Lig of af? Kun je dit veranderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Lig of af? Kun je dit veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 19:15

Hallo,

Wij hebben een puppy. Hij is nu 12 weken. We zijn ongeveer 2 weekjes bezig met liggen, we gebruiken hiervoor het commando LIG. Nu hoorde ik van mijn buurvrouw dat LIG en ZIT eigenlijk best heel moeilijk te onderscheiden is. Zie nu die logica ook wel eerlijk gezegd Bloos .. Nu vraag ik me af of ik het nog in AF kan veranderen of dat jullie het zo zouden laten?

Groetjes

Trieske_

Re: Lig of af? Kun je dit veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:17

De pup is nog jong dus ik denk wel dat dit te veranderen is als je er maar consequent in bent dan snapt ie dat zo.
Op de cursus die ik heb gehad moesten we ook AF leren omdat lig en zit teveel op elkaar lijkt.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 19:18

maar ik vind het zo'n raar idee, dat ik nu opeens AF ga zeggen.. dan heeft hij misschien zoiets van ja hallo?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:21

Veel gebruikte woorden om te gaan liggen zijn: Af of Down.
Lig lijkt idd te veel op zit.Aangezien de pup nog zo jong is kan je dit nog makkelijk veranderen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:21

Kan makkelijk veranderen. Maar je kan ook de manier van gaan liggen veranderen. Wij hebben dat n.l. bij onze oudste hond min of meer gedwongen moeten doen. Hij had tijdens de puppycursus leren liggen met het commando "af" door eerst te zitten en daarna zijn voorpoten naar voren te schuiven.
Mijn moeder vond het trainen met de hond erg leuk en hij vond het ook geweldig, maar liep tijdens een examen G&G1 tegen een probleem op toen hij op deze manier zijn voorpoten buiten het vak legde. Alle commando's werden in 1x uitgevoerd, maar helaas alles 0 punten omdat hij met zijn voorpoten buiten het vak was komen te liggen.
Toen het commando "down" aangeleerd door hem met zijn neus naar zijn voorpoten te laten buiten en zodoende zijn lijf naar achteren te laten brengen en te gaan liggen. Andere manier, zelfde resultaat en met een nieuw commando. Beiden snapt hij tegenwoordig nog steeds Knipoog

Overigens klopt het van "lig" dat commando werd ons ook afgeraden omdat het teveel op "zit" lijkt.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 19:24

Ah Lachen Oké, dan verander ik het toch maar! Ga straks is even oefenen. Het is trouwens een labrador, die leren ook wel gemakkelijk Lachen

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:24

Sfiejj schreef:
maar ik vind het zo'n raar idee, dat ik nu opeens AF ga zeggen.. dan heeft hij misschien zoiets van ja hallo?

Misschien eventjes raar maar de pup is nog heel jong dus na een paar keer pikt ie het vanzelf wel op.
Vergeet ook niet om het woord steeds op de zelfde toon te herhalen, en de pup begeleiden bij het af gaan.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 14:35

het gaat super Lachen Hij kent het al :p

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:42

Ja hoor, wij hebben het ook verander bij een cocker spaniel, omdat ZIT teveel op LIG lijkt. Gewoon veel herhalen en belonen, dan kennen ze die Af in geen tijd. Het gaat misschien ook makkelijker als je er een handsignaal bij leert, is voor een pup dubbel zo duidelijk dan. Lachen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:47

Je kunt ook LIG en ZIT-TEN gebruiken, of andersom, LIG-GEN en ZIT. Dus 1 en 2 lettergrepen. Dan moet je dit wel consequent volhouden natuurlijk... Dus spreek dat goed af met de andere leden van het gezin!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:26

snuffelhues schreef:
Je kunt ook LIG en ZIT-TEN gebruiken, of andersom, LIG-GEN en ZIT. Dus 1 en 2 lettergrepen. Dan moet je dit wel consequent volhouden natuurlijk... Dus spreek dat goed af met de andere leden van het gezin!

Dat is dus een absolute afrader. Een commando moet kort en duidelijk zijn. Hoe meer lettergrepen, des onduidelijker het voor een hond wordt.

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:11

Ik heb toch bij geen enkele hond problemen ondervonden met het onderscheiden van LIG en ZIT.
Toch snap ik best dat het verwarrend kan zijn , namelijk de I-klank .
Zelf spreek ik ook wel eerder zo uit :
liCHHHHH en ziT
erg duidelijk dus .
Maar je kan natuurlijk een ander woord gana gebruiken , zeker nu nog .

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 08:59

ik heb bij mijn bulldog van 6 mnd toen ik haar kreeg haar naam veranderd even stug volhouden en ze snapppen het vanzelf..
gr gemma

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:31

@BrankaZ: twee lettergrepen is absoluut niet teveel hoor! "ga-nou-eens-liggen" is te lang ja, daar ben ik mee akkoord. Ik gebruik zelf ook liever "af", maar als mijn klanten toch "lig" willen gebruiken, raad ik dus aan wat ik hierboven vermeld heb...

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:05

Ja hoor, kan je nog makkelijk verwisselen. Je pup is nog jong.
Ga gewoon dezelfde beweging weer maken zoals je eerst lig hebt aangeleerd.
Maar nou zeg je gewoon af.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:09

Ja hoor kan nog makkelijk. Wij zaten eerst op een cursus en daar moest het commando down gebruikt worden. Wij hebben hier 2 cursussen gedaan en toen wij nog verder wilden zijn wij ergens anders heen gegaan. De hond was toen bijna 2 jaar. Daar gebruikten ze het commando af, en wij zouden dat ook moeten gebruiken. Op het begin snapt ze het niet, maar ze hebben het snel genoeg door, ze zien het ook van andere honden als het goed is!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:24

dat heeft ie zo geleerd!!! zo'n jong ding!

niet straffen, goede gedrag belonen!

en bijvoorbeeld eerst tijdelijk lig en af tegelijk zeggen.
Maar dat hoeft helemaal niet, zelf een hond van 10 kun je
nog andere commando's leren! Dus met je pup zou dat helemaal
geen probleem moeten zijn..

Het commando koekje, kennen ze per slot van rekening ook
allemaal binnen 2 dagen....al heb je het nauwelijks 2 x gezegd!!!

Dus lekker omscholen, naar af!

mijn hond kent ook een groot aantal onzinnige commando's:(allen geleerd toen hij al ouder
was dan 1 1/2 jaar hij was een 2e handsje..., kende toen geen enkel commando en was
bang voor alles) onzinnige commando's waren bij ons een vorm van bezigheidstherapie voor
de hond, lekker bezig zijn...

neus (neus geven aan iemand)
tijgeren (plat op je buik vooruit kruipen)
poot (spreekt voor zich)
andere poot (spreekt voor zich)
roll over (liggen en dan over zijn rug omrollen)
oogjes (met voorpoot over zijn kop poetsen)
aapje (op zijn achtereind blijven zitten en dan 2 voor poten in de lucht)
touch ( op zijn achterpoten staan en 2 voorpoten in de lucht)

normale commando's: zit, af, blijf, hier, plaats, koekje, ga je mee... volg, voet, apport, zoek (koekje/bal/pucky (is een honde vriendje)/ mambo (is een honde vriendje)) wachten etc...
diverse fluitcommando's en klikken, handsignalen en gezichts uitdrukkingen met aanwijzingen, maar dat is wat lastig te omschrijven...