Ik moet dit even kwijt.
1 van mijn cavia's stond op springen, dus was vol spanning aan het wachten op het aankomende nestje.
Maandag was het zover, toen ik even ging kijken zag ik dat er 3 jongen lagen. Ze waren nog nat maar 1 van hen had het jammer genoeg niet mogen overleven.

Toen ik gisteren weer eventjes ging kijken hoe het met de kleintjes ging, lag 1 van hen bewegingloos in het stro,ik dacht dat hij dood was, maar toen ik hem oppakte leefde hij nog. We hebben alles op alles gezet om hem er weer bovenop te helpen, maar niks mocht baten.
Bij het vorige nest van moeders was het jong dat ze had bij de geboorte ook al overleden, en toen ik vanochtend bij het hok kwam, lag zij ineens dood in het hok! Ik schrok me rot, dit had ik niet verwacht! Ze was zo vrolijk en energiek.
Waarschijnlijk moet zij een een of andere ziekte hebben gehad, die ze doorgaf aan haar jongen.
Maar het belangrijkste nu is, is dat er dus nog één jong over is. Zónder moeder wel te verstaan.
We hebben meteen de dierenarts gebeld om advies te vragen, deze gaf ons een flesje mee, en we moesten een poedertje halen en vitamine C tabletten. Dit moesten we bij elkaar gooien en samen fijn prakken tot een vloeibaar iets. Daarna moeten we het opwarmen (38 graden). Nu moeten we hem/haar 5 x op een dag voeden met de fles.
Op dit moment zit ze/hij bij de andere cavia's, die zich gek genoeg met het jong bemoeien, en hem verzorgen. Ze is nu heel attent, rent al rond, eet mee van het droogvoor dus aan haar mentaliteit gaat het de komende tijd niet liggen!

Hebben jullie misschien nog tips om dit kleintje goed te kunnen verzorgen en groot te brengen?
Beter te veel dan te weinig! En heeft iemand van jullie ook wel eens zoiets moeten doen?
Ik heb besloten dit jong te houden, omdat hij toch wel speciaal is. Daarvoor moet hij natuurlijk wel een naam hebben!
Suggesties? Laat maar horen!
Om dit jong gaat het allemaal;
Alleen
samen met het anderen jong
komt het andere jong erbij kijken
de hele bende bij elkaar
En dit was de moeder, die nu dus overleden is.
Hier was ze zwanger van hem/haar, en de andere 2 die zijn overleden.
Alvast bedankt!
Groetjes!