ook actief meespelen. Gewoon een speelgoedmuis op de grond smijten en verwachten dat de kat er de hele dag zoet mee is... werkt niet. Je kan ook bordjes eten zetten, verspreid over heel het huis, zodat hij zelf actief zijn eten moet zoeken.
klimmen: op te lossen met een krabpaal (en nee, zo'n ding van amper een halve meter is niet voldoende)
nagels krabben: ook op te lossen met een krabpaal, maar je moet er wel rekening mee houden dat je kat zich volledig moet kunnen strekken, en dan kan zo'n beest gerust meer dan een meter lang worden.
territorium gedrag: je kat heeft recht op zijn eigen plekje waar hij niet gestoord word en zijn eigen ding kan doen.

en zo zijn er nog wel een paar dingen. Kan je niet aan al deze dingen voldoen dan is er een kans dat je kat op een bepaald ogenblik de kolder in de kop krijgt... dat ze naar je enkels springt wanneer je voorbij loopt, dat ze naast de kattebak begint te plassen (kan ook andere oorzaken hebben)

Over het algemeen is het veel makkelijker om een kat gelukkig te houden wanneer die naar buiten kan, maar het is niet onmogelijk om van een binnenkat het gelukkigste beestje op aarde te maken. Je moet er gewoon veel meer tijd in steken.

Een tuigje kan werken voor sommige katten, voor andere is het een ramp. Dat is meer afhankelijk van kat tot kat, en in hoeverre ze het van kleinsaf hebben geleerd om in een tuigje rond te lopen.

Mijn katten nu komen beide buiten, maar als ik ooit op mezelf ga wonen, is er een grote kans dat ik mijn katten binnen hou, of toch tenminste mijn tuin laat afzetten.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:42

Als een kat niet beter weet kan hij prima binnen vind ik.. Als een kat eerst altijd buiten liep en opeens naar binnen wordt gehaald vind ik dat niet eerlijk voor de kat ( uitzonderingen daar gelaten, bijv hele oude/zieke katten ect).
Mijn kat loopt buiten.. Ik vind dat prettiger. Al hoewel er een drukke weg hier is.. Maar het is tot nu toe goed gegaan.. Ik vind het fijner als ze buiten lopen..

ilja1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:42

Ikzelf vind het zielig als een kat niet naar buiten mag, maar dat is mijn mening.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 18:43

Ashkerlon schreef:
Katten moeten niet noodzakelijk naar buiten... maar ze moeten wel kat-eigen gedrag kunnen vertonen. En wat is kat-eigen gedrag?

jagen: op te lossen met speeltjes, en zelf ook actief meespelen. Gewoon een speelgoedmuis op de grond smijten en verwachten dat de kat er de hele dag zoet mee is... werkt niet. Je kan ook bordjes eten zetten, verspreid over heel het huis, zodat hij zelf actief zijn eten moet zoeken.
klimmen: op te lossen met een krabpaal (en nee, zo'n ding van amper een halve meter is niet voldoende)
nagels krabben: ook op te lossen met een krabpaal, maar je moet er wel rekening mee houden dat je kat zich volledig moet kunnen strekken, en dan kan zo'n beest gerust meer dan een meter lang worden.
territorium gedrag: je kat heeft recht op zijn eigen plekje waar hij niet gestoord word en zijn eigen ding kan doen.

en zo zijn er nog wel een paar dingen. Kan je niet aan al deze dingen voldoen dan is er een kans dat je kat op een bepaald ogenblik de kolder in de kop krijgt... dat ze naar je enkels springt wanneer je voorbij loopt, dat ze naast de kattebak begint te plassen (kan ook andere oorzaken hebben)

Over het algemeen is het veel makkelijker om een kat gelukkig te houden wanneer die naar buiten kan, maar het is niet onmogelijk om van een binnenkat het gelukkigste beestje op aarde te maken. Je moet er gewoon veel meer tijd in steken.

Een tuigje kan werken voor sommige katten, voor andere is het een ramp. Dat is meer afhankelijk van kat tot kat, en in hoeverre ze het van kleinsaf hebben geleerd om in een tuigje rond te lopen.

Mijn katten nu komen beide buiten, maar als ik ooit op mezelf ga wonen, is er een grote kans dat ik mijn katten binnen hou, of toch tenminste mijn tuin laat afzetten.

Onze kat hebben we met tuigje geleerd te lopen toen ze ongeveer 8 maanden was geloof ik. En inderdaad ze springt naar onze benen, niet altijd, maar altijd zonder nageltjes!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 18:49

ilja1990 schreef:
Ikzelf vind het zielig als een kat niet naar buiten mag, maar dat is mijn mening.

De vraag: Waarom?? Clown

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:51

kat buiten prima, maar dan niet in andermans tuin! ik kan me echt wild ergeren als ik die katten van m'n buren weer in m'n tuin zie sch*(ten... Boos!
ZIJ willen katten, IK niet, en ik heb er dan de hinder (en de zooi Boos! ) van, lekker is dat. echt aso.

dus als je je kat buiten wil, dan OF je tuin heeeeel goed afzetten, OF een tuigje. iedereen blij! Lachen

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:54

Wij hadden onze katten altijd buiten, Maar wij wonen aan de weg en al de lieve katten gingen dood. En toen zeiden we van nou dan nemen we nu nog 1 kat maar als die ook dood gaat dan nemen we niet meer een kat. En die kat. die laatste kat was een rot kat en ging maar niet dood. Klinkt mischien een beetje raar maar hij keek echt uit over de weg enzo als er geen auto aan kwam. En hij vloog je ook gewoon aan. Wat dus nou het rare was is dat al onze lieve katten werden dood gereden en die rot kat niet. Maar op het laatst ging hij toch dood. Waar aan,, kheb geen idee. Maar sins dien hebben wij geen katten meer. Maar goed ik vind als je niet aan de weg woont je best een kat kan hebben. En een tuigje vind ik maar niks want het is geen hond. En katten willen het liefst vrij zijn lijkt me.. Lachen

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:54

ik heb zelf 2 poezen, gaan vanaf.. uhm denk jaar of 1/2 naar buiten... of ze geven zelf aan dat ze naar buiten gaan, of ze komen direct als we roepen. Nog nooit klachten oid gehad. ooit wel meegemaakt dat een groepje jongens 1 van de katten achterna zat en gooien met stenen en takken etc. dat vind ik wel een nadeel (dat je het niet in de gaten kunt houden) maar die zijn er ook niet heel vanaf gekomen hahaa..

verder vind ik best dat katten vrijheid mogen ja. mijn konijn staat ook in een buitenhok in de tuin, en vanaf de lente loopt hij lekker los in de tuin... daar is onze tuin groot zat voor ! Hoe meer vrijheid je een 'huis'dier kunt bieden, des te mooier ik het vind

KristieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:56

Onze twee katten gaan niet naar buiten, en zijn ook nooit buiten geweest.
Ik denk dat als ze het niet weten, ze het ook niet missen. Gewoon omdat ze niet besefffen dat er een buiten is Lachen.
Onze katten hebben alle ruimte binnen om te spelen, genoeg speeltjes om een dierenasiel mee te voorzien, en komen absoluut niks te kort.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:58

kat heb ik liever binnen, als je ziet naar de ecologische schade die ze aanrichten. Zie ik liever een binnenkat met een grote cattery buiten Lachen

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:02

Een kat die nog nooit buiten is geweest en dus niet beter weet zal het binnen prima naar z'n zin hebben. Maar zodra ze buiten zijn geweest en dus weten dat er meer is behalve de huiskamer etc.. vind ik het wel fair dat ze buiten komen. Ik heb drie katten, als die niet naar buiten mogen worden ze helemaal gek en piesen de boel onder (puur frustratie). Je sluit een mens en je paard toch ook niet 24 uur per dag op. Mensen maken ook rommel! We ruimen elkaars zooi toch ook op!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:20

Ik zou mijn katten het liefst van al buiten blijven houden, maar heb angst voor de gevaren die buiten zijn... drukke straat, lastige jongeren die liever voetballen met je kat dan hem een vriendelijk aaitje over zijn kopje geven, mensen die vergif strooien,...

Ik heb nu het geluk dat ik woon in een tamelijk kat-vriendelijke buurt... geen drukke banen, vriendelijke mensen die vaak zelf ook katten hebben,... dus hier laat ik ze eigenlijk wel met een gerust hart naar buiten. Ik zou eigenlijk het liefst van al de tuin laten afzetten, maar dat is hier zo goed als niet te doen, en mijn ouders kan ik er zeker niet van overtuigen. Maar zodra ik mijn eigen stekje heb en weer katten in huis neem, laat ik de boel hermetisch afsluiten en maak van mijn tuin een kattenparadijs Haha!
Mijn huidige katten zullen echter altijd bij mijn ouders blijven, en blijven buiten komen. Katten zijn altijd meer plaats-gebonden, dan dat ze persoons-gebonden zullen zijn. En dan wil ik mijn katten de verhuis niet aandoen, zeker niet als het pas binnen een aantal jaar is, dan is de ene reeds bejaard, en de andere wordt dan zeker een probleem geval Ach gut

Maar ik ben er van overtuigd... als je genoeg je huis kat-vriendelijk maakt, en genoeg tijd spendeerd aan je kat, dan kan je ze binnen houden. Helaas kopen nog veel mensen een kat onder het mom 'makkelijk beest waar je geen werk aan hebt' en als je dan je kat gewoon binnen houdt en er verder niet naar kijkt, behalve nu en dan een bakje eten en een aai over zijn bol... tjah, dan krijg je problemen natuurlijk...

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 19:35

Heb mijn pa gevraagt of hij een ren wil maken Haha! Maar dat wil hij niet

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:08

Ik vind dat katten buiten absoluut verboden moet worden. Heb een gruwelijke hekel aan loslopende katten.
Zo dat als eerste Haha! Verder heb ik 2 katten die niet buiten komen. Ze hebben een eigen kamer boven waar ze zich terug kunnen trekken, ik speel met ze ze krijgen rauwe kippenpoten, nekken enz om lekker te kunnen kluiven en het instinct te beleven. Hebben 2 mega krabpalen staan, en voor de zomer gaan ze in de ren.

Waarom ik vind dat ze dat moeten verbieden? Mijn hond word nergens los op prijs gesteld, en die poepen en plassen alles netjes zo ver mogelijk in de bosjes, de katten stront vond ik veel erger omdat mijn hond daar letterlijk doodziek van word als hij het eet.
De buuv wilde ook zijn kat niet binnen houden, ik heb er persoonlijk voor gezorgd dat hij nooit meer in onze tuin komt en nee geen vriendelijke manier gebruikt.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:16

goh, diervriendelijk van je die laatste opmerking Haha! No affence hoor hahaha.

Zo te zien vermaken jouw katten je inderdaad prima binnen. Ik ben echter niet anders gewend. Ik heb ze al sinds mijn 4e jaar, dus heb er weinig zeggenschap in gehad Haha! maar ik zie aan mijn eigen katten dat ze het helemaal best hebben zo. Ze zitten lekker in hun vel, geven aan wanneer ze naar binnen/buiten willen, geven ze dat niet aan, dan roep ik 3x en staan ze alsnog voor de deur.. Vroeger was dat echt een groter probleem, maar na de sterelisatie van de 2 luisteren ze perfect. toch de hormonen denk ik die niet zo opspelen?

Ik heb nooit last gehad van mensen die aan mn deur stonden om te zeggen dat ze overlast hebben van mijn katten, ze hebben tevens ook geen halsband om, maar dat omdat ze zichzelf nogal graag ophangen in takken, of blijven hangen. dat vinden we veelste gevaarlijk, dus vandaar een chip... Ik vind dat de meningen wel redelijk verdeeld zijn kwa dit onderwerp, maar toch heb ik nog niemand ongelijk kunnen geven met zijn of haar mening Lachen