dode baby konijntjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25519
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 09:54

vannacht al hele tijd mn konijne raar aan doen, ik slaap nl vlak naast de ren. paar keer gekeken, niks aan hand.
Wil vanmorgen voeren, ligt er een dood konijntje in de ren, op het zand, ijskoud. Til de witte op, die deed vannacht nl meeste "praten", maar doet ez vaker dus keek er eerst niet naar. Bloed bij achterste. Kroop ze erna haar holletje in, ik haar eruitgehaald, nog een dood baby`tje. heb haar nu apart gezet, mss komen er nog meer.
Hoeveel konijntjes krijgt een konijn gemiddeld, en is nu niet veel te vroeg voor om jonkies te krijgen, is nog zo koud buiten. ik kon verder geen afwijkingen zien aan hun, en de vader heeft hun ook niet doodgebeten. laen ook 2 placenta`s in de ren.
Ik had dus 2e konijn ebrij gekocht jaartje geleden, als vrouwtje zijnde, nog 2 mensne naar gekeken.
Altijd gedacht dat overkomt mij niet... maar wat nu? Dierenwinkel al gebeld maar is gesloten ivm carnaval. ik vind zo zielig, als ik geweten had had ik dr apart gezet.
Nest gedrag vertoonbd die witte altijd al, gisteren begon het weer, maar ze doet dat het hele jaar door dus verder ook geen aandacht aan geschonken

Wat nu??

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:57

Je kan er weinig aan doen afwachten tot de voedster meer jongen krijgt.
Waarschijnlijk gewoon stress en alles dat ze geen mooi nestje heeft gemaakt en daar in geworpen heeft.
Te koud is het niet ik heb hier zondag ook gewoon 5 jongen gekregen en heb ook al jongen van 6 weken.
Ik had alleen eerder paps dan mams apart gezet, want als er meer komt is dat wel fijn dat ze in eigen omgeving nog misschien een nestje heeft?
Als je konijn een dwerg is dan is 2 tot 4 a 5 jongen heel normaal. Dus bij 2 kan het gewoon ophouden Ja

Lynn_Nikita

Berichten: 25519
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 10:00

mn hond was vanmorgen ook buiten en blafte ook steeds naar konijnen,d oet e normaal ook niet, vandaar dat ik erna ben gaan kijken met voeren.
Ze had nestje gemaakt, vol met haar haren en stro, maar jonkies lagen in het zand, heel stuk van haar nestje af.
Hoe kan ik zien of er nog meer jonkie sin haar zitten, en hoelang na elkaar komen die normaal gesproken?
heeft deze 2 vermoedelijk rond 5 uur gekrege, toen begon dat "gepraat"van haar

Lynn_Nikita

Berichten: 25519
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 10:01

en is idd een dwerg, zij is wit, de andere is gevlek, heel mooi, soort gemarmerd. Jonkie swaren ook meerdere kleuren. Vind zo erg dat ik niet wist en hara niet apart had gezet. Nu zit ze in d egrote kooi waar ook wat warmer is, als ze er nog krijgt hoop ik dat ze weet wat ze moet doen

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:06

Ik zou haar bij haar nest hebben gelaten. Mits ze nog jongen zal krijgen zal ze deze niet meer in het nest werpen en misschien heeft ze nog jongen?
De jongen waren niet meer warm te wrijven? De warmte maakt ook niet uit een goeie voedster brengt ze met -20 groot een slechte met 20 graden nog niet eens.
Normaal komen de jongen snel achter elkaar, maar soms wil er nog wel een tijdje tussen zitten ivm stress bijv. de hond.
Maar wat voor gepraat bedoel je?

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:08

Ooh ja hoe je kan zien of er nog wel jongen zijn. Even de moeder goed aaien en door ontlasting van haar en dan voorzichtig in het nest kijken. Misschien dat er nog wat ligt en of er jongen in haar zitten kan je niet zien of voelen (ervaren fokkers kunnen dat wel, maar is erg moeilijk). Dan zou je naar de DA moeten voor opvoelen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25519
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 12:25

Praten bedoel ik mee, ze gromt altijd, maakt altijd knorrende en grom geluidjes, deed ze nu ook. Ik heb haar nu in grote kooi,( zie profiel) zitten, mannetje zit nog in de ren. In nestje heeft ze de jongen niet gekregen, dus hoop dat als ze er nog heeft dat dat in de kooi gebeurd.
net was ze weer aan eten, bloed wel nog aan haar achterste.
In die kooi is ook nachthok, lekker donker en rustig.
Jongen waren bijna bevroren, waren echt dood, heb nog even geprobeerd maar zat geen leven meer in

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:29

Als de voedster nu jongen in de kooi krijgt komen ze zeker weten niet in een nest te liggen, want ze gaat niet nogmaals een nest maken. Dus niet geheel handig haar uit haar vertrouwde omgeving te halen.
En bloed ze uit haar achterste? Dat lijkt me niet best.

Lynn_Nikita

Berichten: 25519
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 12:31

ja, vocht met beetje bloed erbij, niet heel veel. Ik heb haar weggepakt en niet mannetje omdat die ren buiten is en mn hond er steeds op af springt. is veel stress , nu in die kooi was ze al beetje rond aan lopen en eten.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:38

Dan had ik de ram en de hond weggehaald en haar lekker de rust gegunt Haha!
Maar als er vocht uit haar achterste komt met bloed is dat niet goed. Normaal eet een konijn de placenta's etc. ook op misschien toch even naar de DA?

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:42

ik heb ook een keer dood nest gehad. mijn voedster had een nest van 4. en 4 weken later lagen er weer 7 baby konijnen. ( de ram was er perongeluk bijgekomen). 'smorgens leefde ze nog maar 'savonds waren ze dood. was ik eigenlijk wel blij mee want me konijn moest dan 11 konijnen groot brengen veel te zwaar voor haar. De ram heb ik gelijk laten casteren.

Lynn_Nikita

Berichten: 25519
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 13:08

de placenta`s lagen ook gewoon nog in de ren vanmorgen, heb ik ook zelf weggehaald.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:10

Dat zeg ik dat is niet normaal die hoort ze op te eten en als er nog steeds wat uit haar achterste komt zou ik toch naar de DA gaan.

Lynn_Nikita

Berichten: 25519
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 13:17

ga nog eens bellen dan met DA
ik denk dat mama konijn geen ide ehad wat gebeurde, ook omdat jongen niet in haar nestje lagen maar gewoon op de grond, en placanta`s ook
ga zo bellen, kijken wat hun zeggen

Lynn_Nikita

Berichten: 25519
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 18:54

heb foto van de kleintjes, was net nog een 3e uitgekomen, maar was al ijskoud toen ik het zag, en was 30 min na laatste keer dat ik keek.
deze was wit, andere 2 wit met donkere kleur gevlekt

DA zei dat dat vloeien nog wle kon, maar ik dnek nu dat dat kwam ivm 3e jonkie.


hier komt foto
http://www.mijnalbum.nl/Foto=BB7OJ6KX

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:57

A gosh! Arme diertjes.
Waarschijnlijk zijn ze door de kou overleden, onderkoelt oid.
Ik zou haar even binnen zetten; Al zou ze nog jonkies hebben, heb je kans dat die het wél overleven. Knipoog
Succes he!

Lynn_Nikita

Berichten: 25519
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 18:59

Is nu in die kooi buiten, ook best warm, Kijk nu al vaak of niet nog 1 komt, maar die andere 2 waren er om 5 iuur vanmorgen al, die 3e pas om 1700

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:01

Ohja.. Naja, iig succes, hopen dat als ze nog jonkies krijgt dat ze het overleven. Zou ze dan binnen doen, in een doos oid en dan mama erbij leggen in een theedoek/handdoek. Lachen Of op een warme kruik leggen. Haha! Mocht er met de konijntjes zelf ook iets mis zijn, dan hoeven ze geen energie te gebruiken warm te blijven. Lachen

*Zijn alleen maar tips hoor Ja *

Nathachou

Berichten: 1264
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:35

Heeey!
Ik zou echt heel erg snel naar de dierenarts gaan, want dat er zoveel uren tussen zitten is echt niet goed! Al helemaal niet als er nog allemaal bloed eruit komt en al. Als je pech hebt zitten er nog meer jonkies vast in het geboortekanaal en gaan ze op gegeven moment dood. Dit heeft dan weer tot gevolg dat de moeder dood gaat, omdat de dode jonkies haar van binnenuit vergiftigen. Dus als je erg aan je konijn hangt zou ik maar snel langs gaan om te laten voelen of er nog jonkies in zitten. En laat dat mannetje maar castreren en ongeveer 4 weken apart zetten, dan kunnen ze daarna weer bij elkaar. Is het mannetje trouwens groter dan het vrouwtje? En hoe oud zijn ze?
Succes!
Naatje

Lynn_Nikita

Berichten: 25519
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 23:46

vrouwtje 2 , mannetje half jaar ongeveer ,mss iets ouder. Bloedde nu niet meer, was eigenlijk voordat die laatste jonge eruitkwam had da gebeld en hoefde niet te komen, heb hun 3 keer aan tel gehad. Moeder huppelde door kooi en at en dronk gewoon.
Denk niet dat nog jonkies inzitten. mannetje breng ik terug naar winkel, ik heb vrouwtje gevraagd

Nathachou

Berichten: 1264
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 00:14

Oei, als ze al 2 is en dat haar eerste nestje is, zijn complicaties eigenlijk al voorgeprogrammeerd Knipoog haar bekkens zijn dan verhard en het geboortekanaal dus niet meer goed rekbaar.
Ik denk eigenlijk dat je het mannetje beter kan houden, aangezien vrouwtjes vaak niet echt goed samen gaan. En voor de zekerheid zou ik tog even langs gaan, beter een keer te veel dan een keer te weinig Knipoog ..
Succes!
Naatje

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 00:24

Joscaa schreef:
Ohja.. Naja, iig succes, hopen dat als ze nog jonkies krijgt dat ze het overleven. Zou ze dan binnen doen, in een doos oid en dan mama erbij leggen in een theedoek/handdoek. Lachen Of op een warme kruik leggen. Haha! Mocht er met de konijntjes zelf ook iets mis zijn, dan hoeven ze geen energie te gebruiken warm te blijven. Lachen

*Zijn alleen maar tips hoor Ja *

Dat is juist heel onverstandig om te doen. De moeder is buiten gewend en zou dan t/m april/mei binnen moeten blijven en je brengt haar alleen maar in een stresssituatie. Een goeie voedster brengt ze gewoon groot.

Derde jong komt waarschijnlijk zo koud doordat je haar bij haar nest hebt weggehaald en zo nog meer hebt laten stressen.
Ik zou haar maar goed in de gaten houden en inderdaad de ram laten castereren.

Lynn_Nikita

Berichten: 25519
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 09:40

Ik dnek eerlijk gezegt dat ze dood geboren ws, moeder toond eook totaal geen intresse en was alweer aan het eten. Zit nu nog in dat hok, en huppelt vrolijk rond.
Ik bel vandaag eens die dierenwinkel, kijken wat we kunnen regelen met die ram, is leuk beestje maar ga nu geen castratie kosten betalen. Vroeg niet voor niks om een vrouwtje toen ik hem/haar kocht.
Haar achterste is schoon en geen afscheiding meer, en ze is heel actief en levendig.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:42

Nathachou schreef:
Oei, als ze al 2 is en dat haar eerste nestje is, zijn complicaties eigenlijk al voorgeprogrammeerd Knipoog haar bekkens zijn dan verhard en het geboortekanaal dus niet meer goed rekbaar.
Ik denk eigenlijk dat je het mannetje beter kan houden, aangezien vrouwtjes vaak niet echt goed samen gaan. En voor de zekerheid zou ik tog even langs gaan, beter een keer te veel dan een keer te weinig Knipoog ..
Succes!
Naatje


Inderdaad, je kan beter een voedstertje en een ex. rammetje nemen. Knipoog

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: dode baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:43

Faniek schreef:
Joscaa schreef:
Ohja.. Naja, iig succes, hopen dat als ze nog jonkies krijgt dat ze het overleven. Zou ze dan binnen doen, in een doos oid en dan mama erbij leggen in een theedoek/handdoek. Lachen Of op een warme kruik leggen. Haha! Mocht er met de konijntjes zelf ook iets mis zijn, dan hoeven ze geen energie te gebruiken warm te blijven. Lachen

*Zijn alleen maar tips hoor Ja *

Dat is juist heel onverstandig om te doen. De moeder is buiten gewend en zou dan t/m april/mei binnen moeten blijven en je brengt haar alleen maar in een stresssituatie. Een goeie voedster brengt ze gewoon groot.

Derde jong komt waarschijnlijk zo koud doordat je haar bij haar nest hebt weggehaald en zo nog meer hebt laten stressen.
Ik zou haar maar goed in de gaten houden en inderdaad de ram laten castereren.


Ik bedoel alleen maar nu eventjes, tot de jongen opgewarmd enzo zijn, en dan weer in het hok leggen. Knipoog