Konijn doet heel raar de laatste tijd!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

INGEMUIS

Konijn doet heel raar de laatste tijd!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 19:11

In afwachting tot het weer beter weer word, zit ons konijn nu nog even binnen. Maar de laatste tijd is ze heel raar aan het doen..

Ze gaat met een heleboel stro in haar mond gewoon lang uit liggen, ze duikt onder het hooi en stro, gaat onder het plassen keihard rennen, schuift al het hooi en stro naar een kant, poept 100 poedersuiker als ze los in de kamer loopt Verdrietig die ik op mag ruimen.

En het aller vreemste vind ik nog dat als ik haar haai, ze automatisch gaat liggen en meteen heel zwaar en snel begint te ademen en verstijft ze helemaal alsof ze zich kapot schrikt door mij. terwijl ik haar altijd op ooghoogte aai en niet van uit het niets me over haar heen buigt. En op de schoot zitten kan ze al helemaal niet meer, dan rent ze in paniek weg Verdrietig

Ik weet dat het voor konijn niet fijn is om binnen te zitten, maar ze is ernstig ziek en uitgehongerd geweest dus we konden haar niet buiten in een hok zetten, omdat ze geen weerstand meer had Ach gut
Ik hoop dat er hier mensen zijn die een beetje verstand van konijnen hebben, want ik wil er wat aan veranderen want ze voelt zich duidelijk niet meer zo als eerst.

edit: Poedersuikers = die bruine dingen waarvan ik de naam niet van mag noemen Nagelbijten / Gniffelen

tessyke

Re: Konijn doet heel raar de laatste tijd!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:35

geen idee wat het kan zijn Nagelbijten / Gniffelen
is er iets verandert in haar omgeving?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:37

duh! tessyke! dat staat er toch. tuurlijk is haar leefomgeving veranderd!

@ts; misschien inlichtingen inwinnen bij een konijnenopvang? zij zijn vaak de echte experts.
ik kan je helaas niet helpen, heb pas sinds 2 weken nijnen...

heel veel succes in ieder geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:37

dat hooi en stro naar de zijkant zchuiven doet die van mij ook, maar wat het verder kan zijn Verward

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:39

ik bedoel of je haar hok gewoon van buiten naar binnen hebt gezet of haar in iets anders heeft gestopt Knipoog

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:22

Heey!
Ik denk dat de jouwe zowiezo wel door de nieuwe omgeving in de war is. Verder zou ik graag willen weten wat voor geslacht het is en hoe oud ze nu is Knipoog, dan kan ik je misschien verder helpen. Als het nog een redelijk jong konijn is, kunnen de hormonen voor onrustig gedrag zorgen, die op een bepaald moment beginnen te "werken". Verder zou ik zeggen dat ze misschien schijnzwanger is en haar nestje bouwt voor de "kinderen" die ze (dus niet ...) krijgt.
Voor de rest, veranderingen van gedrag kunnen zoooo veel oorzaken hebben, dan zou ik echt alles precies moeten weten, hoe ze eerst geleefd heeft, hoe ze nu leeft, in welke situaties ze precies welk gedrag toont, etc etc.

Gr.
Naatje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 06:20

is het een vrouwtje?
hoe oud is ze?
is ze niet schijnzwanger? dan wil ze een nestje maken,kan verklaren waarom al het stro naar een kant word geschoven.
ze kunnen daar behoorlijk van slag door zijn.

en anders..staat ze niet veel te warm,dat ze daarom het stro wegschuift?

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 22:46

Hoe oud ze is .. God mag het weten, ik heb haar eind vorige zomer onder een bank gevonden in het veld. Onder de luizen en ernstig uitgedroogd en vermagerd, we zijn toen meteen naar de dierenarts gegaan. Hij had er een hard hoofd in dat ze het zou overleven, maargoed ze over leeft heeft ze het. Ze is nu zelfs enorm Nagelbijten / Gniffelen We hadden een buitenhok gekocht maar de dierenarts zei dat het niet verstandig was om haar naar buiten te doen, ze had geen weerstand en ik weet ook wel het echt een buitenkonijn is buiten liet ze zich amper vangen Clown

Wat is schijnzwanger precies? Kan dat ook verklaren waarom ze 'nestjes/holletjes' bouwt met haar eigen haren erin? Ik vind vaker hele plukken haar die uit haar mond komen. En over het te warm staan, denk niet dat het daar aan ligt, ze staat gewoon in een kamer waar het 20 graden is net als ze gewend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:49

schijnzwanger, het woord zegt het al, denken dat ze zwanger zijn, terwijl dit niet zo is, dat ze holletjes bouwt kan heel goed.

heb even voor je gegoogled:
Het konijn is hoogstwaarschijnlijk schijnzwanger. Een schijnzwanger konijn wordt erg sacherijnig en kan zeer agressief reageren als je haar wilt benaderen. Ook zie je vaak dat ze een nestje gaan bouwen. Een paar dagen lang zie je haar met strootjes in de bek rondlopen en in een hoekje van het hok of een ander veilig plaatsje neerleggen. Vaak wordt het nestje ook met borsthaar bekleed, net zoals bij een echte zwangerschap.

Het is raadzaam om het konijn tijdens schijnzwangerschap zo veel mogelijk met rust te laten. Als het hok verschoont moet worden, kan je het beste het nestje met rust laten. Na een paar dagen is de schijnzwangerschap voorbij en is het konijn weer net zo lief als anders. En dan kan ook het nestje weggehaald worden.

Schijnzwangerschap is op zich niet gevaarlijk, maar als het vaak voor komt kan het erg vervelend zijn voor de verzorger. Het is natuurlijk ook frustrerend voor het konijn. De konijnenschichting adviseert dan ook om het konijn te laten castreren zodat er geen geslachtshormonen meer zullen zijn. Schijnzwangerschap komt dan niet meer voor. Castratie heeft vaak een groot effect op het gedrag wat met het territorium te maken heeft, zoals agressiviteit en onzindelijkheid. Castratie is altijd aan te raden als je niet met een voedster fokt wegens de grote kans op baarmoederkanker op latere leeftijd en vanwege het grote konijnenoverschot in Nederland.

Een konijn mag je niet slaan. In het artikel van de konijnenstichting over gedrag afleren staan allerlei tips om een konijn dingen af te leren. Consequentie en beloning zijn de belangrijkste zaken die tot succes leiden. http://www.konijnenstichting.nl/gedrag/ ... leren.htm. Voor meer informatie over gedrag kunt u naar het hoofdstuk over gedrag en lichaamstaal op de site van de konijnenstichting.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 20:10

Oho.. in die tekst staat een paar dagen, mijn konijn heeft het nu al minstens één week Scheve mond
Moet komende week toch maar de dierenarts even bellen dan.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:48

Oei, als die echt al een week in de weer is, is dat inderdaad ook wel erg lang. Misschien is het beter om haar dan te laten castreren, want dit gedrag is abnormaal als het zo lang duurt!
Succes!