hondencursus behendigheid wie heeft ervaring...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

missyissy

hondencursus behendigheid wie heeft ervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 19:48

ik ga met mijn hond een behendigheids cursus doen aangezien mijn hond erg hoog kon springen heb ik het advies gekregen om een behendigheids sursus te gaan volgen.

en nu wilde ik graag weten wie van jullie ervaring hebben met zo'n curses en mij misschien wat tips kunnen geven en wat je daar zoal doet.

groetjes.

p.s sorry voor spelfouten (als die er zijn)

LadyF

Re: hondencursus behendigheid wie heeft ervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:52

Behendigheid is echt niet alleen hoog springen hoor!! Omdat een hond hoog kan springen is nog geen reden om behendigheid met hem te gaan doen..
Er zitten in je examen misschien 2/3 hindernissen wat de hond echt moet springen.
Je hond moet lef hebben en goed willen werken/leren.

Ik heb het met onze hond ook gedaan. (Profiel de kruissing herder)
Het is erg leuk, vooral de band die je met de hond opbouwd. Hij moet vertrouwen in je hebben en hij zal alle "hindernissen" nemen!

Jij moet het leuk vinden en je hond ook. Wat je zoal moet doen is: Slalommen (snel!) door tunnel, over wipwap, door ring springen, over een smalle brug lopen enz.

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:58

Leuke mannier om lekker samen bezig te zijn! Gaat idd. niet alleen om springen maar vooral de communicatie tussen jou en de hond, het bouwt vertrouwen en gehoorzaamheid op. Ik zou zeggen, gewoon proberen!

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 20:00

bedankt..!

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 20:07

zijn er misschien dingen waar ik op moet letten ?

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:09

Hoe bedoel je dat??

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 20:13

dingen die lastig zijn of bekende voorkomende problemen etz.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:17

Voor jou en de hond?
Ik ken het karakter van je hond niet..
Wat die van mij eng vond was de smalle brug (hoe noemen ze die ook al weer!!) en de wipwap. Daar wou hij niet overheen. Met rust en geduld is het toen goedgekomen en zijn we 1e geworden bij het examen.
Wat wel aan te raden is om met de slalom enzo thuis te oefenen, dit deed ik ook als bijna de enige en je zag vooruitgang!!
Die van mij was ook de engie die los de slalom deed (rest allemaal aangeleind).
Goed oefenen en er plezier in hebben!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:03

Ik heb ooit een zomercursus behendigheid gedaan met de golden retriever van mijn ouders.
Het is handig als je hond normaal luistert (hier is erg makkelijk) maar verder wordt alles duidelijk uitgelegd en opgebouwt als het goed is.
Die van mij was helemaal gek van de tunnel, ging erin en kwam er niet meer uit, of ging er in, weer eruit, andere kant weer erin en maar door.

Erg leuk om te doen en de meeste honden vinden het ook erg leuk. Als ik nu met hem in het bos loop en ik roep hoog springt hij over de eerste beste boomstam/hekje waar je overheen kan springen heen.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:31

Neem eens een kijkje op hsvalleieneem.nl en dan bij behendigheid. Op de eerste pagina staat trouwens ook een filmpje behendigheid.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:34

Het advies is altijd om eerst een gehoorzaamheids cursus te volgen, je hebt er niks aan als je hond kris kras over het parcour schiet.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:40

marleen_usar schreef:
Het advies is altijd om eerst een gehoorzaamheids cursus te volgen, je hebt er niks aan als je hond kris kras over het parcour schiet.

Dat is bij ons ook verplicht. En je hond moet goed met andere honden overweg kunnen.

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:06

Denk dat de beste tip is, wordt nooit boos!!! Behendigheid is een spel en in spellen kan je geen fouten maken. Wees altijd anthousiast en als hij iets fout doet, zeg niks ga lekker verder en probeer het daarna nog eens. Probeer altijd de lol met je hond in dit spel te behouden, je zal zien dat je ervoor beloond wordt en dat je hond nog meer op jouw gericht zal raken.

Gehoorzaamheidscursus is inderdaad bij de meeste hondenscholen verplicht. Zorg ervoor dat je hond goed los kan lopen. Je hond raakt vanzelf steeds meer op jouw gericht en zal hij dus echt niet kris kras over het veld gaan rennen. Zolang het maar wel leuk blijft voor hem/haar.

Heel veel plezier, het is echt ontzettend leuk om te doen. Ik heb het zelf ook gedaan met mijn hond en ook Flyball. Als je hond echt een goeie springer is, is Flyball misschien nog leuker.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:50

marleen_usar schreef:

Dat is inderdaad bij de meeste verplicht.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:53

ik heb met mijn oude hondje behendigheid gedaan. Erg leuk om te doen. Ook goed om t contact tussen elkaar nog sterker te maken. Ga gewoon eens kijken bij een club wwar het word gegeven.Daar kunnen ze je vast veel wijzer maken dan hier zo op bokt( niet negatief tegen over bokt hoor)

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:18

heb dit zelf gedaan met onze labrador en vond het erg leuk.
heb nu zelf toestellen die ik voor mijn verjaardag gekregen heb, maar alleen springen is nog niet eens de helft van wat je moet.
samenwerking, timing en gehoorzaamheid is het aller belangrijkste.
en je moet ook zoals al aangegeven een tunnel doen, schutting, brug, paaltjes en zelf een speciale wipwap.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:43

missyissy schreef:

Hoe oud is je hond? Als hij/zij nog niet volgroeid is kun je beter even wachten. Wat je moet voorkomen is dat je hond blessures oploopt, maar als je bij een goede hondenschool/vereniging gaat trainen komt dat vanzelf aan bod!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:42

ik zit ook emt me hond op behendigheid. ik heb de bais op school gehad. je hond met de basis curcus hebben gedaan. moet los kunnen volgen en luisteren. Het is niet alleen hoog springen. maar snelheid en techniek. ik zou gewoon eens kijken bij een hondenclub in de buurt. Je meot er niet vanuit gaan dat je naar de 1e les je hond alle kan. je begint op de laagste stand met springen enz

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 05:06

Smookey schreef:
Gehoorzaamheidscursus is inderdaad bij de meeste hondenscholen verplicht. Zorg ervoor dat je hond goed los kan lopen. Je hond raakt vanzelf steeds meer op jouw gericht en zal hij dus echt niet kris kras over het veld gaan rennen.

Het ligt maar net aan de hondenschool wat ze eisen.
De ene vindt een basiscursus voldoende, voor de ander moet je meer cursussen afgerond hebben.

Nu heeft mijn hond alle gehoorzaamheidscursussen met goed gevolg afgerond (met hele nette cijfers zelfs), let hij erg goed op mij, zeker in het parcour (gebruik haast geen stem, maar vooral gebaren), maar als hij het in zijn kop krijgt, wil hij ook wel eens kriskras over het veld gaan rennen Haha! .
Nu is dat meer van opwinding of als hij een bepaald geurtje ruikt (vooral jachthonden hebben op ons veld dat probleem wel eens, aangezien konijnen ed het veld nog wel eens willen kruisen Clown ) maar ach, dat gebeurt iedereen wel eens.
Nu moet het natuurlijk niet zo zijn dat je hond iedere keer de boel op stelten zet, en als hij steeds weg wil lopen kun je de hond tussen de parcouren door beter weer aanlijnen of een opfriscursus gehoorzaamheid doen.
Maar als je hond enthousiast genoeg is, is de aandacht meestal wel bij het parcour en diegeen die de aanwijzingen geeft tijdens het parcour lopen zelf.
Gehoorzaamheid van de hond is trouwens altijd handig, al is het alleen maar een huishond.

Van enthousiasme wil mijn hond nog wel eens grommen of blaffen tussen de hindernissen door, erg apart gezicht (hindernis stil, tussendoor een grom of een blaf, daarna hindernis weer stil en ga maar door) Haha!
Voor de rest is bijna alles al wel gezegd hier zoals dat behendigheid niet alleen springen is, dat het aan de hond ligt welke hindernissen hij minder leuk of moeilijk vindt (die van mij vindt bijv dat hele slalom-gedoe echt maar 10 maal niks, krijg er dan ook zeer moeilijk de vaart in), dat de hond in goede conditie moet verkeren, geen te jonge leeftijd moet hebben en die dingen.
Verder zou ik aanraden om een paar hondenscholen op te bellen en wat dingen te vragen en te bekijken zodat je kan vergelijken wat jou het beste past.
Zo heb je bij ons geen examen, schuif je door naar de volgende groep als je daar aan toe bent, maar heb je bijv bij een andere club een cursus van een aantal weken met aansluitend een examen en als je die goed aflegt, kan je pas doorstromen naar de volgende groep. Ligt maar net aan de club dus.

En nog even een tip voor als je mee gaat trainen, draag goede schoenen, geen wijde of losse kleding (kan de hond nl beïnvloeden), geen flexi-lijn voor de hond, maar een degelijke riem en halsband of tuigje die je makkelijk en snel er af kan halen.
Beloning in de zin van wat lekkers en/of wat leuks (balletje oid) natuurlijk ook niet vergeten.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:41

baika was in het begin helemaal onder de indruk. ze rende vrij vaak weg naar andere honden. maar dat doet ze nu niet meer. ik heb met baika 3 curcussen gedaan, puppy,beginner, en gevorderen. ze kan de aandacht er goed bij houden.

vorige keer moesten we een parcour lopen en je mocht niks zeggen. met je lichaamshouding moest je dingen aangeven. gelukkig deed baika dit goed

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:46

Net als wat de andere zeggen is het wel erg belangrijk dat je hond goed luisterd wij (ik en me vader met onze 2 honden) hebbeb de starters-A-B cursus (B hoeven we alleen nog examen te doen) gedaan en vinden zelfs dat ze nog niet eens optimaal luisteren. dus de C gaat er ook nog wel achteraan. dan pas willen we behendigheid of flyball gaan doen.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:55

Silvia schreef:
missyissy schreef:

Hoe oud is je hond? Als hij/zij nog niet volgroeid is kun je beter even wachten. Wat je moet voorkomen is dat je hond blessures oploopt, maar als je bij een goede hondenschool/vereniging gaat trainen komt dat vanzelf aan bod!

bij de meeste hondenscholen hebben ze ook speciale cursussen voor pups en jonge honden Knipoog

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:01

Enigzinds gehoorzaamheid is idd wel makkelijk. Let bij het zoeken van een hondenschool goed op op wat voor manier ze trainen. Het moet leuk zijn voor de hond, dus zoek een hondenschool die traint op het belonen van goede dingen van de hond en het zo veel mogelijk negeren van slecht gedrag.
Verder raad ik je aan om, zeker bij een wat groter ras, de heupen en eventueel ook de ellebogen te laten röntgenen. Bij een wat kleiner ras zie je regelmatig problemen met de knieën en dat zou ik ook altijd laten checken. Deze problemen zijn niet altijd op het eerste gezicht op te merken en aangezien behendigheid een vrij belastende sport is is het belangrijk dat de hond geen lichamelijke problemen heeft.

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 18:34

allemaal erg bedankt voor jullie reactie! ik heb daar een tijdje geleden ook de behendigheids cursus gedaan en ben ook voor alle 3 geslaagt! maar dat is al 2 jaar geleden dus ik volg eerst een opfris cursus daarna kan ik in de behendigheid voor beginners starten mijn hond is een beagle...nu niet gaan lachen want hij is erg fanatiek! hij is ook de eerste beagle(bij die vereniging)die de gehoorzaamheid met succes heeft afgesloten. ik heb er veel zin in en natuurlijk volgen er foto's!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:36

Wat leuk dat je met een Beagle behendigheid gaat doen!