Kovijn of cania?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IJp

Kovijn of cania?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 23:22

Gister bij ons op stal heeft zich een knaagdier-dramaatje afgespeeld.
We hebben wat konijnen en cavia's die drachtig zijn. Nu was er een cavia aan het werpen geweest, 3 jongen waarvan het er 1 overleefd heeft. Moeder is tijdens het werpen ook overleden.

Ik werd erbij geroepen om te kijken wat we ermee moesten doen. Aangezien dat ik in het verleden cavia's en konijnen gefokt heb voor shows en bezig was met een opleiding voor keurmeester op de shows, kun je zeggen dat ik er wel het een en ander van af weet.

Konijnen en cavia's zijn heel verschillende soorten dieren ( voor de mensen die het niet weten: konijnen worden naakt en blind geboren en cavia's zijn al "kant en klaar" bij de geboorte).
Nu was er een nest van 3 jonge konijnen van nog geen 9 dagen oud en ik heb die ene jonge cavia erbij gezet. Sowieso voor de warmte van de anderen en in de hoop dat moederkonijn hem gaat accepteren en misschien laat drinken. Aangezien dat de jonge cavia al ziet, hoop ik dat hij de jonge konijnen ziet drinken en dat zelf ook gaat doen. Maar mocht dat niet zo zijn , dan ziet hij moederkonijn eten en dan hoop ik weer dat hij dat voorbeeld over gaat nemen.

Nou moederkonijn heeft hem geaccepteerd vooralsnog want ik deed hem gisterochtend in het hok en vanmorgen huppelde hij nog vrolijk rond.
Ik weet ook dat cavia's vitamine C extra moeten hebben omdat ze dat niet zelf aanmaken, dus zal hier een oplossing voor zoeken. Er is speciaal voer voor dat de konijnen ook kunnen eten, deze stoten het teveel aan vitamine C weer uit het lichaam.

Ik blijf jullie op de hoogte houden!!

Sting

Re: Kovijn of cania?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:39

Het valt idd te proberen. Zou hem wel goed in de gaten houden wat betreft drinken. Ben benieuwd of het klikt!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:03

Ben ook benieuwd! Een heel simpel iets zouden de vitamine c pilletjes van de drogist zijn. Van die kleine gele pilletjes en die leren eten, maarja daar heb je nu nog niet zoveel aan. Wel heb je bij elke dierenwinkel speciale cavia vitamines met extra vitamine c. Misschien kan je dit elke dag in het bekje van de cavia doen? Succes!

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:10

Cavia is goed geaccepteerd door de pleegmoeder, zit de hele tijd bij de kleine konijntjes of met de kleintjes onder moederkonijn, zit er ook wel alleen onder. Is nog steeds erg actief en is al wat voller dan zaterdag, dus zal het eten/ drinken binnen krijgen. Ik zal van de week een paar foto's nemen en plaatsen van het vreemde gezin! Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:37

Dan weet je toch ook dat konijnen geen knaagdieren zijn Tong uitsteken
Maar lijkt me erg apart om te zien.. super dat zo geaccepteerd is! Konijnen kunnen toch felle moeders zijn Haha! ben benieuwd naar foto's!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:51

ben je zeker dat de kleine cavia genoeg te drinken krijgt? ik weet niet hoe vaak een cavia-jong gaat zogen bij de moeder, maar bij konijnen is dit vaak maar 1 tot 2 keer per dag...
Misschien kan je het kleine ding wat bijvoederen met een papfles?

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 23:11

Ja hoor de kleine groeit prima, en vandaag zijn bij de pleegzusjes/ broertjes de ogen open gegaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het is een chocolade bruine cavia met rode ogen, dus dat klopt dat het op de foto's ook rode ogen heeft.
De dierenarts was vanmiddag toevallig op stal en die geloofde zijn ogen en oren niet. Hij vond het een fantastische oplossing zo. beestje is erg levendig en ligt gewoon in het nest bij de andere jongen en drinkt ook mee. Hij eet zelf ook hard voer en wortels, dat is het geluk dat hij kant-en -klaar geboren is.
In het verleden heb ik dit ook al een keer met een jonge haas gedaan. Die ik op had gehaald met de dierenambulance die zat bij mijn 2 weken oude konijnen en groeide ook prima. Dat haasje was bij iemand thuis gebracht door de kat. Deze had hem in de achterpoot vastgepakt, daar kwam later een groot abces uit voort. Dat was de reden waarom ik met de dierenarts had besloten hem in te laten slapen omdat hij hier plotsklaps erg ziek van geworden was. Maar het heeft toch bij elkaar zo'n 2 weken geduurd eer dat dat gebeurde.
Dus mijn hoop voor "Brownie" zoals ie nu heet is goed.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:18

Misschien kan je nog wat extra vitamine C bevattend fruit erbij doen? Geef eens sinaasappel, bomvol vitamine C! Geef je ook cavia brokjes nu?

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 23:34

Ja ze krijgen cavia bikjes. Ik zei, al de teveel aan vitamine C is voor de konijn niet erg omdat die het teveel vanzelf weer afbreken. Haha! Het in het bekje doen is geen optie ik ben namelijk alleen 's middags op stal net als vele anderen bij ons, maar het eet prima sowieso al van de wortels.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:36

aa wat lief...
echt schatig..
Laatst bijgewerkt door evanescence op 06-03-07 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:36

Konijnen kunnen door een te veel aan vitamine onwijs aan de diaree gaan, dus daar zou ik een beetje mee oppassen Knipoog.
Gr.
Naatje

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:42

Wat apart zeg! Ik had verwacht dat tussen caviamelk en konijnenmelk een te groot verschil zou zitten, maar dat gaat allemaal goed denk ik Lachen Echt super dat mama konijn hem heeft geaccepteerd Haha!

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 20:57

Nathachou schreef:
Konijnen kunnen door een te veel aan vitamine onwijs aan de diaree gaan, dus daar zou ik een beetje mee oppassen Knipoog.
Gr.
Naatje

Thanks, maar tot nu toe geef ik niet overvloedig veel vitamine C. Ontlasting van het konijn is nog prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:13

Het is wel een heel koddig gezicht zo....wat een droppie!

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:16

occh wat leuk!! Tong uitsteken
Een cavia met een konijn als moeder Lachen
Wel leuk blijf volgens hoe het afloopt Haha!

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:58

aah dat is echt wel gaaf gewoon. ook een erg leuk gezicht zo'n familie. Knipoog

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:02

Gaaf!! Goeie oplossing zeg, zou er zelf nooit op zijn gekomen! Mooie cavia ook!

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 21:01

Nou 'Brownie' doet het nog steeds prima, als ie schrikt dat gaat ie gewoon bij 'mama' onder de buik zitten. En anders loop je toch gewoon over je pleegbroertjes en zusjes heen? Eet nog steeds prima en laat nu ook dat "gewiep" horen wat cavia's doen. Dat wordt af en toe beantwoord door andere cavia's die er ook rond lopen in een ander hok.
Alleen was het probleem dat deze geen jongen hebben, en dus 'Brownie' niet konden voedden.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 18:22

Up-to-date foto's vanmiddag gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bij de laatste zien jullie Brownie in de favoriete houding: schuilen onder mama.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:25

hoe lief zeg Haha!

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:28

echt geweldig , een goede oplossing,....

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 09:36

aah wat lief.. Een goede oplossing zo !

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:45

Geweldige foto's Haha! Wat een schatje!

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 20:23

HELAAS!!!!! Brownie is overleden. Het was het proberen waard. Gistermiddag ging het nog prima, was nog goed aan het eten en levendig door het hok aan het rennen, en vandaag hoorde ik dat hij dood was. Zonde maar ach die dingen gebeuren.

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:31

Jammer!! Maar je hebt t goed geprobeerd!