Konijnen; wat gaat het beste bij elkaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Konijnen; wat gaat het beste bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 17:56

m-v?
m-m?
v-v?
gecastreerd/niet gecastreerd?

Welke combi past in theorie het beste bij elkaar?
Het gaat dus om twee konijnen uit één nestje.

Nathachou

Re: Konijnen; wat gaat het beste bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:13

Heeey!
Beste combi is tog nog steeds m gecastreerd met v (hoeft niet gecastreerd te zijn, mag wel).
Gr.
Naatje

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:16

Inderdaad, Rammelaartje met vrouw. Als je hebt, kun je ook twee jonge mannetjes (die al vroeg bij elkaar staan) laten castreren (eventueel tijdens de opkomst van hormonen) Maar het is niet altijd zeker dat dit lukt.

Hier heb ik het levende bewijs dat het wel gaat, al zeggen velen van niet.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:17

Inderdaad: Het beste is een gecastreerd mannetje met ene vrouwtje. De ervaring heeft mij geleerd dat twee vrouwtjes ook niet goed gaat. Helaas..
Succes ermee!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:20

Heeey!
Het kan inderdaad, ik heb ook ooit 2 mannetjes bij elkaar gehad en ook een groep met meerdere mannetjes (wel met meerdere vrouwtjes erbij) maar deze combinatie is vaak toch heel erg riskant. Dus mannetje bij mannetje zou kunnen, maar dat hangt ook sterk van het karakter af. Mijn Nicky kan bijvoorbeeld echt niet met andere mannetjes overweg, dat wordt geheid vechten tot aan bloedens toe. En dit heb je dus ook bij vrouwtjes.
Dus, man en vrouw is de combinatie die het meeste kans op slagen heeft, al hangt dat dus ook van de konijnen zelf af Lachen.
Gr.
Naatje

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:23

Als de mannetjes gecastreerd zijn moet het kunnen.
Ik heb twee mannetjes die beide niet gecastreerd zijn, en dat heeft nogal wat problemen opgeleverd.
Gecastreerd mannetje + vrouwtje lijkt mij zo de beste combinatie. Of vrouwtje + vrouwtje. Ooit eens twee vrouwtjes bij elkaar gehad en dat ging prima. Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:35

@Nathachou
Klopt inderdaad, zoiezo is mijn Nijntje ouder, en komt dreigend over, vanaf dat hij bij het Nijntje van mijn zus ging merkte je dat, kennismaking en ook direct zag je rangorde, Prutsje is jonger en kleiner en als er iets gebeurt waar van de twee schrikken kruipt Prutsje achter Nijntje, of gaat Nijntje voor Prutsje staan.

Toen ze aan het puberen waren merkten we wel dat die rangorde niet meer ging lukken, (Vechten voor de eerste plaats) Na de castratie ging alles weer als gewoonlijk.

@Elessa: Soms lukken 2 vrouwtjes ook, maar meestal gaat dit ook niet. Hangt echt puur van het karakter van je nijntjes af, en daarnaast ook de grote/ras/hok etc.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:44

Gecastereerde ram x voedster geeft gewoon nog altijd de beste kans van slagen.
Voedster met voedster wil ook nog wel is gaan en gecastereerde ram met gecastereerde ram ook nog wel eens (kans veel kleiner 50/50)
Twee volle rammen gaat vaak niet.

Ik heb er 12 bijelkaar zitten met 1 gecastereerde ram er tussen gaat prima.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:46

Gecastreerde ram bij Voedstertje heeft idd de grootste kans een goede combi te vormen Lachen
2 voedstertjes kan ook nog wel, meestal het best als ze van jongs af aan bij elkaar zitten. Bijv. 2 zusjes Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:29

Er word erg veel gezegt dat konijnen uit het zelfde nest die van jongs af aan bij elkaar zitten het meestal wel bij met elkaar kunnen vinden. (twee zusjes zoals jij bv zegt) Dat staat erg veel in de boekjes.

Maar als dat waar is? Daar heb ik sterk mijn twijfels over, aangezien ik steeds meer konijnen/cavia's/muizen tegenkom uit het zelfde nest, die van jongs af aan bij elkaar zitten. En die ook echt niet overeen komen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 22:14

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik vind net op internet dat de kosten voor castratie
30 tot 60 euro zijn. Scheve mond Klopt dit? Want dat vind ik
wel érg veel!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:15

ik heb altijd
gecastreerd mannetje + vrouwtje,
maar heb op t moment ook 2 vrouwtjes samen, maar dat akn alleen als ze uit hetzelfde nest komen en altijd samen zijjn geweest, zoals deze dus.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:16

Soet schreef:
Er word erg veel gezegt dat konijnen uit het zelfde nest die van jongs af aan bij elkaar zitten het meestal wel bij met elkaar kunnen vinden.

Ik heb twee hangoor mannetjes die het nest met elkaar hebben gedeeld.
Zij kunnen echter echt niet samen. De één vreet de ander aan/op.
Eigenlijk heb ik ze het liefst bij hun soortgenoten, maar dit ging echt niet meer.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:17

imd schreef:
30 tot 60 euro zijn. Scheve mond Klopt dit? Want dat vind ik
wel érg veel!

Dat verschilt per dierenarts, dus dat zou je even na moeten vragen.
Castreren is helaas niet gratis nee. Vork

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 22:24

Wel eens gehoord dat er van die gratis middagen zijn ofzo om castreren te bervorderen/promoten, maarja, helaas niet bij die van ons.. Clown

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:18

Soet schreef:
Er word erg veel gezegt dat konijnen uit het zelfde nest die van jongs af aan bij elkaar zitten het meestal wel bij met elkaar kunnen vinden. (twee zusjes zoals jij bv zegt) Dat staat erg veel in de boekjes.

Maar als dat waar is? Daar heb ik sterk mijn twijfels over, aangezien ik steeds meer konijnen/cavia's/muizen tegenkom uit het zelfde nest, die van jongs af aan bij elkaar zitten. En die ook echt niet overeen komen.

Dit klopt niet, omdat konijnen geen familie gevoel kennen. Als konijnen eenmaal in de puberteit zitten, vechten ze net zo hard met hun broertjes en zusjes als met onbekende konijntjes. Dus dat je meer kans van slagen hebt bij broertjes en zusjes klopt niet helemaal Lachen. Ik heb konijnen gehad, die waren van jongs af aan bij elkaar en nog konden die behoorlijk vechten. Of dat de moeder achter haar kinderen aan zat. Dus zoals ik al zei: familiegevoel kennen ze niet Lachen.

imd: Je kan ook twee konijnen uit de opvang halen, deze zijn vaak al aan elkaar gekoppeld dan heb je die koppel-ellende niet en heb je het voordeel dat het mannetje al gecastreerd is Lachen. Bovendien steun je daarmee een goed doel, een opvang namelijk Lachen!

Gr.
Naatje