Weet iemand wat dit is?(tamme rat)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mijntjuhh

Weet iemand wat dit is?(tamme rat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 21:22

Ik zorg een paar dagen voor de tamme ratjes van mijn vriendin. maar nu kom ik er achter dat 1 van haar ratjes af en toe schokt. Vind het lastig uit te leggen, maar toen ik even in mijn kamer aan het lezen was zag ik ineens in de kooi dat het diertje zat te schokken(net of ze aan het hikken was). volgende dag deed hij het weer! dit is toch niet helemaal gezond? heeft hier iemand ervaring mee, of weet iemand wat dit is?

Wilawander

Re: Weet iemand wat dit is?(tamme rat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:09

Kan een soort epilepsie zijn. Valt ze ook wel eens om? dat ze dan stijf even blijft liggen?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:03

Het ratje deed dit niet bij de eigenaar?
Probeer na te gaan of er iets is veranderd waardoor het diertje geschrokken is, heeft het diertje net gedronken of gegeten? Is er ineens veel licht of tikt de verwarming aan?

Als het diertje epelepsie heeft weet de eigenaar het misschien wel.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:05

Is het niet niezen?
Die van mij maken ook af en toe zon beweging,
Maar dan niezen ze

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:16

Het komt bij vrijwel alle oudere ratten voor, ze zal uiteindelijk (tsja, ze worden meestal maar een jaar of 2) doodgaan aan een vorm van astma of een longbloeding.
Het heeft niets te maken met epilepsie. Ze stammen af van de laboratoria en daar zijn kanker en longaandoeningen ingekweekt, waar wij hobbiesten dus nog steeds last van hebben.
Ik ben inmiddels zo'n 20 ratten verder, het enige wat je kunt doen is opletten of ze benauwd wordt en daar pijn van krijgt (zielig bolletje wol worden ze dan). Dat zal binnen een jaar gebeuren. Ik heb alle medicijnen voor ratten uitgeprobeerd, heeft geen zin, je verlengt het zielig leven met een paar weekjes (als ze dat al redden). Laat ze op tijd inslapen (ik maak ze zelf dood).
Maar daar hoef je je nu denk ik nog niet zo druk om te maken, als het zover is herkent iedere leek het direct.

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 11:11

ja, bij de eigenaar zag ik het ook al een keer dat hij het deed! maar de ratjes zijn nog aardig jong, nu bijna 3 maanden.

xxxcatjuxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:12

mijn ratje deed dat ook. en had longontsteking. hij nieste er ook regelmatig bij. mischien moet je eens langs de DA gaan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:16

Citaat:
Het komt bij vrijwel alle oudere ratten voor, ze zal uiteindelijk (tsja, ze worden meestal maar een jaar of 2) doodgaan aan een vorm van astma of een longbloeding.
Het heeft niets te maken met epilepsie. Ze stammen af van de laboratoria en daar zijn kanker en longaandoeningen ingekweekt, waar wij hobbiesten dus nog steeds last van hebben.
Ik ben inmiddels zo'n 20 ratten verder, het enige wat je kunt doen is opletten of ze benauwd wordt en daar pijn van krijgt (zielig bolletje wol worden ze dan). Dat zal binnen een jaar gebeuren. Ik heb alle medicijnen voor ratten uitgeprobeerd, heeft geen zin, je verlengt het zielig leven met een paar weekjes (als ze dat al redden). Laat ze op tijd inslapen (ik maak ze zelf dood).
Maar daar hoef je je nu denk ik nog niet zo druk om te maken, als het zover is herkent iedere leek het direct.

In mijn ogen ben jij geen dierenvriend.. je slaapt je ratjes zelf in op 1 of andere manier. Gadveredamme, arme beestjes! Dacht dat we dat nu wel gehad hadden dat rare gedoe!

Het kan gewoon doodnormaal de hik zijn. Wat gooi je nu ineens al met longbloeding oid van afstand, heb je de rat in kwestie gezien en onderzocht? Sommige ratjes krijgen eventjes de hik als ze bijv heel slaperig zijn, net wakker gemaakt zijn en etc. Is niets ergs aan. Misschien even bekijken wanneer het ratje het doet. En als je vriendin het niet vertrouwd zal ik naar een dierenarts gaan ( eentje die bekend is met ratten ). Ik denk nogmaals, gewoon aan de hik.

Nogmaals, gruwelijk stukje heb je geschreven, ik hoop dat je ooit nog is bijdraait.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:50

Ik heb trouwens nog geen enkele oudere rat gehad die dat heeft gehad zoals roest zegt...

Wel al verschillende met de hik, maar dat gaat na een tijdje altijd over. Lachen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:45

Als het maar een halve minuut duurt steeds lijkt het me toch echt de hik.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:54

Wilawander schreef:
Kan een soort epilepsie zijn. Valt ze ook wel eens om? dat ze dan stijf even blijft liggen?

Ik dacht ook in eerste instantie aan Epilepsie, misschien even overleggen met een DA..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:07

Hannanas schreef:
Citaat:

In mijn ogen ben jij geen dierenvriend.. je slaapt je ratjes zelf in op 1 of andere manier. Gadveredamme, arme beestjes! Dacht dat we dat nu wel gehad hadden dat rare gedoe!

Het kan gewoon doodnormaal de hik zijn. Wat gooi je nu ineens al met longbloeding oid van afstand, heb je de rat in kwestie gezien en onderzocht? Sommige ratjes krijgen eventjes de hik als ze bijv heel slaperig zijn, net wakker gemaakt zijn en etc. Is niets ergs aan. Misschien even bekijken wanneer het ratje het doet. En als je vriendin het niet vertrouwd zal ik naar een dierenarts gaan ( eentje die bekend is met ratten ). Ik denk nogmaals, gewoon aan de hik.

Nogmaals, gruwelijk stukje heb je geschreven, ik hoop dat je ooit nog is bijdraait.

wat is hier gruwelijk aan??? sorry maar ik heb dit zelfs geléérd op mijn school... je denkt toch niet dat iemand die bijvoorbeeld veel vogels houd, voor elke euthenasie naar de DA gaat? nee die doen dat gewoon zelf! waarom dan niet met een ratje? als je precies weet wat je moet doen om hem snel en zo goed als pijnloos dood te maken, vind ik het juist een prima manier!
(en dat heeft allemaal niks te maken met het feit of je een dierenvriend bent ja of nee )

ff voorbeeld:
je ratje moet afgemaakt worden (of voor de tere zieltjes hier: ingeslapen en lekker naar de rattenhemel)
dus jij pakt hem uit zn vertrouwde kooi stopt hem in een vervoersbak/kist weet ik veel wat...
(dat is al dikke stress)
dan neem je hem mee in de auto of misschien op de fiets? (ook al stress)
dan moet je wachten in de wachtkamer bij de DA, waar jou lieve ratje ontzettend veel onbekende geuren en geluiden op zich afkrijgt (nog meer stress!)
dan na lang wachten mag je de spreekkamer in en wordt je ratje eerst nog onderzocht voor hij de injectie krijgt (dat is standaard procedure) (maar dat is ook stress want je ratje is ziek)
en dan na al die tijd krijgt je ratje eindelijk de injectie in een vreemde ruimte en vol adrenaline in zn kleine lichaampje door de stress....

maarrr....
dit kan ook anders!
als je precies weet wat je moet doen, kun je je ratje dus in zn eigen vertrouwde omgeving zonder al die onnodige stress afmaken (of voor de tere zieltjes: naar de rattenhemel helpen) ik ben 100% dierenliefhebber, maar ook ik maak beesten soms zelf af omdat het sneller, makkelijker en soms zelfs beter is voor het dier.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:45

Hannanas schreef:
Citaat:

dus omdat ze haar ratje uit zijn lijden verlost is ze geen dierenvriend?

mijn laatste ratje had vocht op zijn longen en die was eigenlijk heel traag aan het "verdrinken"
wij hebben hem ook zelf laten inslapen in een bakje met ether
daar heeft hij geen pijn door gehad

ben ik nu ook geen dierenvriend?

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:52

Hannanas schreef:
Citaat:

Het zou ook niet mijn keuze zijn, Maar het lijkt wel alsof ze weet waarover ze het heeft, Dus een minder heftige reactie kan.
Een beestje uit zijn lijden verlossen is volgens mij niks ergs aan.

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 18:43

volgensmij hoef ik me idd geen druk te maken. we wachten iniedergeval tot zaterdag. dan komt mijn vriendin weer terug. misschien is het inderdaad wel de hik, alleen toch vind ik dit raar Knipoog . Met Sexy back ben ik het inderdaad wel eens. als je maar precies weet Hoe je het doet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:48

Nouja.. de opties die voor thuisanesthesie er zijn... zijn niet lovend.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:17

hoezo niet? weet je hoe veel diertjes er vechten tegen het euthasaat spul...???
nou dan vind ik het "de nek omdraaien" van mijn kanaries echt niet zielig... voor het beest weet wat er gebeurd is al dood!
zelfde als met vissen en ratjes en muizen... (en ja in een bakje met ether gaat ie gewoon "slapen") tenminste zo voelt het voor het beestje ze worden suf en raken weg (zelfde idee als bij narcose) maar door de te hoge dosis ether gaat ie dood

zelfde versie kan ook met gas.

kijk die verdrinkingsmethodes gebruiken wij echt niet hoor, dat is idd niet diervriendelijk!
en bij konijnen gaat het ook moeilijker (die zijn alweer groter) dus die laat ik wel inslapen...

maar goed ieder zn eigen keus, alleen val niet zomaar iemand aan, alleen omdat hij/zij een andere methode gebruikt als de DA. het hoeft niet persee slechter te zijn!

als je maar weet waar je mee bezig bent!!

maar maak je niet druk om het ratje... zal heus niet direct dodelijk zijn, en zaterdag is je vriendin alweer terug!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:04

Mensenlief wat een reacties allemaal zeg. Lachen

Als het ratje alleen maar een beetje schokt, verder niet naar adem hapt of andere reutelende geluiden maakt, dan kun je er gewoon vanuit gaan dat het de HIK is!
Niets meer en niets minder.

En dan hoef je je er echt GEEN zorgen over te maken.
En geloof me, ik heb ook al wat ratten versleten. Knipoog

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:13

Precies Iris!!

Maar met Ether is bekend dat ze erg langzaam stikken.

Kijk als je de rat eerst in slaap brengt, en dan 100% lachgas.

Maar wie heeft er thuis een fles lachgas staan....

Nog beter, Koolstofdioxide maar dat gaat lastig, uberhaupt thuis.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 23-02-07 15:18, in het totaal 3 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:15

Citaat:
Ze stammen af van de laboratoria en daar zijn kanker en longaandoeningen ingekweekt, waar wij hobbiesten dus nog steeds last van hebben.

Pradaatje: als jij denkt dat dit waar is, dan zit je er ook naast.
Onze tamme ratten stammen namelijk helemaal niet van labratten maar zijn gewoon gefokt vanuit de bruine rat.

Feit blijft: ratten worden niet oud. Er zijn laboratoria die getracht hebben om de leeftijd van de gemiddelde rat te verhogen, maar na jaren fokken werd de gemiddelde rat ook maar 2 jaar en 9 maanden. Zelfs fokken met wilde ratten zette geen zoden aan de dijk.

Ik ken een paar mensen die een poging hebben gedaan om met wilde ratten te fokken, maar ook deze dieren overlijden aan tumoren en luchtwegklachten, rond een leeftijd van 2 jaar en een paar maanden.

De reden dat er veel dieren op een relatief jonge(re) leeftijd overlijden is dat er veel gefokt is met moderatten zoals blauw, husky en dumbo.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:34

Iris82 schreef:
Citaat:
Ze stammen af van de laboratoria en daar zijn kanker en longaandoeningen ingekweekt, waar wij hobbiesten dus nog steeds last van hebben.

Pradaatje: als jij denkt dat dit waar is, dan zit je er ook naast.
Onze tamme ratten stammen namelijk helemaal niet van labratten maar zijn gewoon gefokt vanuit de bruine rat.

Feit blijft: ratten worden niet oud. Er zijn laboratoria die getracht hebben om de leeftijd van de gemiddelde rat te verhogen, maar na jaren fokken werd de gemiddelde rat ook maar 2 jaar en 9 maanden. Zelfs fokken met wilde ratten zette geen zoden aan de dijk.

Ik ken een paar mensen die een poging hebben gedaan om met wilde ratten te fokken, maar ook deze dieren overlijden aan tumoren en luchtwegklachten, rond een leeftijd van 2 jaar en een paar maanden.

De reden dat er veel dieren op een relatief jonge(re) leeftijd overlijden is dat er veel gefokt is met moderatten zoals blauw, husky en dumbo.

nee, niet alle ratten komen uit laboratoria, en nee niet alle wilde ratten gaan ook vroeg dood, ik heb ze zelf gefokt, een nestje van 8, 2 daarvan werden 2,5 jaar oud zoals jij al zegt, 6 werden 5 tot bijna 8 jar oud, de kruisingen met de tamme rat zette inderdaad geen zoden aan de dijk, die werden amper 3.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:42

Voor diegene die mij niet als dierenvriend kunnen zien, ik zie u waarschijnlijk als een van de medeleerlingen die hun diploma niet verdiend.
Je zet een dier op de wereld, je heb de plicht om er goed voor te zorgen, als het lijf niet meer wil laat je het dier niet lijden, het gaat er niet om of je het dier dood maakt maar dat je het doet. Als je het doet doe het goed, menig dierenarts blijkt hier niet tot in staat.
Mijn vraag aan mijn dierenvrienden, heb je ooit een schommel tegen je hoofd gehad? En zo ja, was dat zo erg? of was dat juist een geweldige ervaring, tot je wakker werd met hoofdpijn?
Ik kan u allen dierenvrienden geruststellen met het feit dat ik mijn dieren niet wakker laat worden met hoofdpijn.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:44

Het is wel heel jammer dat ze niet zo oud worden..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:50

@ roest: auwtss... een schommel tegen me hoofd liever niet hoor Nagelbijten / Gniffelen
maar zoals je vast al hebt gelezen in mn eerdere berichten ik ben het met je eens!

ps: al zet ik persoonlijk zelf toch niet mn dieren op de wereld (dat zou pas wereldnieuws zijn Nagelbijten / Gniffelen )
dat doen mijn mammadieren Knipoog

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:54

Aan de TS: Het zal vast niet iets ernstigs zijn, www.tammeratten.nl en www.ratten.nl zijn goede ratten site's met een forum waar je om advies kan vragen Knipoog Daar zitten ook erg veel ratten vrienden en die kunnen je ook zeker goed advies geven. Veel succes!

---------------------------------------------------------------

En ik wil ook nog even wat zeggen over het zelf doden van dieren (laten we het nu over ratten hebben). Ik ben er vél op tegen. Dat je een diertje niet mag laten lijden ben ik het met (volgens mij iedereen) wel mee eens. Maar laat het dan doen door de DA! Ik zou zelf ook liever een spuitje hebben dan dat me nek opeens werd omgedraaid, of dat mijn strot werd doorgesneden, of dat ik werd vergast (denk maar aan de joden/zigeuners/homo's/lesbie's etc. in concentratiekampen). Is echt niet fijn hoor! En dat rattengif is eerst getest, er werd bewezen dat het rustig ging en dat je langzaam in slaap viel. Maar het was anders. Mensen merkten dat ze stikten en krapten hun nagels kapot aan de dueren, probeerden van alles. Nu zal een dier wel anders denken, en bij zichzelf niet gaan denken van: Help ik wordt vergast. {tenminste dat denk ik}. Maar een dier heeft waarschijnlijk echt wel in de gaten dat ie nooit meer wakker wordt om het zo te zeggen.

Zeg nou zelf, wat zou jij fijner vinden?
En ik ben zobiezo tegen broodfokkers die hun dieren {vaak} zelf doden, en hier is vaak de reden: Het kost anders te veel geld, die benzine en dan nog dat spuitje. En dan wordt er het smoesje van stres maar gebruikt! Ik stel voor dat iedereen maar is op de fora van www.tammeratten.nl en www.ratten.nl moet gaan kijken!