De kans is groot dat wij binnenkort met een probleem zitten. Niet met onze eigen honden gelukkig, maar wel met het hondje van mij grootouders.
Mijn grootouders wonen in een verzorgingstehuis, en hebben daar hun hondje mee mogen nemen. Mijn oma is niet in staat om de hond uit te laten, ze zit in een rolstoel, is halfzijdig verlamd, kan niet praten en heeft geen zicht aan een kant door een beroerte waardoor ze dus niet zomaar de straat op kan. Mijn opa was in goede gezondheid, maar heeft nu ook een beroerte gehad, enige verschil met mijn oma is dat hij nog kan praten, maar zomaar de straat op gaan zal lastig worden als hij niet verder herstelt.
De kans is dus aanwezig dat hun hondje weg zal moeten. Als ze bij ons in huis kon zouden we dat absoluut doen, maar dit is niet mogelijk. Wij hebben al 3 honden, waarvan 1 probleemgevalletje wat absoluut niet samen kan met andere honden van buiten haar 'roedel', en een kat waarmee het hondje van mijn grootouders weer niet samen kan.
Indien mijn opa dus niet verder opknapt, zullen we toch voor een andere oplossing moeten zoeken, waarschijnlijk herplaatsing, hoe zielig het ook is voor alle partijen.... Mijn grootouders hebben behalve ons geen familie die het hondje op zouden kunnen nemen, en in onze omgeving hebben we al eens voorzichtig geïnformeerd, maar niemand staat te springen om dit dier in huis te nemen.
Het gaat om Bouli, een klein hondje, ras Coton de Tuléar, formaat net wat groter dan een Maltheser wat in juli 8 jaar oud wordt. De leeftijd kan voor mensen natuurlijk al een issue zijn, maar dit hondje heeft nog wel wat meer probleempjes. Zo heeft ze werkelijk énorm overgewicht. Ter vergeliking, wij hebben zelf ook 2 Cotons, een reu een een teefje. De reu is groot voor zijn ras, wel aan de schrale kant en weegt 7,5 kilo, teefje is normaal en weegt 6,5 kilo. Bouli is kleiner dan onze hondjes en weegt 11,5 kilo..... en heeft daardoor ook de nodige problemen. Daarbij is ze ook nog eens niet goed zindelijk en slecht opgevoed. Ze is erg lief en aanhankelijk, maar vlot met de tandjes als iets haar niet aanstaat en commando's kent ze niet. Wel is ze van zichzelf heel rustig, drukte houdt ze niet van.
Nu vraag ik me dus af of zo'n hondje wel te herplaatsen is, en op welke manier zoiets kan. Naar het asiel wil ik absoluut niet, en marktplaats o.i.d. staat me helemaal niet aan. Maar er moeten toch ook andere kanalen zijn? Heeft iemand hier ervaring mee en hoe is dat gegaan?
Ik weet uiteraard niet of het uiteindelijk nodig zal zijn dat ze ergens anders heen gaat, en liever niet natuurlijk, maar ik kijk liever nu al naar de mogelijkheden omdat ik niet halsoverkop wil gaan zoeken straks en omdat ik het idee heb dat het nog weleens een lastige klus kan zijn haar een goed huisje te bezorgen...