gewonde eend gevonden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

gewonde eend gevonden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 17:30

haai

ik heb gister midag een gewonde eend gevonden.
hij had een bloedneus en zijn kop hing er raar bij (lag langs de weg )
ik heb hem maar meegenomen en heb af en toe wat water gegeven met de spuit.

Savonds ging het al een stuk beter met hem hij had ze kop weer normaal maar sliep nog veel.
eten /drinken wou hij niet.dus heb ik hem om de zoveel tijd wat water via de spuit gegeven...
eigelijk had ik gedacht dat hij de nacht niet zou halen maar toen ik vanmorgen bij het hok kwam leefde hij nog steeds.hij was al wat helderde maar nog steeds niks gegeten of gedronken.
dus ik heb hem vanmorgen zelf wat in ze snavel gedaan en dat wou wel Lachen

hij wil ook niet lopen...terwijl er niks met zijn poten mis is..(hij kan wel normaal staan )
het vreemde is als ik hem uit zijn hok haal gaat hij spartelen dan is het net een wilde eend (hij wil dan zo snel mogelijk weg ) zet ik hem weer op de grond gaat hij meteen liggen en doet niks...
als ik hem dan op de poten zet blijft hij even staan en gaat dan weer liggen....

ik heb vandaag contackt gehad met een vogelasiel en de DA , ik moest het nog maar even aankijken zeiden ze.( ik heb wel vaker gewonde vogels thuis dus daarom blijft hij hier zodat het niet drukker word in het vogelasiel)

maar nu is mijn vraag : weet iemand wat dit kan zijn??? inwendige bloedingen kan niet want dan had hij de nacht niet overleeft.voor de rest is hij dus wel helder...

Pluttersput

Re: gewonde eend gevonden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:31

Misschien een hersenbloeding gehad? Of volledig uitgeput? Ik denk dat je het gewoon niet kan weten, het kan vanalles zijn lkijkt me. Veel succes ermee iig!
Groetjes, mij

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:32

Misschien heeft ie een botbreuk of spierscheuring ofzo? Denk wel dat ie pijn heeft als ie blijft liggen en niks doet.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 17:34

liza van loon schreef:
Misschien heeft ie een botbreuk of spierscheuring ofzo? Denk wel dat ie pijn heeft als ie blijft liggen en niks doet.

maar als ik hem op til gaat hij als een gek tekeer ! gaat met zijn poten spartelen enzo om weg te komen en probeert zijn vleugels dan los te krijgen om weg te vliegen...

als hij dan wat gebroken heeft dan za hij dat ook niet doen neem ik aan.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:37

Dat weet je niet. Het is wel een wild dier, dus die zou er denk ik alles aan doen om maar zo ver mogelijk weg te gaan, en ik denk niet dat hij het prettig vind als je hem oppakt en hij heeft pijn, toch?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 17:39

nej dat is waar Knipoog maar dan had hij dat gister ook moeten doen.. want toen lag hij namelijk voor half dood... en nu wil hij dus al weg komen...maar als hij op de grond zit en loop naar hem toe probeert hij ook niet weg te komen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:42

hmmm.. dan weet ik het ook niet. Aan de andere kant (voel me nu echt een zeikerd, maar moet het even kwijt) was hij toen dus halfdood. Dan zou het kunnen dat hij misschien te moe is om iets uit te voeren. Verder, eenden gaan vaker liggen en maken zich klein en bewegen niet, in de hoop dat hetgene dat ze wilk pakken, het over het hoofd ziet..

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 17:46

jah het kan natuurlijk ook zijn dat hij moe is , this wel een man en jah die zitten in deze tijd van het jaar wel achter de dames aan Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:46

Toen jij hem hebt gevonden was hij waarschijnlijk te zwak om tegen te stribbelen, doordat jij hem verzorgd hebt is hij aangesterkt. Iets kan al genoeg zijn om hem weer actief te maken. Om te spartelen uit angst, hoeft een dier zich absoluut niet goed te voelen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 19:26

appelbolfan schreef:
Toen jij hem hebt gevonden was hij waarschijnlijk te zwak om tegen te stribbelen, doordat jij hem verzorgd hebt is hij aangesterkt. Iets kan al genoeg zijn om hem weer actief te maken. Om te spartelen uit angst, hoeft een dier zich absoluut niet goed te voelen.

volgens mijn DA heeft hij niks gebroken als hij zo kan spartelen, zelf voel ik ook geen breuken...
en als hij wat gebroken zou hebben zou hij tog niet gaan staan???

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:55

Misschien dat hij dan kneuzingen heeft?
Ik zou hem dan iig gewoon maar eten blijven opvoeren en drinken, misschien dat hij dan wel helemaal opknapt. Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 19:59

jah hoop het, hij zet nu al wel kleine stapjes.. maar tog vind ik het vreemd dat hij niet loopt... hij zal dan vast nog wat mankeren wat ik aan de buitenkant niet kan zien..

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:59

Hou hem gewoon goed in de gaten,
Voer hem niet te veel uit de hand,laat hem proberen zelf te eten.
Als je hem te veel uit de hand voert en te tam maakt met te veel oppakken oid.Kan hij straks niet meer los de natuur in.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 20:02

bloempje1 schreef:
Hou hem gewoon goed in de gaten,
Voer hem niet te veel uit de hand,laat hem proberen zelf te eten.
Als je hem te veel uit de hand voert en te tam maakt met te veel oppakken oid.Kan hij straks niet meer los de natuur in
.

jah ik weet het maar ik kan nu niet anders..hij eet nog steeds niet.

als hij al te tam word gaat hij naar een vogelliefhebber die allemaal kippen en eenden heeft (heb ik al voor hem geregelt )

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 19:22

het ging weer erg goed met de eend , dus heb hem vanmorgen weer vrij gelaten Lachen hij zwemt hier nou mooi achter huis met een helle groep Haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:20

Dat is fijn om te horen Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:20

dat is inderdaad goed bericht Haha!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 15:56

hij is nu echt weer heeel actief Tong uitsteken de vrouwtjes zijn al niet meer veilig haha Haha!

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:09

Mooie actie. Gaaf hoor, dat je een duckie hebt gered.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:10

Dieren ambulance bellen Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 17:11

paardjuh schreef:
Dieren ambulance bellen Lachen

zoals je boven hebt kunnen lezen is het dier al vrij Knipoog en zit zelf bij de dierenbescherming Knipoog en had er al contackt mee gehad zoals hier boven dus al staat...

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:11

Beter!!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:21

Ik heb gelezen dat de eend al weer vrij is en dat mijn komende opmerking daar dus niks aan verandert ofzo, maar misschien vind je het toch leuk meer te weten.
Hebben thuis een vogelasiel en daar werk ik veel in mee, dus weet op zich redelijk waar ik het over heb.
Je hebt een hele grote kans dat er lichamelijk niet veel met deze eend mis was, maar dat hij niet op wou staan omdat hij een hersenschudding heeft gehad. Hij is verzwakt naast de weg gevonden als ik het goed lees, dus hij kan heel goed een tik van een auto gehad hebben.
Waar je dat bij vogels en bij eenden dus ook heel makkelijk aan kan zien is als je hem goed in het licht houdt, of met een lamp op zijn kop schijnt: draai zijn kop eens met alletwee de kanten naar het licht en vergelijk het formaat van zijn pupillen. Vaak zijn die niet even groot. Dat is een hele goede aanwijzing voor een hersenschudding. Het rustig blijven zitten maar wel heftig reageren als je hem op pakt, niet willen eten en drinken maar wel als je iets in zijn snavel stopt, passen daar heel goed bij.
Het beste kan je zo'n eend lekker in het donker zetten en na een dag weer naar kijken. Eventueel wat nat brood in zijn snavel stoppen. Water spuiten in zijn bek kan gevaarlijk zijn als hij heel suf is want dat water kan dan vrij makkelijk zijn luchtpijp in lopen en daar kan hij in stikken of een longontsteking aan over houden...
Ik hoop iemand weer iets geleerd te hebben. Vragen? Pm me gerust!!

Edit: typfoutjes
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 10-03-07 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 17:25

Nickeltje schreef:
Ik heb gelzen dat de eend al weer vrij is en dat mijn komende opmerking daar dus niks aan veranderd ofzo, maar misschien vind je het toch leuk meer te weten.
Hebben thuis een vogelasiel en daar werk ik veel in mee, dus weet op zich redelijk waar ik het over heb.
Je hebt een hele grote kans dat er lichamelijk niet veel met deze eend mis was, maar dat hij niet op wou staan omdat hij een hersenschdding heeft gehad. Hij is verzwakt naast de weg gevonden als ik het goed lees, dus hij kan heel goed een tik van een auto gehad hebben.
Waar je dat bij vogels en bij eenden dus ook heel makkelijk aan kan zien is als je hem goed in het licht houdt, of met een lamp op zijn kop schijnt: draai zijn kop eens met alletwee de kanten naar het licht en vergelijk het formaat van zijn pupillen. Vaak zijn die niet even groot. Dat is een hele goede aanwijzing voor een hersenschudding. Het rustig blijven zitten maar wel heftig reageren als je hem op pakt, niet willen eten en drinken maar wel als je iets in zijn snavel stopt, passen daar heel goed bij.
Het beste kan je zo'n eend lekker in het donker zetten en na een dag weer naar kijken. Eventueel wat nat brood in zijn snavel stoppen. Water spuiten in zijn bek kan gevaarlijk zijn als hij heel suf is want dat water kan dan vrij makkelijk zijn luchtpijp in lopen en daar kan hij in stikken of een longontsteking aan over houden...
Ik hoop iemand weer iets geleerd te hebben. Vragen? Pm me gerust!!

heey dankje wel voor je berichtje ! weet ik in iedergeval wat ik de volgende x moet doen als ik weer een eend vind Lachen