Is zo'n hondje 'herplaatsbaar'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Is zo'n hondje 'herplaatsbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 02:02

De kans is groot dat wij binnenkort met een probleem zitten. Niet met onze eigen honden gelukkig, maar wel met het hondje van mij grootouders.
Mijn grootouders wonen in een verzorgingstehuis, en hebben daar hun hondje mee mogen nemen. Mijn oma is niet in staat om de hond uit te laten, ze zit in een rolstoel, is halfzijdig verlamd, kan niet praten en heeft geen zicht aan een kant door een beroerte waardoor ze dus niet zomaar de straat op kan. Mijn opa was in goede gezondheid, maar heeft nu ook een beroerte gehad, enige verschil met mijn oma is dat hij nog kan praten, maar zomaar de straat op gaan zal lastig worden als hij niet verder herstelt.
De kans is dus aanwezig dat hun hondje weg zal moeten. Als ze bij ons in huis kon zouden we dat absoluut doen, maar dit is niet mogelijk. Wij hebben al 3 honden, waarvan 1 probleemgevalletje wat absoluut niet samen kan met andere honden van buiten haar 'roedel', en een kat waarmee het hondje van mijn grootouders weer niet samen kan.
Indien mijn opa dus niet verder opknapt, zullen we toch voor een andere oplossing moeten zoeken, waarschijnlijk herplaatsing, hoe zielig het ook is voor alle partijen.... Mijn grootouders hebben behalve ons geen familie die het hondje op zouden kunnen nemen, en in onze omgeving hebben we al eens voorzichtig geïnformeerd, maar niemand staat te springen om dit dier in huis te nemen.
Het gaat om Bouli, een klein hondje, ras Coton de Tuléar, formaat net wat groter dan een Maltheser wat in juli 8 jaar oud wordt. De leeftijd kan voor mensen natuurlijk al een issue zijn, maar dit hondje heeft nog wel wat meer probleempjes. Zo heeft ze werkelijk énorm overgewicht. Ter vergeliking, wij hebben zelf ook 2 Cotons, een reu een een teefje. De reu is groot voor zijn ras, wel aan de schrale kant en weegt 7,5 kilo, teefje is normaal en weegt 6,5 kilo. Bouli is kleiner dan onze hondjes en weegt 11,5 kilo..... en heeft daardoor ook de nodige problemen. Daarbij is ze ook nog eens niet goed zindelijk en slecht opgevoed. Ze is erg lief en aanhankelijk, maar vlot met de tandjes als iets haar niet aanstaat en commando's kent ze niet. Wel is ze van zichzelf heel rustig, drukte houdt ze niet van.
Nu vraag ik me dus af of zo'n hondje wel te herplaatsen is, en op welke manier zoiets kan. Naar het asiel wil ik absoluut niet, en marktplaats o.i.d. staat me helemaal niet aan. Maar er moeten toch ook andere kanalen zijn? Heeft iemand hier ervaring mee en hoe is dat gegaan?

Ik weet uiteraard niet of het uiteindelijk nodig zal zijn dat ze ergens anders heen gaat, en liever niet natuurlijk, maar ik kijk liever nu al naar de mogelijkheden omdat ik niet halsoverkop wil gaan zoeken straks en omdat ik het idee heb dat het nog weleens een lastige klus kan zijn haar een goed huisje te bezorgen...

jentel

Re: Is zo'n hondje 'herplaatsbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 02:06

kun je niet via een vereninging van dit ras het hondje laten plaatsen?
mijn schoonmoeder heeft cockers spaniels en die is ook lid van een vereniging en daar worden ook weleens honden geplaatst..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 02:41

In principe is iedere hond herplaatsbaar. De leeftijd is ideaal voor oudere mensen die niet zo'n jonge enthousiaste hond willen en dat extra gewicht kan er wel af.
Ze zal alleen wel een heropvoeding moeten hebben, leren wat wel en niet mag(zoals bijten) en zindelijk worden. Niemand wil een hond die niet zindelijk is.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:30

Ik denk dat het wel mogelijk is hoor. Lachen
Er zijn vast mensen, met ervaring, die het hondje nog wat manieren bij kunnen brengen, en nog een paar leuke jaren kunnen geven.

Misschien kun je contact opnemen met een asiel, en dat de hond wel op de site komt te staan voor herplaatsing, maar dat ie niet in het asiel zit.

Succes ermee!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:55

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:57

Als het een hondje vanuit de vereniging is zou ik hem idd via de vereniging laten herplaatsen. In principe zijn alle honden herplaatsbaar, alleen een beetje heropvoeding kan geen kwaad

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:05

Is het misschien niet een heel klein beetje mogelijk om iemand te zoeken in dat verzorgingstehuis. Hang daar eens een briefje op.
De meeste oude mensjes vinden het leuk om een dier te hebben. En zo kunnen jouw grootouders het ook nog zien.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:49

En iemand zoeken die hem uit wilt laten?? oudere mensen vinden het vaak wel leuk om met zo'n hondje te lopen. ik werk in de thuiszorg en daar kom je ook vaak een uitlaatservice tegen. mensen kunnen zo hun hond houden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:59

Nou lijkt me niet zo'n goed idee dat je opa en oma het diertje houden eerlijk gezegd, voor het welzijn van het diertje. Paar kilo's extra en hij krijgt hart en vaatziekten.. Beter dat hij een nieuw baasje zou krijgen en contact blijven houden met de 'oude eigenaren'.
Tja ik zou ook niet weten hoe het moet. Op marktplaats kan soms best goed uitpakken als je de juiste mensen treft

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:04

In delfyt hadden we een sos plaatsings dienst. dan blijft t hondje gewoon thuis tot dat er een iegenaar is gevonden. Vaak kan je via rasverenigingen ook een hondje laten herplaasten. Mischien voor wat oudere mensen die niet meer aan een jong hondje willen beginnen. Ik denk wel dat t grooste probleem zal t niet goed zindelijk zijn. Denk niet dat mensen daar zo blij mee zullen zijn. Maar wie weet spreekt iemand dit hondje heel erg aan. Op elk potje past een dekseltje toch? Succes!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 18:30

Dit hondje hebben ze niet vanuit de rasvereniging, maar ze is geboren in Madagascar, en is dus ook import daar vandaan.

Wij hebben ook al eens voorzichtig gevraagd of ze misschien bij iemand anders in het tehuis geplaatst kon worden, maar dat mag niet, mensen mogen daar geen nieuwe dieren in huis nemen, zelfs niet als dat dier van andere bewoners komt... regeltjes....
Er is nu op het moment een andere bewoner van het tehuis die haar 's morgens uitlaat, maar meerdere keren per dag gaan lopen kan deze meneer niet doen. Dit doen wij nu dus voorlopig, meerdere keren per dag heen en weer rijden om haar uit te laten. Maar wij zitten ook met een winkel en een bedrijf aan huis, erg lastig dus.
Overigens stonden we over dat laatste even met een verpleegster te praten, en toen werd er gewoon even tegen ons gezegd 'Ach, dan maar beter de winkel weg dan het hondje weg he? Dat zou wel erg zielig zijn' Lips are sealed Ja natuurlijk is dat hartstikke zielig, maar ik kan daarvoor toch niet mijn inkomen opgeven?
Uitlaatservice komt maar 1x per dag, en dan moet ze met de auto mee, wat ze ook niet kan. Ze wordt namelijk erg wagenziek en spuugt alles onder, wat echt heel sneu is. Misschien dat ik in de supermarkt o.i.d. eens een briefje ophang of iemand haar uit kan laten, probleem is natuurlijk wel dat dat echt dagelijks meerdere keren moet....

@Brittkitt, als ze er nog een paar kilo's bijkrijgt is ze gewoon dood, zo dik is ze. Die hartproblemen heeft ze namelijk al. Wij proberen al 8 jaar lang duidelijk te maken dat het zo niet kan, maar volgens hen is ze gewoon 'stevig' en lust ze niks anders dan wat zij haar geven. Hondenvoer heeft ze al jaren niet meer gezien, ze eet de slechtste dingen. Boterhammen met kaas en roomboter, koekjes, cake, salami en verder met de pot mee, oftewel alles wat ze overhebben na het eten.... en dat is veel.

Het niet zindelijk zijn is idd een probleem, maar het is niet zo dat dat nooit geprobeerd is, dat is het wel en op veel verschillende manieren. Ze blijft gewoon 'ongelukjes' houden.....

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:34

als hij niet zindelijk is goed mogelijk!!
mijn zus had een hondje uit Spanje geadopteerd hij stond met zijn zusjes in een kartonnen doos langs de weg..
hij was ook niet zindelijk toen ze hem kreeg..
hij zat in België bij een "gast" gezin..
die hadden een groot stuk grond dus kon hij plassen en poepen wanneer hij maar wilde..
mijn zus vond dat niet zo leuk natuurlijk..
toen werd er geadviseerd om een benche te kopen..
een hond plast niet op zijn slaapplaats..
dat heeft ze dus gedaan..
hij deed het voornamelijk als me zus niet in het zicht was..
en na een week was hij zindelijk..
hij was toen nog net geen jaar oud..
dus ook bij het hondje van je grootouders kan het denk ik ook op deze manier..

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:34

Klinkt zeker herplaatsbaar.
Hondje op verantwoord dieet.
Hondje rangorde regels leren.....of eigenlijk meer het nieuwe baasje, want zo te lezen komen de problemen nu daaruit voort.
Hondje is als het meezit nog niet eens op de helft van zijn hondenleven.

Geloof zeker dat het goed komt.

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:24

Is het hondje gesteriliseerd ?
Zo ja, plus de kilo's overgewicht kunnen leiden tot 'ongelukjes'.
Oefenen met een bench zoals hierboven al werd aangeraden plus flink afvallen kan leiden tot minder/geen 'ongelukjes'.

Ik zou de hond op jullie kosten bij de dierenarts het gebit laten saneren. Dan heeft ze betere plaatsingskansen.

Omdat ze import Madagascar is, is nog geen reden om niet haar via een rasvereniging te laten herplaatsen. Naar kleine rashondjes is veel vraag !!
Probeer anders eens herplaatsing via http://www.stichtingaai.nl/nederlands.asp

Andere oplossing: overdag in de dagcreche van een goed dierenpension en 's nachts bij je opa en oma zolang ze nog op zichzelf wonen. Een goed dierenpension traint met de honden, ook op onhebbelijkheden. Na het dierenpension, training en dierenarts zal ze een stuk gemakkelijker te herplaatsen zijn.
Ook je grootouders kunnen er dan aan wennen dat ze niet altijd bij hen is. Succes !

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:30

Dagcreche is erg duur op lange termijn, de goedkope vragen ongeveer 5 euro en dan oplopend, reken maar na! En ook al word ze goed opgevoed door die dagopvang, zodra ze thuis is vervalt ze weer in het oude patroon en leert ze niks Nagelbijten / Gniffelen

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:58

Je hebt een pb!