Sinds zaterdag vissen, nu dood!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Sinds zaterdag vissen, nu dood!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 14:10

Hallo, ik heb sinds zaterdag weer vissen na die een aantal jaar niet gehad te hebben. Heb netjes alles gedaan zoals het moest, schone bak, vissenbak ondergrond, plantje erin, kasteeltje erin. Speciaal voer voor dit ras gekocht.
Ik heb ze gewoon iedere dag eten gegeven, de hoeveelheid dat ze moesten hebben. Na een dag gingen de twee vissen een beetje raar aan het wateroppervlak zwemmen en hun kieuwen helemaal opzetten. Ik aan een aantal kenissen gevraagd of dat normaal was en die zeiden dat het niet zo heel raar was. Maar nu, een paar dagen later liggen ze dood in de bak! Stoom uit je oren

Iemand enig idee hoe dit komt? Het ras is Leeuwenkoppen

Ilse1979

Re: Sinds zaterdag vissen, nu dood!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:11

Hoe heb je de bak schoongemaakt?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:12

klinkt me een beetje als zuurstof te kort...misschien even terug gaan van war je ze vandaag hebt

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 14:12

Heb de bak gewoon met water goed afgedaan, is géén chemische zooi in de bak geweest. De bak was nog nieuw dus kan niet zijn dat er nog iets in zat dat giftig was of een virus...

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 14:13

KindnessM schreef:
klinkt me een beetje als zuurstof te kort...misschien even terug gaan van war je ze vandaag hebt

Hoe kan zuurstof te kort dan??? Verward

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:15

Voordat je vissen in een (op) nieuw aante leggen aquarium stopt moet de bak eerst acclamatiseren.Eventueel kun je er spul ingooien dat het water direct klaar maakt voor de vissen.
Ik denk dat dit de oorzaak is geweest van het doodgaan van je nieuwe vissen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 14:18

FlairS schreef:
Voordat je vissen in een (op) nieuw aante leggen aquarium stopt moet de bak eerst acclamatiseren.Eventueel kun je er spul ingooien dat het water direct klaar maakt voor de vissen.
Ik denk dat dit de oorzaak is geweest van het doodgaan van je nieuwe vissen.

Voordat de vissen erin gingen heb ik de bak een tijd gewoon zonder vissen erin laten staan...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:27

En heb je de vissen eerst in hun 'zakje' laten ronddobberen in het water? (als je ze in een zakje mee kreeg althans)

Vissen moeten hun namelijk aanpassen aan de temperatuur van het water. (wist je vast al?)

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:28

Als je vissen in een nieuwe bak zet moeten ze eerst zoals FlairS zegt acclimatiseren. Je moet ze dus met zakje en al laten wennen aan de temperatuur van het nieuwe water.. ik weet niet meer precis hoelang dat moest.. maar is niet heel lang, misschien dat iemand anders je dit kan vertellen?
Wel zonde van je vissies...

*hmm soet was me helaas voor..

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 15:30

ik heb ze met een open zak in de bak gelegd zodat ze er zelf uitkonden, maar ze gingen er wel snel uit...

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:31

je kunt je water laten testen, zo'n test kun je gewoon gratis laten doen bij de dierenspeciaal zaak of viszaak. als het water goed is heb je recht op nieuwe vissen. niet veel mensen weten het en ze zeggen het er ook niet bij bij de verkoop van vissen maar officieel heb je een half jaar garantie op je vissen. bij wat voor zaak heb je je vissen gekocht? dierenspeciaalzaak of een viszaak?
groetjes linda

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:37

Je moet eerst gewoon met dichte zak laten dobberen, daarna kan je steeds een beetje van jou water in het zakje doen en daar weer aan laten wennen, dat steeds weer opnieuw en dan kan je ze eruit laten, maar er niet uit laten zwemmen!
Je moet gewoon het zakje 'leeg gieten' in een netje en zo je visjes in het water doen (zodat het water uit het zakje NIET in jou water komt).

Het is wel aan te raden om bijv. spul te halen dat je water neutraliseert.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 15:48

Sjadron013 schreef:
Je moet eerst gewoon met dichte zak laten dobberen, daarna kan je steeds een beetje van jou water in het zakje doen en daar weer aan laten wennen, dat steeds weer opnieuw en dan kan je ze eruit laten, maar er niet uit laten zwemmen!
Je moet gewoon het zakje 'leeg gieten' in een netje en zo je visjes in het water doen (zodat het water uit het zakje NIET in jou water komt).

Het is wel aan te raden om bijv. spul te halen dat je water neutraliseert.

Dan zal dat de fout wel geweest zijn.. Arme visjes Ach gut

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 15:50

hyawatta schreef:
je kunt je water laten testen, zo'n test kun je gewoon gratis laten doen bij de dierenspeciaal zaak of viszaak. als het water goed is heb je recht op nieuwe vissen. niet veel mensen weten het en ze zeggen het er ook niet bij bij de verkoop van vissen maar officieel heb je een half jaar garantie op je vissen. bij wat voor zaak heb je je vissen gekocht? dierenspeciaalzaak of een viszaak?
groetjes linda

Nieuwe vissen hoef ik al niet meer, wat een gedoe, een aantal jaar geleden zijn we er mee gestopt doordat er steeds een virus terug kwam waar we alles aan gedaan hadden en nu gaat het na een paar dagen al mis. Voor mij geen visjes meer Knipoog Heb de vissen bij een dierenspeciaal zaak gekocht

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:56

Had je wel zinkend voer, ipv vlokken? Leeuwenkoppen kunnen niet tegen vlokken en gaan dan dobberen en uiteindelijk dood.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 15:58

Splash_ schreef:
Had je wel zinkend voer, ipv vlokken? Leeuwenkoppen kunnen niet tegen vlokken en gaan dan dobberen en uiteindelijk dood.

Ik had van die zinkende ja, speciaal leeuwenkop voer

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:02

ik had eerst ook leeuwenkoppen die gingen altijd snel dood, heb nu 2 gewone goudvissen en die zijn nu al 12 jaar