mijn hond heeft de bibbers na eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

mijn hond heeft de bibbers na eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 21:33

Hoi Bokkers

ik mik hier vooral op de hondenliefhebbers en hopelijk zit er iemand tussen die me kan helpen met het volgende:

Mijn hond, wordt 1 april 12 jaar oud, heeft een probleem.
Als ze s'avond gegeten heeft (een lichte portie, max een halve kilo, blikvoer gemengd met gepofte rijst) komt ze bij ons kruipen en ze zit dan enorm hard te bibberen/shaken.
We weten hier niet wat we er van moeten denken en hoe we dit moeten oplossen.

ondertussen is dit al een half uur aan de gang maar het mindert wel stilaan.

kan iemand misschien meedenken naar wat het kan zijn, of is er iemand die dit herkent?

We gaan morgen in elke geval de DA bellen voor info, maar ik wou al ideetjes van jullie krijgen.

ohja, sochtends heeft ze dit niet (dan krijgt ze een lichte portie frolic-brokjes).

thx voor het meedenken al

Exit13

Re: mijn hond heeft de bibbers na eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:20

Ben benieuw wat de da zegt.
Waarom voer je dit? Dus 's ochtends de frolic en 's avonds rijst en blikvoer?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:23

braakt ze? heeft ze verhoging? kijkt ze anders uit haar ogen? lijkt het alsof ze krampen heeft? wil ze nog lopen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:25

Hijgt ze, zwelt haar buik op?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 13:27

ze braakt niet, ze hijgt niet harder als ze normaal doet, haar buik zwelt niet op, ze loopt niet anders.
Ze kijkt alleen vrij angstig uit haar ogen, ze begrijpt niet wat er aan de hand is.
Verhoging weet ik niet, dat is een goede opmerking thx, heb daar helemaal niet aan gedacht.

Verder zit ze het liefste buiten (binnen misschien te warm voor haar?), we krijgen haar zeer moeilijk terug binnen geroepen.
als ik ga wandelen dan komt ze het liefst niet naar huis, ze blijft dralen aan de voordeur, het is zelfs eventjes zo geweest dat ze omdraaide zodra we huiswaarts gingen.

@misser: wij zijn niet anders gewend dit te geven, en zij is niet anders gewend dit te krijgen. Lachen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:31

Ok, ik vind het nl. niet het meest optimale voer. Maar dat mag je natuurlijk zelf weten Knipoog.

Heeft ze het iedere dag? Misschien zit er iets in het blikvoer waar ze niet tegen kan?
Wat is het voor ras/kruising?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 13:55

ze heeft het bijna iedere dag ja.
heb er niet aan gedacht dat er misschien iets in het eten zit waar ze niet tegen kan, kan dat wel zo plots dat ze ineens ergens niet meer tegenkan?

ze is een kruising labrador en nog vanalles.

het is idd misschien niet het meest optimale voer, maar is het wel nuttig om nu nog te veranderen?
ik begrijp je reactie volkomen hoor Knipoog
maar een hond van 12jaar, die niet anders gewend is te krijgen?
bij het eten doen we soms ook overschot van de tafel, niet alles natuurlijk (aardappels doen we al niet, frietjes en ander vettig spul ook niet), zoals de groenten, eens een stukje vis of vlees. Een schep soep gaat er ook soms door.

ik hoop dat ik bokt niet over me heen krijg nu Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:59

Mijn hoogbenige Jack Russell is sinds een half jaar over op vers, vindt hij super en hij doet het er ook heel goed op. Tot die tijd heeft ie altijd hetzelfde voer gehad. Dus het kan prima.

Ik zou er maar even mee naar de DA gaan.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 14:01

hoe oud is jou jack, Nikka?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:05

Persoonlijk vind ik dat ze 's avonds met haar oude lijf erg veel te verwerken krijgt... Weet niet wat voor soort hond het is...

Maar ik kan me voorstellen dat het een beetje teveel is voor een oud lijf. Lekker mee naar de DA gaan, zij kunnen je vast meer vertellen.

Overgang naar ander voer kan evengoed nog, ook op oudere leeftijd. Als je de verandering van voer maar langzaam laat gaan

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:15

Ja als ze al jaren frolic krijgt, kan er wel iets zijn met haar nieren. Dit voer is namelijk heel erg zout, echt slecht voor een hond.

Rijst en blikvoer? nee dit kan echt niet hoor, zo heeft je hond geen complete voeding (blikvoer bestaat uit 80% uit water en de rest is rotzooi.

Ik zou vers gaan geven

Of anders een goede seniorenbrok. (Prins)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:23

Mocht nou blijken dat het eten er niks mee te maken heeft;

Heeft jouw hond iets meegemaakt vlak na het eten? Waarschijnlijk associeert ze het avondeten met die situatie en denkt ze nu dat ze dat elke keer meemaakt als ze 's avonds eet.... Probeer ze dan 's af te leiden door met haar te spelen, of met haar te gaan wandelen als ze net gegeten heeft.

Sterkte !!

Groetsels,
Yvette.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:14

Ik zou ook kijken of het met ander voer veranderd.

@MissYvette4u, spelen na het eten lijkt me niet echt slim. Het verhoogt de kans op een maagtorsie. Daarnaast ga jij ook niet hardlopen als je net gegeten hebt.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 19:07

er zitten al goeie tips tussen

@Shaienne: ze krijgt idd al lange tijd frolic, maar dat is geen volle voerbak. Enkel een bodempje (maximum 150gram). Er staat op de verpakking niets over zout vermeld Verward
er staat idd wel dat het blikvoer voor 78% uit vocht bestaat.

@somokkele: ze is een type Labrador. haar oude lijf krijgt echt niets teveel te verwerken (als ik de instructies op het blikvoer volg dan krijgt ze daar zelfs veel te weinig van)
instructie op het blik zegt: hond met gewicht van 30kg heeft 1600gr van het spul nodig
onze hond krijgt 400gr (op aanraden van DA, na constatering van overgewicht een aantal jaren terug), aangevuld met dus die rijst en evt overschot groenten of schep soep of...

dus onze hond van 30 kg en 12 jaar oud krijgt per dag: 150gr frolic en dan 500gr blik + mengeling. Dat is 650 gr.
Ik vind dit echt niet teveel

@MissYvette4u: Ze heeft niets meegemaakt na het eten, ze krijgt haar voer vlak nadat wij gegeten hebben en wordt een tijdlang nadien gerust gelaten.

@Mistic: We gaan hier thuis overleggen over verandering van voer. We hebben voor vandaag, bij wijze van test, smorgens 150gr frolic en daarnet 200gr frolic gegeven. (opverpakking staat dat ze per dag 400 gr zou mogen hebben, vermits ze niet zo actief is als ze vroeger was is dat dus iets minder)
Wat blijkt, ze heeft geen bibbers!!

Kan het misschien zijn dat de portie in 1 keer te groot is?
(ze schrokt wel enorm)

Het is wel zo, ik ben geen voorstander om ze enkel nog frolic te geven (ondanks er wordt beweerd op de verpakking dat het een complete maaltijd is)

@shaienne: vers geven, wat bedoel je er precies mee? om hoeveel gram/kilo gaat het dan?
hoe zit het met "hond= omnivoor"?

bokkers, al in elk geval bedankt voor het meedenken tot nu toe Haha!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:13

Vers betekend vlees voeren....

Ik zou trouwens ook geen Frolic geven als normaal voer.... Het is geen hoogwaardig voer, en er zitten heel veel afvalstoffen in. De helft van wat je je hond geeft verteerd niet....

Geef hem een goed droogvoer (of vers voer), bijv Eukanuba, Hills enz. En dan misschien meerdere porties op een dag.

Ik vind dat de hond in 1x best veel in zijn maag krijgt. Onze hond (maat labrador) krijgt 2x 120 gram op een dag....

Maar goed, ben nieuwsgierig wat de da ervan gezegd heeft?? Ik ben er nog steeds geen een Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:04

Wirobelgje schreef:
hoe oud is jou jack, Nikka?

Bijna 12 jaar. Dus ook niet meer zo piep. Clown

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:07

hoi hoi
ten eerste de frolic is te zout om als eten te diene dus daar zou ik mee stoppen dit kan de nieren van de hond behoorlijk beschadigen zeker op deze leeftijd geef dan smorgens gewoon senior brokken dat kan nooit kwaad,
door de gepofte rijst werken haar darmen optimaal door en dat is voor een 12 jarige hond nu ook niet al te best , hierdoor kan ze eventueel een verstopping krijgen de rillingen ik zou het niet weten maar de samenstelling van voer klopt niet probeer dan royal canin brokken senior lam en rijst een andere samenstelling is ook goed maar mede door de rijst blijven de darmen in werking .
succes

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:34

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 13:38

vandaag gaan we naar de DA, hij vermoed dat het iets met haar suikers te maken heeft.
ondertussen hebben we haar avondmaal gehalveerd en de bibbers blijven nagenoeg uit Go jij! Go jij!

binnenkort weten we of het haar suiker is die haar zo doet bibberen.

thx voor het meedenken

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:21

Mistic schreef:
Ik zou ook kijken of het met ander voer veranderd.

@MissYvette4u, spelen na het eten lijkt me niet echt slim. Het verhoogt de kans op een maagtorsie. Daarnaast ga jij ook niet hardlopen als je net gegeten hebt.

Klopt, daar heb je gelijk in.
Dat spelen had ik weg willen laten maar ik had al op versturen geklikt.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:14

en, hoe is het ermee?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:48

Kan het niet iets van de hik zijn? Doordat ze zo erg schrokt.

Mijn 11,5 jarige golden kreeg ook altijd "ons" avond eten mee. Naasr haar eigen seniorenbrok.
Ze heeft het er altijd prima op gedaan en ad haar brok niet op als ze geen ander voer erbij kreeg.